Sub 250 Ultra light Cub (slow flyer)"3mm depron en druppelfolie"

Discussie in 'Sub 250' gestart door helixer, 21 jun 2021.

  1. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Niet dat ik ze er meteen onder wil hangen, maar toch alvast een beginnetje gemaakt van mijn landingsgestel. Dat weegt nu net aan 15 gram en dus naar tevredenheid. Misschien de wielen nog iets groter maken?

    Foto's zeggen genoeg:


    [​IMG]

    Uitgesneden van 3mm depron:
    [​IMG] [​IMG]

    Die kleine ronden zijn viltjes voor onder een krukje ofzo. Hier loopt de as doorheen, want het depron kan dat niet hebben en scheurt of breekt zo weer uit.
    [​IMG]

    Het hele setje:
    [​IMG]

    Zo lijken de wielen net even te klein:
    [​IMG]
     
  2. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    ik heb stukjes 1mm triplex gebruikt waar jij nu de viltjes hebt, bij mijn assen scheurde de Depron ook uit. Volgens mij is het een erg stevige constructie geworden..

    ps. even ter vergelijk; onder mijn Bobber van 250 gram heb ik 1mm staal zitten.......

    Succes met je eerste vlucht.
     
  3. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Oke, ik heb 1,5mm verenstaal gebruikt.
    Dank je.
    :D
     
  4. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuk project en ben heel benieuwd hoe dat gaat vliegen.
    Hoe voelt het model kwa stevigheid.
     
  5. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Nadat ik de wing struts voor en achter had aangebracht voelt het toestel best wel degelijk aan. Ik voel geen torderen als ik hem met mijn hand heen en weer schut en de vleugel voelt stevig aan. De romp is een ander verhaal. Wel voorzichtig oppakken, maar dat is dan ook het enige, want voor een vlucht heb ik er wel vertrouwen in. Voor als ik er een landingsgestel onder wil hangen zal ik eerst onderaan iets moeten verstevigen, ander breekt die uit denk ik. Zal een versteviging zijn van enkele grammen, dus overheen te komen. Zal fijn zijn als ik er een STOL toestel van kan maken, dat is wel mijn uitgangspunt.

    P.s. Vooraan waar de lipo zit is het stevig genoeg om hem op te pakken en om te draaien om de lipo te vervangen.
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2021
  6. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Het blijft maar waaien voor mijn maiden vlucht. Ik wil tenminste minder dan kracht 3 hebben voor mijn maiden, maar zelfs 's avonds blijft het stevig waaien. Dus toch maar begonnen om het landingsgestel eronder te gaan binden. Om te beginnen heb ik de wielen van het landingsgestel precies onder het cg punt gemaakt. Dat maakt het toestel wel wat wankel bij de starts en landingen, maar het voorbeeld toestel(zie post 1) heeft ook zijn wielen onder het cg punt zitten. Ik kan dat altijd nog verder naar voren zetten, daar heb ik rekening mee gehouden.
    [​IMG]

    Verder lang bezig geweest om flaperon in te stellen, maar met wat meedenken van <250 (hij heeft een exacte ontvanger in een van zijn toestellen zitten) ben ik er toch achter gekomen dat euvel op te lossen. Lang verhaal kort: Er moest en jumper getrokken worden op de ontvanger om de 2 aileron kanalen te scheiden en zodoende te kunnen gaan mixen. Wel een motorkap moeten snijden in de romp om bij de ontvanger te geraken:
    [​IMG] [​IMG]


    Landings stand, roeren naar beneden gericht:
    [​IMG]

    En om hem daarna weer dicht te maken:
    [​IMG]

    Nu dan ook flaperons, met stand 1 is neutraal, stand 2 de roeren een paar graden omhoog(voor bij de start, lijkt me leuk), en stand 3 de roeren naar beneden om hem lekker te laten afremmen. Maar goed, dat is een zorg voor later, bij de maiden gebruik ik geen flaperon.

    Gewicht is nu 116gram. Tot zover, op naar de maiden.
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2021
  7. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Omhoog bij de start? Waarom? Meestal geef je licht flaps down voor meer lift en snellere take-off bij de start.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  8. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Dat zal dan wel een denkfoutje van mij zijn. Zal er op letten.
     
  9. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Had ik beter nog even mee moeten wachten, maar ik kon het niet laten. Toch met de wat vlagerige wind van vandaag naar mijn veldje getogen om dit toestel te maidenen. Het vliegt, dat is winst, maar de wind was dit keer niet mijn beste vriend, nu was de wind de baas. Zodoende heb ik een start met landingsgestel nog niet kunnen uitproberen. Het was op een gegeven moment ook iets van pompend vliegen. Of dat aan de wind lag?! Enfin zie video:


    Hierna wat kleine schades opgelopen, waarvan de motor ophanging de moeste schade had opgelopen:
    [​IMG] [​IMG]

    Alle schades inmiddels gerepareerd.
     
    ramses vindt dit leuk.
  10. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Tof dat ie gevlogen heeft! en je hebt er niets aan, en noemde het zelf ook, maar zo'n licht toestelletje maiden je echt best bij windstil weer - maar snap dat je niet kon wachten! :) Het is met dit gewicht eigenlijk echt een indoor kistje of een windstille-avond-kistje.

    Het pompend vliegen doet mij meer aan een achterliggend zwaartepunt denken.. want de wind zou hem enkel achteruit moeten blazen, daar gaat ie niet van 'pompen'. Meer wind is immers een lagere grondsnelheid (kan negatief), en lastig draaien (cross-wind), maar als je eenmaal met de neus tegen de wind zit zou ie gewoon stil moeten hangen. Daarom best uitproberen zonder wind, kun je die factor uitsluiten.

    Mooi dat ie weer gepareerd is! Ben benieuwd naar het volgende vliegverslag :thumbsup:
     
    Cnn en ramses vinden dit leuk.
  11. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Ja, je mag het gerust ongeduldig kunnen noemen. Ik dacht, lekker vroeg mijn bed uit, dan staat er nog weinig wind. Voelde in het begin ook wel goed aan, maar eenmaal in de lucht kreeg ik kromme tenen. En inderdaad, tegen de wind in gewoon stilhangen, zoals je kan zien in de video. Maar ik had gewoon niet moeten wegdraaien, toen ging het verkeerd. Volgende keer beter en het zwaartepunt meer naar voren leggen.
     
  12. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    En, gebasseerd op de video , heb je ook flink last van het 'haak' effect, als je naar links stuurt, draait de neus daardoor eerst even naar rechts, waardoor je ahw slipt en flink snelheid inleverd.
    aan te raden is om je aileron wat omhoog gaat 20% meer uitslag te geven. (als begin waarde)
    je kan ook je rudder mee mixen met je ailerons maar dat kan je op andere momenten weer in de weg zitten
     
    ramses vindt dit leuk.
  13. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Sorry, deze zin begrijp ik niet.:confused:
     
  14. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    "Aileron differentiatie", daar staat ook een stuk over in het Bobber verslag, zie vanaf DIT linkje.
    Kistje gaat wel mooi langzaam :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
  15. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    zoek maar op aileron differentiering
     
    ramses vindt dit leuk.
  16. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Ooo, aileron differentiatie, ja dat ken ik wel. Ooit eens ingesteld, ook op aanraden, op mijn YOU CAN FLY, maar dat is lang geleden. Eigenlijk gebruik ik sinds die tijd nooit mixers, Eerst maar eens kijken wat het toestel doet met het zwaartepunt meer naar voren. Ik denk dat ik dan al heel wat vooruitgang boek. Maar ik hou het in mijn achterhoofd.

    H:thumbsup:
     
  17. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    om de een of andere wazige reden krijg ik geen mailtjes van dit topic. Ik zie nu pas dat je de maiden al gehad hebt. Als ik je vliegbeeld zie denk ik ook dat je zwaartepunt verder naar voren moet.. Misschien kun je het met je landingsgestel oplossen of een zwaardere accu.. Vliegen kun je naar mijn.mening beter net na zonsopgang of net voor zonsondergang doen, dat noemen ze het gouden uur..
    Ik heb de Winddfinder app op mijn mobiel geïnstalleerd dan kun je precies zien wanneer je het beste kunt gaan vliegen.

    Succes met je verdere vluchten zag er al goed uit..
     
  18. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    p.s. op mijn Bobber heb ik 50% meer uitslag naar boven dan naar onderen en ben daar erg content mee.
     
  19. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Ha, grappig, zal er morgen even naar kijken. Nee, geen zwaardere lipo, ik heb het landingsgestel iets naar voren geplaatst en ik kan nog iets met de lipo schuiven. Ik wil hem zo licht mogelijk houden, dus liever geen zwaardere lipo.
     
  20. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Frustrerend die wind de afgelopen weken. Dan maar zijn grotere broer bij z'n nekvel gepakt en daarmee op pad geweest. Weegt toch gauw rond de 700gram op een 3s lipo, niet echt geschikt voor mijn veldje, dus iets verderop mijn favoriete weiland bezocht en me daar lekker kunnen uitleven. Ook wel best een windvangertje hoor, maar toch prima mee kunnen vliegen.

    [​IMG]
     
    ramses vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina