Suggestie voor een 'kofferbak' Zagi-achtig EPP flying wing

Nee hoor,

maar ik heb nog veel niet borstelloos speed 400 spullen liggen. Het probleem is dat ik niet meer met schuim werk ivm met mn allergie, en de mallen etc heb weggegooid, dus als jij de vleugels kan snijden.......
 
Hans,

Ik maakte m'n mallen gewoon van triplex.
Wel kantjes goed glad schuren.

Overigens was mijn versie (die ook jij toen hebt zien vliegen) nogal zwaar uitgevallen. Alles bij elkaar is dit vleugeltje te bouwen onder de 500 gram (alles in).

Voordeel van deze vleugel vind ik (tov zagi's etc) dat deze vleugel het MH45 profiel gebruikt, een profiel wat mijns inziens tot een van de besten behoord. (erg goeide eigenschappen bij zowel snel als langzaam vliegen)

Langste vlucht met één acculading is 45 minuten in een waterig zonnetje met wat waterige thermiek. Kortste vlucht 3 seconden....volgas tegen het hek ;)...........daarna gewoon oppakken en verder vliegen ;)

Overigens vliegt OFB Harry nu ook met deze vleugel, alleen gewicht 650 gram (nogal zwaar gebouwd) en een mega 16/15/5 met 6*6.........vliegt geweldig. (al is het iets te snel voor 'm)
 
Franck zei:
en een mega 16/15/5 met 6*6.........vliegt geweldig. (al is het iets te snel voor 'm)

Da's ook toevallig. Eigenlijk was ik weer op het electro-pad gekomen door dit linkje:
http://home.flash.net/~jecramer/zagi.htm

Hij gebruikt ook diezelfde Mega. Wie kan selectiecriteria geven wat betreft de keuze van de Mega-versie wat betreft het aantal windingen voor dit toestel 16/15/4 of 16/15/5 of 16/15/6?

Ook zijn opmerking:
The Zagi was my go-to airplane for the remainder of the 2002 flying season. Yeah, I have a stable of bigger, faster, and more powerful airplanes, but I kept on grabbing the Zagi. I think the reason is that I was not worried about stacking the Zagi, and I could push my flying envelope further because of it.

Trok mijn aandacht, op een of andere manier ook op mij van toepassing. Alles wat groot en duur is, durf ik te weinig mee...
 
Hans Meij zei:
Franck zei:
mallen etc heb weggegooid
Zonde, ik vind het zo'n kl... werk dat uitzagen van die alu plaatjes. Maar dat moet dan maar.

Als we hier verder op doorgaan mischien een nieuwe (snij)draad :lol: ,

mijn ervaringen:

Ik gebruik vaak de methode met boven en ondermal. Die staan dan op de bouwplank.
Mal kan dan van karton of balsa (!) en dan met metaal plakband (voor CV radiator isolatie spul) "vuurbestendig" maken. Tape laat zich mooi glad wrijven met nagel of theelepeltje.

Balsa is makkelijk. profieltje printen, pritstift, snijden, beetje schuren en klaar. Balsa heeft bovendien het voordeel dat het een beetje zacht is. In combinatie met die metaal tape nooit last van hangers ("tingggg, weer een groef :( ). Levensduur ook geen punt.
Mischien niet maatvast genoeg voor puristen.

Bevestigen mal met krulspeld naalden van kruitvat (mooi dun, glad en recht en een (uittrek)knopje).
Met bison lijmspray, dubbelzijdig plakband of een dotje van het lijmpistool (op de mal, iets laten koelen voor je het tegen het schuim duwt) kan het ook, maar je mal wordt smerig.

Foto van 2 mallen. krulpennen te zien en alutape afdekking.
afb481.JPG
 
@@@Hij gebruikt ook diezelfde Mega. Wie kan selectiecriteria geven wat betreft de keuze van de Mega-versie wat betreft het aantal windingen voor dit toestel 16/15/4 of 16/15/5 of 16/15/6?

Waar het op neer komt is het aantal rpm per volts. De 5 turn is een middeklasser, en draait 1600 rpm/v oid en is het best vergelijkbaar met een speed 400 (7,2V). Daarmee kan je prima direct drive, maar je zou eventueel ook met vertraging kunnen werken.

De 4 turn heeft een veel hoger rpm/v en volet zich of prettig met een relatief kleine prop en veel toeren, of vertraagd met een grote prop (12"oid) De drie turn idem, en wordt ook vaak direct drive gebriukt voor een ducted fan (veeel toeren!)

De 6/7/8 turn draadt weer minder rpm/v en voelt zich het prettigst met een grotere prop direct drive. Gearing van de hoge turn motoren heeft weinig zin/ De 7 turn draait lekker met 8 cellen en een 9*6 prop bijvoorbeeld.

Al deze motoren kunnen maximaal zo'n 150 watt aan de prop leveren.

Ikzelf heb de 5 turn genomen omdat het meer de "compromis versie" is, zowel direct drive als geared.

Op www.aircraft-world.com staat bij motoren de productspecificaties van de megamotoren incl. voorbeelden met cellen en props. Wat betreft cellen, favoriet tot 15 ampere zijn de Hecell's (NiMh), en wat mij betreft ook de Sanyo N3us (Ni-Cad..vooral omdat ze maar 1,20 euro kosten)

Overigens vind ik de zagi een stuk minder vliegen dan de wing van bovenstaande posts.
 
Hans Meij zei:
Harold zei:
.....
In combinatie met die metaal tape nooit last van hangers ("tingggg, weer een groef :( )

Met een beetje zagende beweging, een persoon co-ordineert de trek en duw bewegingen, gebeurt dit niet.

Kan ook. Ik snij echter uit de losse hand zonder 2e persoon (ook taps). Moet aandacht over 2 (niet zichtbare) mallen verdelen. Handig als het dan lekker soepel loopt.

Even terug naar de orginele vraag:
http://www.stealthhorten.com/
 
Een uitgebreid antwoord

@Hans

Zoals je weet heb ik zelf de Swift:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1134,
Ik wil hier ook een brushless opzetten tevens heb ik gekeken wat m'n volgende model zou moeten worden.

Qua vliegeigenschappen is het volgens mij deze waar je naar opzoek bent:

http://www.effektmodell.de
(op Nitro klikken)

Vliegeigenschappen:
http://www.rclineforum.de/cgi-bin/YaBB.pl?board=nurfluegel&action=display&num=21227&start=30 (zevende post van boven)
http://www.rclineforum.de/cgi-bin/YaBB.pl?board=nurfluegel&action=display&num=21227&start=0
(tweede post van onder)

Wat betreft motorisering:
Derde post van Peter K. :
http://www.rclineforum.de/cgi-bin/YaBB.pl?board=nurfluegel&action=display&num=21227&start=15

Peter verkoopt zelf EPP-vleugels maar geeft hier dit model van de concurrentie als elektroknaller. Met 12 cellen zal hij er wel een Hacker BL20 18L brushless in hebben zitten

Het monteren van een motor op een vleugel is niet ingewikkeld:
http://www.maltemedia.de/zap
Of als je het wat mooier wilt doen:
http://www.yourzagi.com/canopy.htm

Een ander kofferbak model is de Free:

http://www.kc-world.de/free.htm
Met vier servo’s 3D en prophangen mogelijk
De motor die hierbij aanbevolen wordt is:
De Mini-LRK
“Die zzt. beste Wicklung ist mit 36 Windungen 0,425mm Draht im Dreieck verschaltet mit einer APC Slow 9x3,8 oder 9x4,7. Damit ergeben sich sehr gute Flugleistungen mit 8 Zellen und mit 10 leichten Zellen steht er den Hacker-Antieben leistungsmäßig kaum nach. “
Deze motor is denk ik ook goed voor de Swift 7 cellen of de Nitro 10 cellen.
Ik ga in ieder geval de Nitro en deze motor bestellen. Waarbij ik de volgende cellen ga gebruiken.

http://www.hopf-shop.de/product_info.php?products_id=490

De Swift is wat minder zwaar als de Nitro maar dit als voordeel dat je er echt overal mee kan vliegen en hem na het vliegen met de hand kan vangen.

Nog even wat tips:

De Swift vliegt goed, zie m'n eerdere thread, alleen het als je vol gas geeft met de speed 300 aandrijving gaat hij klapperen en voelt hij slap aan. Dit is echter simpel te verhelpen door diagonaal te tapen:
afb483.jpg


Nu vliegt hij vol gas veel sneller (met wat lood er bij) en stuurt hij nog directer. Bij 6 BFT gewoon het "gas" er op houden en hij komt dan nog tegen de wind in! (Beetje down-trim)

Ik vermoed dat hij met onderstaand tape schema nog stijver wordt.
Als ik hem nu zou bouwen zou ik het zo doen:
afb484.jpg
 
gertjan zei:
Voel je niets voor een gemotoriseerde Pibros?
Ha Gert Jan,
De Pibros is inderdaad ook een optie. Door jouw demo, drie jaar geleden (denk ik) in Veenendaal op koninginnedag, heb ik voor 'een Pibros to be' een keer een plaat Depron meegenomen. Nog niets mee gedaan, te veel andere projecten...
Maar komend voorjaar 'ga ik electrisch', Swift, flying V, Pibros of wat dan ook.
 
Micha, Franck, Gert-Jan,
Het is de Swift geworden. Ik ben hem nu aan het bouwen. De optie voor de Pibros en de Flying V blijven zeker nog open.
 
Kunnen we dan weer een bouwverslag verwachten? Is altijd wel leuk om te volgen namelijk.. :)

(en een beetje spieken hoe het een en ander opgelost is.... 8) )
 
Back
Top