Super Decathlon 1:4

Het eigenlijke sleepkoord zit met een stukje vissnoer gekoppeld voor in de koppeling.

En we zullen zien hoe het gaat, wel spannend :-)

@ Bar,

als de sleepkabel niet los wil kun je in principe een gewone landing maken geen probleem.
Maar dat zou dan betekenen dat de koppeling van de zwever EN van de sleepkist weigert, kan maar gebeurt niet vaak.

Mocht het wel gebeuren dan dus gewoon landen.

De zwever heeft altijd een ontkoppeling, want een zwever met een sleepkabel eraan is veel weerstand.
De zwever koppelt dus los waarna de sleepkist met de sleepkabel weer naar de aarde duikt.

Mocht dus de kabel van de sleepkist ontkoppeld worden dan kan de zwever de kabel ook nog gewoon los gooien.

In normale situaties is er weinig kracht nodig om te ontkoppelen, maar juist bij abnormale situaties waarbij je van de zwever af wilt is de kracht er groot waardoor ontkoppelen soms niet wil terwijl dit juist de bedoeling is.

Daarom is een goede sterke ontkoppeling een vereiste (ik weet het wel hoor ;-) )

Mooi hoor :D
Wordt het toch tijd dat ik mijn 2,4 meter discus af ga bouwen :yes:

jajajajajajajaja :yes:
Zet je Wigens maar even aan de kant en bouw die Discus nu eens af dan sleep ik je wel de ruimte in ;-)
Wel rolroeren inbouwen dat maakt het slepen een stuk aangenamer :lol:

Met dit formaat zwevers hebben we ook op Utrecht geen problemen om die los te trekken :-)

dat vroeg ik me dus af Berto , Plotterwelt gaf namelijk aan dat hij een piper zag neerstorten omdat de koppeling niet ontkoppelde
, maar in principe valt er dus gewoon te landen met een motorkist met zwever op sleeptouw ?

Ja zeker is dat gewoon mogelijk.

De sleepkist gebruikt zijn ontkoppeling eigenlijk alleen maar in noodsituaties.

Die Piper die neerstorte zal wel in een "dodendans" zijn geweest met de zwever die ook niet kon ontkoppelen.
Het kan namenlijk zo zijn dat de zwever zo "danst" achter de sleepkist dat de zwever de sleepkist in zo`n positie trekt waardoor de sleepkist stalt oid en je dus crasht.

In zo`n situatie kan dus de sleper de zwever losgooien als hij vindt dat de zwever niet snel genoeg reageert of de koppeling niet los krijgt.

En in zo`n situatie staat er dus veel kracht op de sleepkoppeling wat soms onderschat wordt en waardoor je niet kan ontkoppelen.

Je moet dit ook wel een beetje in het juiste perspectief zien, een kist van 3 kg achter mijn S. Decathlon is geen 6 meter (of meer) prestatie zwever van een kilo of 10.
Daarom denk ik dat mijn opstelling voldoende zal werken (en anders hebben we pech :lol: ).

Ze slepen ook wel met een sleepkist zonder ontkoppeling (hebben ze met deze S. Decathlon ook wel eens gedaan), op zich kan dat best maar in noodsituaties ben je weg :-(
Vandaar dat ik wel een ontkoppel mogelijk wilde hebben.

Berto zei:
Vandaar dat ik wel een ontkoppel mogelijk wilde hebben.

hey berto, leuk dat je ermee gaat slepen, maar zoals eerder dit draatje al werd genoemd is het wel verstandig je sleeplijn met het landen eers af te koppelen omdat met de landing de lijn ergens aan kan blijven hangen, en dan trek je rats je vliegtuig bij dat punt uitmekaar...daar word je niet vrolijk van (heb het eens in het echt gezien) 8O , dus je moet bij iedere sleepvlucht de koppeling gebruiken, teminste ik neem aan dat de zwever zich zelf van de lijn ontkoppelt he?(ik kan er overheen gelezen hebben).

Grt.

Je hebt er niet overheen gelezen, de zwever kan zelkf ontkoppelen (gelukkig ;-) ).

En je hebt gelijk dat je eigenlijk voor de landing de lijn moet afgooien maar je ziet dat op het veld maar sporadisch gebeuren.
Veelal landen ze met de lijn erachter (ligt natuurlijk ook wel aan de omgeving avn het veld etc.)

Bar zei:
dat vroeg ik me dus af Berto , Plotterwelt gaf namelijk aan dat hij een piper zag neerstorten omdat de koppeling niet ontkoppelde
, maar in principe valt er dus gewoon te landen met een motorkist met zwever op sleeptouw ?

In principe niet.
Gaat alleen als bijde piloten veel ervaring hebben.
En moet je plaats hebben om laag en langsam te landen.

De Piper ging neer omdat de zwever een storing of defektes servo op hoogte hat.
Hij dook ineens naar beneden en trok dus de piper van achter naar beneden.
Door de extreme belasting ging de koppeling niet los.
De Piper viel toen over de vleugel weg en was niet te redden.

Mvg Johan

Hoi Berto

Leuk (ont)koppelsysteem. Zelf bedacht?
Wat voor materiaal heb je voor de haak genomen en wat voor lus (ik neem tenminste aan dat het een lus is) leg je er om?
Ik denk dat de keuze van een goede materiaalkeuze al meer dan 50% van toekomstige problemen voorkomt.

Groet Huib

Hee Huib,

Het ontkoppelsysteem komt bij Conrad vandaan.
De lus van het sleeptouw is een stuk dik visgaren, zal eens een foto schieten straks,

Ik zit alleen nog even te bedenken dat het zwakste deel van de ontkoppeling momenteel de servoarm is.
deze zou eigenlijk een metalen versie moeten worden, mhhh binnenkort maar eens aanpassen.

Volgend idee waar ik mee speel is om een houder te maken voor mijn digital camera, ruimte genoeg.
Moet ik alleen even het smoke glas vervangen door een clear stuk.

Mhhh, dat is voor later :lol:

De lus van de sleeplijn:
dec39.jpg

Wat ik niet begrijp (call me stupid).. een ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Ik neem aan dat dat nylon haakje aan het eind datgene is waarmee uiteindelijk aangehaakt wordt. Waarom dan nog zo'n grote zware sleepkabel nemen en niet gewoon een hele kabel van dat nylon?

omdat hij dan zeker daar zou knakken en niet gelijk waar op de kabel. als hij breekt door te veel kracht moet je alleen het lussje vervange. anders moet je telkens knopen leggen in de nylon, en knopen zijn dan weer zwakke plekken dus moet je dan eigenlijk telkens een nieuwe kabel gebruiken. net hetzelfde systeem als een breukstuk op 1:1 sleepkabels

hezik zei:
Wat ik niet begrijp (call me stupid).. een ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Ik neem aan dat dat nylon haakje aan het eind datgene is waarmee uiteindelijk aangehaakt wordt. Waarom dan nog zo'n grote zware sleepkabel nemen en niet gewoon een hele kabel van dat nylon?

stupid !! :lol:

(ik wist t ook niet 8) )

Hier heb je ook te maken met de kracht die op de gesleepte kist. Als de kabel te dun zou zijn zou dit gaan werken als een elastiek. Dat vliegt niet zo lekker.

Groeten Onno

Back