SuperVario

Testen

Heren,

Dan moet ik maar gauw aan de slag. Het ontwerp herzien en een berg aan programmatuur ontwikkelen zal wel wat tijd kosten. De voortgang zal ik hier bijhouden en als de eerste bruikbare prototypes uitrollen, moeten we kijken hoe we ze jullie kant op krijgen.

Intussen is alle input meer dan welkom. Het is voor mij ook een enorm leertraject.

Groet, Sinan

Eventueel neem ik het eens mee in de lucht in een 1/1 toestel om zo een vergelijk te maken tussen de instrumenten daarin en jou toestel.

Testen in een 1/1 zwever zou heel interessant zijn. Het zal functioneren als het op de statische en de stuwdruk aangesloten wordt. Er moet natuurlijk wel een technicus bij zijn die er op toeziet.

Jammer dat ik niet meer vlieg/sleutel anders had ik het zelf willen doen.

Heren,

Dan moet ik maar gauw aan de slag. Het ontwerp herzien en een berg aan programmatuur ontwikkelen zal wel wat tijd kosten. De voortgang zal ik hier bijhouden en als de eerste bruikbare prototypes uitrollen, moeten we kijken hoe we ze jullie kant op krijgen.

Intussen is alle input meer dan welkom. Het is voor mij ook een enorm leertraject.

Groet, Sinan

Verder naar beneden geef je aan dat je de statische en de totale druk meet met een absolute sensor. Dat kan maar het is nauwkeuriger wanneer je de statische druk meet met een absoltute sensor en de stuwdruk met een verschildruk sensor. Deze stuwdruk meet je dan veel nauwkeuriger.
Je kan er dan makkelijk in je software snelheid bepalen en de gecompenseerde hoogte/vario berekenen.
Wij gebruiken voor snelheid van sensortechnics.com de HCLA02X5EU voor lage snelheden tot 20 m/s of de HCLA12X5EU tot 45 m/s.

Rick

Hoi Rick,

Daar moet ik me nog even in verdiepen. Ik heb een beetje geëxperimenteerd met een MPXV7002DP differentieel sensor voor de snelheidsmeting. Het werkte wel maar met de 10bits AD converter was de nauwkeurigheid niet voldoende voor een goede TE compensatie. Het processorboordje dat ik nu gebruik heeft 12bits AD, dat zou wat beter zijn maar tocht.

De digitale sensoren die ik nu gebruik hebben 24 bits uitlezing. Daarmee kunnen ze tot +/-10cm nauwkeurig de hoogteverschillen laten zien. Heel indrukwekkend om het een stukje op te tillen en meteen het verschil uitlezen op het scherm. En, het feit dat ze digitaal communiceren, maakt het leven stuk makkelijker voor mij.

Als een nieuweling op dit gebied, vraag ik me af wat het voordeel is van differentiële sensoren in dit geval. Ik weet dat jullie op de TU daar veel ervaring mee hebben. Misschien kunnen we ze een keertje naast elkaar zetten.

Groet, Sinan

Ik ben in elk geval aangestoken door dit draadje en heb een Arduino bordje besteld. Eerst maar eens kijken of ik hem sowieso aan de praat krijg en een led lampje kan laten knipperen oid. Mijn 3 regels basic op de Commodore 64 in de jaren 80 is mijn laatste programmeer ervaring.

Hoi Rick,

Daar moet ik me nog even in verdiepen. Ik heb een beetje geëxperimenteerd met een MPXV7002DP differentieel sensor voor de snelheidsmeting. Het werkte wel maar met de 10bits AD converter was de nauwkeurigheid niet voldoende voor een goede TE compensatie. Het processorboordje dat ik nu gebruik heeft 12bits AD, dat zou wat beter zijn maar tocht.

De digitale sensoren die ik nu gebruik hebben 24 bits uitlezing. Daarmee kunnen ze tot +/-10cm nauwkeurig de hoogteverschillen laten zien. Heel indrukwekkend om het een stukje op te tillen en meteen het verschil uitlezen op het scherm. En, het feit dat ze digitaal communiceren, maakt het leven stuk makkelijker voor mij.

Als een nieuweling op dit gebied, vraag ik me af wat het voordeel is van differentiële sensoren in dit geval. Ik weet dat jullie op de TU daar veel ervaring mee hebben. Misschien kunnen we ze een keertje naast elkaar zetten.

Groet, Sinan

Hi Sinan,
De moderne baro's zijn inderdaad verbluffend goed, om er op een vliegend en trillend platform het laatste beetje nauwkeurigheid eruit te halen is nog niet eenvoudig, maar in een (ook electro)zwever zal het meevallen.

Je moet er wel aan denken dat de 24 bit resolutie van de MS5611 geen nauwkeurigheid is.
In Pascals is de resolutie met de sterkste digitale filtering (oversampling) ±0.6 Pa. De nauwkeurigheid is veel minder en volgens specs ±150 Pa.

De HCLA12X5EU is ook digitaal (I²C of SPI) met een uitlezing van 12 bit.
In Pascals is de nauwkeurigheid van deze sensor ±0.6 Pa.
Ook de ongefilterde resolutie is die waarde, met oversampling kom je nog beter uit.

Het is ook wel begrijpelijk dat je een verschildruk van 1250 Pa (45 m/s) beter met een heel goede 1250 Pa sensor kan meten dan met het verschil van twee uitstekende sensoren die voor 125000 Pa gemaakt zijn.

Over 3 dagen ben ik met pensioen op de TU, maar blijf wel projecten doen, op welke basis er dan vergelijkingen gemaakt kunnen worden weet ik nog niet, maar ik denk dat het zal wel blijven kunnen.

Rick

Over 3 dagen ben ik met pensioen op de TU, ...

Dat is best een mooie mijlpaal, gefeliciteerd! Ook een beetje jammer natuurlijk want je hebt wel een hele mooie baan.

Je moet er wel aan denken dat de 24 bit resolutie van de MS5611 geen nauwkeurigheid is.
In Pascals is de resolutie met de sterkste digitale filtering (oversampling) ±0.6 Pa. De nauwkeurigheid is veel minder en volgens specs ±150 Pa.

Soms ben ik wat slordig met de terminologie, ik schreef nauwkeurigheid terwijl ik resolutie bedoelde.
Voor een vario met TEC zijn de relatieve variaties van hoogte en snelheid van belang en daar heb je de hoge resolutie voor nodig. Inmiddels heb ik grote vertrouwen in de metingen van de hoogteverschillen. Experimenten thuis en rondrijdend met de auto (bv. onder en boven een viaduct door) lieten subtiele hoogte veranderingen moeiteloos zien. Ik heb alleen nog geen kans gehad om de snelheidsmetingen te verifiëren. Snelheidsmeting is meer tricky omdat de twee sensoren daarvoor samen moeten werken waarbij hun errors bij elkaar opgeteld worden (=een goede argument om toch een differentiële sensor te overwegen).

De HCLA12X5EU is ook digitaal (I²C of SPI) met een uitlezing van 12 bit.
In Pascals is de nauwkeurigheid van deze sensor ±0.6 Pa.
Ook de ongefilterde resolutie is die waarde, met oversampling kom je nog beter uit.

Het is ook wel begrijpelijk dat je een verschildruk van 1250 Pa (45 m/s) beter met een heel goede 1250 Pa sensor kan meten dan met het verschil van twee uitstekende sensoren die voor 125000 Pa gemaakt zijn.
Als ik het goed begrijp, zeg je hier dat het beter is om met een sensor te meten die opereert binnen een range die relevant is. Ja, dit is nog een goede argument om een andere sensor te overwegen.

Misschien moet ik zo'n sensor erbij prikken om de prestaties te vergelijken.

Ik ben in elk geval aangestoken door dit draadje en heb een Arduino bordje besteld. Eerst maar eens kijken of ik hem sowieso aan de praat krijg en een led lampje kan laten knipperen oid. Mijn 3 regels basic op de Commodore 64 in de jaren 80 is mijn laatste programmeer ervaring.

Leuk om te horen. Ik ben ook een tijdje terug getriggerd door een heel andere project (poc-intrekbare-elektro-aandrijving-voor-zwever) waarbij zo'n microprocessor gebruikt werd. Toen dacht ik: dat wil ik ook kunnen.

Programmeren met een microprocessor bordje is niet zoveel anders dan toen met de Commodore's etc. De ervaringen van toen (werken met beperkte resources) komen me nu ook heel goed van pas.

Succes, Sinan

Laatst bewerkt door een moderator:
Wij gebruiken voor snelheid van sensortechnics.com de HCLA02X5EU voor lage snelheden tot 20 m/s of de HCLA12X5EU tot 45 m/s.

Dit is wel een beetje onpraktisch. Voor de beste prestaties zou je voor verschillende kisten verschillende sensoren moeten gebruiken.

Dit is wel een beetje onpraktisch. Voor de beste prestaties zou je voor verschillende kisten verschillende sensoren moeten gebruiken.

Met de sensor die tot 45 m/s geschikt is (1250 Pa.) ben je nog altijd beter uit dan de 2 absolute sensoren, met de gevoeliger sensor (250 Pa.) zou dat nog beter worden.
Maar ik zou voor een (semi)commercieel product voor de 45 m/s gevoeligheid kiezen.

Rick

8707790983_74805a1522_c.jpg
:offtopic:
Hee, dat is een 'Plankie' :thumbsup:
Hoe vliegt ie?

Uiteindelijk wil ik het op m’n mobiel (Windows Phone) hebben maar ik had nu nog geen zin om $100,- te betalen voor een ontwikkelaarsaccount.
Hoe wil je data in de Windows Phone krijgen? Ik zie mogelijkheden ;)

(ik ben iPhone ontwikkelaar en heb al die $100,- toch al betaald voor een ontwikkelaarsaccount)

Met de sensor die tot 45 m/s geschikt is (1250 Pa.) ben je nog altijd beter uit dan de 2 absolute sensoren, met de gevoeliger sensor (250 Pa.) zou dat nog beter worden.
Maar ik zou voor een (semi)commercieel product voor de 45 m/s gevoeligheid kiezen.

Rick

Het zit in mijn kopen/doen lijstje. Ik ga beide sensoren tegelijk aansluiten en loggen.

Het lijkt wel of ik weer aan het studeren ben, leuk is dit!

Hoe wil je data in de Windows Phone krijgen? Ik zie mogelijkheden ;)

(ik ben iPhone ontwikkelaar en heb al die $100,- toch al betaald voor een ontwikkelaarsaccount)

Hoi Wubbe,

Het is inderdaad Plankie. Het ziet er mooi strak uit in de lucht maar de glij/thermiek prestaties zijn heel wisselend. De ene keer komt het als een baksteen naar benden, andere keer moet ik nog vijf rondjes maken voordat ik hem van tien meter naar beneden krijg. Er zit potentie in, als het lukt om het goed af te stellen, zal het een prima thermieker worden.

In het begin heeft het wat klappen gehad. Dit is zijn vierde staart sinds vorige zomer (2xop z'n rug, derde weggedaan voor eentje met pitotbuisaansluiting) Maar, los van het thermieken, is het een hele leuke fun vlieger. Aan de helling zal het ook in z'n elementen zijn. Ben je nog verder gekomen met jouw exemplaar?

De WindowsPhone koppeling wil ik via seriële Bluetooth verbinding doen. Dat moet ook werken met andere smartphones, tablets, laptops, etc. Die $100,- is natuurlijk geen onoverkomelijk probleem, nu ik zover ben gekomen met dit project. Ik ben me nu aan het oriënteren en hard aan het nadenken om de opties op een rijtje te krijgen en mijn prioriteiten te bepalen.

Leuk te horen dat je iPhone ontwikkelaar bent. Als mijn communicatie protocolen een beetje gestabiliseerd zijn, kunnen we misschien kijken of we er wat mee kunnen.

Groet, Sinan

Nieuwe plannen...

Een korte vakantie zonder connectiviteit (geen internet, radio, tv, krant…) werkt heel goed om een en ander op een rijtje te zetten. Uiteindelijk heb ik m’n wildste ideeën deels naar de toekomst verschoven of in de archief gedeponeerd. Ik zal even beschrijven wat er van overbleef.

Wat ik nu wil gaan doen bestaat uit drie onderdelen.
  1. In de kist komt een vederlichte sensor unit met een eigen processor voor voorbewerking en communicatie.
  2. Aan de grond komt een kastje met eigen processor, scherm, geluid (voorlopig geen spraak) en opslag. De communicatie gaat of via de FrSky telemetrie of via 433/900Mhz datalink.
  3. Verder wordt de PC software verder uitgebouwd om de vario te configureren en de verzamelde logs te bekijken.
De basisfunctie is natuurlijk het begeleiden van de piloot met de TE gecompenseerde vario en/of sollfahrt signalen. Afhankelijk van de vluchtfase kan de piloot kiezen tussen of vario. Ik wil nog eens experimenteren of ik die twee informatiestromen tegelijk kan uitdrukken met piepjes. Het zou bijzonder handig zijn om de thermiek tegelijk met de bijbehorende snelheidsadvies te horen. Ik heb een aantal ideeën maar waarschijnlijk wordt het een zooi. Wij zullen het zien.

De sensorunit blijft voorlopig zoals het nu is. Er komt alleen een betere filter in de voedingslijn van de sensoren. T.z.t. ga ik ook de sensoren die Rick adviseerde testen. Ik heb niet kunnen achterhalen waar ik ze los kan kopen. Er bestaat wel de mogelijkheid om bij de fabrikant samples te bestellen maar het wordt wel prijzig, daarom moet ik nog ff wachten daarmee. Uiteindelijk wil ik zelf een bordje met de gekozen sensoren en een kleine processortje maken. Nooit eerder zoiets gedaan, dus leuk!

Het kastje aan de grond wordt zo klein mogelijk. Het streven is een apparaatje van ong. 60x40x20mm met een gewicht van rond de 30 gram. Ik denk dat zo’n klein apparaatje makkelijk aan de hoofdtelefoonkabel kan bungelen of geklikt kan worden aan de zender.

Naast de processor en de sd-card, komt er ook een klein grafisch schermpje en een luidsprekertje op. Verder zullen er aansluitingen zijn voor de stroomvoorziening, de communicatie (serieel en usb) en een hoofdtelefoon.
Voor deze prototype heb ik de gesproken tekst voor bv. hoogte of snelheidsinformatie laten vallen. Later ga ik uitzoeken of dat met een simpele microprocessor wel haalbaar is zonder vertragingen en zonder teveel investeringen in geld en tijd.

Voor de communicatie via de FrSky radio wordt een simpele kabel gebruikt met een chipje voor het omzetten van de seriële signaal. Er zijn twee van deze kabels nodig (één in de kist, één aan de grond). Voor mijn Futaba radio zonder telemetrie ga ik gebruik maken van universele 433Mhz communicatie modules van 3DR. De klonen hiervan zijn nu bij HK relatief goedkoop te krijgen. Dan komt er ook een kleine 2s lipo erbij.

De configuratie van de vario functies worden of via het schermpje of via de pc software gedaan. Ook zullen de logbestanden op de pc getoond worden. Het grondstation kastje zal direct gekoppeld worden via usb.

Zo, wat een lap tekst geworden. Ik wilde een korte uiteenzetting maken…

Het schermpje, 433Mhz kaartjes, enz. heb ik net besteld. Het zal wel twee weken duren voordat ze binnen zijn. Tot die tijd zal ik met mijn huidige setup experimenteren en aan de software sleutelen.

Wat denken jullie hiervan? Zie ik nog dingen over het hoofd? Zijn er nog dingen die onmisbaar zijn voor zo’n apparaat? Of, ander laaghangend fruit dat ik vergeet…?

Hallo Sinan,

Ik had me nog niet aangemeld, maar doe dat als het kan bij deze.

Ik ben zeer benieuwd en geinteresseerd.

succes met ontwerpen en bouwen

groet

Terence

Back