Sub 250 Ultra light Cub (slow flyer)"3mm depron en druppelfolie"

Discussie in 'Sub 250' gestart door helixer, 21 jun 2021.

  1. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Ik heb gisteravond nog lekker kunnen vliegen, nagenoeg windstil in zuid limburg, vanavond ziet het er ook weer goed uit.. Je merkt alleen al goed dat de dagen korter worden...
     
    Cnn vindt dit leuk.
  2. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Ja dat gaat snel..................:(
     
  3. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Tweede vlucht vanavond met gelukkig wat minder wind. Vlieggedrag ziet er wat beter uit, maar met de wind die er stond kan ik daar verder niet veel meer uit opmaken. Het CG lijkt beter te zijn, En ja, ik kan er "STOL" mee vliegen.....................Hier een korte impressie:
     
    LeoG, Bruno van Hoek, ramses en 5 anderen vinden dit leuk.
  4. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Ziet er toch al goed uit...
     
  5. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Dank je. Maar nog net even te veel wind hoor. Komende dagen wordt het iets rustiger in de atmosfeer....................Hoop ik.:p
     
  6. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Mooi resultaat!

    Je vliegt nog met te weinig rudder. Rond 50-57 seconden kun je een paar keer duidelijk zien dat hij zijn vleugel wel laat hangen, maar (nog) niet
    meedraait. Op dat soort momenten moet je meer rudder meesturen, en gaat hij een stuk netter (maar ook vriendelijker) de bocht door.
    Effectief ben je nu aan het oefenen om in een rechte ljin te slippen :) Ook leuk, maar niet als je het niet bedoelt.

    Waarschijnlijk moet je de bocht met 2 sticks inzetten (beide naar rechts) en daarna roll terug naar neutraal of zelfs iets tegengesteld houden
    als hij eenmaal in de bocht ligt.
     
    <250, Bruno van Hoek en ramses vinden dit leuk.
  7. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    of...zie eerder, wat aileron differentiering toepassen....:koud:
     
    <250 en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  8. Ron

    Ron

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    235
    Locatie:
    Zevenaar
    Leuk gemaakt Helixer :thumbsup:
     
    helixer vindt dit leuk.
  9. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Heren bedankt, ook voor de input. Eerste punt: Aileron differentiatie is een mix en die pas ik eigenlijk nooit meer toe, maar wat niet is kan nog komen. Ik wil eerst het toestel zonder allerlei(dus ook geen gyro) mixers gaan vliegen en dan kan ik altijd nog een besluit nemen. Verder Hein.z, dat vliegen moet je met die wind die er gisteren stond niet erg serieus nemen hoor, ik was al blij dat ik hem bij me kon houden. Een paar keer was ik hem serieus bijna kwijt omdat ik niet tegen de wind kon vechten. Vanavond lijkt het nagenoeg windstil te gaan worden en gaat de derde lipo erin. Ik denk dat ik dan langzaam een beetje het gevoel krijg qua vliegen en inregelen. Verder stuur ik eigenlijk altijd met aileron en rudder tegelijkertijd, ik denk daar niet meer over na, het gaat als vanzelf. Wel is het zo dat omdat ik altijd alleen vlieg en het mezelf heb aangeleerd mijn vliegstijl misschien niet goed is aangeleerd. Input kan ik altijd waarderen, ingesleten gedrag is wat moeilijker te veranderen.
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2021
  10. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ailerondifferentiatie is in mijn ogen geen mix. Een mix is als je twee stuurvlakken met elkaar combineert, automatisch op elkaar laat reageren, mixt dus. Ailerondifferentiatie is simpelweg een ongelijke uitslag naar onder en boven, dat kan je op je zender instellen, maar ook mechanisch maken.

    Hij vliegt mooi hoor, knap gebouwd en aangeleerd!
     
  11. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Zo denk ik er ook over. Ben blij dat ik het op mijn Bobber heb, was bij mij een groot verschil.
     
  12. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    490
    Locatie:
    Tilburg
    Hoi,

    Ik heb een vraagje ivm slowflying.
    Ik heb nu het idee om na het behalen van mijn brevet een Spacewalker te kopen en daarmee verder te leren vliegen.

    Daarnaast zou ik graag iets bouwen zonder druk het af te moeten maken om te kunnen vliegen.
    Ik heb tekeningen van de Savage Bobber gedownload, volgens mij van <250.

    Ik wil hiervan een zo slow mogelijk flyer maken met 1600mm span. Ik zit te denken om van verenstaal het frame te hardsolderen als dat mogelijk is (hoofdliggers 2,5mm en tussenstaven 2mm).
    Ik kan zelf modeleren en dan vrij nauwkeurig bepalen wat de massa van zo'n frame wordt (en er dan bijv. 5% bij te rekenen voor de soldeer).
    De vleugel wil ik traditioneel maken van balsa en plex (nog geen ervaring mee) en de staartvlakken wil ik proberen te 3D printen (ook nog geen ervaring mee).

    Ik vraag me af wat de massa van een kale romp van bijv. een WOT of een Calmato is om dit te kunnen vergelijken en dan te bepalen of het realistisch is een stalen frame te bouwen ivm massa.
    Staal heeft natuurlijk een erg hoge soortelijke massa maar qua volume wordt er weinig van gebruikt t.o.v. een houten romp.
     
  13. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Hey wat leuk dat je mijn tekeningen hebt gedownload (ondertussen al zo,n 750 keer gedownload) misschien kun je dit beter overhevelen naar het Bobber topic..
    Persoonlijk vind ik (2,5mm) verenstaal veel te zwaar, bij 160cm span zou ik (als het dan al moet) voor koolstof buis gaan 4mm en inwendig 3 en de tussenstaven 2mm en inwendig 1mm en de verbindingen met koolstof roving of gewoon ijzergaren omwikkelen en verlijmen.. Als ik je ergens mee kan helpen hoor ik het graag..

    Ehhm eigenlijk zou ik gewoon voor balsa 5x5mm gaan en tussenstaven 4x4mm.

    Als je hem op 1600mm bouwt, rond of onder de 600gram krijg je een super slowflyer..
     
  14. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dat krijg je met staal nooit licht genoeg om langzaam te kunnen vliegen.

    'Gewoon' hout gebruiken. Balsa, vuren, beetje multiplex voor spanten en andere delen die sterk moeten zijn.

    IMG_20161110_205148.jpg

    Houtje voor houtje

    IMG_20161208_195135.jpg

    Het balsa houd hem licht, de constructie maakt hem sterk.

    Stalen frames worden wel eens toegepast maar alleen op grote schaal modelen, schaal 1:3 of 1:2,5 ofzo, omdat je bij die afmetingen zoveel hout moet gaan gebruiken om de constructie sterk genoeg te krijgen dat het gewichtsverchil kleiner wordt
     
    E.hof en ramses vinden dit leuk.
  15. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Hoi Justus, ook een SUB250 kistje (Piper) aan het bouwen?
    Wel een verslag van maken toch?! Ziet er alvast goed uit :yes:

    Groeten, Ramses
    .
     
    Justus vindt dit leuk.
  16. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Hoi ramses,

    Deze was alles behalve sub 250 hoor

    IMG_20170509_184506.jpg IMG_20170509_174031.jpg
    Dat was een heel leuk project maar gaf mij niet wat ik wilde dus is al een tijdje weg.


    Ik ben wel met een <250 bezig

    20210718_015313.jpg

    Maar daar is al een langlopend draadje van
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Cnn, ISOLA2 en ramses vinden dit leuk.
  17. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Lijkt het gestel van een mpx funcub xl?
     
    Justus vindt dit leuk.
  18. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Draadje ontspoord een beetje. Niet erg, maar nu weer on topic. Gisteren voor het voetballen uit nog even gevlogen. Voel me nog niet op mijn gemak om hoger te gaan(wind boven de bomen) en om hem te trimmen. Op het laatst toch nog een kleine buts opgelopen en een servo naar de eeuwige jachtvelden gestuurd. Tja, servo was behoorlijk ingebouwd, dus moest ik snijden. Inmiddels staat ie weer klaar. Een groter en zwaarder toestel vliegt wel wat makkelijker hoor:

    Hier even de video, met een mooie touch en go........
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2021
    ramses, <250 en Justus vinden dit leuk.
  19. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Aj zag net een filmpje op youtube voorbij komen genaamd crash.. Voorspeld niet veel goeds...
     
  20. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Ik kom zo met een verklaring>>>>>>>>>>>>>>>>>>:D
     

Deel Deze Pagina