Straat Denemarken

Deel 22

5e afbeelding bij de bouw van deel 22:

full


Bij dit schip in de beginfase, bij het spanten plaatsen, goed opgelet dat het support​
wat tegen het spant aan verlijmd zit op een juiste manier ‘wegloopt’,​
daardoor is schuren niet altijd nodig, alvorens het plankjes verlijmen kan beginnen.​



The very last mission:

full


De foto is genomen door een Brits vliegtuig ten zuidwesten van de Faeröer eilanden in de namiddag van de 22e mei in 1941. De Hood is hier onderweg op haar laatste noodlottige missie, om de Bismarck te onderscheppen. Dit is 1 van de 2 laatste duidelijke foto’s van de Hood. De foto is welwillend ter beschikking gesteld door Douglas Wales-Smith.
http://www.hmshood.com/photos/miscellaneous/miscship.htm



6e afbeelding bij de bouw van deel 22:

full


Volgens Hachette bouwinstructies,​
die zitten er in de juiste volgorde tegenaan.


"Wordt vervolgd!"
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 22

Stap 9 tot en met 12:

full


Plankjes aanbrengen,
alleen maar plankjes aanbrengen.



7e afbeelding bij de bouw van deel 22:

full


Bij deze afbeelding zijn de onderste 2 plankjes wel tegen elkaar aangedrukt,​
maar vertonen toch een kier van bijna een halve mm,​
bij het plankje daarboven was dit ook al enigszins het geval,​
maar wel iets minder doordat de ronding van het spant minder was.​



8e afbeelding bij de bouw van deel 22:

full


Bij deze afbeelding is duidelijk te zien dat de onderste 2 plankjes,​
geen kier meer hebben van bijna een halve mm,​
de oplossing was eenvoudig,​
bovenzijde van het onderste plankje enigszins afgeschuind,​
en aan de achterkant van het plankje,​
waar het plankje op de spanten aanligt,​
soms een ronding in het plankje geschuurd,​
zodat het spant enigszins in het plankje wegzinkt,​
daardoor ontstaan veel minder oneffenheden,​
van de plankjes ten opzichte van elkaar,​
met een beetje goede wil en nauwkeurig werken,​
krijgt de modelbouwer dan een mooie eerste laag beplanking,​
het gevolg is dan zeer weinig schuurwerk,​
wat de modelbouwer wel aan staat!


"Wordt vervolgd!"
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 22

Voor de belangstellende leerling:
(lees Bouwer!),

zijn/waren de onderstaande links een leermiddel,
en brachten ideeën,
voor het aanpassen en afschuinen van plankjes:




9e afbeelding bij de bouw van deel 22:

full

Afbeelding ter aanvulling,​
bij de beschrijving van de
‘8e afbeelding bij de bouw van deel 22’.​



Afbeelding met excuus:

full


Een excuus van Hachette,
voor de 2 ontbrekende supportdeeltjes nr. 103,
die bij deel 20 ontbraken,
erg netjes van Hachette!​


"Wordt vervolgd!"

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 22

10e afbeelding bij de bouw van deel 22:

full


Bakboord gereed.​



11e afbeelding bij de bouw van deel 22:

full


Nog eens in detail te zien,​
hoe de plankjes op elkaar aansluiten,​
ervaring opgedaan bij de Bismarck,​
en wat nadenken over,​
plankjes voorbehandelen,​
de plankjesberg is nu lang niet meer zo hoog,​
er zit nu echt zin in het hoofd,​
om die beplanking te doen.​


"Wordt vervolgd!"
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo

hé bouwer wel aan twee kanten tegelijk je plankjes zetten hoor
zo niet dan zit je later met een kromme romp

gr raf
 
raf,
Bedankt dat je mij er nog eens aan herinnerd, want ik heb af en toe de neiging om te gaan sjoemelen! Maar toch, ik probeer die procedure wel te volgen, al moet het schip dan weer omgedraaid worden.
Maar maak je geen zorgen, er zit maar 1 plankje verschil in aantal aan beide zijden ten opzichte van elkaar.
Bij deel 26, waar ik op het ogenblik mee bezig ben, kan ik bijna niet meer verder naar onderen beplanken, aangezien je er niet meer bij kunt, als het schip nog vast op de bouwplaat staat!
Het G4-ren staat bijna voor de deur, want het begint op sommige plaatsen al bijna dicht te raken, dus er moet dan aan de binnenkant wel een laag van die G4 aangebracht worden.
 
Laatst bewerkt:
Deel 22

Nieuwsdelen:

Tijdens de vakantie wil Bouwer proberen om (bijna) elke dag iets van de voortgang​
van de bouw aan dit schip op het modelbouwforum te zetten.​
Daarvoor is in de afgelopen maand al de nodige reserve opgebouwd.​
Vandaag staat namelijk al het begin van deel 27 op het programma.​
Dan heeft u lezer, die dit volgt,​
iets te volgen op dit topicje, ondanks Bouwers vakantiemaandje.​
Vakantietijd is ook voor Bouwer vakantietijd, ook al heeft hij al elke dag vakantie,​
door de vroege uitstap uit het arbeidsproces.​
Dat is ook wel een aanrader voor de mede modelbouwer:​
Indien u vroeg uit het arbeidsproces wilt treden,​
zorg er dan ook voor dat u daar vroeg voorzieningen voor treft.​
Verwacht het niet van uw regering, lees; mede Nederlanders!​
Voor een vroege uitstap dient u zelf te zorgen,​
zodat er vroeg veel ‘gemodelbouwd’ kan worden,​
op een doordeweekse dag in de achternamiddag in de achtertuin,​
terwijl een zacht zonnetje uw langzaam groeiende model koestert.​
Bouwer dankt u allen hartelijk voor de reacties op dit topic​
en in de privébox en wenst u allen een prettige vakantie,​
die wat hem betreft, voor u heel lang mag gaan duren!



12e afbeelding bij de bouw van deel 22:

full


Ook aan SB is goed te zien dat de beplanking nu goed gaat.​


"Wordt vervolgd!"
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 22

13e afbeelding bij de bouw van deel 22:

full

Laatste plankje ‘in de steigers’ bij deel 22.​



14e en laatste afbeelding bij de bouw van deel 22:

full


Het dek tijdelijk gemonteerd, als versteviging,​
gaat er wel vaak even af,​
voor het verder aanbrengen van de beplanking,​
pas bij deel 27 gaat het schip los van de bouwplaat.​


"Wordt vervolgd!"
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 23

Het verhaal bij deel 23:

Dit deel had zelf gemaakt kunnen worden uit het resthout van de Hood en de Bismarck,
maar dat is volledig over het hoofd gezien.
Daar is van geleerd; want bij een aantal delen verder
is dat wel degelijk goed voorbereid.
Enige research, na zo’n leermoment,
voorkwam dat het nogmaals gebeurde.
Maar ja Bouwer was, voordat hij zich dat realiseerde,
allang blij dat dit deel 23 zomaar met iemand meekwam
(en bovendien later ook nog dubbel werd verkregen!).
Een plotseling telefoontje uit Londen kon op dat moment maar met 1 woord beantwoord worden: Meenemen!​


Afbeelding van deel 23:

full



"Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Inkijken

Vandaag een inkijkje in de voorbereiding:

Zo zag dit deel er uit in de beginfase van de voorbereiding, alvorens het op dit topic verschijnt:

Issue 23
Reeds geplaatst bij dit deel:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gereed en te plaatsen bij dit deel:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nog mee bezig bij dit deel:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nog aan te beginnen bij dit deel:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Notities:
-23 had zelf gem….!
-Laatste van de 23?
-Niet goed gekeken naar de mogelijkheden.
-Dat mag niet opnieuw gebeuren.
-Telefoontje.
-Meenemen? Meenemen!
-Dubbel deel.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-Het verhaal bij deel 23:
-Afbeelding van deel 23: (23 issue)
-Afbeelding van de inhoud van deel 23: (23 inhoud)
-Stap 1 tot en met 0 in deel 23: (23 stap 0 tot en met 0)
-Stap 0 tot en met 0 in deel 23: (23 stap 0 tot en met 0)
-Stap 0 en 0 in deel 23: (23 stap 0 en 0)
-Stap 0 tot en met 0 in deel 23: (23 stap 0 tot en met 0)
-Info bij deel 23 (uit het tijdschrift!):
-1e (bouw)afbeelding bij deel 23: (23 bouw 00)
-2e (bouw)afbeelding bij deel 23: (23 bouw 00)
-3e (bouw)afbeelding bij deel 23: (23 bouw 00)
-4e (bouw)afbeelding bij deel 23: (23 bouw 00)
-5e (bouw)afbeelding bij deel 23: (23 bouw 00)
-6e (bouw)afbeelding bij deel 23: (23 bouw 00)
-7e (bouw)afbeelding bij deel 23: (23 bouw 00)

-8e en laatste (bouw)afbeelding bij deel 23: (23 bouw 00)
-Beplanking afmaken!

Het bovenstaande maakt het mogelijk,
dat er enige lijn zit in de behandeling van al de delen op dit topic. Maar ook handig voor Bouwer!


"Wordt vervolgd!"

 
Deel 23

Afbeelding van de inhoud van deel 23:

full


Opnieuw 20 plankjes nr. 118, 200x6x1.5mm
voor de romp van het schip,
en 2 speciale plankjes [FONT=&quot]±[/FONT]250x15x1mm, nr. 116 en 117,
voor boven in de romp aan het achterschip aan SB+BB.


Nieuwsdelen:

Dit is het eerste deel, waarbij als er aan begonnen wordt,
alle andere tot nu toe verschenen delen ook daadwerkelijk binnen zijn.


"Wordt vervolgd!"
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Inkijken

2e inkijkje, nu van de status van de delen:

Vandaag net als een aantal dagen geleden een inkijkje,
maar nu in het ‘Things to do’ lijstje,
van deel 18 tot en met 22.
Dat had u nog te goed,
want deel 1 tot en met 17 had u al gezien!

Things to do on issue: 18
- Wall piece 78, not glued​
- Wall piece 79, not glued​
- Wall piece 80, not glued​
- Wall piece 81, not glued​
- Sub-assemblies 82, 83, 84, 85, 86, not glued​
- Corner edges of the walls still not rounded​

Things to do on issue: 19
- Complete sub-assembly from deck 73, not glued​
- Corner edges of the walls still not rounded​

Things to do on issue: 20
- Deck piece 104, not glued​
- Deck piece 105, not glued​

Things to do on issue: 21
- Deck piece 112, not glued​

Things to do on issue: 22
- Plancking piece 113, not glued​
- Plancking piece 114, not glued

Wat heeft Bouwer eigenlijk wel gedaan aan die 5 delen?



"Wordt vervolgd!"
 
Laatst bewerkt:
Deel 23

Stap 1 tot en met 6:

full


Hierin worden de 2 huidplankjes nr. 116 en nr. 117 geplaatst,​
even opzij gelegd,
komen later in dit deel aan bod.


1e afbeelding bij de bouw van deel 23:

full

Dit zijn de huidplankjes nr. 116 en nr. 117,
voor SB en BB achterschip.


2e afbeelding bij de bouw van deel 23:

full


De restanten uit deze fret,
worden zeer zorgvuldig opgeborgen,
zijn nodig voor een latere zelffabriek actie,
in deel 28 en 29.


"Wordt vervolgd!"
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nieuwsdelen

Nieuwsdelen:

Ondanks de vakantieperiode verscheen vandaag deel 49 in het ‘Engelse land’!
Een geruststellend gegeven voor een vakantie houdende modelbouwer.

Die modelbouwer, die u enigszins toezegde ondanks de vakantie,
elke dag iets te plaatsen over de voortgang van het schip.
Zoals u inmiddels al heeft opgemerkt: Dat is niet gelukt.
Het had wel een gegronde reden.
Gebeurtenissen die zich hebben voorgedaan.
Laat hiermee voldoende gezegd zijn.


"Wordt vervolgd!"

 
Nieuwsdelen

Nieuwsdelen:

Een geruststellend E-mailtje uit Engeland:
Issue 46, 47, 48, and 49 are waiting for you,
50 is coming up next Tuesday.

Even bij het stokbrood, wijn, kaas, olijven en de rust vandaan
en de volger van dit topic wat lees-, kijk- en ‘Hoodvoer’ opdienen,
om de nodige energie in het bouwgevoel te genereren.
Lees, overdenk en geef desnoods aanwijzingen, opmerkingen
en desnoods kritiek indien gerechtvaardigd!
Want, laat de waarheid klinken bouwers;
Bouwer loopt nog in zijn kinderschoenen van de houtbouw!


"Wordt vervolgd!"
 
Deel 23

Stap 7 tot en met 9:

full

Vervolg op de start van het beplankings ‘ritueel’ uit deel 22.​


3e afbeelding bij de bouw van deel 23:

full


De eerste 3 plankjes aan stuurboord zitten er al weer op,
de laatste naar het achterschip links onderaan,
die dient met een knijper in de ronding doorgedrukt te worden,
en die knijper dient zo’n 4 uur te blijven zitten,
om het plankje op zijn plaats te houden,
zo’n sterke ronding zit er in het spant naar onderen toe,
spant is dan ook enigszins gevlakt,
om voldoende lijmoppervlak te verkrijgen.


4e afbeelding bij de bouw van deel 23:

full

Bij deel 23 zijn er aan stuurboord,
nu 5 plankjes bij verlijmd,
maar die 6e die linksonder kan nog even niet,
met het schip vastgeschroefd op de bouwplaat,
dan maar verder aan bakboord.


5e afbeelding bij de bouw van deel 23:

full


Aan bakboord zijn er nu ook 5 plankjes bij verlijmd,
ook hier geldt: verder dan de helft van stap 9 kan gewoon niet,
met het schip vast op de bouwplaats,
10 huidplankjes resteren en .......


“Wordt vervolgd!”
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 23

Nieuwsdelen:

Even vooraf!​
Een verontschuldiging voor de abominabele kwaliteit​
van de afbeelding bij ‘Stap 7 tot en met 9’,
in de ‘242 permalink’ hierboven.​
Het kan dezer dagen helaas niet gecorrigeerd worden.​


6e en voorlopig laatste bouwafbeelding bij deel 23:
full

10 huidplankjes gaan dus terug naar en in de map,
dit moet iemand veel genoegen doen dat er op dit moment zoveel orde heerst,
die opmerking was nog niet vergeten of Bouwer nog wel wijs werd,
uit die chaos op de bouwtafel,
zelfs de Bismarck is er van verdwenen,
raad die werd aangenomen, gebruik je verstand Bouwer,
vandaar het gebruik van die map die toch nog meekwam uit Engeland.
Nota bene:
Die chaos was namelijk zo groot,
dat er bij het opruimen nog 5 dubbele delen tevoorschijn kwamen.
Orde op zaken stellen was wel nodig!
P.S. Zijn inmiddels in beweging gekomen
en op weg naar een volgende eigenaar.


Stap 10 en 11:
Komen dan ook in een later stadium aan de beurt.​


Stap 12:
Hierin worden de 2 achterste dekdelen weer op hun plaats gelegd.


“Wordt vervolgd!”
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 23

Stap 1 tot en met 6:
full

Het verwerken van de huidplankjes nr. 116 en nr. 117.
Deze komen pas later, na de afbouw van deel 26 aan bod!​



Image from magazine 23:
full

USS Langley, first US Navy carrier!​



Do you remember?
full
Zo eindigde deel 1 op 22 april 2012, bijna 4 maanden terug in de tijd!​


“Wordt vervolgd!”
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 23

Zo eindigde deel 23, opgeslagen in het document:

Nog aan te beginnen of mee bezig bij dit deel 23:

- 7e bouwafbeelding bij deel 23: (23 bouw 0/6)
Huidplankje nr. 116 op zijn plaats, wordt ook alweer niet verlijmd, er is geen zicht op hetgeen
Hachette van plan is, want er zit veel ruimte tussen bovenkant dek en het plankje aan de onder- en bovenkant. Engeland zit/zat hier ook mee te ‘hannesen’, dus Bouwer wacht hiermee totdat duidelijk is wat de bedoelingen van Hachette zijn.


- 8e bouwafbeelding bij deel 23: (23 bouw 0/7)
Huidplankje nr. 117 op zijn plaats, paste niet echt goed, net als in Engeland, wordt ook alweer niet verlijmd, zelfde verhaal als bij huidplankje nr. 116.

- Beplanking afmaken (9?).

- 9e bouwafbeelding bij deel 23: (23 bouw 0/9)

- 10e bouwafbeelding bij deel 23: (23 bouw 0/10)

- 11e bouwafbeelding bij deel 23: (23 bouw 0/11)


“Wordt vervolgd!”
 
Deel 24

Het verhaal bij deel 24:

Is helemaal hetzelfde als hetgeen bij deel 22 is medegedeeld,​
zelfs van een ander eerder bericht dat van dit deel,​
de bouwinstructies werden gescand
en naar een andere Hoodbouwer werden gemaild.​
En bovendien, dat mag dan ook nog wel herhaald worden:​
Het was de eerste maal dat er contact gelegd werd met
de latere trouwe leverancier C.​
In een mailcontact kwam hij tot de conclusie dat hij de wanhoop,​
van een Hoodbouwer in Nederland, wel begreep en zijn hulp aanbood.​

In 2 E-mails was de zaak rond en Bouwer kon eindelijk tegen zichzelf zeggen:​
“There's a crack in everything, that's how the light gets in.” Leonard Cohen in Anthem.


Afbeelding van deel 24:


full



“Wordt vervolgd!”
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top