Sukhoi met Roto 25V, tips?

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door hmeijdam, 5 mrt 2022.

  1. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Alem
    Volgens mij heb ik nog ergens een carburateur voor mvvs 26 liggen.
    Als je die wilt proberen kan ik een poging doen die te vinden.

    Groet Hans
     
  2. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    En mocht je er helemaal niet uitkomen dan kan je ook een carb van een van mijn Roto’s proberen
    Als hij daarmee ook niet goed loopt dan is er wat anders aan de hand
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is heel ander spul. Remmenreiniger min of meer aceton en vergelijkbare vluchtige oplosmiddelen, carburateurreiniger gaat meer de kant van de alcoholen zoals IPA op.
    Het werkt ook heel anders. Remmenreiniger verplaatst vuil, spoelt het weg en verdampt met achterlating van het vuil daar waar het naar toe gespoeld is, carburateurreiniger "vreet het op" en houdt het vuil in oplossing waarna het gewoon de verbrandingskamer mee in gaat.

    Geen van beide is goed voor je, hoor, maar ik ben van remmenreiniger minder bang dan van carburateurreiniger: de damp van beide is slecht voor je. Op je huid lost Remmenreiniger de natuurlijke vetten op, krijg je een schrale huid van die sneller kan gaan ontsteken. Maar verder valt het wel mee.
    Carb reiniger gaat door je huid heen en komt in je bloed terecht en dat vind ik toch altijd wat enger...
     
  4. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Bedankt voor het aanbod, daar kom ik op terug, als ik op een dood spoor terecht kom. Van de week ga ik er weer mee aan de gang en de tips opvolgen en kijken wat dat brengt. Erg nuttig dat ik tegelijkertijd wat leer over hoe zo'n Walbro carburateur nou eigenlijk werkt en waarom al die gaatjes, veertjes en klepjes er in zitten.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Om eerlijk te zijn, denk ik dat het verstandiger is om dat wél even te proberen: je sluit dan dingen uit, want carburatie kan een extreem frustrerend doolhof zijn...
    Uitgaande van dat Richard's carbgoed is,uiteraard.

    Ander ding: WELKE Walbro zit er eigenlijk exact op?
    Er is een hele serie Walbro WT die een acceleratie pomp heeft, en het gedrag wat je beschrijft is als dat van een niet werkende acceleratie pomp.
    (ik heb zojuist gisteren de ontdekking gedaan dat de acceleratie pomp van de Weber carb van mijn oude Ducati verstopt zat, en die deed min of meer precies hetzelfde: perfect lopen bij alle toerentallen zolang het gas constant gehouden werd, maar absoluut niet op willen pakken al was het ook nog zo).

    EDIT: even gegoogled, en dit zou een lijst moeten zijn van alle WT carburateurs met acc.pomp:
    12.7 mm
    Wt 513-1
    Wt 537-1
    13.49mm
    Wt 171-1
    Wt 172-1
    Wt 228-1
    Wt 451-1
    Wt 480-1
    Wt 540-1
    Wt 542-1
    Wt 555-1
    These are the rest of the WT Walbro carbs with accelorator pumps.

    6.5 mm with fuel pump return spring (4 stroke) WT 366-1 WT 456-1

    7.95mm WT 37-1 WT 424-1

    9.53mm WT 35-1 WT 38-1 WT 204-1 WT 357-1 WT 367-1 WT 381-1 WT 385-1 WT 417-1 WT 449-1 WT 450-1

    11.11 mm WT 29-1 WT 356-1 WT 358-1 WT 464-1 WT 516-1 WT 517-1 WT 527-1 WT 613-1

    (samengeraapt uit twee posts op RCU: Walbro's with accelerator pumps. - RCU Forums (rcuniverse.com)
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2022
  6. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Da's wel een goeie vraag, want ik kan helemaal niet beoordelen of de originele carburateur er op zit en of er niet aan de carburateur is gemodificeerd (lees: gerommeld).
    Hierbij een serie foto's van de Walbro.

    Dat is dan een WT-561A of een WT-507 ?
    Afhankelijk van hoe je de ingeslagen tekens moet lezen.

    P1140871.JPG
    P1140872.JPG
    P1140873.JPG

    P1140874.JPG P1140875.JPG
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoe dan ook, zowel 507 als 561A komen niet in die lijst voor....
     
  8. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Jawel... eindelijk kan ik iets op een post van jouw over motoren aanvullen :D

    ik heb een overzicht van alle types Walbro carburateurs en dat is een file van 76 pagina's :eek:
    er staat zelfs een apart stukje in over Modelbouw toepassing (zenoa's)

    het is niet echt overzichtelijk hoe de nummering nou precies in elkaar steekt want ik zie op de rotos wel steeds de 561A nummering terug op de 1 cilinders 25 en 35cc
    hieronder de types op mijn Roto's
    Roto 25v WT 747 561A
    Roto 25v WT 812 561A
    Roto 35Vi WT 507 561A
    Roto 50v2 WT1113 551


    en hieronder nog en screenshot van wat de file aangeeft voor de modelbouw toepassing

    upload_2022-5-7_11-43-16.png
     
  9. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    nu ik er even zo over nadenk dat hij volgas goed loopt en ook stationair goed, zowel met de juiste setting als met de gasklep verder open en baggervet !! en vooral dat laatste vind ik vreemd
    kan het niet zijn dat de welchplug (dat kleine metalen schijfje waarmee je een gat afdicht) niet goed zit en lekt... dat zou kunnen zorgen dat er door het vacuum bij oppakken lucht in je brandstof idle toevoer word gezogen, en zodra de motor optoerd de brandstof druk het lek weer opheft .... kan maar zo dat hij niet god gemonteerd (vast getikt) zat en met doorblazen van de stationair openingen eruit geblazen is ..
     
  10. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Is dat een van de schijfjes die je hieronder kunt zien? Of zit dat verder binnenin?

    P1140876.JPG

    P1140877.JPG
     
  11. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Dat zijn idd die dingen
    Die heb je er geloof ik niet uit gehad toch ?
    Dan zou ik die er uit halen en alles reinigen en doorblazen, en vervolgens de nieuwe erin tikken (daar zijn ze voor)
    Kan goed zijn dat daar vuil achter zit wat deze problemen veroorzaakt
     
  12. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Nee, daar ben ik niet aan geweest. Je bedoelt die twee aluminium schijfjes neem ik aan? Daar zitten bolle schijfjes voor in je revisie setje. Die leken me anders van vorm, dus dacht dat zal wel voor een andere carburateur zijn. Moeten die er met de bolle kant naar boven in of met de holle kant naar boven? Even kijken of ik een YouTube filmpje kan vinden met wat voor stukje gereedschap je dat nu voor elkaar krijgt.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Normaliter druk je ze er met d bolle kant naar binnen in.
    Hoe je ze er uit haalt in dit geval weet ik niet 100% zeker, in de grote motoren worden ze vorstpluggen genoemd (worden er uit gedrukt als een motor mocht bevriezen met het koelwater er nog in) en die moeten er heel soms uit om te controleren op inwendige corrosie en dergelijke, en dan boren we er gewoon een gaatje in en trekken ze er uit met een haak. Maar dat zijn altijd situaties waar er niks achter die plug zit wat je kunt beschadigen. Dat lijkt me hier nogal een beetje "krap"...
     
  14. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Alem
    Niet te scherp puntje, net vanaf de zijkant naar het midden drukken.
    Schijfje bolt dan op, gaatje prikken, schijfje eruit wippen.
    Filmpje erbij gezocht:


    https://youtu.be/Hf_R7MeSo5I


    Groet Hans
     
  15. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Dan hebben we net naar hetzelfde filmpje zitten kijken.
    Daar schoot me net te binnen dat ik jaaaaaren terug eens bij Hobbyking in de opruiming een Walbro kloon had gekocht. Leek me toen leuk om ooit eens een methanolmotor op benzine te laten lopen. Inmiddels heb je daar geen Walbro meer voor nodig, maar een solenoid klepje van Bert en een stuurprintje.
    Enfin na een half uur zoeken op zolder heb ik dat ding toch weer teruggevonden en kom er nu achter dat ze goed naar het origineel hebben gekeken, want hij past zo op de Roto. Dan ga ik dus doen wat Bert zei en hem eerst met deze carburateur starten en kijken wat er gebeurt.

    P1140879.jpg
     
  16. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    idd, met een scherpe priem schuin erin tikken en eruit wippen, na het schoonmaken het schijfje met de bolle kant naar boven en dan een tikje met een doorslag erop en hij zit er vast in.... doe dat wel even op een moment dat je geen haast hebt, als je dit verneukt en hij zit er scheef in, of je ramt te hard dan heb je kans dat hij niet vast of luchtdicht erin zit
     

Deel Deze Pagina