Sukhoi met Roto 25V, tips?

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door hmeijdam, 5 mrt 2022.

  1. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ik heb de glanzend zwarte membraan gebruikt. Niet de doffe rubberen. Er zit ook nog een membraan bij het setje met een soort weefselpatroon er in. Is dat de bruine?

    Dat diafragma was een beetje stugger dan de nieuwe.
     
  2. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    En Loopt het motortje weer als vanouds Hans ?
     
  3. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ik denk dat ik na koningsdag hem eerst weer op de proefstand ga uitproberen. Hij ligt nu nog te wachten op de werkbank tot hij aan de beurt is.
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  4. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Vandaag eindelijk gelegenheid om de Roto weer op de bok in de tuin uit te proberen. Helaas merk ik geen verbetering in het oppakken vanuit stationair. Voor de revisie kon ik door de aanslagschroef van het gas helemaal in te draaien in combinatie met een baggervet stationair mengsel voorkomen dat hij afslaat. Dat lukt me nu niet meer. Ik merk dat hij stationair met de LS naald 1,5 a 2 slagen open prachtig stationair loopt. Echter zodra ik dan ook maar iets aan het gas zit slaat hij af.
    Ik heb toen eerst volgas afgesteld met de HS naald, waarbij ik hem zo rijk mogelijk heb afgesteld (verder opendraaien en de piek rpm zakt iets in).
    Vervolgens weer met de LS naald aan de gang gegaan, door deze verder open te draaien tot een punt, waarbij hij niet afslaat als ik het gas opentrek.
    Ik kan draaien wat ik wil, maar zelfs bij 5 slagen open van de LS naald, slaat hij nog af. Het stationair toerental zakt dan wel zover in, dat ik de gasklep stationair verder open moet zetten om stationair afslaan te voorkomen.

    Ik zou een behoorlijke gasvertraging in mijn zender moeten zetten (0,5 seconden minstens) om er mee te kunnen vliegen.
    Ik doe dus iets verkeerd, maar zit even zonder idee, wat nu te doen.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.967
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vreemd...

    Staat de "pop-off druk" goed? (weet geen waarde, maar google maar even op Walbro Pop off pressure...
     
  6. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    394
    Locatie:
    Alem
    Je zou eventueel de afstelling kunnen controleren van het middengebied (toerental).
    Motor op verhoogd stationair toerental laten lopen, hierna met HS open/dicht draaien bepalen of hij te arm of te rijk loopt in het midden gebied.

    Hans
     
  7. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    394
    Locatie:
    Alem
    In post #9 heb het over elektrisch starten.
    Wat doe je nu? Elektrisch of met de hand?

    Hans
     
  8. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Hij start werkelijk fantastisch. Het is elke keer na een of twee duwtjes met de hand lopen. Als hij afslaat doordat ik het gas opentrek en openhoudt, merk ik dat er geen brandstof meer aanwezig is, want dan moet ik soms twee of drie keer een slinger aan de prop geven. Als ik hem af laat slaan door de ontsteking te onderbreken, dan is het letterlijk na een duwtje weer lopen.
    Ik heb de LS en de HS zo rijk als maar kan gehad en dan slaat hij nog af. Ik vermoed dus dat er iets in de carburateur met het "metering systeem" aan de hand is. Ik haal de carburateur maar weer uit elkaar en ga dan met de compressor wat dingen uitblazen. Wie weet zit er ergens een vuiltje. Zijn er er ook gaatjes waar ik perse niet met de compressor in moet blazen?
     
  9. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    Dat klinkt alsof het armpje te laag staat waardoor de naald niet ver genoeg open gaat
    Probeer het eens met de “metering lever” iets hoger en kijk eens of dat verbetering geeft

    en uiteraard de interne kanaaltjes goed doorblazen
    Ook die kleintjes achter de gasklep
     
  10. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Zit er geen belemmering in de brandstof toevoer?
     
  11. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    Ow, en de popoff moet rond de 1,3-1,4 bar zitten
    Kans is groot dat jouwe daar flink boven zit
    Dan krijg je ook het effect van een te arme stationairloop en slecht opakken
     
  12. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    Dan zou hij volgas niet lopen
    Hier gaat het enkel om het opakken van stationair
     
  13. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    394
    Locatie:
    Alem
    Als hij zo makkelijk met de hand start / brandstof aanzuigt heeft hij geen vacuüm lek.



    Groet Hans
     
  14. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    394
    Locatie:
    Alem
    Hans, stel de carburateur eens af volgens de procedure die walbro voorschrijft.

    Kun je vinden bij bigplanes.
    Zoek hier de roto 25V
    Klik het vakje Meer aan.
    Scroll naar beneden.
    In het blauw: Walbro wt series manual.

    Groet Hans
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2022
  15. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    394
    Locatie:
    Alem
    Als je goed naar tekening kijkt zie je dat er 3 brandstof openingen zijn voor Idle.
    Met afstellen idle mag er maar 1 gaatje open zijn.
    De andere twee openingen zijn om extra brandstof te geven voor het oppakken, dat is nou net wat er bij jou niet gebeurd.

    Groet. Hans
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Als je naar www.walbro.com/service-manuals/ gaat kan je daar de handleidingen van alle walbro carburateurs downloaden. Ook de WT serie vindt je daar.
    In die handleiding staat heel goed uitgelegd, met tekeningen en tekst, hoe zo'n carburateur werkt hoe je hem moet servicen en hoe je hem af moet stellen. Als je weet hoe iets werkt kan je ook (beter) bepalen wat er fout gaat als het niet werkt zoals het hoort. Hopelijk kan je hier verder mee komen.
     
  17. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Bedankt voor het meedenken. De handleiding was inderdaad mijn vertrekpunt en heb hem zo afgesteld. In feite hetzelfde zoals ik mijn NGH GT17 tweetakt en Stihl bladblazer en heggenschaar heb afgesteld. Daar zit een soortgelijke Walbro carburateur op. Bij de NGH een Chinese imitatie Walbro, maar ondanks de imitatie loopt die als een zonnetje en pakt probleemloos op.
     
  18. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    394
    Locatie:
    Alem
    Wat ik uit jouw post #24 begrijp is dat jij juist het tegenovergestelde doet als wat er in de walbro manual staat.
    Je schrijft:
    Voor de revisie kon ik door de aanslagschroef van het gas helemaal in te draaien incombinatie met een baggervet stationair mengsel voorkomen dat hij afslaat.

    Als de aanslagschroef helemaal ingedraaid is staan alle kanaaltjes v.h. stationaire mengsel open.
    Deze schroef moet je juist zover mogelijk “uit” draaien. Gasklep zover mogelijk dicht zodat er maar een kanaaltje open staat.

    En eerst LS afstellen, hierna HS.

    Groet Hans
     
  19. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Dat heb ik inderdaad gedaan, nadat de procedure volgens de manual mij weliswaar een goed stationair en goed volgas lopende motor opleverde, die in het middengebied wat te rijk liep. Maar met die afstelling was er niet mee te vliegen omdat je alleen tergend langzaam het gas kon opentrekken. Dat kreeg ik voor de revisie uiteindelijk enigszins weggedraaid door die stationair aanslag helemaal in te draaien in combinatie met een baggervette LS naald instelling. Ik hoopte dat de revisie er voor zou zorgen dat ik die kunstgreep niet meer zou hoeven toepassen en dat het volgens de manual goed zou werken. Maar dat blijkt nu niet het geval.
    Ik ben na de revisie ook weer eerst begonnen met de afstelprocedure volgens de manual, waarbij beide naalden 1 3/4 slag open staan.. Dan loopt hij ook nu eigenlijk best goed stationair (klep helemaal dicht) en ook volgas, maar oppakken is mogelijk nog slechter dan voorheen.

    Ik ga nu binnenkort de carburateur weer uit elkaar halen en alles goed schoonmaken en doorblazen. Opnieuw proberen en als het dan weer niet werkt, de metering naald anders afstellen en kijken wat dat voor verandering brengt.
    Ben trouwens wel nieuwsgierig wat er in die spuitbus carburateurreiniger in dat YouTube filmpje zit, want de brave man droeg geen handschoenen. Toch vermoed ik dat er geen groene thee in zat.
     
  20. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Dat viel mij dus ook op, is geen lekker spul dat carburettor clean, net zo iets als remreiniger.:eek:
     

Deel Deze Pagina