Sunrise ice 150a (dutch-gerben)

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door day82, 15 jun 2017.

  1. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Zou je even moeten spelen met Ecalc...
     
  2. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Putten
    Wilde ik gaan doen maar werkt helaas niet op mijn tablet , een keer uit proberen als ik weer thuis ben .
     
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hmm, ben toch benieuwd hoe er met 4S op 1600W uitgekomen is. Zelfs met een 20x20 prop zie ik maar 1200W.
    Een pylon setup met 11x22 wordt pas interessant vanaf 7S, liever 8S (kleine packjes, 1500mAh ofzo).
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zat inderdaad te rekenen, je zal maximaal op 7200 rpm op de uitgaande as komen,
    Maar dan moet alles perfect lopen en weinig verlies hebben.
    Je wilt zo'n 10000 op de as hebben.
    De motor wordt dus pas leuk bij 8 tot 10S.
    Ik weet even geen zinnig en goedkoop advies te geven.
    Wat ik zelf zou doen is (en ik weet niet wat je er voor betaald hebt en zo) hem te koop zetten op RC-Network en dan er iets bijleggen en een geschikte, eventuele gebruikte 6S motor kopen.

    GJ
     
  5. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Putten
    Gerben het wordt geen 4S maar 6S , ik las in dit draadje dat er max 17 als propmaat op de Hawk kan ,bij een wat lager toeren dan ikzelf ook gedacht had is er dan nog wat mogelijk , Gj om het te verkopen kan altijd nog , vaak moet er toch het dubbele bij , mocht het helemaal niet gaan kan het altijd nog.
     
  6. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Putten
    Of eventueel deze motor zit op hetzelfde gewicht ongeveer , kom ik uit op 11000 toeren

    Size: XK3674-1650KV
    Poles: 4
    KV: 1650
    Max Current: 70A max 2400watt
    Max Voltage: 33.6V/8S Lipo
    Case Length: 74mm
    Case Dia: 36mm
    Shaft Dia: 5.0mm
    Total Length: 91.2mm
    Weight: 310g
     
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Probeer eerst die vertraging eens met de bestaande motor...
    Die 1600W op 4S die de vorige eigenaar aangaf klinkt niet helemaal logisch, dus eerst even controleren wat er gebeurt met 4s of 6s, voor je iets gaat aanschaffen waar je wellicht toch niks aan hebt.
     
  8. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Putten
    Degene die ik ken had dezelfde vertraging maar dan met een 3300kv op 4S
     
  9. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Putten
    Day82 Heb je de B50 7L + 6,7:1 inmiddels al op 6S gevlogen? ik zie alleen dat ze hem op 5S vliegen ,die van mij vliegt wel maar erg slow , ik moet zeggen voor 1100watt valt het niet heel erg tegen maar zit inmiddels toch te kijken naar een andere motor setup om hem iets meer power te geven , de Hacker is wel iets wat me aanspreekt alleen ik wil hem op 6S gaan vliegen.

    mvg Andre
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Andre, 6S kan net wel, net niet.
    Je zit dan wel extreem hoog in toeren.
    Ik zou kiezen voor een lager toerental met een prop met grotere spoed.
    Dus de 7L maar met een 5S lipo
    En dan een 17x17 GM prop of een 17x18 RFM rood op 5 of 7 graden.
    Topsnelheid met motor aan zal dan ergens rond de 300 liggen ( ik zit niet thuis dus ik kan het even niet precies berekenen).

    GJ
     
  11. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Putten
    Ik zou hem graag op een 16x16s willen draaien,die heb ik al namelijk, die dus kleiner is dan 17x17 GM prop of een 17x18 RFM ,ook de 6S lipo's heb ik , maar goed indien
    Het net wel of niet kan,!! want kan de motor het niet aan of wat amperage betreft of.
    Is er iemand die dit al geprobeerd heeft ,of kun je beter dan die van kontronik kopen die voor 6s geschikt is (wel weer een stuk duurder)
    wil juist met de 6s proberen de stroom zo laag mogelijk te houden , wordt alles ook niet zo warm enz.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ben bang dat het toerental van de motor te hoog wordt.
    Stijgend zal het wel gaan maar zodra je ook maar even horizontaal volgas vliegt ben ik bang dat er iets uit elkaar spat.
    Of je zou de motor speciaal moeten laten maken, met kevlar om de magneten gewonden, dan kan je iets hoger, 75000 rpm.
    Je kan ook een 8L nemen, of een ander merk?
    Misschien weet Gerben nog een goede gebruikte 6S motor, die moeten nog wel ergens rondzwerven in Duitsland.
    Kontronik, Hacker, Neu... keuze genoeg want tot 2014? was 6S het maximaal aantal cellen wat je mocht gebruiken in F5B.
    En dan kan je een 16x16 op 6S draaien en dan toch ruim 2 KW hebben.

    GJ
     
  13. day82

    day82

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    47
    Locatie:
    St-Laureins
    4s 16x16s: Sneller dan gelijk welk andere zwever om de club, maar niet echt spectaculair. (+/- 900watt)
    4s 17x18red 5°: grote ogen op de club en moeilijk opgooien. (+\-1250watt)
    5s16x16s: niet geprobeerd
    5s 17x18red 5°: waanzinnig , WoW , perfect , ideale combinatie. (+\- 2000watt)
    6s 16x16s: een hoop kabaal,niet echt sneller wel warmer. (+\-2700watt)
    6s was wel een oudere nano 2750mah
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik moet even in mijn geheugen graven maar volgens mij was de 16x16s niet een geweldige prop.
    De beste RFM prop waarmee ik wedstrijden vloog was de 17x18 F5B rood op 7 graden spinner.
    Dat was ook een B50 7L en ongeveer 3500-4000 watt.
    Werd niet heet, ik heb nooit luchtgaten in mijn model gehad maar logde wel altijd temperaturen.
    Pakket was een ?? 3300 mAh Dymond, of een 3700, dat weet ik niet zeker meer.

    Snelheid?
    Geen idee, is niet belangrijk in wedstrijden.
    Vanaf de grond tot uit zicht was zo'n 2,5 a 3 seconden motorloop, recht omhoog.
    Mark haalde met zo'n soort aandrijving in een Hawk zwevend, tussen de rakken, dus met motor uit, tussen de 200 en 250 km/u.

    https://f5b.nl/results/2014/09-13/ST6#Round_1

    GJ
     
  15. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Putten
    Het geluid dat overtrekken van de prop vind ik een erg gaaf geluid, met 1100watt soms te horen
    dat het zoveel uitmaakt 4S 1250watt of 5S 2000watt wel vreemd en Gertjan haalt er 3500-4000watt uit beide met de 17x18 rood
    waar zit dat in dan die verschillen als de setup bijna gelijk is
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    2000 Watt met eem 17x18 rood op 5S is veel te weinig, dan is er iets niet in orde.
    Ik denk dat je dat al op 4S zou moeten hebben,
    Met een Jeti Phasor race KV3600 in een F5F kist op 4S had ik al ruim 3500 watt met dezelfde 17x18 rood.
    Dan had ik soms al problemen met de 1300 watt/min. limiter
    Hacker geeft op de B50 7L op 5S met 16x16 breed 160-180 Ampere, dus dat is al 3500 watt.
    En de 17x18 trekt meer stroom.

    Ten eerste waren mijn accu's minimaal 1 uur vantevoren opgewarmd tot 37 graden, dat scheelt enorm in de spanning.
    En ik vloog op 7 graden, ook dat scheelt.
    Misschien een andere regelaar, ik had er een Hacker 195 Opto in.
    En mijn accu was groter, 3300 of 3700 mAh, dat scheelt ook in spanning, dus vermogen.

    Vraag is dan ook nog, hoe meet Day82?
    Wij hadden verplicht de Unilog met 400A sensor er in, met dikke draden en echte 6mm LMT goudstekkers.
    de LMT hebben de laagste weerstand van alle stekers die je kan kopen.

    Overtrekken kan je met elke prop, al heb je een 16x16 of 17x18.
    Bij demo's deed ik het wel eens, de kist aan komen vliegen, up trekken tot ie stilvalt en dan het gas erop,
    Als je dat op zo'n 10 meter hoogte doet dan galmt dat leuk door.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2017
  17. day82

    day82

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    47
    Locatie:
    St-Laureins
    ik bereken gewoon het aantal amperes die ik terug in de lipo laad,een gemiddelde dus.
    ik denk dan 4s 2400 = 12,5 volt onder belasting enz...daarom schrijf ik ook "+/-"
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ah, ok..
    4S onder belasting met warme accu zou zo'n 14 volt moeten zijn.
    Maar je kan pas echt waarden geven als je meet.
    En helaas kan dat ook niet op de grond.
    Het verloop van een F5B aandrijving is heel raar, er zit aan het begin een enorme piek en zodra het model op snelheid komt zakt dat snel terug.
    Bij remmen heb je zelfs een positieve stroom.
    De Schulze regelaars maakten daar gebruik van om de accu weer iets bij te laden.

    Maar het is echt aan te raden om te investeren in een Unilog met temperatuur en stroomsensor.
    Je weet dan exact wat er gebeurd, of je motor te heet wordt, of je accu nog wel OK is.
    Ook handig bij garantiegevallen, dat je aan kan tonen dat er niets raars gebeurd is.
    En de Unilog kan je echt in alle modellen gebruiken, van boot tot vliegtuig, brandstof of electro.

    GJ
     
  19. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Putten
    Dan klopt het wel die 3,5kw en geen 2000watt
    Dus indien ik toch op 6S wil vliegen is deze motor dan een betere optie de
    Hacker B50-8L + Getriebe 6,7:1
    Het toerental ligt dan ongeveer gelijk maar minder ampere's
    Wat het vermogen betreft is deze ongeveer gelijk aan de 7L of zit daar ook nog veel verschil in.
    Er staat overal 1200watt bij en bij de 8L 4S verder niets

    Mvg André
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je moet kijken naar het KV van de motor.
    Op 6S zit je op ongeveer 21 volt (6x 3.5 Volt onder belasting) zou je met een 7L met 3450KV komen op theoretisch 72450 rpm.
    Een Hacker blijft heel tot ongeveer 70000 rpm, dus dat wordt kritiek.
    Een 8L heeft 3019KV, dan zit je op 63399 rpm, dat is veilig.
    Je kan dan met de 8L een grotere prop of spoed steken.
    De trend is een grote langzamer draaiender prop, dat verhoogt het rendement.
    Maar je zou met de 8L ook nog een kleine prop kunnen gebruiken want hij zal in ieder geval niet ontploffen door het toerental.
    Het vermogen is allemaal gelijk, Hacker zegt 1200 Watt omdat ze ook nog garantie moeten geven.
    Als ze zeggen 5000 watt dan blijven ze gratis motoren weggeven.
    Die 1200 Watt die ze opgeven kan je wel een minuut motor aan vliegen.
    Maar zodra je naar de 3 a 4000 watt gaat dan moet je wel op gaan letten, maximaal zo'n 5 seconden motorloop en dan tussen de motorlopen een seconde of 20 wachten om het af te laten koelen.
    Als je naar de 5000 of 6000 Watt gaat dan kan je de motor 2 a 3 seconden aansteken en dan ook echt maar 10 stijgvluchten maken en de boel dan acht goed af laten koelen door minuten te zweven of te landen en de motor te koelen.

    Maar als iemand op 6S wil vliegen zou ik inderdaad de 8L nemen, of je moet wedstrijden vliegen en het uiterste eruit willen halen, dan kan je de 7L nemen en zorgen dat je een tweede aandrijving bij je hebt als de ene het opgeeft.

    Ik zie dat ik nog steeds de inkoopprijzen van Hacker kan zien dus misschien kan ik wat goedkoper aan de motor komen,
    Als ik het bereken met verzendkosten dan zou de B50 met vertraging op zo'n 220 Euro uitkomen.
    Helaas heeft Hacker de 17x18 rood niet in zijn assortiment.

    Gert-Jan
     

Deel Deze Pagina