Toen ik van de week de plaatselijke hobbywinkel binnen liep kwam ik dit opvallende modelletje tegen van Graupner. Nadat ik de doos had geopend was ik verbaasd over de grootte van de Sukhoi. Nou ja, groot.
Graupner geeft de volgende specificaties op:
Spanwijdte: 645mm (werkelijk 640mm)
Lengte: 575 mm
Draagoppervlakte totaal: 11,2 dm²
Vliegklaar gewicht: 170 gram
Belasting: 15,1 g/dm²
Ik zag meteen een uitdaging in dit kitje om hem zo licht mogelijk te gaan bouwen om er redelijk indoor mee te kunnen gaan vliegen.
Veel verwacht ik niet van de vliegeigenschappen. Het lijkt me alleen wel ontzettend geinig om met zo’n klein model wat simpele figuren te vliegen in een zaal.
Om dat te realiseren moet ik er dus alles aan doen om hem zo licht mogelijk te houden.
De doos
De gehele inhoud even uitgestald.
Een erg matige tekening
En dan nu de prijs, €59,95. Ik vind dat echt teveel geld voor zo,n simpel kitje.
Omdat ik hem voor een gereduceerde prijs kon krijgen heb ik hem meegenomen, anders had ik er toch wel even sterk over na moeten denken.
Goed even wat reken werk.
Na het een en ander op de weegschaal gelegd te hebben kwam het volgende naar voren.
Depron delen: 32 gram
Elektronica: 56 gram
Cockpitkapje: 4 gram ( 8O dat is een servo!)
Bij elkaar is dat 92 gram. Ik wil gaan proberen om hem onder de 110 gram te houden wat volgens mij mogelijk moet zijn.
Dit zou dan een vleugel belasting geven van ca. 9,5 g/dm²
De elektronica.
Dit wordt de setup:
Servo’s: 3 x Dymond 47
Ontvanger: Shulze 345
Regelaar: Castel creations 10 Amp
Motor: Strecker 195.03
Prop: Wes Carbon 20/10cm
Accu: Waarschijnlijk een fullriver 250 mAh
Komende week heb ik vrij dus dan zal ik een start gaan maken aan de Sukhoi.
Graupner geeft de volgende specificaties op:
Spanwijdte: 645mm (werkelijk 640mm)
Lengte: 575 mm
Draagoppervlakte totaal: 11,2 dm²
Vliegklaar gewicht: 170 gram
Belasting: 15,1 g/dm²
Ik zag meteen een uitdaging in dit kitje om hem zo licht mogelijk te gaan bouwen om er redelijk indoor mee te kunnen gaan vliegen.
Veel verwacht ik niet van de vliegeigenschappen. Het lijkt me alleen wel ontzettend geinig om met zo’n klein model wat simpele figuren te vliegen in een zaal.
Om dat te realiseren moet ik er dus alles aan doen om hem zo licht mogelijk te houden.
De doos

De gehele inhoud even uitgestald.

Een erg matige tekening

En dan nu de prijs, €59,95. Ik vind dat echt teveel geld voor zo,n simpel kitje.
Omdat ik hem voor een gereduceerde prijs kon krijgen heb ik hem meegenomen, anders had ik er toch wel even sterk over na moeten denken.
Goed even wat reken werk.
Na het een en ander op de weegschaal gelegd te hebben kwam het volgende naar voren.
Depron delen: 32 gram
Elektronica: 56 gram
Cockpitkapje: 4 gram ( 8O dat is een servo!)
Bij elkaar is dat 92 gram. Ik wil gaan proberen om hem onder de 110 gram te houden wat volgens mij mogelijk moet zijn.
Dit zou dan een vleugel belasting geven van ca. 9,5 g/dm²
De elektronica.

Dit wordt de setup:
Servo’s: 3 x Dymond 47
Ontvanger: Shulze 345
Regelaar: Castel creations 10 Amp
Motor: Strecker 195.03
Prop: Wes Carbon 20/10cm
Accu: Waarschijnlijk een fullriver 250 mAh
Komende week heb ik vrij dus dan zal ik een start gaan maken aan de Sukhoi.