Super Alulah

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door bluefalconholland, 27 apr 2011.

  1. Klaassie

    Klaassie

    Lid geworden:
    24 jan 2010
    Berichten:
    1.002
    Locatie:
    Barneveld
    Ziet er netjes uit Remy!
    Hopen dat die van mij er straks een beetje in de buurt komt. ;-)

    Heb je misschien ook een detailfoto hoe je de servo's monteert?
    En hoe heb je de roeren vastgemaakt? Robert had dat erg mooi gemaakt met "rietjes" als scharnier.
    Die driehoekjes op de roeren heb je die ook zelf uit epoxyplaat gemaakt?
     
  2. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Hoi Klaas,

    De servo's zijn er gewoon met een drupje hotglue opgelijmt. Dit net achter het rompje, parallel aan de achterlijst. Zo worden de roeren netjes recht aangestuurd. Op de foto kun je dat goed zien.
    De roeren heb ik net zoals Robert met buisjes en rietjes vast gemaakt, alleen is dit helaas los gekomen gister tijdens wat lomp vliegen. De enorm korte achtjes, en vol up met een flinke snelheid vinden ze niet leuk.
    Ik denk dat ik in dit geval dus ga voor een Tape schanier. Niet te breed, en voorbehandelen met Uhupor. Gewoon doorzichtig tape. Dit heeft tot nu toe bij iedere kist van me erg goed gehouden.
    (ik gebruikte erg dunne binnen kabels als rietje. Niet ideaal dus. Robert gebruikt breder spul)

    Die driehoekjes achter zijn inderdaad van Epoxy/print plaat. Eenzijdig koper gelamineerd. Ik maak er van alles mee. Bij de elektronica winkel te kijgen.
     
  3. bluefalconholland

    bluefalconholland

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    1.121
    Locatie:
    den helder
    Wat ik zelf eigenlijk een beetje mis is dat de camera die ik gebruik voor de Alulah gefixeerd zit in de vleugel. Ik kan dus niet pannen. De camera in de vleugel maakt het geheel juist mooi gestroomlijnt. Een camera bovenop een servo gemonteerd doet daar afbreuk aan. Daarom vandaag een speciale cameramount bedacht die geintergreerd wordt in de vleugel.

    [​IMG]

    MVG. Robert.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Pino999

    Pino999

    Lid geworden:
    17 nov 2007
    Berichten:
    209
    Locatie:
    Middelstum
    Prachtig, de 1 zit zich te bezatten op koninginnedag en de andere maakt zoiets moois ;)
     
  5. Klaassie

    Klaassie

    Lid geworden:
    24 jan 2010
    Berichten:
    1.002
    Locatie:
    Barneveld
    Schitterend!
    Is het draaipunt een schroefje wat een stukje in de lenshouder geschroeft is of zoiets? Wat voor camera gebruik je eigenlijk, wel een hele kleine zo te zien.
     
  6. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Waauw Robert! Geniaal! Niet te dik voor de vleugel? of stroomlijn je dat weer?

    Ik ben ook benieuwd naar het schanierpunt op de cam zelf.

    Man wat mooi....Dit soort dingen houd ik van:)
     
  7. bluefalconholland

    bluefalconholland

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    1.121
    Locatie:
    den helder
    Het is gewoon een 1/3 sony 420vtl camera. Aan de lenshouder heb ik een stukje gebogen metaalplaat geschroefd en aan bijde zijden een 2mm asje gesoldeerd. Dat was dan ook wel het moeilijkste gedeelte. Het frame is gemaakt van 1mm epoxyplaat en het draaipunt heeft 2 kogelflenslagertjes. Spelingsvrij. Het frame heeft ook tegelijk een opname voor de servo.

    Ik heb alles zo klein mogelijk gehouden. Er komt natuurlijk nog een epp buitenkapje overheen om het gestroomlijnd te houden, foto's volgen.

    MVG. Robert.
     
  8. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Ben benieuwd:). Zie dat namelijk ook wel zitten in de Super Alulah.

    Btw, Robert, vandaag nog niks ontvangen. Dat zal maandag wel worden. Is me al vaker gebeurd. Vrijdag verzenden = zaterdag niet binnen komen.

    Btw, m'n buis schaniertje zijn los gekomen:(.Ik denk dat ik nu voor de conevntionele tape-uhupor methode ga. Die heeft tot nu toe altijd perfect gehouden.
     
  9. bluefalconholland

    bluefalconholland

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    1.121
    Locatie:
    den helder
    Reem...het is koninginnedag..dan hebben ze bij de post vrij...

    Heb je de buis wel eerst opgeruwd anders kan je het niet lijmen...

    Verder heb ik de camera al ingebouwd, werkt perfect! Nu nog even bekleden met EPP.

    MVG. Robert.
     
  10. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    ja, heb hem geschuurd. probleem is, die buitenkabels lijmen als de nondeju. Die binnenste zijn een soort glad plastic. Daar kwam ik wat later achter toen ik er al mee bezig was.
    Goed, dan maandag toch maar weer shoppen voor beter materiaal. Die manier van dat buisje en pinnetje is gewoon erg mooi..
     
  11. Roel-CP

    Roel-CP

    Lid geworden:
    25 aug 2008
    Berichten:
    1.127
    Locatie:
    Almelo
    Ik heb er ook 1tje (Alulah)
    la la lalala la
     
  12. HBFP NL

    HBFP NL Guest

    Als het goed is zijn alle spulletjes onderweg. Kan net als Ray niet wachten :)

    Remy ik ga je een hoop lastig vallen met vragen. Maak je borst of die van je vriendin maar vast nat. Je bent de enige FPV guru hier in de buurt.
     
  13. bluefalconholland

    bluefalconholland

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    1.121
    Locatie:
    den helder
    Hier 2 foto's waar je de camera in de vleugel van de super alulah kan zien. Nu kan ik ook een beetje links en rechts kijken via het rudder kanaal. Ik hoef de kist niet meer in die richting op te sturen, het "gezichtsveld" wordt ineens een heel stuk groter.

    [​IMG]

    [​IMG]

    MVG. Robert.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. robot

    robot

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    1.454
    Locatie:
    heerhugowaard
    jullie zijn goed bezig

    weer mooi draadje er bij

    ik heb al zoveel vliegtuigen,zit me te verbijten,om er ook 1 te bestellen

    rob
     
  15. Klaassie

    Klaassie

    Lid geworden:
    24 jan 2010
    Berichten:
    1.002
    Locatie:
    Barneveld
    Niet bijten, gewoon bestellen... ;-)
     
  16. fransbr

    fransbr

    Lid geworden:
    15 mei 2007
    Berichten:
    94
    Locatie:
    NOORDHOLLAND
    Mooi gedaan!
    Vooral het draaibare camera huisje ziet er profi uit.
    Dat lukt mij niet met mijn HEMA figuurzaagje! Hoe heb je dat zo mooi gemaakt?

    Ben heel benieuwd naar je vlieg ervaring van zo'n vleugel camera.
    groet FransBr

     
  17. bluefalconholland

    bluefalconholland

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    1.121
    Locatie:
    den helder
    Frans, geloof het of niet maar de binnenkant van het epoxy frame heb ik met de figuurzaag uitgezaagd. De 2 plaatjes m.b.v. dubbelzijdig tape op elkaar, frame 1:1 uitgeprint op papier en erop geplakt, gaatjes boren en uitzagen. Ik zal een pdf maken van het frame en de scharnierplaat en hier later wel plaatsen. Even wachten op minder wind buiten dan zal ik van het resultaat een filmpje maken.

    MVG. Robert.
     
  18. bluefalconholland

    bluefalconholland

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    1.121
    Locatie:
    den helder
    Vanavond ging de wind wat liggen en heb een test kunnen doen met de pan camera in de vleugel. Hoewel de camera mooi beweegt werkt het niet. Omdat je geen delen van het model in zicht hebt kan je niet oriƫnteren. Of je nu een beetje links of rechts kijkt, voor het gevoel maakt het niet veel uit. Misschien heeft dat ook wel te maken met het feit dat je niet centraal vanaf het model kijkt. Conclusie: een fpv camera uit het midden geplaatst van een model werkt alleen goed als deze gefixeerd is.

    MVG. Robert.
     
  19. Klaassie

    Klaassie

    Lid geworden:
    24 jan 2010
    Berichten:
    1.002
    Locatie:
    Barneveld
    Misschien een speldenkop of zoiets onderin je beeld zetten, zodat je wel een oriƫntatiepunt hebt?
    Maar ja, dat heb je dan wel altijd in beeld.
     
  20. fransbr

    fransbr

    Lid geworden:
    15 mei 2007
    Berichten:
    94
    Locatie:
    NOORDHOLLAND
    Mmm,... jammer Robert, het leek zo'n mooi idee.

    Ik begrijp dat je een reverentie nodig hebt om beweging van de camera t.o.v. het model te kunnen waarnemen.
    Misschien zou een dun staaldraadje als een loop voor de lens helpen. <==>:-----
    Ga je verder experimenteren met deze opstelling of zet je de camera weer vast in de vleugel?
    Toch een gaaf project ondanks tegenvallend resultaat, blijf experimenteren!
    groet Frans
     

Deel Deze Pagina