Super Zoom 4D - Ervaringen/Tips/Opmerkingen?

Beste 3D piloten,

Ik had in het intermodellbau topic kenbaar gemaakt wat ik graag wilde kopen, maar pjotrrr vond echter (terecht) dat de 3D buddy Edge niet zon goed idee was, en raadde me daarom een Superzoom 4D aan.

Pjotrrr zei:
ALs 3D kistje voor buiten lijkt mij de EPP SuperZoom erg geschikt, fietsbel er op of nog mooier, de grootste Roxxy van graupner (Is een Axi 2212/34). Met die dikke Axi/Roxxy 2212/34 en een 10x5 prop heb je ruim 800 gram trekkracht op 3slipo/12 A.

Lipo tussen de 800-1500mA. en ga voor een die 15 A continu aan kan, dan zakken de volts niet zo in.

Vliegt super, ook met windkracht 3, vliegklaar zo'n 400 gram, maar als je denkt veel in windkracht 3-4 te gaan vliegen, neem dan een zwaardere (1500mAh) lipo om het vliegklaar gewicht naar 500-600 gram te verhogen.

HASUPZOOMROT.jpg

70 euro, 100cm span...

In het uiterlijk van dit toestel kan ik me wel vinden, het is mooi bedrukt en niet bepaald saai. En het EPP helpt natuurlijk ook een boel in het doorkomen van de eerste pogingen van het 3D vliegen. De prijs voor het model is ook wel aardig, en de aandrijving vraagt geen al te dure toestanden, dus ook dat past mooi in mijn straatje.

Zijn er hier nog mensen met tips en/of opmerkingen over dit toestel? Ik hoor et graag. :P

Nog wat opmerkingen...
De Superzoom is 10cm groter (100cm span) dan de ZoomZoom en dus ook windgevoeliger bij zelfde gewicht
Ik vloog mijn ZoomZoom met pakketjes van 90 gram, hier mag dus wel wat zwaarders in.
Superzoom is leeg 220 gram, vliegklaar op max 550 met 850 gram trekkracht levert een mooi kistje op dat met beaufort 3-4 ook nog te vliegen is.
Een fietsbel trekt niet genoeg, dus de Axi/ 2212/34 of de veel goedkopere (35 euro) identieke Robbe Roxxy 2827/34:
http://data.robbe-online.net/robbe_pdf/P1101/P1101_1-477934.pdf

Oh, et ampere valt wel behoorlijk mee zeg! Is dat statisch (Hover)? Ik heb nog 2 stuks 3s ELE platinum 1100 packs liggen die (volgens fabrikant) 11A continue en 16.5A piek aankunnen. Kan die daar goed op vliegen?

Ik vraag me alleen af, laat zon motortje het toe om omgekeerd gemonteerd te worden net als de axi motoren? (Athans, dat lijkt mij de meest logische manier om de motor op de Superzoom te krijgen?) Ik zie wel een colletje bij liggen met 3 verdacht veel op de achterkant van de motor motor lijkende gaatjes trouwens.

En aan de prijs heb ik ook wel wat. :P Dan kan ik zien of ik een goede koop doe in dortmund. 35 euro valt overgens wel ERG mee moet ik zeggen, voor zon sterke motor met zon laag verbruik.

Omkeersetje zit erbij, dus je kan alle kanten op, ik zie dat de motor bvij www.hoellein-shop.de (ook op de beurs) maar 26 euro is!!!
Dus geen fietsbellen meer kopen, deze motoren zijn eigenlijk gewoon Axi's voor minder dan de halve prijs en VEEL beter, lees: efficienter want meer trekkracht bij minder amps :D
Dat Ele pakket is net aan genoeg, zal in Voltjes wel wat inzakken, je kan ook proberen die 2 pakketjes parallel te zetten dan heb je meer gewicht als het harder waait.
Bij windkracht 1-2 hang je er dan gewoon 3s1p onder en bij windkracht 3-4: 3s2p ;)
Kwestie van een parallesnoertje maken met goudstekkers.

Die Roxxy motoren zijn inderdaad opvallend aan de prijs, en prestaties liegen er niet om. Klopt het echt dat deze motor statisch 7A trekt met die 10x5 propellor, en daarmee toch nog 800 gram thrust weet te produceren? Das toch even bijna 100% efficienter EN met 200gram meer power dan zon fietsbel, en dus die paar extra tientjes wel dik waard.

Ik heb ook nog 3 bonken van 3s 2200 ELE platinum 10~15C accus liggen hoor. ;) Maar dat wordt wel extreem heavy denk ik. (Een bescheiden 165 gram per accu) En anders koop ik dr nog wel even een 1500 accutje bij. Dan kan ik gewoon 1x met de superzoom en een paar keer met de andere kisten vliegen.

Staat er ook een hackerstand in dortmund, die deze Superzooms voorradig heeft in alle kleuren? (Ik wil n rooie. :P)

Hoellein staat iig al in mijn PDA boodschappenlijst. ;)
Ik zag ook dat ze ook de graupner JU-52 heel goedkoop hebben van mijn lijstje. :P Kan in 1 moeite door.

Andere Hackerfirma uit Tjechie (dus niet die van de motoren)
Er staan vast wel een paar winkels die de Superzoom verkopen.
Ik denk dat je met wat meer wind wel plezier hebt van een lipo van 165 gram.

Overweeg ook nog even de mooie, duurdere MPX Acromaster (90 euro)
Het door Multiplex geadviseerde motortje kost 60 euro en als je daar 3s2p van die Ele 2200 inhangt en een 35-40 A regelaar heb je echt wat moois :D

Dat vliegt met windkracht 4-5 nog want weegt vliegklaar 1000 gram bij 110cm span...

Dat wordt wel ERG duur. :P Ik had gerekend op zon 125 euro voor vliegtuig + motor + ESC eigenlijk.

Dan ist maar een modelleke voor rustige zomerdagen. ;) Zovaak komt de wind toch niet boven de 3bft. toch? En zon acromaster wordt denk ik ook al een flinke bak voor indoor, mischien dat je daar met zon superzoom nog mee wegkomt met die 1100 accutjes.

Indoor? Onmogelijk...
Acromaster heeft vleugelbelasting van 25 gram per vierkante decimeter vleugeloppervlak, voor indoor blijven we liever onder de 10 gram, reken maar uit...
Met die Superzoom alleen met een 30 grams motortje en 350/450 lipo's en dan nog niet langzaam te vliegen he...
Ding is al dik 200 gram leeg, een indoorshocky van 80 span weegt 160 gram.

Superzoom is goede keuze, ik ga nu voor Acromaster maar ik heb dan ook motor,regelaar en lipo al in bezit ;)

Nouja, een leuke Pjotrrr yak kunnen we altijd nog voor weinig geld in elkaar flansen. ;) Maar eerst maar eens lekker de zomer door zien te komen, en alvast met de superzoom oefenen voor et volgende alphen seizoen.

Wij hebben met en 5 tal vliegeniers de nieuwe superzoom4D gekocht in Duitsland. Wij waren ook allen in het bezit van een zoom4D. Ik moet zeggen dat deze nieuwe zoom veel stabieler vliegt. Ik heb de mijne gemotoriseerd met een axi 2212/26 en een 10x4.7 propeller en een aero-nuts 1000 3S 20-22C pakket. Totaal gewicht van 440 gram.

Blij te horen dat de superzoom bij 5 mensen goed bevalt. :P

Weet iemand toevallig een winkel die in dortmund zal zijn, waar ik alvast zon model kan laten wegleggen zodat ik zeker met zon mooi zoom thuis kom? :P De roxxy laat ik bij hollein al klaarleggen.

Hallo Freakazoid,

Ik zag bij Robbe dat ze een nieuwe lijn hebben van EPP modelen die zowel voor indoor als outdoor geschikt zijn.

Groet Peter

Ik kan de robbe site niet vinden.

Maar ik vind die superzoom wel goed genoeg. :P Nu alleen nog n winkel vinden die ze heeft.

Wat zou de beste propellorkeuze (merk en maten) zijn voor op een Roxxy 2827/34 motor in een Superzoom (450 gram vliegklaar gewicht)?
Ik wil graag lekker kunnen prophangen en hier dan ook makkelijk uit omhoog kunnen trekken.
Ik heb al eens wat zitten zoeken maar kom er niet achter wat de beste keuze zou zijn.
Gebruikte accu wordt 3S 1000mAh.

Ben.

De GWS 1047 (10x5) slowfly propellors doen et goed met deze motor. 830 gram lift. :) Pak ook een niet te kleine accu, anders zakt je voltage in.

Volgens Robbe bijvoorbeeld een 11x4,7 slowfly:
http://data.robbe-online.net/robbe_pdf/P1101/P1101_1-477934.pdf

Motor/propdata van de Axi 2212/34 (zelfde motor!) op: www.flyingmodels.org

Ik vloog zelf altijd met de smalbladige GWS HD 11x7, die beviel mij het beste....De slowflyprops van GWS zijn wat slap en vervormen bij deze krachten, resultaat minder trekkracht.
APC slowfly is dan beter, de GWS HD is echter ook prima en goedkoper.

Goedkope props, $2,50 verzenden: www.aircraft-world.com

Zorg voor een 3slipo pakket dat 12A continu aan kan, een 10A continuregelaar is voldoende als je deze buiten op het toestel plaasts voor koeling.
Een 3s1000 zou dus 12C continu moeten zijn (12x1000mA=12A)

Volgens robbe is de range 8x5 tot 10x5 hoor Peter? Of kijk ik nou verkeerd?

Zal ik dan even mijn GWS 10x4,7 slowfly bladen even laten omwisselen voor GWS HD 11x7?

Back