Strike 3 DLG van HyperFlight

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door swilkens, 1 mei 2019.

  1. swilkens

    swilkens

    Lid geworden:
    31 mrt 2011
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Sneek, Friesland
    Na het genieten van de bouw van en het vliegen met een MiMi 1M DLG werd het tijd voor de volgende stap. Die volgende stap heb ik gevonden in de vorm van een Strike 3 DLG, waarover ik in dit topic in de komende weken mijn ervaringen zal delen.

    Levering
    Het toestel is netjes verpakt aangekomen, alles voorzien van een dubbele laag noppenfolie en middels tape aan de wand van de doos vastgeplakt, om verschuiving van de onderdelen tijdens transport te voorkomen. Hier is aandacht aan besteed.

    De levering bevatte de volgende onderdelen:
    • Vleugel (48.8 gram)
    • Romp + Cover (19.7 gram)
    • Hoogteroer (3.3 gram)
    • Richtingroer (3.1 gram)
    • Bevestigingsmateriaal (8.2 gram)

    Foto's
    De vleugel is met 48.8 gram een plaatje om naar te kijken. Ook hier is weer te zien dat is nagedacht over de verzending, de ailerons zijn middels tap vastgezet om transportschade te voorkomen. Het gaat hier om volle vleugels; er is gebruik gemaakt van CNC gesneden rohacell kernmateriaal waarover is gelamineerd.

    [​IMG]
    [​IMG]

    In onderstaande detail foto's is te zien hoe mooi is gelamineerd; de vleugels zijn prachtig glad.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dezelfde kwaliteit is terug te zien bij het richting- en hoogte roer, welke met 3.1 en 3.3 gram er zeker mogen zijn. Er is gebruik gemaakt van een levend scharnier, als leek die in het verleden altijd gebruik maakte van scharniertape ben ik benieuwd hoe lang dit blijft leven.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het rompje (19.7 gram) is voorzien van een glasvezel cover, wat hem 2.4 Ghz vriendelijk maakt. De cover past zeer nauw, hier is geen tape bij nodig.
    [​IMG]

    Intern in het rompje zijn twee stukjes rohacell geplaatst waartussen de servo's kunnen worden geplaatst. Het is bij dit model de bedoeling dat alle servo's in de romp worden geplaatst. In detail is een plekje te zien waar het geheel niet helemaal sluit, dit zal geen probleem zijn. De neus bied redelijk ruimte voor een ontvanger en een LiPO batterij.
    [​IMG]

    Afsluitend is een zakje met onderdelen meegeleverd. Hier is voorzien in een werphaak, roerhalmen, pushrods en buisjes ter geleiding van de pushrods. De werphaak is niet afgewerkt, deze zal ik rond schuren voor ik hem in de vleugel plaats.
    [​IMG]

    Setup
    Mijn voorgaande DLG ervaring stamt uit de tijd waarin de Dymond47 als standaard werd ingezet in 1M modellen, wat betekent dat ik mij de komende dagen zal moeten gaan verdiepen in geschikte servo's voor dit model. In zoverre ik het heb begrepen leveren digitale servo's hogere nauwkeurigheid ten koste van een aanzienlijk hoger energieverbruik.

    Servo's welke ik op het moment overweeg zijn:
    • Blue Bird BMS-101AMG
    • Blue Bird BMS-101DMG
    • Blue Bird BMS-101HV
    • Ripmax SD100
    • MKS DS65K
    • Blue Bird BMS-A10S
    • KST X08N
    Ik verbaas me over de prijs van een aantal van deze veelal aanbevolen servo's. Waar de 101AMG variant nog in de buurt komt van de aanschafprijs van mijn D47's gaan de andere servo's al snel richting de 40-50 euro per stuk, ofwel zo'n 200 euro totaal :bye:

    Mochten jullie advies of suggesties hebben wat betreft servo's dan hoor ik het graag.

    Acties
    De komende dagen zal ik me vooral bezig houden met het opschonen van de onderdelen. Her en der zijn nog wat scherpe randjes aanwezig en de uitsparingen voor de pushrods welke in het rompje zijn gemaakt moeten even netjes worden gemaakt.

    Wat betreft de werphaak heb ik een korte vraag; moet ik het gewicht van de werphaak + de benodigde epoxy-lijm compenseren aan de andere kant van de vleugel? In mijn eigenbouw MiMi DLG werd dit wel gedaan :weetnie:

    Verder zal ik me vooral verdiepen in geschikte servo's en een geschikte epoxy-hars voor het verbinden van de onderdelen.

    Relevante informatie
    Voor de liefhebber is hier wat relevante informatie te vinden:
     
  2. swilkens

    swilkens

    Lid geworden:
    31 mrt 2011
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Sneek, Friesland
    En @Vink bij deze ben ik natuurlijk heel benieuwd naar eventuele tips bij de opbouw van de Strike 3! :thumbsup:
     
  3. S@nder van wattum

    S@nder van wattum

    Lid geworden:
    22 apr 2019
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Huis ter heide
    Wauw! Prachtig stukje techniek! Ik ben zelf nieuw in de dlg wereld dus over de technische aspecten kan ik niet veel zinnigs zeggen. Ik zie wel steeds meer 1 meter modellen voorbij komen...heeft dit een specifieke reden?

    Heel veel plezier met bouwen en vliegen!
     
  4. swilkens

    swilkens

    Lid geworden:
    31 mrt 2011
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Sneek, Friesland
    Als je nieuw bent in DLG land en zelf graag bouwt kan ik je zeker een MiMi aanbevelen:

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/mimi-dlg.28435/

    Het is al een oud topic, er zijn over de jaren vele MiMis gebouwd. Het was mijn eerste intrede. Het is een mooie manier om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten :)

    Euro's :yes: en een 1 meter model is wat makkelijker mee te nemen.
     
  5. S@nder van wattum

    S@nder van wattum

    Lid geworden:
    22 apr 2019
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Huis ter heide
    Gaaf! Ik ga hem eens doorlezen. Ik heb inmiddels zelf een hokuspocus zelfbouw over kunnen nemen van een kennis. Het meenemen is inderdaad wel een puntje van aandacht gezien de gevoelige deeltjes aan het staartje. Ik zie hier op het forum af en toe ook hele mooie koffers voorbij komen...misschien is dat zo gek nog niet.


    Dit is mijn eerste dlg!
     
    swilkens vindt dit leuk.
  6. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Nijmegen
    Mooie kist!
    1m dlg's zijn prima vakantie-maatjes! En er is/was een subklasse binnen dlg-wedstrijden voor modellen met 1m span.
    In het begin werd het gezien als instap-klasse. In Nederland mocht de winnaar van het 'mini' klassement niet meer meedoen met een volgend mini-seizoen....
    Ik heb zelf nog steeds een mini met XXLite tippen als vleugels. Lekker snel rag-kistje.
     
    Loet Wakkerman vindt dit leuk.
  7. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Bij ons op de club vliegt iemand al een jaartje met een Strike 3. Heeft inmiddels de tweede aangeschaft. Heb er eens mee mogen vliegen. Was in het begin niet echt enthousiast echter nadat enkele weken later het kistje zijn definitieve afstelling had gevonden was het een genot om te vliegen. Lekkere floater.
    Ben zo brutaal geweest om een kopie van de vleugel te bouwen en op mijn bestaande carbon mimi romp te zetten. Werkelijk schot in de roos. Gewicht vliegklaar 120 gram waar nog eenvoudig 5 tot 8 af kan door balsa stabilo door rohacell te vervangen en de nieuwe romp in aanbouw gaat veel gewicht besparen.
    Mijn XPS kern heeft geen liggers en scharniert op de carbon huid. Gaat al bijna een jaar goed. Ik vlieg overigens zonder richtingsroer.
    De strike 3 is een heerlijke kist. Ga je veel plezier van hebben. En het is echt meer dan een vakantie kistje. Ik raak al lange tijd geen full size kisten meer aan :)
     
  8. swilkens

    swilkens

    Lid geworden:
    31 mrt 2011
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Sneek, Friesland
    Stap 1: Reparatie

    De kleine imperfectie die in de romp aanwezig was stoorde me toch te veel om te laten zitten. De flens welke aan de opening in het neusje zit was niet helemaal gesloten, precies daar waar beide romphelften aan elkaar zaten verbonden. Dit had een behoorlijk effect op de stijfheid van de neus en het zou een mogelijk initiatiepunt voor doorscheuren kunnen zijn bij een minder-langzaam-dan-bedoelde ( :D ) landing.

    Voor de duidelijkheid ging het hierom:
    [​IMG]

    Ik heb de "schade" hersteld met wat twee-componenten epoxy en twee laagjes 50 g/m2 glasweefsel, gelukkig had ik nog wat liggen van een voorgaand project. De buitenkant heb ik eerst met wat cellotape afgedicht, vervolgens heb ik wat twee-componenten epoxy in het rompje gesmeerd. Daarin heb ik twee stripjes glasweefsel gelegd. In onderstaande foto is de patch te zien, het restant moet er nog af worden gehaald.

    Het weefsel is vrijwel niet te zien, wat aangeeft dat het goed in de hars zit. Ik ben wat uitgeschoten met de hoeveelheid hars, maar met deze kleine hoeveelheden mag dit de pret niet drukken.

    [​IMG]

    Na een nachtje uitharden is de neus merkbaar steviger geworden, zodra het weer buiten het toe laat zal ik de restanten met een klein freesje verwijderen.


    Stap 2: Servo selectie

    De Strike 3 is een redelijk geprijsd modelletje, nieuw is hij voor zo'n 350 euro te vinden bij bijvoorbeeld HyperFlight. Gezien de kwaliteit is dit meer dan redelijk te noemen. Dit maakt echter wel dat het plaatsen van DLG servo's van 40-60 euro per stuk niet echt logisch is.

    Uit het rijtje kandidaten in mijn voorgaande post ben ik uiteindelijk geland op de Blue Burd BMS-101 DMG. Dit is een digitale, metal gear, coreless servo voor en veel schappelijkere prijs.

    Deze servo's leveren vergelijkbare tot betere prestaties als de oude vertrouwde D47 welke ik in mijn MiMi gebruikte. Met 19 euro per stuk heb je voor een kleine 80 euro 4 1S geschikte servos. Niet top of the line, maar dat hoeft in dit geval ook niet. Wat de kwaliteit van deze servos echt is zullen we zien zodra ze binnen zijn, ik zal de centering etc vergelijken met wat andere servos.

    [​IMG]

    Voor toekomstige lezers is deze servo over 4 weken ook bij Conrad te vinden, ik heb ze zelf uit het buitenland laten komen.
    Een alternatief, helaas momenteel niet makkelijk te vinden door leveringsproblemen, is de Ripmax SD100. Dit is ook een goed geprijsde servo die functioneel gelijk is aan de Dymond 47.
     

Deel Deze Pagina