Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Als ik het goed begrijp, bij modernere radio's zoals Jeti, kan je de data gewoon meesturen. En als het goed gaat piept en praat de radio zelf wel afhankelijk van de instellingen. Misschien kan de nieuwe Taranis dat wel.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een SuperVario die te koppelen is aan een SM stuwdruk snelheids meter. Dan hoef ik niet twee van die dingen in de stroming te hangen. Maar wellicht dat de SuperVario een betere sensor gebruikt en dan zou het wellicht een idee zijn om de snelheids data van de SuperVario naar de Unilog te kunnen sturen via een servo kabeltje?
Ook zou ik eens een kijkje nemen naar een Unilog 2 log file, zie het formaat van de gelogde gegevens. Hier in Engeland is er iemand (Mr Magic op RCG) die daar al goede software voor heeft geschreven om zulke files netjes te kunnen plotten op de laptop.
Groeten en ga vooral zo door, Jos
Wel even vertellen dat > 80 m/s normaal is voor F5B, hiermee moet met de sensor rekening worden gehouden.
Rick
...Als ik nu zo kijk dan lijkt Jeti mooiere spullen te maken dan Futaba en FrSky lijkt me een stuk beter dan Spektrum. Ook het concept open firmware is aan het door zetten. Dus als je het aan mij vraagt, zeker de nieuwe Taranis (FrSky) en Jeti ondersteunen. De rest kan later nog wel. Tot zo ver het onderwerp zenders.
Even terug naar de vario. Ik zou er vooral veel waarde aan hechten dat de vario goed TE gecompenseerd is. Daarbij komt dan nog dat ik niet veel ruimte heb (ik zie hier een hoop voortgang) en niet veel onderdelen buiten het model wil hangen (weet niet wat nu precies het plan is). Veel van de F5B vliegers gebruiken een Unilog en die kun je sinds een tijdje ook al aan een Jeti enzo koppelen. Daarmee is als het goed is ook een vario functie mogelijk. Maar de Unilog firmware is niet open source en we kunnen die niet gemakkelijk met de uitwerking van de vario spelen.
Je kunt aan een Unilog wel een stuwdruk snelheids meter hangen en er zit al een hoogte meter ingebouwd. Ik heb deze dingen via software op de laptop (niet live) al eens een keer aan elkaar gekoppeld en de totale energie via het model geplot. Dat werkte best goed en als ik dit live zou kunnen doen zou knuppel termiek er niet meer bij horen. De stuwdruk buis is redelijk makkelijk te installeren en heeft een meerwaarde gezien je ook de snelheid kunt meten (loggen) onafhankelijk van een GPS. Voor F5B zijn we dan nog een stuk verder gegaan en hebben we de efficiëntie van de aandrijving geplot door de TE met de verbruikte energie te vergelijken. Op die manier kan ik nu mijn eigen ontworpen propellers vergelijken met een wel bekend exemplaar.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een SuperVario die te koppelen is aan een SM stuwdruk snelheids meter. Dan hoef ik niet twee van die dingen in de stroming te hangen. Maar wellicht dat de SuperVario een betere sensor gebruikt en dan zou het wellicht een idee zijn om de snelheids data van de SuperVario naar de Unilog te kunnen sturen via een servo kabeltje?
Ook zou ik eens een kijkje nemen naar een Unilog 2 log file, zie het formaat van de gelogde gegevens. Hier in Engeland is er iemand (Mr Magic op RCG) die daar al goede software voor heeft geschreven om zulke files netjes te kunnen plotten op de laptop.
Groeten en ga vooral zo door, Jos
[FONT=Courier New]snelheid resolutie[/FONT]
[FONT=Courier New]m/s km/h m/s km/h[/FONT]
[FONT=Courier New]0 0 1.81 6.50[/FONT]
[FONT=Courier New]5 18 0.31 1.12[/FONT]
[FONT=Courier New]10 36 0.16 0.59[/FONT]
[FONT=Courier New]15 54 0.09 0.32 [/FONT]
[FONT=Courier New]....[/FONT]
[FONT=Courier New]200 720 0.01 0.03 [/FONT]
Geweldig wat MrMagic in elkaar aan het zetten is. Hij moet nu alleen nog de goede sensoren hebben
Groeten, Sinan
Ik werk nu met pitot buizen als bron voor de statische en totale druk maar het is natuurlijk ook mogelijk om een simpele stuwdrukbuis voor de totale druk te gebruiken en de statische in de romp meten.
Sinan, dat heb je helemaal goed. De Unilog 1 is nogal slecht wat bereft het loggen van tijd. Hij logt nominaal met 16hz maar het zijn in werkelijkheid niet altijd precies 1/16sec deeltjes. De Unilog 2 is beter en 20hz met een microSD kaart. Maar de U2 heeft weer wat rare filtering in de software waarbij er vertragingen ontstaan en de hoogte bijvoorbeeld in stapjes wordt gelogd. De TE bewerking in real time doen zal denk ik dit soort problemen vermeiden.
Ben erg benieuwd waar je straks mee eindigd.
Gr, Jos
Dat laatste zou ik niet doen, de druk in de romp hangt af van de plaatsing van alle gaten in de romp. Dit zal de hoogtemeting beïnvloeden en vooral de snelheidsmeting. Een echte pitot-statische buis is zeker betrouwbaarder.
Rick
Wat versta je onder volledige telemetrie? Volgens mij geeft een SmartBox wel de hoogte en andere gegevens (accuspanning) weer op de display, maar geen piepjes. En ik wil piepjes in mijn oorWubbe,
Zeker wel, het enige dat je nodig hebt is een SmartBox, die plug je in de dsc poort en je hebt volledige telemetrie![]()