super tigre 60

Over het Tupertigre G6) draad kan ik niet veel zeggen. Dat moet je na zoeken op het internet. ;)
Wedden dat dat te vinden is!
Kan zijn dat het Engels draad is? Of een andere metrische spoed?
Weet ik niet.
M7 lastige maat. Moet je ook props gaan opboren. Met bijzonder ruimertje of met grote nauwkeurigheid op boorstand.
Nimmer en te nooit met een accuboor uit het handje...

Zoeken op APC prop voor brandstof motoren. Geen electric... die kunnen de krachten en resonanties niet aan.
Het is een van de betere merken, glasvezelversterkt en behoorlijk stil.
Kwalitiet? Meningen daarover kunnen verschillen. De APC-props hebben een behoorlijk goed rendement.

Hier van alles over dit merk APC
APC Propellers, props for model airplanes

Stijf pootje? Mooi... alleen maar weer goed! Alles is relatief :)
Op mijn Calmato zit een zelfbouw. Die heeft menig klap afgevangen. Behoorlijk stijf... maar heeft een keer een wielafdruk in het balsa gestaan. Niets gebroken. Alles heel.... Zo hoort het.

ik heb geen idee wat voor draad het is... er zit ook maar 1 moertje bij dus daar ben ik dan ook bijzonder zuinig op.
heb even op de APC site gekeken maar alles in in inches:(
zoek nog wel even verder;) is een 3 blads ook een mogelijkheid?

ben benieuwd of dat dunne kunststofplaatje van de progo t zelfde kan hebben als een calmato.... anders word het een NO-go inplaats van een PRO-go;)

Props worden altijd uitgedrukt in Inches. Niet verder zoeken. Gewoon APC!
De boorgaten zijn metrisch. Doorboring standaard 6mm en op te boren met ruimers. Dat is bij alle props zo een beetje het geval. 7mm is niet courant, 8mm wel

Conrad is niet de goedkoopste... geen advies. Veelal beter eens een modelbouwzaak te bellen of langs te gaan, een zaak die je een beetje op vlieggebied kunnen adviseren.

De Hobby In is goed. Geven een krantje uit. Wervend... maar ook nuttig. Bestellen is vaak volgende dag binnen.
www.Hobbyin.nl****** De site voor vliegend nederland
Dit is ook een fijne zaak.
https://www.vliegtuigmodelbouw.nl/
Bij Leo Verspaget zit je ook goed.
Verspaget Modelbouw Eindhoven
Hier wordt je ook netjes en vriendelijk behandeld. Zit bij mij in de buurt.
Modelbouw Hobby Centrum Roden

En zo zijn er nog veel meer top zaken. Conrad heb ik afgeschreven... sinds een aanbieding in Duitsland niet in NL gold, en Duitsland niet aan NL levert.

Om draad te meten bestaan er metertjes. Zien er uit als een zaagje.
Bij een goede ferro-zaak, landbouwwerktuigen toebehoren/onderhoud of smidse kan je vast terecht om het na te meten. Draad is altijd industriestandaard... en zijn er zo altijd moeren weer voor te vinden.
Zuinig zijn op materiaal is altijd goed.

ben benieuwd of dat dunne kunststofplaatje van de progo t zelfde kan hebben als een calmato.... anders word het een NO-go inplaats van een PRO-go

Ik denk dat je nog verschrikkelijk, maar dan ook verschrikkelijk veel te leren hebt... Als je maar leert :)

Zou je er een baksteen van maken...vliegt het niet meer...
Ik denk dat je eens met je Pa moet gaan praten. Paar verstandige keuzes gaan maken.

die ''zaagjes'' ken en heb ik ook wel. daar had ik ook aan gedacht maar gisteravond geen zin meer om dr bij te pakken.
wat het leren betreft: ik ben nog nieuw hier dus dan mag dat ook wel:)
als je met mn pa wil praten heb ik wel een 06-nr hor;) of wil je zn mail?:rolleyes:

voor de props ga ik wel even naar de modelbouwschuur in harderwijk. dat is een ''kennis'' van mij en die heeft vaak goedkopere onderdelen als dat je ik ze zelf bestel.

Graag goed lezen! Zelf Praten met je pa om een geschikter motortje aan te schaffen.
Betrek hem in je hobby. Verder praten met die "kennis" wat hij voor je kan ritselen op motorgebied. Je verwacht veel van hem. Kijken wat je voor elkaar kunt boxen. :)

Modelbouw is knutselen, leuk, beetje hobbien, maar je wil toch ook een beetje doelgericht werken en niet om de hete brij heendraaien.

Dit is zo een 'gauge'

DRA45440-thread-gauge.jpg

sorry :oops:
ja die dingen ken ik;) die hebben we op school en ook thuis.

heb trouwens ook even gekeken voor de rode motor steun... ik heb hem gevonden.
moet ik echt een andere motor gaan aanschaffen of is de 10cc ook goed?
mn pa is meer van de schepen en die heeft totaal niks met vliegen dus denk niet dat dat m wordt.

Voor props kijk ook even op rctechnics.nl, daar haal ik mijn brandstofprops altijd vandaan. Groot asortiment, veel op voorraad en binnen de dag na bestellen.

Met Busking eens, ga niet lopen kloten met props. Goed balanceren, centreren! Ik heb gevlogen met Master Airscrew, APC, Graupner G Sonic, HK nylon, etcetc props en moet zeggen dat APC toch mijn voorkeur heeft. Meeste rendement, best gebalanceerd, meest slijtvast. En ja, pak die 11x7 prop. Die 10x7 is te klein voor je 10cc. Of je moet speed willen vliegen (heb zelf een 10x8 op een 10cc speeder, maakt goed toeren en dat hoor je ook ;D).

Groet Raoul

Dan.... zou je pa zich toch ook moeten kunnen verplaatsen in de uitdagingen van het modelvliegen. (Modelschepen heb ik ook staan, geen verzameling postzegels...).

Ik heb het gevoel dat je met deze motor het gepiel-stadium niet uit komt. Het is een sportmotor, past niet lekker op de bok en heeft vast ook nog een heel protocol om goed afgesteld te krijgen. Je valt van het ene in het andere probleem, doordat zaken niet op elkaar zijn afgestemd.
Het lijkt me verstandig dat de kist eens gecheckt wordt door een ervaren vlieger/bouwer.
Nagemeten of de zaak symmetrisch staat, recht. Scharnieren goed gemonteerd, geborgd etc.
Of de elektronica naar behoren functioneerd, de aansturingen kloppen. Bekabeling en stroomvoorziening.
Zo leer je ook weer verder. Technisch inzicht heb je wel, dus komt allemaal wel goed.

Oude steun? Zorgvuldig bewaren!

Probeer je Pa te porren dit weekend naar een van de vliegclubs mee te gaan. Het gaat mooi weer worden. IJzer smeden als het heet is!

ik heb afgesproken op een club daar ga ik volgende week donderdag heen;) daar wordt ie nagekeken enzo en anders verkoop ik het complete vliegtuig en stap ik over naar een R2F.toch vliegen en weinig gezeur:)mn pa is over de 50 dus denk niet dat ik die nog warm krijg voor het vliegen....

wat het inzicht betreft: ik doe mechatronicha das soort veredelde metaal bewerking dus technisch inzicht mag dan ook wel:)

mvg abel

Zo zij het! Zolang je Pa maar warm loopt voor wat er in jouw koppie afspeelt... komt het goed...
Mijn leeftijd? Je wilt het niet weten!

vliegen en weinig gezeur
Dat kan je wel vergeten... verschuiving van het probleem.

mn pa is over de 50 dus denk niet dat ik die nog warm krijg voor het vliegen....

Zeg dat niet te snel ;). Mijn paps is de 62 gepaseerd en die heb ik nu aan een coax-heli, paraglider en een easystarkloon geholpen. Over zijn leercurve zal ik maar niks zeggen maar lol heeft hij er wel mee (en ik met lesgeven als ik er weer eens ben en de boel plakken omdat hij eigenwijs geweest is en mijn advies niet opvolgt hahahaha).

toch vliegen en weinig gezeur

Deze hobby heet ook modelBOUW he ;). Merk dat ook steeds vaker bij ons op de club. Alles is RTF, gaat er dan wat mis of stuk weet men niet wat te doen. Juist het 'kunnen of leren' aspect maakt de hobby zo leuk. Ben ook ooit begonnen met simpel spul. Alles erna mezelf aangeleerd (coveren, bouwen, glassen, repareren, etc). Geeft een grote voldoening en glimlach als je het juist krijgt.

Dus hou vol je komt er wel. Beetje volhoudendheid en wil brengen je een heel stuk.

PS: Jouw verhaal doet me trouwens denken aan een persoonlijk geval dat ik hier meegemaakt heb. Ook een student in Maastricht die een brandstofkist gekocht had 2dehands maar er geen kaas van gegeven had. Heb ik in een paar weken tijd met veel van mijn eigen tijd en moeite (en deels ook kosten, je geeft toch snel wat weg he) geholpen alles vliegklaar te maken. Toen puntje bij paaltje kwam om de maiden de geven was de interesse weg en ging de boel in de verkoop. Voelde niet zo prettig.
Mijn punt: denk goed na of je het echt wilt, zo ja, ga ervoor met hart en ziel :). En laat niks je stoppen.

Mocht het met je motor niks worden, ik heb hier nog een (grote) voorraad 2takjes liggen die kunnen passen op je kist, allemaal lopend en goed verzorgd. Mogen altijd voor een zacht prijsje weg.

Laatst bewerkt:
ja dat het modelBOUW is weet ik ondertussen wel maar op een gegeven moment is de lol van de ''bouw'' er af en wil je ook een x vliegen;)k heb er zoiezo van geleerd... het is beter eerst te orienteren als eerst alles kopen en dan denken hmm waar moet ik beginnnen.maar volgends mij is mn progo ''af'' en ik ben ook wel benieuwd wat ze volgende week donderdag zeggen op de club.

Hahaha, daar snap ik je ook zeker in ;). Vliegen blijft toch het leukste! Ben ik ook eerlijk in. Maar ach, bouwen blijft toch altijd een deel vd hobby, al is het maar onderhoud eens in de zoveel tijd.

Eerst orienteren is zeker de sleutel tot succes (en een niet zo krappe portomonnee). Maar deze hobby heeft zoveel 'oe ik wil hebben' momenten, je wordt er gek van ;).

Succes bij de club en een behouden eerste vlucht!

had k dat maar eerder geweten;)

hahah ja dat heeft het zeker, ik kijk wel eens op internet en youtube en dan denk ik: hebbe hebbe. volgends mij heeft elke hobby dat wel:)

dankje ik hoop dat ie het overleeft:)

Denk niet dat ie vliegklaar is... haha... NoGo... snel verkopen...
Ik zou het maar bij bootjes houden... ook heel leuk... stukken goedkoper...
Succes!

vanavond langs geweest bij een club;) stuk wijzer geworden maar ook een aantal tegenslagen:( als volgt: vleugel niet sterk genoeg,hoogteroer brak los(de lijm),servo's kunnen te veel trillen, andere accu nodig,slangen voor de brandstof niet juist. met de motor zou wel gevlogen kunnen worden als de rest in orde zou zijn.toch wel een tegenvaller want ik dacht dat t wel kon:( nu maar een paar nachtjes slapen om te bedenken of ik doorwil met de progo of dat ik een beginners electo kistje aan zal schaffen....

mvg abel

Je moet je niet zo snel uit je evenwicht laten knikkeren. Beetje volhardendheid kan geen kwaad. Rustig de nieuwe technische stappen overdenken. Adviezen opvolgen.
Is een leer proces. Met iedere geslaagde oplossing ben je weer een stuk wijzer.
Met wel modelvliegtuig dan ook kom je problemen tegen die je geschikt moet zien op te lossen. Daar zit ook een stuk uitdaging in?

Vleugel niet sterk genoeg? Verklaar je nader? Wellicht heb je de ligger niet versterkt in het midden.
Probeer de problemen die je hebt met de kist stap voor stap goed te omschrijven op het forum. Dan kan je gericht advies krijgen hoe zaakjes op te lossen.
Zaakjes zoals welke lijmsoorten te gebruiken, scharnieren, het servo's plaatsen, stuurstangen. Van veel dingen heb je blijkbaar nog geen kaas gegeten.
Vaak helpt gewoon goed afkijken, de ogen de kost geven. En je suf oriënteren via tijdschriften en het forum.

En als je heb dan goed en wel netjes hebt afgebouwd, mag je daar best trots op zijn.

ja dat is me bekend;) ik ben nog nieuw hier dus moet ''alles'' nog leren:)

de vleugel bestaat uit 2 delen een schuimkerk waar een laagje hout omheen zit. deze 2 delen worden in het midden(boven de romp) aan elkaar geplakt met 2 polyester matjes.. dit was aan de bovenkant goed gedaan maar de onderkant maar half(door vorige eigenaar). als er kracht op de vleugel kwam ontstond er een gleufje. ik heb zelf nog matjes en hars liggen dus volgends mij word het dan gewoon: schoonmaken, harsen, en op nieuw beplakken met spanfolie?;) wat het hoogte roer betreft: dit was op de spanfolie vast gelijmt.. blijkbaar hecht lijm niet op spanfolie. de tip was: voorzichtig beetje spanfolie verwijderen en dan met 2 comp. lijm op het hout vastlijmen eventueel borgen met een schroef.

mvg abel

Back