Sub 250 Ultra light Cub (slow flyer)"3mm depron en druppelfolie"

Discussie in 'Sub 250' gestart door helixer, 21 jun 2021.

  1. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Cliffhanger..
     
  2. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Vandaag was het fantastisch mooi weer en ik was vrij om te doen en laten wat ik wil. Geeft ook veel onrust, want ik wilde drone filmpjes maken en met wat toestellen vliegen. Vroeg me bed uit en gewoon maar begonnen. Vanmorgen meteen tijdens de eerste vlucht met mijn Ultra light Cub gecrashed. Dat gaf meteen een paar gebroken botten en kon ik weer naar huis voor reparatie. Bochten tegen de klok in gaat altijd als vanzelf terwijl bochten met de klok mee mij net iets minder liggen. Normaal kom ik er goed mee weg doordat ik hoger zit en wat overpower heb om te kunnen ontsnappen als de bocht wat minder soepel verloopt. Met deze ultra light met een minimale thrust kom je daar niet mee weg. Bij het indraaien van een bocht mag je eigenlijk geen foutje maken, anders wordt een vliegtuig een valtuig. Zodoende komen ook de zwakke plekken van dit fragiele toestel aan het ligt. Een foutje wordt direct afgestraft. Hier twee situaties waar het verkeerd ging. 1 met niet veel schade en de tweede keer veel meer schade:


    Maar dat het ook goed kan gaan en dat ik heb genoten bewijst deze video. Fijn dat het windstil was. Zo kon ik eindelijk wat trim werkzaamheden verrichten en veel starts en landingen gemaakt:
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2021
    ramses, pompebled en ISOLA2 vinden dit leuk.
  3. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Deel 2:

    Ja deel 2, omdat het project weliswaar is geslaagd, maar ook de zwakke punten naar boven zijn gekomen. Ten eerste vind ik dat er best wel iets meer thrust voor mag hangen. Voor binnen in een hal of geen wind prima mee te vliegen, maar als er ook maar iets van wind staat mag ie best wel iets meer vermogen hebben, Punt 2 is het feit dat bij een onhandige landing of simpel een crash je snel wat gebroken botten heb. Niet een heel groot probleem, ik spalkte ze dan met wat carbon strips en kon een uurtje later weer verder. Nou ja, daardoor wil ik hem nu nabouwen en er wat EPP materiaal in verwerken. Ook komt er een andere setup in, daar later meer over. Het geheel zal wel iets zwaarder gaan worden, maar ik denk dan meer geschikt voor buiten met wat wind, want veel dagen met echt windstil weer hebben we niet. Punt 3: Voor het lijmen van de folie gebruikte ik bison lijmspray. Op sommige plekken liet de lijm wel vrij simpel los. Ik gebruik nu Uhu Por.

    Oke, hier dan de eerste foto's van de romp in wording. Je kan zien dat ik wat EPP materiaal heb verwerkt om de boel iets te verstevigen:


    Zoals het oorspronkelijke plan;
    [​IMG]


    Als versteviging nu EPP strips op het depron gelijmd. Die combi is bewezen steviger. Het depron breekt nu niet meteen af als het iets doorbuigt, maar is wat buigzamer geworden. De EPP strips het ik met Pattex extreme erop gelijmd ipv Uhu Por. Eenmaal vast krijg je het niet meer los:
    [​IMG] [​IMG]


    Hier het begin van de bouw. De twee zijkanten van de romp. Was het gewicht zonder EPP nog 390gr per kant, nu is dat 656gr per kant. Samen aan extra gewicht 5,28gr.
    [​IMG]

    Hier met de folie en lijm. Gewicht totaal 14,8gr:
    [​IMG]



    Wordt vervolgd:

    Helixer
     
    Laatst bewerkt: 12 sep 2021
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  4. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Schijnt een rage te worden alles 2 keer bouwen :hammer::thumbsup:
     
    helixer vindt dit leuk.
  5. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Gisteren en vandaag de twee vleugelhelften gemaakt. Ook hier heb ik wat strips EPP materiaal verwerkt. De vleugel blijft licht van gewicht(twee helften samen nu 12,9gr zonder ribbetjes), maar is beduidend sterker dan de eerste versie. Hier wat foto's en begeleidende video's:


    Aileron roer. Het randje folie heb ik omgeslagen en vastgelijmd. Bij de vorige versie wilde de folie soms op wat plekjes loslaten, dat is nu verholpen.
    [​IMG]

    [​IMG]





    Nu de ribbetjes nog en de vleugel wordt daardoor steviger.

    Wordt vervolgd,

    Grt Helixer
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2021
  6. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Deel 2 (zie post #103):

    Ook versteviging met EPP aangebracht aan de onderkant van de romp plus het neusgedeelte:
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Voor de setup ga ik 2 vliegtuigen slopen, waaronder mijn avatar. Deze is inmiddels ingehaald door mijn symmetrische shockflyer. Vliegen met een V-stelling ga ik achter me laten. Het tweede toestel die ik ga slopen is mijn Slow Flyer. [​IMG]
    Was een van mijn favoriete projecten, maar mijn ultra light Cub voldoet nog meer aan mijn wensen wat betreft het slow flyen. Dus met lichte pijn in mijn hart...............................Maar goed, ik kan toch echt niet al mijn toestellen behouden, anders staat straks mijn hele huis vol met vliegtuigen. Ik krijg zo wat micro servo's, ontvangers ESC's en 2 motoren tot mijn beschikking. Dus deel 2 van mijn ultra light Cub gaat met gesloten beurs gebouwd worden, bovendien komt er nog een complete setup uit mijn eerste ultra light Cub. Deze gaat gesloopt worden als deel 2 naar wens vliegt.
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2021
    ISOLA2 en <250 vinden dit leuk.
  7. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    In zo geschiede:
    [​IMG] [​IMG]

    Hier heb ik mijn setup uit gefilterd. Motor: 1811-3800kv, die is een stuk pittiger dan de eerste versie. ESC heb ik geen specs van, maar voldoet, micro servo's en micro ontvanger, gewicht samen(zonder lipo) 34gr.

    En weer verder...............Romp tot nu toe:
    [​IMG] [​IMG]

    De vleugel...........Nu geen flaperons meer, de ontvanger mist simpelweg één kanaal, dus beide servo's op één kanaal:
    [​IMG] "

    Wordt vervolgd,
    Helixer
     
    ISOLA2 en <250 vinden dit leuk.
  8. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Tot slot:

    Deel 2 (zie post #103):


    Gisteren een bouwsprintje getrokken en er een lange werkdag van gemaakt. Het zou vandaag een mooie dag worden en tja, het wordt najaar en de vliegdagen zullen ook wel weer gaan afnemen, zeker met weinig of geen wind. Maar 's avonds was het toestel klaar en vanmorgen weer op tijd mijn bed uit, want het weer is fantastisch. Wat ik verder nog aan veranderingen heb aangebracht is het schotje tegen de motorophanging aan waar ook de servo's op/inzitten. Onder aan het schotje zit het lipo compartiment. Het schotje heb ik nu niet van 3mm depron gemaakt, maar van 5mm foam, dat maakt het geheel weer iets steviger. Verder is de opbouw hetzelfde als het eerste model:
    [​IMG]

    En ja: De koning is dood,................................
    [​IMG]

    ..........................lang leve de koning:
    [​IMG]

    Daar staat ie dan met al zijn modificaties, aan de buitenkant kan je het niet zien. Vlieggewicht is nu 158gr, dat komt voornamelijk door de wat zwaardere setup, maar voor mij binnen de marge. Vandaag de maiden vlucht en ik kan niet anders zeggen dat het prima is verlopen. CG was goed en het toestel vloog mooi bij me vandaan. Ik hoefde niets te trimmen en kon half gas gewoon mijn sticks loslaten. Mooiiiiiiiiiiii..................:D Natuurlijk stond ik licht te trillen op mijn benen, maar na 4 lipo's was het vertrouwen fors toegenomen. Het is en blijft heel anders vliegen dan met een toestel die flink zwaarder is hoor. Een beetje wind merk je dan ook direct en je moet dan snel anticiperen. Zeker door de wat meer thrust enorm genoten en het toestel heel naar huis. Doordat ik nu wat meer power heb kon ik bij een vervelend windstootje(vooral in de bochten) het toestel velen malen beter controleren. Pas op met rollen in een bocht als er wat wind staat. Door geen V-stelling is het toestel in de bochten heel gevoelig. Soms zien de bochten er wat haaks uit, vandaar. Ik heb van het geheel een korte video geschoten.:



    Zo dat was hem dan. Voor mij was het een leerzaam draadje. Ik hoop dat anderen er ook van hebben genoten.

    Grt Helixer
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2021
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  9. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik heb er zeker van genoten, dankjewel!!

    Groeten, Eddy
     
    helixer vindt dit leuk.
  10. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    ook ik heb met volle aandacht je draadje gevolgd en veel ideeën opgedaan.. Het resultaat mag er wezen vooral de doorstarts vind ik mooi, waarbij de staart de grond niet raakt.. Ook het afdekzeil als bespanning zal ik in mijn achterhoofd houden.. Minder vind ik dan weer je landingsgestel, daar is nog gewicht te halen..

    Vooral veel vliegplezier gewenst en af en toe een filmpje posten kan geen kwaad..


    P.s. wat ik niet snap is dat je met het setje niet wegkomt. In mijn 130 gram Pichler Swallow gaat hij bijna recht omhoog met het kleine motortje, zou dit dan toch veel meer weerstand hebben (eenzijdige bespanning)??
     
  11. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Dat zou inderdaad heel goed mogelijk zijn, maar in dit geval voor mij te weinig. Ik merk best wel wat luchtweerstand als de lucht over de vleugel gaat. De vleugel is natuurlijk niet ideaal, glad en strak. Maar...............ik heb al snode plannen met deze setup die nu overschiet. Ik wil een heel lichte shockflyer bouwen, en ga het daar opzetten. Bouwdraadje zie je te zijner tijd wel opdoemen.
     
  12. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Wat een cliffhanger weer...
     
    helixer vindt dit leuk.
  13. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Ja leuk he..........................we moeten wel lekker bezig blijven, toch?
     
    wim eon en <250 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina