SuperVario

Ik ben uitermate happy met de solius. Vliegt heerlijk allround, en ook belletjes pakken gaat super met dit kistje. Wel is de beschikbare ruimte onder de canopy voor apparatuur wat beperkt. Je zou hiervoor de canopy kunnen nemen natuurlijk, daar zit wel heel wat loze ruimte. Succes man!

.... Btw., o.a. jouw intrekbare motor project heeft me getriggerd om ook maar eens te gaan experimenteren met microprocessoren. Hoe gaat het met dat project?

Binnenkort weer updates.... :rolleyes: Afgelopen maanden fulltime druk geweest met een zwever bouwen, die is nu klaar! De software voor de KTW is bijna klaar en dan moet er maar eens met vakkundige ogen naar het mechanische deel gekeken worden...

Jij in ieder geval succes met dit mooie project!

:proost:

Poor Mans Vario

Het prototype van de Poor Mans Vario is inmiddels klaar en zit nu in mijn zwever. Het geheel zoals beneden op de foto is te zien weegt 11 gram. Hier komt nog een paar gram bij voor de krimpkous.
De Poor Mans Vario materiaal kosten waren ongeveer 30 Euro.
8977024612_7727c49c80_h.jpg

Momenteel werk ik aan een uitbreiding van de software, waarbij je op commando van de zender de hoogte kunt laten uitzenden dmv pieptoontjes. Eerst een serie 500Hz toontjes voor de honderdtallen meters en dan een serie 800Hz toontjes voor de tientallen meters.

Het ziet er mooi uit en de hoogte met piepjes weergeven lijkt me ook heel handig.

Is het geen idee om de sensor, de processor en de zender samen in te pakken? Het spaart heel veel kabeltjes denk ik.

In wat voor een zwever wordt het ingebouwd?

Laatst bewerkt:
Is het geen idee om de sensor, de processor en de zender samen in te pakken? Het spaart heel veel kabeltjes denk ik.
Dat is een heel goed idee en de reden dat ik dat nog niet had gedaan is omdat de dubbelzijdige printplaatjes die ik had net een gaatje te smal waren. Ik heb dus grotere besteld.

In wat voor een zwever wordt het ingebouwd?
Hij zit in mijn "Poor Mans zwever". De vleugel is 2,2 meter en die zat ooit bij een partijtje afgedankte modelbouwspullen. Ik heb geen idee waar die vleugel origineel bij hoort. Het is piepschuim met abachi ingedekt. De romp heb ik er toen zelf bij gemaakt van Gamma-ply. Het model is een iets opgerekte Spectra romp, omdat de koorde van deze vleugel groter is dan die van de Spectra. Het ding zweeft echt verbluffend goed.
8989376478_e679605eae_b.jpg

Ik heb een tijdje zitten nadenken over het vario ontwerp. Het komt er op neer dat het vliegen met een laptop/tablet geen leuke optie is. Na veel wikken en wegen heb ik besloten om een klein zelfstandig apparaatje te maken met eigen scherm, opslag, etc. En dan werd het moeilijk. Er is zoveel mogelijk dat het haast verlammend werkt.

Een heel klein apparaatje in elkaar zetten is mogelijk maar het wordt een crime om het goed te bedienen. Een apparaatje met een groot scherm is leuk maar het moet ook niet te groot worden. Om een beetje gevoel te krijgen van zichtbaarheid en handzaamheid heb ik nog twee schermpjes besteld.

9095769832_acb6a9e97e_o.jpg

Het wordt het middelste scherm. Onderste is zwart/wit en is niet altijd goed leesbaar en ietsje te groot. Bovenste is in kleur, mooi helder, heeft ingebouwde microSD lezer maar 1.8 inch is toch te klein voor mij. Middelste van 2.4inch touch screen is mijn nieuwste aanwinst. Het is stuk groter dan de kleine maar net niet te groot en heeft net zo'n helder beeld. Daar ga ik mee verder.

Uiteindelijk wordt het een grondstation van 8x5x2.5cm die volledig zelfstandig kan werken. De bedoeling is dat het straks net geen koffie kan zetten maar voor de rest moet'ie zowat alles kunnen.

En omdat ik de laatste tijd door heftige hooikorts niet kon vliegen heb ik een tussenversie van de zelfstandige grondstation gemaakt. Het is een plaatje geworden. Zie SuperVario 0.2beta...

9095607380_4d28320bea_o.jpg

9093384363_3eecd4652e_o.jpg

Het werkt nu ook onafhankelijk van de rc-zender op 433mHz. Met de knopjes aan de buitenkant kan ik de gevoeligheid van de vario instellen.

Vandaag kon ik net na een buitje gaan vliegen. Omdat er heel weinig beweging in de lucht zat moest ik de gevoeligheid best hoog zetten. Uiteindelijk heb ik zelfs thermiek kunnen pakken, tot aan mijn zichtgrens (niet zo hoog) kunnen stijgen.

Ik zal straks kijken of het loggen gelukt is.

Heb je al eens gekeken naar de mogelijkheden voor Long-Range bluetooth?
In dat geval zou een smartphone ook als 'grondstation' kunnen werken :)
Bereik van +1000m

Dat heb ik zeker overwogen maar ik ben huiverig geworden omdat Bluetooth op 2,4GHz zendt.

Ik heb wel een kleine Bluetooth transeiver in huis om het aan de grond te gebruiken. Ik heb het nog niet uitgeprobeerd maar het idee is het lokaal doorzenden van telemetrie data vanuit het grondstation voor bv een mobieltje of een laptop in de buurt.

Dat heb ik zeker overwogen maar ik ben huiverig geworden omdat Bluetooth op 2,4GHz zendt.
Met hoeveel 2.4GHz zenders sta jji gemiddeld op jullie veld te vliegen?
Die hebben meestal nog meer bereik (vermogen).
Ik heb een keertje een filmpje gezien waarbij 60-70 Amerikanen TEGELIJK hun model lieten vliegen. De enige crashes waren vliegtuigen die elkaar raakten in de lucht, en piloten die het verkeerde model volgden ...
't zal zo'n vaart niet lopen denk ik. ;-)

Dirk

Ik ben bang dat het problematisch kan worden omdat de high power Bluetooth zender naast de rc ontvanger in de kist moet zenden.
Maar misschien valt het wel mee. Het is zeker een optie om het tzt uit te testen. Ik heb tot nu toe alles zodanig modulair opgebouwd dat ik in principe elke telemetrie systeem kan gebruiken.

Inmiddels heb ik een twintigtal vluchten met de "poor mans vario" gemaakt, waarbij nu ook het systeem om op commando de hoogte uit te zenden dmv piepjes naar volle tevredenheid werkt. Zodra ik hem aan zet initialiseert hij zich op grondniveau en houdt dat als veldhoogte vast.
Ik heb ook gemerkt dat de positie van de zender in het vliegtuig behoorlijk van invloed is op de zendsterkte en daarmee de kwaliteit van het geluidssignaal. Daar ga ik nu vervolgens mee aan de slag, want ik heb er nog geen logica in kunnen ontdekken. Vwb de goedkope ASK/OOK 433Mhz ontvangertjes ben ik er achter dat ik beter de superheterodyne ontvangers kan kopen dan de superregeneratieve. Die laatste was niet gevoelig genoeg.

Waar die wel heel gevoelig voor was, is als je de + en de - een keer per ongeluk verkeerd aansluit :oops:.....1 ontvanger gecremeerd :morning:

Het werkt nu ook onafhankelijk van de rc-zender op 433mHz. Met de knopjes aan de buitenkant kan ik de gevoeligheid van de vario instellen.
Begrijp ik het nou goed dat jij met twee transceivers werkt? Je kunt dus in je ontvangststation ook een zendcommando geven naar je vario, v.w.b. de gevoeligheid?

Wel een originele vormgeving zo'n boek. Daar stopten ze in WO-II ook wel eens een verboden radio of ontvanger in geloof ik.

Ik heb tot nu toe maar één vlucht kunnen maken met deze configuratie. Daarbij heb ik (achteraf) gemerkt dat op de hoogste punt van thermiek de verbinding even verbroken was. Net toen het eigenlijk te ver was om het nog fatsoenlijk te kunnen zien is de logbestand onderbroken en een 10-20 seconden later is het weer hersteld. Ik heb de zendsterke wel op 60% van de maximale 100mW staan. Het wordt waarschijnlijk geen probleem meer als ik het op 100% zet.

Ik wil de twee weg communicatie straks gebruiken om de ontvanger aan een kist te kunnen binden en een aantal instellingen veranderen aan de grond. Maar daar doe ik voorlopig niets mee. De knopjes op het boekje werken lokaal aan de grond omdat ik alle processing aan de grond doe. Ik stuur gewoon de ruwe sensor data naar beneden en de processor beneden bepaalt wat er mee gedaan moet worden.

Het boekje is een relatiegeschenk van een openbare bibliotheek geweest. Toen ik hun reclame sticker er af haalde bleek het eigenlijk een stoute lingerie doos te zijn geweest. Kennelijk doet zo een boekje het goed voor allerlei dingen die je liever voor je zelf wilt houden. En heel toepasselijk ziet er weer een radio in.

Ik ben eigenlijk bijzonder tevreden met mijn vario:D

Eerste vluchten moest ik nog wennen aan de TE compensatie. Als een kist zichtbaar gaat dolfijnen verwacht je ook dat de vario dat aangeeft. Maar dat gebeurt niet zolang het binnen de perken blijft. Kleine hoogte/snelheidsvariaties door stuurbewegingen hebben nauwelijks effect op de totale energiebalans waardoor het binnen de stille zone valt. Wanneer de knuppel heftiger wordt bewogen gaat de vario wel klagen omdat er dan altijd extra energie verloren gaat. Het is natuurlijk ook geen TE compensatie meer, het werkt op basis van pure totale energie berekeningen. Ik moet mezelf aanleren om het TE vario o.i.d. te noemen.

Maar nu ik er aan gewend ben geraakt, werkt het heerlijk. Het geeft echt alleen de thermiek aan en dat maakt het zweefvliegen bijzonder leuk. De gevoeligheid van de vario kan tijdens de vlucht ingesteld worden. Met de knallende thermiek van de laatste dagen heb ik de gevoeligheid lekker laag gezet zodat het niet de hele tijd hysterisch aan het gillen sloeg. Maar een paar keer dat ik de laatste beetjes avondthermiek probeerde op te pikken was het juist handig om het extra gevoelig te zetten.

Tussen het vliegen en mijn dagelijkse werk door heb ik gestaag doorontwikkeld aan de vario. Ik heb alle hoogte/snelheidsberekeningen geverifieerd met een gps, met de touch screen leren werken, uitgezocht hoe gesproken meldingen gegenereerd moeten worden, etc. Het gaat nog veel leuker worden.

Ter illustratie, een stukje van een avondvlucht zonder thermische activiteit:

9301365969_134c76cfca_o.jpg

Hier zweef ik zacht dolfijnend naar beneden en daarna geeft ik een dotje gas. Bovenste grafiek geeft de hoogte (rood) en de snelheid (blauw) aan. De tweede grafiek geeft variaties van hoogte (oranje), snelheid (blauw) en de totale energie (zwart) aan. Heel mooi te zien hoe de hoogte in snelheid wordt omgezet en andersom.

De conventionele hoogte vario's genereren hun signalen aan de hand van de oranje lijn (hoogte variaties alleen). De TE vario daarentegen houdt tegelijk rekening met de hoogte en de snelheid waardoor de vario alleen reageert als er thermiek is (of de motor in dit geval).

En nog een paar loopings van Plankie op halfgas:
9301977345_ff2ccb84c0_o.jpg

Laatst bewerkt:
Hi Daan,

Net terug van drie weken luieren aan de Middellandse Zee. Even bijkomen en dan ga ik het weer oppakken.

Ik zal de laatste prototype morgen of zondag meenemen naar het veld. Misschien zie ik je daar.

Groet, Sinan

Back