Nieuwe plannen...
Een korte vakantie zonder connectiviteit (geen internet, radio, tv, krant…) werkt heel goed om een en ander op een rijtje te zetten. Uiteindelijk heb ik m’n wildste ideeën deels naar de toekomst verschoven of in de archief gedeponeerd. Ik zal even beschrijven wat er van overbleef.
Wat ik nu wil gaan doen bestaat uit drie onderdelen.
- In de kist komt een vederlichte sensor unit met een eigen processor voor voorbewerking en communicatie.
- Aan de grond komt een kastje met eigen processor, scherm, geluid (voorlopig geen spraak) en opslag. De communicatie gaat of via de FrSky telemetrie of via 433/900Mhz datalink.
- Verder wordt de PC software verder uitgebouwd om de vario te configureren en de verzamelde logs te bekijken.
De basisfunctie is natuurlijk het begeleiden van de piloot met de TE gecompenseerde vario en/of sollfahrt signalen. Afhankelijk van de vluchtfase kan de piloot kiezen tussen of vario. Ik wil nog eens experimenteren of ik die twee informatiestromen tegelijk kan uitdrukken met piepjes. Het zou bijzonder handig zijn om de thermiek tegelijk met de bijbehorende snelheidsadvies te horen. Ik heb een aantal ideeën maar waarschijnlijk wordt het een zooi. Wij zullen het zien.
De sensorunit blijft voorlopig zoals het nu is. Er komt alleen een betere filter in de voedingslijn van de sensoren. T.z.t. ga ik ook de sensoren die Rick adviseerde testen. Ik heb niet kunnen achterhalen waar ik ze los kan kopen. Er bestaat wel de mogelijkheid om bij de fabrikant samples te bestellen maar het wordt wel prijzig, daarom moet ik nog ff wachten daarmee. Uiteindelijk wil ik zelf een bordje met de gekozen sensoren en een kleine processortje maken. Nooit eerder zoiets gedaan, dus leuk!
Het kastje aan de grond wordt zo klein mogelijk. Het streven is een apparaatje van ong. 60x40x20mm met een gewicht van rond de 30 gram. Ik denk dat zo’n klein apparaatje makkelijk aan de hoofdtelefoonkabel kan bungelen of geklikt kan worden aan de zender.
Naast de processor en de sd-card, komt er ook een klein grafisch schermpje en een luidsprekertje op. Verder zullen er aansluitingen zijn voor de stroomvoorziening, de communicatie (serieel en usb) en een hoofdtelefoon.
Voor deze prototype heb ik de gesproken tekst voor bv. hoogte of snelheidsinformatie laten vallen. Later ga ik uitzoeken of dat met een simpele microprocessor wel haalbaar is zonder vertragingen en zonder teveel investeringen in geld en tijd.
Voor de communicatie via de FrSky radio wordt een simpele kabel gebruikt met een chipje voor het omzetten van de seriële signaal. Er zijn twee van deze kabels nodig (één in de kist, één aan de grond). Voor mijn Futaba radio zonder telemetrie ga ik gebruik maken van universele 433Mhz communicatie modules van 3DR. De klonen hiervan zijn nu bij HK relatief goedkoop te krijgen. Dan komt er ook een kleine 2s lipo erbij.
De configuratie van de vario functies worden of via het schermpje of via de pc software gedaan. Ook zullen de logbestanden op de pc getoond worden. Het grondstation kastje zal direct gekoppeld worden via usb.
Zo, wat een lap tekst geworden. Ik wilde een korte uiteenzetting maken…
Het schermpje, 433Mhz kaartjes, enz. heb ik net besteld. Het zal wel twee weken duren voordat ze binnen zijn. Tot die tijd zal ik met mijn huidige setup experimenteren en aan de software sleutelen.
Wat denken jullie hiervan? Zie ik nog dingen over het hoofd? Zijn er nog dingen die onmisbaar zijn voor zo’n apparaat? Of, ander laaghangend fruit dat ik vergeet…?