Straat Denemarken

Deel 28

10e bouwafbeelding bij deel 28:

full

Na het aanbrengen van een stukje plank van 50x5x1mm,
is het aangemaakte deeltje nr. 125 gereed voor gebruik,

Nota bene:
Het eronder gelijmde plankje is gemaakt van een roerstokje,
dat de consumerende mens op het NS-station bij de koffie geleverd krijgt!
[FONT=&quot]

“Wordt vervolgd!”[/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nieuwsdelen

Nieuwsdelen:

Gisteren, in de namiddag, kwam er weer een postpakketje uit Engeland in Nederland aan
en belandde in de brievenbox van Bouwer: Deel 54 tot en met 59!


full


Alle zes de delen bevatten onderdelen voor de hoofdbewapening en/of de pompoms;​
dit is al zo vanaf deel 45.
Deel 60, wat gisteren verschenen is,
bevat onderdelen voor de 3e pom-pom.



De vlag mag dus weer even uit op dit topic, voor de geslaagde overtocht in zes dagen.

Nota bene: En er wordt op het ogenblik nog steeds gewerkt aan de delen: 27, 28, 29 en 30.
Nog voldoende arbeid op de plank in voorraad!



"Wordt vervolgd!"
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 28

11e bouwafbeelding bij deel 28:

full


Hier zit deeltje 125 op het schip, maar nog niet verlijmd!​
Al is duidelijk dat het deeltje gelijk komt te zitten met het ‘eind’ van het voorschip en ook in de ‘small ridge’ komt te zitten, die naar binnen gaat.
Toch maar even afwachten hoe het bijbehorende ‘zelf’ aangemaakte deeltje 126 bevestigd dient te worden.​
Dit geldt vanzelfsprekend ook voor de stuurboordzijde.​

[FONT=&quot]“Wordt vervolgd!”[/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 28

Stap 4 tot en met 6 in deel 28:

full


Het tijdelijk plaatsen en passen van plankdeel 126 en het voorbereiden van plankdeeltje 127.​


[FONT=&quot]“Wordt vervolgd!”[/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 28

12e bouwafbeelding bij deel 28:

full


Plankdeel 126 in positie en het zit, voor zover dit nu is te overzien,​
niet helemaal zoals het behoort te zitten.​
Er dient in ieder geval wel een stukje van de dekrand te worden weggeschuurd;​
dit wordt ook al aangegeven in de bouwinstructie.​
Bovendien zit er een verschil in met de hoogte van het dek,​
waarmee de bovenrand van het plankdeel 126 gelijk dient te liggen,​
het plankdeeltje ligt er 2mm onder!​
Plankdeeltje 125 zit in ieder geval wel op zijn goede plekje!

Nota bene:
Het plankdeel 126 dient pas later in de bouw, na het aanbrengen van het voorstuk, te worden vastgezet volgens de bouwinstructie. En dat is in ieder geval pas na deel 60, ergo; 32 delen verder! (Die heeft Bouwer al in huis, op nr. 60 na!) Dan is er waarschijnlijk weer een vervolg op het afbouwen van de romp!

De totale hoogte van de kiel tot (en met?) het dek,
wordt in principe pas bevestigd bij het ‘resin’ deel wat op het voorschip komt
.

[FONT=&quot] “Wordt vervolgd!”[/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 28

Dag 195 na de start van de bouw op 18 april 2012! (Dank Andy, voor dit idee!)


Stap 7 tot en met 9 in deel 28:

full


Tijdelijk plaatsen van plankdeeltje 127 en plankdeel 128.​
[FONT=&quot]
“Wordt vervolgd!”[/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 28

Dag 196 na de start van de bouw op 18 april 2012


13e bouwafbeelding bij deel 28:

full


De plankdeeltjes 127 en 128 aan stuurboord.
Ook deze 2 worden alleen maar even geplaatst om te passen en niet vast gelijmd.
Dit plankdeeltje 128 zit/ligt er beter in dan plankdeeltje 126 aan bakboord!
Aan plankdeeltje 128 dient niet veel geschuurd en gevijld te worden later in de bouw,
wanneer het dek definitief wordt vastgezet.

Volgende keer deel 29 of een terugblik!


[FONT=&quot]"Wordt vervolgd!"[/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terugblik

Dag 197 na de start van de bouw op 18 april 2012

Herinnert u zich deze nog?

full


Een terugblik naar deel 5.​
De stand van de bouw op 28 april jongstleden.​
Dat is 24 delen terugkijken.​
Bouwer vond dit een mooie opname; idee opgedaan op een Engelse site.​

Nieuwsdelen:
Vandaag verschijnt deel 61 en is besteld met deel 60, 62 en 63.​
De bouw gaat morgen verder met deel 29.​
32 delen achter op het Hachette schema!​
[FONT=&quot]
“Wordt vervolgd!”[/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 29+30

Dag 198 na de start van de bouw op 18 april 2012

Het verhaal bij deel 29:

21 maart lag het deel in Engeland in de tijdschriftenwinkel
en op 19 april zaten de afbeeldingen van het tijdschrift in de laptop in de hobbykamer.
Zoals reeds eerder vermeld; was het de bedoeling dat dit onderdeel, wat in deel 129 wordt meegeleverd,
‘zelf’ zou worden aangemaakt in samenwerking met T-man uit Engeland.
T-man leverde de extra info, en zo werd ook dit onderdeel eendrachtig vorm gegeven.
Het gehele onderdeel werd uit 3 plankjes van 300x5x1mm gefabriceerd.


Afbeelding van deel 29:

full



“Wordt vervolgd!”

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 29+30

Dag 199 na de start van de bouw op 18 april 2012


Afbeelding van de inhoud van deel 29:

full

Bulwark piece / 20x plankjes 248x5x1mm.

Nota bene:
Start van de tweede laag beplanking!
En bouwer heeft de 1e laag van de beplanking nog niet eens af!
Toch eerst verder met de aanmaak van plankdeel 129.

[FONT=&quot] “Wordt vervolgd!”[/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 29+30

Dag 200 na de start van de bouw op 18 april 2012

1e bouwafbeelding bij deel 29:

full

De 1e stap:
Zo dient deel 129 uit ‘fret’ 2995 uiteindelijk te worden!​


2e bouwafbeelding bij deel 29:

full

De 2e stap:
De 2 plankjes van 300x5x1mm,
met het restmateriaal, de lege ‘fret’,
liggen gereed.


[FONT=&quot]“Wordt vervolgd!”[/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 29+30

Dag 201 na de start van de bouw op 18 april 2012

3e bouwafbeelding bij deel 29:

full

De 3e stap:​
Na een nachtje onder de etenspannen te hebben gestaan,​
zit het materiaal onderling (ook aan de lege ‘fret’) goed aan elkaar verlijmd.


4e bouwafbeelding bij deel 29:

full

De 4e stap:​
Tijdens het aftekenen vastgezet met transparant plakband.​
Is niet echt duidelijk te zien!​

[FONT=&quot]
“Wordt vervolgd!”[/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 29+30

Dag 202 na de start van de bouw op 18 april 2012


5e bouwafbeelding bij deel 29:


full



De 5e stap:
Uitgesneden met het Stanleymes
en de 3 corresponderende gaten van de patrijspoorten
reeds overgenomen en uitgeboord.




5e bouwafbeelding bij deel 29:


full



Het resultaat van een aantal arbeidsuren.

Nota bene: Morgen de voorlopig laatste afbeelding bij deel 29 en 30.
[FONT=&quot]

“Wordt vervolgd!”
[/FONT]

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 29+30

Dag 203 na de start van de bouw op 18 april 2012


7e en voorlopig laatste bouwafbeelding bij deel 29,
1e en voorlopig laatste bouwafbeelding bij deel 30:

full

Deel 30 was de leidraad voor het ‘zelf’ (in samenwerking met T-man) maken van deel 29,
zoals hierboven reeds eerder beschreven.

Nota bene: Morgen weer geheel iets anders.

[FONT=&quot]
“Wordt vervolgd!”
[/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 29b

Dag 204 na de start van de bouw op 18 april 2012

Het verhaal bij deel 29b:

- Bouwer creëerde een sub deel, 29b;​
- waarom?;​
- hij deed een terugblik;​
- checkte wat er allemaal nog niet was gedaan en nu toch gedaan moet en kan worden;
- in de delen 1 tot en met 30 aan de HMS Hood.
- de conclusie was schrikbarend;​
- deel 1 tot en met 5 zijn nog steeds niet af;​
- de reden is dat de dekbalkjes nog niet verlijmd zijn;​
- nog een reden: omdat alles open dient te blijven voor het aanbrengen van de beplanking;​
- nog een reden: en om het G4en;​
- deel 6, 7, 8, 9, 12, 14, 15, 16, 20 en 22 zijn gelukkig gereed (1/3 van de 30 gebruikte delen gereed!);​
- beplanking vanaf deel 23 tot en met deel 27 nog niet compleet gedaan;​
- dan kan er vanaf deel 23 bij stap 9 tot en met 11 met de beplanking gestart worden;​
- dat gaat gebeuren;​
- maar eerst een ‘verstijving’ maken om in het schip te ‘verankeren’;​
- het schip kan dan eindelijk los van de bouwplaat en verder beplankt worden;​
- het Thingstodo document geraadpleegd;​
- informatie geeft aan dat de resterende plankjes van deel 23 in de map opgeborgen zitten;​
- laat dit nu nog waar zijn ook;​
- zo heeft de opmerking/vraag van een modelbouwer op dit topic toch zijn nut bewezen;​
- Bouwer pakte de chaos aan, bracht orde en tot op heden, tot bij het 30e deel, is het geen chaos meer;​
- zo is alles, maar dan ook alles wat nog niet is gedaan, vastgelegd.​

- Nota bene:
* Vandaag verschijnt deel 62 in het Verenigd Koninkrijk,
* Pas na het verschijnen van deel 63 komen deel 60 t/m 63 gezamenlijk naar Nederland.
* Morgen de start van het aanmaken van de verstijving.


“Wordt vervolgd!”

 
Verstijving

Dag 205 na de start van de bouw op 18 april 2012


Verstijving maken in het schip:
Achterin de garage lag nog een stuk aluminium van 1000x60x10mm.​
Hieruit kan een degelijke verstijving (breedte verticaal geplaatst!) worden gemaakt, met een lengte van 810mm.​
Permanent binnenin het schip, op de kiel, kan het schip geen kant meer op als dit eenmaal met de bodem en een aantal spanten van het schip verbonden is!


1e bouwafbeelding van de verstijving:

full


Het ziet er wel wat abominabel uit, desalniettemin het wordt gebruikt,
het is anticiperen in tijden van crisis en Rutte2!
[FONT=&quot]

“Wordt vervolgd!”[/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Verstijving

Dag 206 na de start van de bouw op 18 april 2012


Verstijving maken in het schip

De verstijving is inmiddels, na 2 uur zaagwerk, aangepast aan het schip en geplaatst.

2e bouwafbeelding van de verstijving, voorin het schip

full


Voorschip.


3e bouwafbeelding van de verstijving, middenin het schip

full


Midscheeps voor.


4e bouwafbeelding van de verstijving, achterin het schip

full

Achterschip.
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]Morgen: De laatste afbeeldingen van de verstijving in het schip![/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]
“Wordt vervolgd!”
[/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Verstijving

Dag 207 na de start van de bouw op 18 april 2012

Verstijving maken in het schip

Vervolgens dienen er aan de onderkant van het schip nog gaatjes te worden geboord om de kielplaten vast te zetten op de aluminium verstijving plus nog wat opsluitplaatjes aan de binnenzijde van de hull om een aantal spanten ook op te sluiten.​


5e bouwafbeelding van de verstijving in het schip

full

Close up van een paar schroeven in één van de kielplaten.​


6e bouwafbeelding van de verstijving in het schip

full


Close up van een spant aan het achterschip, ‘opgesloten’ aan beide zijden, tegen het aluminium profiel.​


7e bouwafbeelding van de verstijving in het schip

full

Close up van een spant aan het voorschip, ‘eenzijdig opgesloten’, tegen het aluminium profiel.​


Morgen: Het schip los van de bouwplaat.

[FONT=&quot]“Wordt vervolgd!”[/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Verstijving

Dag 208 na de start van de bouw op 18 april 2012

9e en laatste bouwafbeelding bij deel 29b


full


Eindelijk los van de bouwplaat. En, het schip ziet er netjes uit. Helemaal recht!

Al zegt Bouwer dat zelf; hij is toch tevreden met het resultaat, voor een eerste schip.

Nota bene: En dan kan er nu eindelijk aan de resterende beplanking van de 1e laag worden begonnen en het aanbrengen van een G4 laag!

Morgen:
Start van deel 29c / 1e laag beplanking voltooien in deel 23.
[FONT=&quot]
“Wordt vervolgd!”[/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 23

Dag 209 na de start van de bouw op 18 april 2012

Het verhaal bij deel 29c:


Opnieuw een sub deel gecreëerd, deel 29c.​
In dit geval om al de nog niet gedane eerste laag beplanking, van deel 23 tot en met deel 29, af te maken.​
Het eerste deel wat verder wordt voltooid is deel 23!


Stap 9 tot en met 11 in deel 23:

full

Dit is de volgorde van Hachette.


Morgen:
Start van het ‘afplanken‘ van de 1e laag.
[FONT=&quot]
“Wordt vervolgd!”[/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top