Sunrise ice 150a (dutch-gerben)

Hoi Gerjan,

Extra condensatoren kunnen helpen bij hoge stromen. En als de kabels ook nog eens wat laner worden, zoals in een boot soms niet te vermijden is (houdt ze alttijd zo kort mogelijk, ook de draden aan de lipo), kan de regelaar het helemaal lastig krijgen. Wat extra condensatoren zo dicht mogelijk (of direct op) de regelaar kunnen nooit kwaad en de levensduur van de regelaar verlengen.

Dit is bijvoorbeeld ook een standaard modificatie op mij Castle HV regelaars in de F5B modellen. De Castle ICE/Edge 120HV gebruik ik bij stromen van 170-200A. Vrij korte inschakeltijden van 1.7-2.5sec per keer, dat dan weer wel.
 
Gevaren bij:

Opgooien:
met meer vermogen gaat dat juist lekkerder, ik had meer moeite met kistjes met 1200-1500 watt gooien dan met die van >5KW.
Met meer vermogen trekt ie hem makkelijk verticaal omhoog.

Lange motorloop:
Als je minder vermogen hebt moet je juist langer je motor laten lopen.
Al sik dan weer de Jeti Phasors als voorbeeld neem.
De 2026 draai je met 3200 watt echt op zijn top
De 2035 draai je met 5500 watt op zijn top.
Als je dan 3 seconden je motor aanzet maakt het niet uit welke motor je hebt,ze lopen allebei op hun top.
Mocht je dan de 2035 hebben dan kan je die kleiner proppen, dan geeft ie geen 5500 maar 4000 watt, dan heb je minder last van te lange motorloop.

Mijn Pletti heb ik op 2 of 3 demo's 6 a 7 seconden lang laten lopen in een horizontale vlucht.
Die trok in die setup 6700 watt piek.
Daarna is het een kwestie van de motor lang koelen door te gaan zweven en niet doorgaan met aan/uit te zetten.

Lipo's moet je in alle gevallen goed behandelen.
Opwarmen, in storage model opslaan na gebruik.
Dat moet in een langzaam zwevertje maar ook in die high performance modellen.

Gerben zal vast nog wel wat dingen hebben, tot en met gloednieuwe Avioniks B16 aan toe....

GJ


Bedankt,
Als het zo zit,zal ik maar voor de "echte" gaan.
Ik zit nu wel nog te tobben tussen een Hacker B50 7L of een Jeti Phasor 2035-2700kv.
Zal de extra 50gr. van de Jeti samen met de,sunrise,6s-2700mah,5 x 428mg het niet allemaal te zwaar maken?
Ik denk dat ik nu al boven de 1.7kg. uitkom.
Is trouwens de +/-70€ meer prijs van de Jeti-Race het wel waard?
 
De Jeti zou ik niet met 6S vliegen.
Rick vliegt een NEU 1509/1Y/6.7, die heeft ook een kv van 3600, net als de Jeti. Met een Sergey 17.5x21 zit hij op 5S net onder de 5kw.
(NEU en Leomotion zijn tamelijk vergelijkbaar, gebruiken dezelfde rotor/stator en gearbox onderdelen).
 
Nauw kan ik even niet goed volgen: De 7L (3450kv) wel en de 2035 (2700kv) niet op (eventueel) 6s ??

Ik denk dat er vele mogelijkheden zijn en dat ik uiteindelijk iets zelf zal moeten uitproberen volgens eigen dunk.
Alle tips en adviezen hebben me al een stuk op weg geholpen een beter inzicht te krijgen.

Ik zou misschien voorlopig mijn Kira 500/26-6,7 uit mijn 3.75m Ka-8 kunnen halen en invliegen met RF16X16s op 5s.
 
Ik denk dat het toerental bij een 2700KV motor op 6S te laag is.
Je zit dan op 8000 rpm op de prop.
Dan moet je echt een grote prop rond gaan slingeren en die past niet op de Milan (max 17")
Wat betreft de meerprijs.
De Jeti 2026 kost 299, de 2035 349 en een Hacker B50 is 299.
Ik weet niet wat de Leomotions kosten, ik denk zoiets als de Jeti.
Dat kost de Plettenberg namelijk ook.

Met een Hacker zit je op zich wel goed.
Het verschil tussen een Hacker en Leomotion zal je pas op hoog niveau gaan merken.
Ik heb jaren met Hackers gevlogen en velen met mij.
Ik zou zelf dus een Hacker kopen, mits je wedstrijdambities hebt, maar dan moet je ook aan een ander vliegtuig en dergelijke.
Ik ben nog even aan het zoeken geweest voor je.

De goedkoopste met Hacker is op dit moment
http://www.der-modellbau-profi.com/B50-7L-67-1-10406644-Hacker-Motor-GmbH
241 euro en daar komt dan 13,50 verzenden bij.
Dat lijkt me niet verkeerd.

En gewicht?
Het ding vliegt pas goed bij 1700 gram, dus maak je daar maar geen zorgen om.
 
Bedankt GJVO voor uw opzoekwerk en tip.
De kogel is door de kerk en de Hacker B50-7L 6,7:1 is besteld.
Gerbens Sunrise 150A was reeds besteld.
Zal ik daar een RF17X18 rot met 38mm/6mm/7° op draaien?
Wat is het verschil met de f5b versie prop?
Mgv,
Danny
 
Goeie keus!
Als je meteen een 17x18 gaar draaien dan heb je meteen topvermogen.
Ik zou eerst eens wennen, eventueel met de prop en/of spinner die Johan nog heeft.
Gerben kan wel uitrekenen hoeveel vermogen je dan ongeveer gaat trekken.
Ik heb zelf geen loggings meer van mijn Hacker B50 7L met 17x18 rood maar zat volgens mij ergens tegen de 5 kilowatt (er staat me iets van 290A bij).
Het verschil tussen een normale en F5B prop is dat bij de F5B prop de hals verstevigd is met kevlar.
De gewone props braken op een gegeven moment en toen heb ik even met Rudi gesproken en gezegd dat hij kevlar in de hals moet doen, en nu breken de props niet meer.
Als je een prop koopt dan is een F5B versie de beste keus.

Oh ja, de as van de Hacker is niet keihard.
Eventueel kan je een Plettenberg as en tandwielen erin zetten, dan gaat ie nooit meer stuk.
En vergeet niet een vlak kantje op de as te slijpen om de imbusschroef van de spinner op vast te zetten.
En je trekt de imbus aan de kant van het platje vlakje goed aan (met wat loctite) en de andere kant zet je handvast, ook met wat loctite.

Gert-Jan
 
Danny,

Als je begint met 4S (wat je schreef geloof ik) zal het vermogen prima te hanteren zijn. Met 5S zul je grofweg rond de 2,5-3kw uitkomen met de 17x18 F5B Rood.

Tandwielen hoef je niet te wisselen bij de Hacker. En als je ze al zou wisselen, liever voor die van Leomotion/Neu dan Plettenberg. Plettenberg gebruikt kleine kogellagertjes in de planeten, die gaan relatief snel stuk en zijn ook nog eens enorm duur. De rest van de fabrikanten gebruikt naaldlagers, die gaan erg lang mee.
As kun je eventueel wisselen, als je merkt dat de prop er lastig afkomt (iets ovaal gedrukt door de inbus).

Groetjes,
Gerben
 
Wow,dit draadje is als: Hoe maken we van een "ervaren" modelpiloot een f5b rot in 1 week.:koud:
Nu we toch bezig zijn had ik nog wat onduidelijkheden.

Gas op 3standen of op spring schakelaar?
En mag de tussen stand dan gebruikt worden?
Wat is "ramping"?
Bij de Milan is er een kleine instehoek.
Tape ik die beter naar 0° EWD?
Gebruiken jullie ook thermiekstand? (+/- 2mm Flap+Rol down)
 
Haha, het is beter dat je meteen rekening met dingen kan houden dan dat je er naderhand achterkomt.
Gas kan op 2 standen of op een springschakelaar.
Ik had hem op een springschakelaar, Gerben heeft hem op een 3 standen.
Net wat je lekker vind.
Bij een 2 standen zou je hem per ongeluk halfgas kunnen laten, dan fikt je regelaar af, of, tijdens wedstrijden zou je de motor aan kunnen laten staan terwijl de limiter ingegrepen heeft.
Dat heeft Gerben een paar keer gehad, dan loopt je motortijd door en heb je puntenaftrek.
Tussenstand is gewoon ongeveer halfgas.
Ramping is een ingeprogrammeerde gascurve.
Volgens mij zit er al 1 in de software van de regelaar geprogt.
Ik had hem in de zender geprogrammeerd,
Het voorkomt dat je prop overtrekt, dus hij loopt iets langzamer aan zodat de prop eerst grip krijgt en dan pas doortrekt naar volgas.
Milan is hetzelfde als de Hawk, minimaal 3 lagen Tesa isolatietape aan de achterkant van de vleugel om de instelhoek te verkleinen.
HIj moet volgas neutraal vliegen.
We gebruiken 3 flugphasen.
Start, Speed, Thermiek.
Start is als een normaal model.
Speed is voor het rakken vliegen.
Thermiek zegt het al, en die gebruik je ook in de landing.

Wat betreft de thermiekstand.
De hoeveelheid is experimenteren.
Je moet in ieder geval de rolroeren altijd ietsje hoger zetten dan de flaps, anders overtrekt de kist.
Ken je het fenomeen snapflap?
Dat moet je ook gebruiken, en die staat onder de Speedfase.
Als je up geeft dan gaan de flaps en rolroeren down, hou om te beginnen zo'n 3mm aan (gemeten aan de binnenkant van de flap, bij de romp.
Je kan dan keihard de bocht om. keren binnen 10 meter bij 200 km/u is dan geen probleem.

GJ
 
Rik,
De prop zou ik wel overnemen en zeker als het de f5b versie is.
De spinner lijkt me te klein met 36mm.
Ik denk dat ik een 38mm/6mm/5° nodig heb.
 
Klopt, de Milan, Hawk, hebben 38mm nodig.
Die 5 graden is niet bindend, er betaat ook 4, 6, 7, 9 graden.

GJ
 
Gert-Jan,
Zijn de graden afhankelijk van de spoed of van de grote?
Bij 17x18red zie ik meestal 5° of 7°
Als ik start met 16X16 (4s),wat is dan de reden van smal en breed?
Kan ik op een 5° ook beginnen met een 16x16 of moet dit 0° zijn?
 
Op mijn spinner staat zowel een 5 als een 7, maar als hij te klein is heb je er weinig aan. De bladen zijn inderdaad 17x18 rood F5B. Ik heb ze tot 4 kW gebruikt. Vlieg nu met 17.2x21".
 
De 16x16 en 16x17 hebben de juiste spoed op de 0 graden spinner.
Vanaf de 17x18 F5B Gold heeft het blad pas de juiste spoed op een 5-graden spinner. Deze props nooit op een 0-graden spinner gebruiken. Dat heb ik ooit geprobeerd, door de verkeerde spoedverdeling is de prop ontploft wat me een zwaar beschadigd model opleverde (en een Plettenberg in 3 stukken).

Gebruik je een 17x18 op een 7 graden spinner, heb je 2graden meer spoed, zul je rond de 17x20 uitkomen.

In principe kun je aan 16x16 op een 5 graden spinner gebruiken, maar je heb dan eigenlijk teveel spoed voor het vermogen wat je hebt. De spoedverdeling over het blad is ook niet helemaal optimal meer.
 
Je moet allereerst even onderscheid maken tussen gekröpft (of versetzt) en verdreht.
Bij gekröpft/verzetzt staan de houders van het blad iets gebogen zodat de prop strakker langs de romp kan liggen.
Dit is alleen de spinner!
Bij een versetzte spinner moet een speciaal soort propeller, anders kan ie breken.

Spinner-RFM-36x6mm-5-gekroepft-und-versetzt-12363300_b_1.JPG


Dan heb je nog de verdraaing.
Dat loopt van 2 tm 9 graden en als je Rudi lief aankijkt kan hij ze ook nog speciaal laten maken met nog meer graden.
Standaard voor alle props is 5 graden.
Dan heb je geloof ik ongeveer de aangegeven spoed (hoewel die verloopt van de binnen naar de buitenkant van het blad.
Ga je dan bijvoorbeeld naar 9 graden, dan heb je meer spoed.
Alleen heb je ook nog met een profiel van het propellerblad te maken dus dat gaat dan ook weer niet helemaal 100% op.
Het is een hele lastige materie, net als de grootte van de prop, die is bepaald op een 40 of 42mm spinner..
Het beste is experimenteren of de setup van iemand anders overnemen.

Ik had vroeger de inkooplijst van Freudenthaler, daar stond exact op welke prop met welke spinner kon.
Volgens mij moet de 16x17 breed op een versetzte spinner.
En de 16x16S op een normale.
Zet je de 16x17W op een normale spinner kan ie breken.
Dat heeft Gerben dus zijn Avionik gekost waar mijn gloednieuwe custombuild Pletti in zat, de motor lag in 3 delen.

Het voordeligst is om een versetzte spinner op 5 graden te kopen.
https://shop.modellbau-freudenthale...fk-spezialspinner-38mm-versetzt-23456789.html

En dan Freudenthaler te bellen welke 16x16 erop kan.
Zodra je de 16x16 zat bent hoef je alleen maar een prop te kopen (17x18 F5B rot)

GJ
 
Meestal geplooid, omdat je de regelaar zo dicht mogelijk tegen de motor wilt plaatsen, om ruimte te laten voor de lipo (hang beetje van zwaartepunt af natuurlijk).
 
Back
Top