Supershot??

Ik vlieg met een MZK sexta ontvanger en die heeft een standard antenne van 1 meter lang. Deze ligt bij mij nu geheel in de romp en is verlengt met slechts 70 cm lakdraad. Dit gaat toch heel erg goed en ik heb zelf niet eens kleine wipjes meer waargenomen sinds ik zo vlieg. Werkt de antenne in de romp nu nog gedeeltelijk mee met de ontvangst of is de ontvangst zo goed omdat de antenne vrij achter het vliegtuig hangt? Die 70 cm is toch beduidend korter dan het orgineel.

Misschien is de lengte van een ontvanger accu minder kritisch dan van een zender antenne en gaat het daarom goed. Je hebt natuurlijk altijd een optimum. Dat ligt bij een bepaalde antenne lengte, waarop de ontvanger is ingeregeld. Alles daar in de buurt qua lengte werkt ook, maar het zal iets aan gevoeligheid verminderen verwacht ik. Je ontvangt 3FM op je radio ook met een antenne draadje van 40cm ofzo, maar als je de originele dipool antenne van 1,5m eraan hangt, dan hoor je toch aanzienlijk minder storing.

Mogelijk werkt een antenne hangend achter een model beter omdat je naast de antennedraad geen andere materialen hebt hangen, die de karakteristiek van de antenne verandert. Resultaat: beter ontvangst dan bij een antenne langs je romp.

Ik gebruik de Herrig truc met een 0,23 mm staaldraad (dunste gitaarsnaar), ongeveer 40 cm lang. Laatste tijd ben ik over op MZK Sexta profi; bevalt nog net iets beter dan de Jeti MPD.

De Herrig truc met de Jeti lukt ook goed; soms alleen nog een klein tikje, bijvoorbeeld zoals Theo schetst; als je verder weg laag in de buurt van andere zenders komt. Moet zeggen dat ik tot op heden nog geen enkele tik gehad heb met de Sexta profi.

Peter

Klaarrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Ja wel de Supershot is helemaal af.:D
nou ja op het vliegen dan.
Van mij mag het weer nu wel wat rustiger worden;)

Tja het gewicht duiveltje heeft wel wat toegeslagen.
Met een voorlijk zwaartepunt ligt het gewicht nu op 308 gram.
Ik heb gekeken naar waar bij de Supershot de zwembandjes zitten en ze ook wel makkelijk kunnen vinden.
De F3-modellbau romp is niet een van de lichtste. 10 tot 15 gram +
De staart groep woog 16 gram met Pylon. Een paar grammen hier er af scheeld weer zo'n 10 tot 15 gram.
Vleugel was best netjes zo'n 136 gram. Maar kan lichter.
Ach, als Sonja B. langs geweest is kan er dus ongeveer 30 to 35 gram af.
Het gewicht komt dan rond de 270 gram plus uit.
Maar toch ik ben best tevreden met het resultaat. Nu nog vliegen.

bovenkant.JPG

Onderkant.JPG

Zo en nu eens een bouwdoosje plakken.
Die Turbo 2004 moet eindelijk eens uit de doos.

Groeten

Frans

inschrijving

Ja wel de Supershot is helemaal af.:D
nou ja op het vliegen dan.
Van mij mag het weer nu wel wat rustiger worden;)

Tja het gewicht duiveltje heeft wel wat toegeslagen.
Met een voorlijk zwaartepunt ligt het gewicht nu op 308 gram.
Ik heb gekeken naar waar bij de Supershot de zwembandjes zitten en ze ook wel makkelijk kunnen vinden.
De F3-modellbau romp is niet een van de lichtste. 10 tot 15 gram +
De staart groep woog 16 gram met Pylon. Een paar grammen hier er af scheeld weer zo'n 10 tot 15 gram.
Vleugel was best netjes zo'n 136 gram. Maar kan lichter.
Ach, als Sonja B. langs geweest is kan er dus ongeveer 30 to 35 gram af.
Het gewicht komt dan rond de 270 gram plus uit.
Maar toch ik ben best tevreden met het resultaat. Nu nog vliegen.

Zo en nu eens een bouwdoosje plakken.
Die Turbo 2004 moet eindelijk eens uit de doos.

Groeten

Frans

Geweldig Frans, alleen waarom nou net 5 dagen nadat de inschrijving voor Malden gesloten is.
Die Turbo 2004 is dat uit een goed jaar??

Loet

Laatst bewerkt:
Alle bedankt,

Geweldig Frans, alleen waarom nou net 5 dagen nadat de inschrijving voor Malden gesloten is.
Die Turbo 2004 is dat uit een goed jaar??

Simpel, het was niet mijn doel om persé op Malden mee te doen bij F3K.

Die 2004 Turbo is nog steeds een goed toestel.
Natuurlijk nu links en rechts ingehaald door de meer moderne kisten.
Jammer alleen is dat de staartgroep niet echt toppie is.
Hans heeft, totdat hij zelf zijn staartvlakken ging maken, een goede relatie opgebouwd met de heer Zach.
Man die dingen breken snel:cry:
Voor mijn bouwdoosje ga ik dan ook een nieuwe staartgroep maken.
Ik denk aan gebagged schuim in de vorm van de LupinIV/TantalusMMVIII.
In ieder geval licht maar ook sterk (genoeg).

Frans

Met het goede weer van afgelopen weekeinde moest het er toch van komen de eerste vluchten van de SuperShot.
Eerst een ouderwets hand startje. Het model vloog mooi rechtdoor alleen een beetje Up-trim was nodig.
Dan maar een rustige Sal worp naar een meter op 15.
Oei, oja er zitten ailerons op, reageert iets directer dan een Mini.
Op naar een DLG start, dat ging niet slecht.
Hier bleek dat het zwaarte punt, net zoals verwacht, een iets te ver naar voren lag.
De SuperShot vloog wat snel, maar ging wel lekker.
Nadat bleek dat alles goed was ben ik aan de Mini taak begonnen. Later bleek dat ik die dubbel gevlogen heb!!!
Na de taak toch maar de SuperShot gepakt en na een paar worpen er wat lood uit gehaald. Ik schat iets van een gram of 4.
Dat scheelde wel, het model vloog direct wat langzamer en de bochten liepen gelijk soepeler. Met deze "instellingen" nog wat staan gooien.
Het werpen van een Mini vergt toch een iets andere techniek.
Een Mini kan je in het laatste deel van de draai heel veel snelheid geven.
Een F3K kist moet je meer in het voorgaande traject op snelheid brengen om in het laatste deel er nog een schepje boven op te doen. (hoewel als je Oleg ziet , poeh hee, die goozer heeft een bionische arm of zo)
http://www.rcgroups.com/forums/showatt.php?attachmentid=1338976

Bart (de bouwer, ook wel de materiaalverzamelaar) heeft een paar filmpjes en foto's gemaakt. De foto's krijg ik nog. Wel alvast een filmpje van een start.
En NEE dit filmpje is niet vertraagd weergegeven!!!

Voor een eerste keer vliegen ben ik best tevreden.

Frans

Laatst bewerkt door een moderator:
Klappertje....

Tijdens de tweede ronde op Odoorn helaas een Mid-air met de blaster van Raymond. Jammer, vleugel was zo beschadigd dat vliegen niet meer mogelijk was. Raymond had gelukkig minder schade en kon verder vliegen.
Tja, het kan gebeuren maar leuk is het niet.

DSC01951Medium.jpg

Deze morgen de schade maar eens goed bekeken en het "viel wel mee".
De liggers waren nog intakt en waren samen met de huid losgekomen van het schuim.
De voorlijst had een stevige tik gehad met twee deuken als resultaat.
Hier en daar een paar krassen en dat was het.
Ja dat dacht ik, bleken de ailerons aan de wortel ook los gescheurd te zijn.

DSC01954Medium.jpg

Eerst maar de deuken zoveel als mogelijk met een vochtige doek en strijkbout eruit gehaald. Hierna de neuslijst uitgedeukt en opgevuld met wat epoxy/microballoons. Tussen de huid en kern met een spuitje lamineer epoxy gespoten (ruim) en het overtollige weer verwijderd. Over de breuk is aan de boven on onderkant van de vleugel een glasmatje gelegd. De diepere deuken zijn nog wat gevuld met ingedikte epoxy/MB. Dit alles is tussen Mylars in de vacuumzak gegaan. Morgenavond kan de vleugel weer uit de zak, ben benieuwd naar het resultaat.

DSC01957Medium.jpg

Frans

strak en snel gerepareerd weer :).
Was jammer van de mid-air.
Raymond vloog volgens mij daarna verder met zijn reservekist dacht ik.. Was best nog flink gekraakt. Jammergenoeg is het een holle vleugel.. met een kern is het toch makkelijker repareren volgens mij. Maar goed, hebben jullie weer wat te doen he :D! haha

Oei, dat had ik niet mee gekregen dat Raymond zijn blaster ook schade had.
Ja zo'n schuimpie is nog wel eenvoudig te repareren, een mouldie is wat lastiger.
Ik hoop dat het meevalt.

Frans

Oei, dat had ik niet mee gekregen dat Raymond zijn blaster ook schade had.
Ja zo'n schuimpie is nog wel eenvoudig te repareren, een mouldie is wat lastiger.
Ik hoop dat het meevalt.
Yep, ook ik had schade. Mijn vleugelneus is over een paar cm gekreukeld vlakbij de romp. Daarna verder gevlogen met de tantalus vleugel (op een mooie blauwe romp ;)).
Ik ga proberen of ik het geheel nog wat in model krijg en dan hard maken met CA, wat epoxy/MB erin en glasmat eroverheen. Mocht dat niet lukken zal ik misschien een stuk uit de vleugel moeten snijden, roofmate ertussen en dan glasmatje erover. Ik ga het in ieder geval zelf proberen.

De vleugel zit weer aan elkaar.
Door een foutje moest ik het reparatievlak schuren.
Hierdoor glimt dit deel niet zo als de rest van de vleugel.
Niet erg, het belangrijkste is dat die het weer doet.

DSC01967Medium.jpg

DSC01959Medium.jpg

Aan de wortel was het kevlar scharnier bij beide ailerons ingescheurd.
Een stukje tape leek mij niet afdoende.
Net naast het roerhoorntje een folie scharniertje ingelijmd.
DSC01966Medium.jpg

Zo op naar de meeting in Vlaardingen

Frans

Voor mijn exemplaar van de supershot heb ik afgelopen tijd een Super-Gee staartje geschuurd en met veel hulp van Hans en Frans vorige week 'gebagged'.
Voor de scharnieren een extra stripje glas aangebracht volgens de tekening van Drela.
Tot zover helemaal goed.

Maar nu ik het 'v-tje' uit het kielvlak heb gesneden, blijkt dat het scharnier aan de verkeerde (bolle) kant (links) zit en daardoor niet fatsoenlijk wil scharnieren, laat staan dat ik het kan dubbelvouwen om een veertje erin te maken.
Met het stabilo hetzelfde, alleen dit is wat dunner zodat het minder erg lijkt.

Stom, maar wat nu?
- Roeren lossnijden en met tape een scharnier aan de andere kant plakken?
- De inkeping (v-tje) breder maken zodat er meer marge is?
- ???

Hoi Wouter,

Je hoeft voor het inbrengen van het veertje de roeren niet helemaal plat te leggen.
Met een beetje pielen krijg je het veertje er ook wel in bij 45 graden.
Je kan het altijd proberen.

Geheel lossnijden en dan tapescharnieren aan de andere kan goed.
Ik denk niet dat dit nodig zal zijn bij het hoogte roer.

Een bredere sleuf maken om zo meer scharnierend glas te krijgen, ik weet het niet.

Frans

Back