Suggestie voor een 'kofferbak' Zagi-achtig EPP flying wing

Hoi Hans,

Klinkt als een accu probleem. Heb je je accu’s eerst geformatteerd (16 uur op C/10)? De meeste NiMH accu’s komen pas na een aantal keer cyclen op sterkte, ze doen het het best warm van de lader. Loopt de vertraging soepel? De panasonics ken ik niet ik vlieg met Sanyo Twicell. Van deze accu’s is bekend dat ze iets meer stroom kunnen leveren als andere AAA NiMH-accu’s.
Ik denk dat na een aantal keer cyclen de accu prestaties nog wel vooruit gaan. Eerst de accu’s goed laten afkoelen alvorens deze weer te laden.

Bij windkracht vijf vlieg ik hem met 8 x 650 NiCad AA accu’s het voltage en stroom zijn dan hoger, tevens zijn deze accu’s veel zwaarder (+ 75 gr) dan de aanbevolen 7 NiMH AAA accu, hierdoor nemen vleugelbelasting en vliegsnelheid toe. Tevens heb ik bij veel wind het zwaartepunt iets verder naar voren. Wel moet ik met veel wind constant volgas geven waardoor de vluchtduur rond de 5 min ligt.
 
Ha Micha en Joost,

Ik heb niets speciaals met de accu's gedaan. De eerste vluchtjes waren denk ik niet goed maatgevend. Vanaf de vierde had ik dus wel de capaciteit om langer te vliegen. Pakket gaat dus vooruit.

Wel lijkt het of de Panasonics deze stroom niet goed kunnen leveren en dus inzakken waardoor ik wat vermogen te kort kom. De Panasonics waren mij juist aangeraden als een beter alternatief voor de twicells.

@Misha,
Hoeveel spanning heb jij op de motor bij vollast? (bij 7 cellen)
 
Weet ik niet ik heb m'n vertraging gesloopt dus ik kan het nu niet nameten, ik heb wel een keer de stroom nagemeten, die was warm van de lader 5A (7x twicell AA), het is wel normaal dat de spanning zakt onder belasting maar je moet zeker 6 min volgas kunnen vliegen zonder dat de BEC ingrijpt (dan is de spanning tot onder de 5 volt gezakt) ik heb wel eens gehad dat de BEC eerder ingreep, maar na een nachtje laden op 60 mA was dit probleem verholpen.

Mocht je trouwens met de Swift gaan hellingzweven let dan op dat je de cellen niet te ver ontlaad (doorvliegen op de BEC terwijl de motor het niet meer doet) mijn NiMH celllen leveren nu nog maar 450 mAh.

Ik ben m'n Swift nu aan het ombouwen voor een brushless motortje in combinatie met Li-Poly cellen.
 
@ Micha
Als bij jou de stroom 5A is is de Twicell slechter dan de Panasonic. Ik heb 5,5A bij 6,5V. Er vanuitgaand dat de weerstand van alle Speed300 hetzelfde is, was jouw spanning nog wat verder teruggezakt dan 6,5V.

Kon jij met 7 AAA NiMh cellen aerobatic vliegen met verticalen?
 
Hij gaat niet continu verticaal, wel kan ik zonder aan te duiken loopings maken zowel binnenom als buitenom tot ik zin heb om weer eens rechtuit te vliegen. Als ik een beetje snelheid maak gaat hij ongeveer 30 m verticaal.

Als ik op 2/3 van de vluchttijd zit gaat hij wat slomer vliegen. Dan neem ik meestal wat gas terug om de accu's even bij te laten komen.

Het kan zijn dat mijn speed 300 door slijtage wat minder stroom trok.
 
Hans Meij zei:
Welke electro specialisten hebben nog tips om de aandrijving iets te verbeteren?

Blij dat ie et doet!! (en je eindelijk weer aant vliegen bent)

Door het crashen van de Hellcat ben ik even door mn voorraad kisten heen (en was ik er gister niet....druk aant bouwen) De aandrijving kan je iets verbeteren door er een hacker of mega op te zetten. en als je het echt mooi wil..met Kokams...;)

Overigens electro is echt way beyond experimenteel... tis eigenlijk net als met kinderen ...je moet er wat meer moeite voor doen en dat is niet altijd een succes....maar over het algemeen krijg je er een hoop lol voor terug.

Cherio!
 
Franck zei:
en als je het echt mooi wil..met Kokams...;)
Ben al aan het zoeken 2s1p 2070 lijkt mij wel wat. Ga wel een mailtje sturen naar die Rudie. Heb wel net twee weken geleden die Ultimate lader gekocht. Daar moet dan wat anders voor in de plaats komen.

Franck zei:
Overigens electro is echt way beyond experimenteel...
Ik probeer de electro's scherp te houden

Jouw lanceer methode werkt overigens top. Deed wel even pijn om plompverloren twee vingerdikke gaten in dat EPP te snijden maar 't werkt.

Ook jouw tip om de onderkant van het profiel ongeveer gelijk te hebben met de onderzijde aileron waardoor je iets up hebt werkte ook precies goed. Bij de eerste lancering ging hij horizontaal weg, alleen een bochtje naar links door wind en trim, zie foto.
 
Ik heb inmiddels besloten geen Nicads of Nimh meer te kopen, alleen nog maar Kokams. Nu alleen nog een goedkope/betrouwbare leverancier vinden. Tis overigens wel erg lang vliegen met een 2s1 2000 pakket ;)

De lader bouw ik zelf, (doe ik ook nog iets met mn opleiding).
 
Niek schreef
Micha schreef:
Het kan zijn dat mijn speed 300 door slijtage wat minder stroom trok.


?? minder stroom door slijtage ??

Mag ik je 'versleten' motoren hebben!?
Niek

M'n redenatie was als volgt.
Het leek mij logisch dat als de koolborstels slijten, ze minder stroom kunnen afgeven aan de (inmiddels vervuilde) collector. Toch?
Ook zal er wel eens wat vuil(zand) ingekomen zijn dat mogelijk voor krassen op de collector of koolborstel heeft gezorgd.

Laat me even weten of deze redenatie klopt. :roll:
 
Micha zei:
Niek schreef
Micha schreef:
Het kan zijn dat mijn speed 300 door slijtage wat minder stroom trok.


?? minder stroom door slijtage ??

Mag ik je 'versleten' motoren hebben!?
Niek

M'n redenatie was als volgt.
Het leek mij logisch dat als de koolborstels slijten, ze minder stroom kunnen afgeven aan de (inmiddels vervuilde) collector. Toch?
Ook zal er wel eens wat vuil(zand) ingekomen zijn dat mogelijk voor krassen op de collector of koolborstel heeft gezorgd.

Laat me even weten of deze redenatie klopt. :roll:

Klopt geen zitvlak van!!!:

versleten motor = zwakkere magneten = ongeveer gelijk vermogen; prut rendement = meer stroom
versleten motor = lagering is niet meer wat 'ie geweest is = zwaarder lopen = vermogensverlies = meer stroom.
versleten motor = minder exacte timing door versleten collector = slechter rendement = meer stroom
Versleten koolborstels = geleidend stof overal in de motor = lekstromen die zinloos stroom verbruiken
versleten borstels en collector betekent ten slotte ook een hoop energie verlies in de vorm van vonken; warmte en andere nutteloze energie-uitingen...
in de regel is een versleten motor een mooie vorm van stadsverwarming met een zeer hoog stroomverbruik..
 
:oops: dat is een duidelijk antwoord, dacht ik in eerste instantie maar ik wil toch wat meer uitleg, als we teveel offtopic gaan hoor ik het wel of kunnen deze posts verplaatst worden

versleten motor = zwakkere magneten = ongeveer gelijk vermogen; prut rendement = meer stroom

Trekken zwakkere magneten meer stroom? Hoe werkt dit?

"prut rendement = meer stroom" voor alle redeneringen geld: dit is wel erg kort door de bocht als het toerental bij gelijke stroom opname achteruit gaat daalt het rendement ook.

versleten motor = lagering is niet meer wat 'ie geweest is = zwaarder lopen = vermogensverlies = meer stroom
Mee eens, maar ik vroeg mij af of de verminderde stroomopname door slijtage van de collector kon komen. Door de manier waarop de motor onder achter aan de Swift hangt zal er eerder zand bij de collector komen dan in de buurt van de lagers.

versleten motor = minder exacte timing door versleten collector
Ik dacht dat als de timing beter is de stoomopname juist omhoog ging?

Versleten koolborstels = geleidend stof overal in de motor = lekstromen die zinloos stroom verbruiken
Dat zal wel maar dit zegt niets over de totale stroom opname. Wel is duidelijk dat er hierdoor minder nuttige stroom overblijft.

versleten borstels en collector betekent ten slotte ook een hoop energie verlies in de vorm van vonken; warmte en andere nutteloze energie-uitingen...
in de regel is een versleten motor een mooie vorm van stadsverwarming met een zeer hoog stroomverbruik..

Als je veel verliezen hebt moet je om met een bepaalde snelheid te kunnen vliegen meer gas geven maar het gaat mij om het stroomverbruik bij een constant voltage hier begrenst door het maximaal door de cellen te leveren voltage, hoewel dit natuurlijk weer afhankelijk is van de weerstand van de motor. Hoe zit het nu precies?
wirr039.gif


Ik hoop dat de post van Frank:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=18095&highlight=#18095
niet op mij van toepassing is :lol:
 
Effe kijken wat Micha zegt.

Verhaal van Billy the kid klopt wel aardig dacht ik.
Even stof, lagers e.d buiten beschouwing laten.

Bij goede timing trek je (bij belasting) de minste stroom, Bij slechte dus meer.

Wat we hebben gemerkt met zwakkere magneten is dat het toerental (belast) hetzelfde blijft, maar dat de stroom omhoog schiet.
Hoe zat dat ook al weer :? Fluxen, amperewindingen, tegen EMK... ik ben het even kwijt...

Poging tot uitleg (Dit wordt moeilijk...)
Als je een motor blokeerd, dan loopt er een hoge blokeerstroom, die puur word bepaald door de wdraadweerstand en de spanning op de motor (I=u/r)
Bij een sp300 6V zal dat zo'n 30A zijn.

Als de motor echter de kans krijgt om te draaien, dan zal de motor ook als generator werken (tegen EMK), en er dus in feite minder spanning zijn die met de draad weerstand de stroom bepaald.

Bij onbelast is de EMK (bijna) even groot als de aangesloten spanning en trekt de motor bijna geen stroom. Ja, beetje door verschillende verliezen (wrijving, ijzer, koper).

Bij een bepaalde spanning hoort een bepaald onbelast toerental.
De motor zal proberen dit toerental bij belasting vast te houden, maar dat lukt alleen als de gevraagde draaikracht (koppel) veel minder is dan de blokeer kracht.
Een motor heeft hoogste rendement bij 20-25% blokeerstroom, wat overeenkomt met 75-80% onbelast toerental en 20-25% van de blokeer kracht.

Als de magneten slecht zijn, dan heb je:
1. Minder "blokeerkracht", je zit met een bepaalde belasting dan met een groter percentage van de blokeerkracht.
2. Om de EMK in de buurt van de aansluitspanning te krijgen, heb je bij gebrek aan magneten dan maar meer toeren nodig.
Dit betekend een hoger onbelast toerental, dus met een bepaalde belasting zit je op een lager pecentage van onbelast toerental.
1 en 2 hangen samen en gaan richting slechter rendement. Koppel en toeren blijven wel zelfde.
Het lijkt een beetje of je in een te hoge versnelling zit met je fiets. het kost zinloos veel kracht dan.

Waar het op neer komt dus als Billy zei: zelfde vermogen uit, maar meer stroom nodig.

Lastig verhaal. Mischien kan het beter uitgelegd worden.
 
Micha zei:
Trekken zwakkere magneten meer stroom? Hoe werkt dit?

"prut rendement = meer stroom" voor alle redeneringen geld: dit is wel erg kort door de bocht als het toerental bij gelijke stroom opname achteruit gaat daalt het rendement ook.

Ik dacht dat als de timing beter is de stoomopname juist omhoog ging?

Versleten koolborstels = geleidend stof overal in de motor = lekstromen die zinloos stroom verbruiken
Dat zal wel maar dit zegt niets over de totale stroom opname. Wel is duidelijk dat er hierdoor minder nuttige stroom overblijft.

versleten borstels en collector betekent ten slotte ook een hoop energie verlies in de vorm van vonken; warmte en andere nutteloze energie-uitingen...
in de regel is een versleten motor een mooie vorm van stadsverwarming met een zeer hoog stroomverbruik..

Als je veel verliezen hebt moet je om met een bepaalde snelheid te kunnen vliegen meer gas geven maar het gaat mij om het stroomverbruik bij een constant voltage hier begrenst door het maximaal door de cellen te leveren voltage, hoewel dit natuurlijk weer afhankelijk is van de weerstand van de motor. Hoe zit het nu precies?

De post van Frank is hier niet van toepassing....

In het kort even de hier boven staande vragen:
1) Motor ontleent zijn koppel aan magnetisme. Gaan de magneten achteruit dan betekent dit dat een groter deel van dit magnetisme uit de stroomopname/spoelen moet komen. De achtergrond hiervan (hoewel technisch niet volledig correct) is dat een ankerspoel die de magneet nadert zelf ook een spanning opwekt; de zogeheten fluxspanning. doordat het spanningsverschil binnen de spoel hierdoor afneemt daalt ook de stroom. Zwakker wordende magneten = minder fluxspanning = meer spanningverschil = meer stroom

2) Dat hoeft niet. Indien de toerendaling het gevolg is van een wat zwaardere belasting (bijvoorbeeld andere propmaat) kan een toerendaling een toegenomen rendement betekenen (ter vergelijking: hogere versnelling nemen in een auto: snelheid gelijk; minder toeren, lager verbruik) Bij electro geldt dit eveneens. "Zwaardere" betekent op zich meer stroom maar ook meer vermogen dus voor het zelfde vermogen kan gas worden teruggenomen waardoor de uiteindelijke stroomopname aan de accu lager uitvalt....

3) Als de timing beter is stijgt het rendement. Niet de stroom. In de regel blijft die bij gelijke belasting min of meer gelijk maar stijgt wel het toerental (= nuttig vermogen) en wordt de motor minder warm.

4) Bij gelijke spanning blijft de stroom die door de ankerwikkelingen loopt gelijk. Als er buitenom nog lekstromen op kunnen treden neemt de weerstand af en de stroom dus toe(middelbareschool: V=IxR). Huir is dus sprake van een cumulatief effect: er wordt gewoon meer stroom uit de accu getrokken in plaats van dat een kleiner deel van de stroom door de wikkelingen gaat.
Vermogen van de motor blijft gelijk maar het stroom verbruik stijgt = rendementsdaling.

Tenslotte: zand e.d. geeft geen serieuze vervuiling van de collector omdat zandkorrels door de koolborstels al bij de eerste omwenteling worden weggeveegd.
 
Back
Top