Supercharger op modelbouw auto?

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door NiTrO, 6 aug 2003.

  1. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    lees eerst eens alles door en kom dan meer terug.
    http://www.radiocontrolzone.com/for...erpage=25&highlight=supercharger&pagenumber=1

    btw de website van die supercharger staat al maanden online en toch is er niemand die het geprobeerd heeft rara hoe kan dat ?
    zeker in de usa waar iedereen altijd alles moet hebben.
    zelfs een rerenomeerd blad in de us, die zou een review doen en heeft het daarna gewoon doodgezwegen.
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een brandstofpomp die werkt op de veranderingen in de carterdruk (sommigen werken op de trillingen van de motor). Je kunt het vermogen van een motor vergroten door het inlaat-oppervlak van de carburateur te vergroten, dan zuigt de motor makkelijker/meer lucht aan. Echter, de onderdruk in de carburateur (venturi effect: de druk in bewegende lucht is lager) neemt af en de carburateur kan niet meer genoeg brandstof aanzuigen. De brandstofpomp helpt een handje.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Superchargers zijn bij alle 2takt motoren minder effectief dan bij 4takt motoren. Dit komt omdat bij 2takt het carter onderdeel is van de brandstof/lucht toevoer. Ik denk dan ook dat voor onze kleine motoren de winst die zo'n ding zou kunnen hebben direct verloren gaat aan het vermogen dat nodig is om hem aan te drijven.
    Er is een OS 4takt motor die er één heeft (ik dacht een 15cc maar het kan ook een 20cc'er zijn). Volgens de test gegevens die ik er eens van gelezen heb zou die tot 15% meer vermogen leveren dan de niet supercharged versie. De motor is echter schreeuwend duur dus zal hij niet veel verkocht worden denk ik.
     
  4. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Goed, het effect is waarschijnlijk nihil, maar feit is en blijft toch dat het bestaat (en dat het er zeker imposant uitziet..)
     
  5. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    lekker imposant een ventilator (want een compressor is het zeker niet) die net dat beetje meer vermogen geeft wat ie ook afpakt van het vliegwiel :-(
    beter die 200 euro investeren in een mooie mega poorter die WEL dik vermogen geeft.
     
  6. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Laat ik het voorzichtiger formuleren (en dat is dan gelijk het laatse wat ik erover zeg; ik heb geen zin in een zinloze discussie): IK VIND het er indrukwekkend uitzien. ook al heeft het geen effect, IK VIND het eruit zien alsof het wel effect heeft. punt
     
  7. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    een daarop verkopen hun ook ja.
     
  8. NiTrO

    NiTrO

    Lid geworden:
    1 dec 2002
    Berichten:
    1.130
    Locatie:
    nevele
    [​IMG]
    [​IMG]
    Zoals je kan zien zet die supercharger niet alleen druk op je luchtinlaat v carburator maar ook op je benzne tank... waardoor je benzine dus ook aan een hogere druk ingespoten word, combineer een hogere druk op je benzine+meer lucht in carburator, dan moet je motor toch wel sneller gaan?
     
  9. Das waar, maar de pomp moet ook weer door het vliegwiel worden aangedreven wat kracht kost.
    Dus vraag ik me af of je er echt harder van gaat.
     
  10. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Bij HPI op de site staat ook een auto met super charger en daar staat bij dat de motor meer toeren maakt.

    dus dat betekend ook meer snelheid!!

    link: http://www.hpiracing.com/racergallery/2003-04/week5.htm
     
  11. NiTrO

    NiTrO

    Lid geworden:
    1 dec 2002
    Berichten:
    1.130
    Locatie:
    nevele
    [​IMG]

    Engines:
    Twin TRX 2.5 engines with RB Innovations Superchargers
    (2) K&N Air Filters
    (2) CVEC Exhaust

    hier zie je maar weer eens dat het toch wel gebruikt wordt
     
  12. marvin

    marvin Guest

    ai ai ai, wat een gruwelijk ding :twisted: , maar dat afstellen lijkt me allen kl**e werk :cry:
     
  13. BlackFox

    BlackFox Guest

    Alleen voor op de kast te zetten zou ik em al willen :twisted: en dan nog een mooi chrome body erbij :D
    Om met zoiets te gaan rijden zou het echt zonde zijn, als je dan een crash maakt....
     
  14. NiTrO

    NiTrO

    Lid geworden:
    1 dec 2002
    Berichten:
    1.130
    Locatie:
    nevele
    raar maar waar, je zit dat op amerikaanse sites heel veel, 2 motoren op 1 auto... lijkt me heel moeilijk om ze zo gelijk af te stellen dat ze op het zelfde moment evn hard optrekken...
    moet toch heel moeilijk zijn want die 2 motoren draaien op 1 spur gear...draaien ze niet gelijk dan heb je toch tegengestelde krachten?
     
  15. BlackFox

    BlackFox Guest

    Lijkt me ook ja, en als dan ene motor afslaat ofzo :S en ze moeten alle 2 tegelijk ingereden worden, tzal wel een hoop misérie zijn :p
     
  16. marvin

    marvin Guest

    hmzz..., :? , mischien als je ALLES PRECIES HETZELFDE doet, dat ze wel synchroom lopen, maar het lijkt me erg moeilijk
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Dat is eigenlijk bijna niet mogelijk
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Alles leuk en wel. Stel dat het werkt, door de opzet van die uitlaten wordt er heel veel performance verloren, dat zijn namelijk geen resonantie uitlaten en er zit te veel hoeken in om de uitlaatgasen netjes af te vloeien wat heel belangrijk is bij een 2-takt.
     
  19. BlackFox

    BlackFox Guest

    Tzal wel alleen show beestje zijn en blijven :wink:
     
  20. NiTrO

    NiTrO

    Lid geworden:
    1 dec 2002
    Berichten:
    1.130
    Locatie:
    nevele
    dat zijn 2 CVEC uitlaten en dat is het merk van die uitlaten met 2 stingers
    veronderstel dat het wel goede uitlaten zijn
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina