SuperVario

Laaghangend fruit?

Hoi Sinan,

Ik heb enorme bewondering voor je technische kennis en de inzet die je toont. Toch een vraagje. Als ik het goed begrijp dan maakt jouw Supervario geen gebruik van eventuele telemetrie mogelijkheden die de moderne zenders (gaan) bieden. Is dat wel de weg die je moet gaan?

Als je ziet met wat voor snelheid bijna iedereen omgeschakeld is van 35 mHz naar 2.4 GHz, is er straks dan nog wel ruimte voor je Supervario? Zou het in jouw geval niet eenvoudiger zijn je zender te vervangen door een exemplaar met telemetrie en daar de vario op aan te sluiten?

Een losse unit die niet afhankelijk is van een zender is natuurlijk erg prettig maar een apart kastje met ontvanger en een aparte voeding, maakt dat het geheel niet erg ingewikkeld? Is het niet mogelijk om de vario een radio of walkie-talkie signaal te laten uitzenden, of misschien wel een long-range bluetooth signaal? Dat maakt de ontvanger wat simpeler: Een radio met oortelefoon, een walkie talkie met oortelefoon of een smartphone.

En, als ik wel een zend- ontvangcombinatie met telemetrie heb, zoals steeds vaker voorkomt, kan ik daar de Supervario dan ook op aansluiten?

Als je een nieuwe ontwikkeling/uitvinding aan het ontwikkelen bent, bedenk dan bij iedere stap "kan dit niet simpeler". Dat maakt de kans op succes een stuk groter.

Met grote bewondering volg ik dit draadje. Dat je met spullen die je gewoon voor een redelijke prijs via internet kunt bestellen een technisch ingewikkeld apparaat kunt bouwen blijft geweldig.

Hallo Sinan,
Aangestoken door jouw draadje heb ik inmiddels mijn Arduino Nano bordje ontvangen en ben flink aan het studeren gegaan om uiteindelijk tot een "poor mans Vario" te komen.
Door middel van de voorbeelden "knipperende LED", "servo heen en weer laten bewegen", enz...kan ik Arduino nu simpele dingen laten doen. Ik vind het nu al leuk, want weken geleden wist ik niet eens van het bestaan van dit soort processor bordjes.
Van RCgroups heb ik inmiddels Arduino code voor een vario (Rolf Bakke) gedownload, maar als ik die software bekijk dan snap ik daar ongeveer 50% van en de rest is nog te moeilijk voor me. Het is ook niet gedocumenteerde software. Ik heb dat programma inmiddels wel aan de praat gekregen en kan er pieptoontjes vanuit de Arduino mee naar mijn zendertje sturen. Omdat mijn druksensor nog steeds niet binnen is, kan ik nog niet testen of dat deel ook werkt.

Wat ik dit weekeinde wel af heb gemaakt is een radio link. Na wat Googlen en heel veel lezen had ik op goed geluk een 433 Mhz setje besteld voor $6,- bij HK en dat werkt. Op bijgaande foto zie je dat ik het ontvanger printje weer op een ander printplaatje heb gemonteerd, waarop ik een klein audioversterkertje heb gemaakt wat een oud PC luidsprekertje aanstuurt.
8864993952_360d7909f6_k.jpg

Dat alles zit inmiddels in een retro-style houten kastje :D en is in principe klaar. De range is een paar honderd meter, als ik hier door de wijk fiets, maar ik kan het zendvermogen evt nog iets opvoeren.

Mijn volgende stap is om de piepende Arduino met aangesloten transmitter eens in mijn zwever te stoppen en een echte reikwijdte test te doen. In de tussentijd wachten op mijn druksensor en dan begint voor mij het moeilijkste deel. Het software gedeelte.
8864993024_972dacaba2_k.jpg

Op de foto zie je links het ontvanger kastje, wat ik bij het vliegen naast me in het gras leg oid. In het midden zie je mijn experimenteerbord met de Arduino links en het postzegelformaat transmittertje rechts.

Ik hoop dat ik hier eens een beroep mag doen op mensen die meer verstand van software hebben, als ik er zelf echt niet meer uitkom.
Groeten,
Hans

Hoi Wubbe,

Het is inderdaad waanzinnig wat er allemaal kan met beschikbare spullen. Ik heb altijd dingen willen doen met elektronica maar nooit eerder aan gedurft door mijn gebrek aan kennis. Het bleek allemaal mee te vallen en ik word echt kinderlijk blij van wat je allemaal kan vinden op ebay.

Wat betreft de integratie met de bestaande telemetrie systemen:
Ik heb heel weinig ervaring met de chiquere zenders met telemetrie mogelijkheden. Ik heb natuurlijk wel een beetje onderzocht wat deze apparaten allemaal kunnen.

Meeste telemetrie systemen bleken inderdaad de mogelijkheid te bieden om eigen data mee te sturen (vaak heel beperkt en met enig hackwerk). De meegestuurde waardes kunnen dan op het schermpje vertoond worden of aan de voorgebakken vario functie gekoppeld worden voor geluidsweergave.
Dat vind ik te beperkt, ik wil graag meer dan dat. Daarom heb ik ervoor gekozen om een eigen processor kastje te maken die ik naar hartenlust kan uitbreiden met relevante functionaliteit.

FrSky’s en de nieuwere Jeti systemen kunnen wel out-of-the-box custom data meesturen. Graupner HOTT en Multiplex MLink lijken ook wel de mogelijkheid te bieden voor het meesturen van eigen data maar dan met enig kunst en vliegwerk. Er zijn wat groepen die daarmee bezig zijn, het is zeker waard om ze in de gaten te houden. https://github.com/obayer/MultiHoTT-Module en Multiplex Mlink sensor protocol to Rx - RC Groups. Spectrum en Hitec lijken een gesloten systeem te hebben waar je verder niet zoveel mee kan.

Het mooiste systeem is vooralsnog van FrSky in combinatie met een spotgoedkope 9X radio. De hardware en de opensource firmware van de 9X radio’s kunnen in principe zodanig aangepast worden dat alles wat ik wil in de zender kan gebeuren. Er komen ook nieuwe radio’s van FrSky aan die hopelijk ook een open firmware krijgen. Zeer veelbelovend, ook iets om in de gaten te houden.

Wat wel zeker in de planning staat is een versie voor smartphones/tablets. T.z.t. moeten we er serius naar kijken. Ik het het voorlopig naar achteren geschoven omdat ik daar nog een heleboel nieuwe dingen voor moet leren en omdat ik bang ben dat ik me er helemaal in ga verliezen. De beperkingen van een simpele processor kan soms ook een zegen zijn.

Ik probeer mijn ontwerp zo modulair mogelijk te houden zodat ik verschillende strategieën testen en via verschillende paden kan communiceren. In deze fase wil ik vooral een systeem hebben voor het ontwikkelen en kalibreren van correcte algoritmen met de bijbehorende sensoren voor de TE compensatie en sollfahrt. Als het straks meer een product begint te worden, moet ik nogmaals kijken waar ik het beste rendement kan halen.

Hoi Hans,

Wauw, je bent er al ver mee. Het ziet er mooi uit. En, leuk is het hè, werken met die kleine processortjes? Ik word er ook heel blij van. Het geeft op een bepaalde manier heel veel voldoening.

Bedoel je met de RCGroups project deze DIY simple and inexpensive Arduino-based sailplane variometer - RC Groups van KapteinKuk en Rolf Bakke? Zij zijn inderdaad heel goed bezig daar en mede daardoor ben ik getriggerd om mijn ideeën een keertje uit te voeren.
Waar heb je de sensor besteld dat je er op moet wachten? Ik heb het uit Frankrijk, het was binnen drie dagen geleverd. Voor de 433Mhz communicatie heb ik deze kit (FPV 433Mhz Radio Telemetry Kit 100mW ) van HK besteld. Ik ben benieuwd hoe het gaat presteren.

Ik heb geen ervaring met Arduino maar al deze systemen lijken redelijk op elkaar. Geef maar een seintje als je ergens niet uitkomt, wellicht kan ik (of anderen) wel helpen.

Groet, Sinan

Btw.: Je retro kastje ziet er werkelijk geweldig uit! Hoe kom je er aan?

Hoi Hans,
Bedoel je met de RCGroups project deze DIY simple and inexpensive Arduino-based sailplane variometer - RC Groups van KapteinKuk en Rolf Bakke?
Ja, dat is inderdaad mijn uitgangspunt geweest. Ik ben ook nog naar deze vario aan het kijken omdat die een goedkopere sensor gebruikt (BMP085).
Waar heb je de sensor besteld dat je er op moet wachten? Ik heb het uit Frankrijk, het was binnen drie dagen geleverd.
Ik heb hem in China :mrgreen: besteld, maar heb er gisteren maar weer een besteld in Frankrijk. Als die Chinese dan ooit komt dan zie ik wel wat ik daar mee doe.
Btw.: Je retro kastje ziet er werkelijk geweldig uit! Hoe kom je er aan?
Die is home-made (ik bak ook m'n eigen brood) van gammaply en een vuren latje.
8866217830_0c6db01383_k.jpg

Toevallig kwam vandaag mijn druksensor uit China binnen. Het blijkt om een nieuwer model te gaan, waarbij de sensor zelf van een RVS omhulsel is voorzien. Dat zal wel met de afscherming tegen RF straling te maken hebben.
8870844072_b021fe312b_b.jpg

Deze sensor zit er op het printplaatje.
Ik sloot het printplaatje aan op de Arduino en het werkte meteen :banana: Hij is inderdaad heel temperatuurgevoelig, dus niet op een plek monteren waar de zon er op kan schiijnen

Vervolgens alles met stekkertjes even snel aangesloten, in mijn zwever gepropt en naar de hei gereden. Het werkt allemaal verbluffend goed. De 10mW zender aan boord is voldoende. Ik kreeg eerder last dat ik mijn zwever slecht kon zien, dan kon horen. Het was gelukkig volkomen windstil, dus het effect van de Vario was heel goed uit te proberen.

Ik ga nu nog even wachten op de nog kleinere Arduino, zonder al die aangesoldeerde pennetjes en dan alles netjes solderen en in krimpkous verpakken. Ook wil ik de BMP085 druksensor nog uitproberen ter vergelijking. Mijn bevindingen zal ik hier melden.

Hans, gebruik 433mhz zender in de buurt van je rc ontvanger kan bereik sterk doen verminderen. Vooral 2,4Ghz. Ga je nog een low pass filter gebruiken?
Gr. Robert.

Hans, gebruik 433mhz zender in de buurt van je rc ontvanger kan bereik sterk doen verminderen. Vooral 2,4Ghz. Ga je nog een low pass filter gebruiken?
Gr. Robert.
Hoi Robert,
Dat wist ik niet. Ik had even 2400/433 gedeeld om te kijken of er een heel getal uitkwam ivm harmonische frequenties. Ik had de zender wel in de staart van mijn zwever geduwd, zo ver mogelijk van de ontvanger en de sensor verwijderd. De Arduino lag pal tegen mijn ontvanger en de sensor 10 cm er achter.

Zou een low pass filter met een combinatie van 10uH (seriespoel), 0.1uF (parralelcondensator) in de voedingslijn naar de zender goed zijn?
Of moet ik ook nog iets met de data lijn doen?

Ik sloot het printplaatje aan op de Arduino en het werkte meteen :banana: Hij is inderdaad heel temperatuurgevoelig, dus niet op een plek monteren waar de zon er op kan schijnen.

Het is inderdaad indrukwekkend dat het allemaal zo soepel kan gaan. Ik voel me af en toe net een scriptkiddie maar dan met elektronische componenten.

De sensor is inderdaad heel gevoelig voor licht/temperatuur wisselingen. Ook de luchtstromen in de kist zullen het makkelijk beïnvloeden. Je kan er daarom een stukje schuim o.i.d. op de sensor plakken voor afscherming en demping.

... Mijn bevindingen zal ik hier melden.

Ik ben zeer benieuwd, laat ons weten.

Ik zou gewoon wel eerst een afstandstest doen om er achter te komen of je bereik minder wordt.

Ik vlieg dan ook hoofdzakelijk FPV. Met een videozender aan board is het dan ook altijd oppassen wat betreft bereik. Een low pass filter (tussen de antenne en zender) wordt inderdaad gebruikt om de harmonische frequenties te onderdrukken. UHF 500Mhz Pro Low-Pass Filter - FLYTRON Videozenders zijn nogal breedbandig en zenden vaak ook nog een stuk naast de band uit. Meestal heb ik ook een beacon op 433mHz mee maar schakelt in via een microfoon, niet tijdens vlucht, juist om storing te voorkomen.

Verder ja, als je zowel de ontvanger als zender op je hoofdaccu aansluit is het verstandig hier een LC filter tussen te plaatsen. Zelf plaats ik voor elk elektronisch component zo'n filter. Als je servo's jitteren dan weet je nu wat je doen moet.

full

Groet Robert.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Robert,
Dat wist ik niet. Ik had even 2400/433 gedeeld om te kijken of er een heel getal uitkwam ivm harmonische frequenties. Ik had de zender wel in de staart van mijn zwever geduwd, zo ver mogelijk van de ontvanger en de sensor verwijderd. De Arduino lag pal tegen mijn ontvanger en de sensor 10 cm er achter.

Zou een low pass filter met een combinatie van 10uH (seriespoel), 0.1uF (parralelcondensator) in de voedingslijn naar de zender goed zijn?
Of moet ik ook nog iets met de data lijn doen?
Ik vlieg al jaaaren met een Weatronic 2.4 ontvanger in de staart vlak achter de vleugel van mijn Alpina en een 433 MHz vario voorin, en zonder wat voor filter dan ook. Nooit ook maar één centje pijn. Daarvoor zaten ontvanger en vario nog geen 5 cm van elkaar. Ook geen probleem.

Dirk

Laatst bewerkt:
Er zal veel verschil zijn in vermogen en bandbreedte tussen een 433 MHz telemetrie zender en een videozender. Gebruik al meer dan 15 jaar verschillende telemetriezenders, zowel met 35 MHz- als de laatste 5 jaar met 2.4 GHz besturing. En inderdaad, nooit enig probleem vastgesteld.

Het kan zijn dat de vario-zender al een ingebouwd filter heeft. Ik zou maar eerst een afstandstest doen voor het geval van niet. Gewoonlijk zijn dat soort vario's vrij duur en zeker voorzien van een filter. Besturing op 35Mhz zal geen probleem zijn.

Mooi project. Toch is het spul van frsky zelf ook echt niet duur. Als ik kijk naar de vario van hun:
High Precision Vario Aloft Hobbies

Dan is dat echt geen geld. Echter geen TEC volgens mij :) Maar als 'poor mans vario' uitermate geschikt natuurlijk.

Mooi dat dit soort producten steeds beter beschikbaar zijn. Een goede vario kan een extra dimensie toevoegen aan het zweefvliegen.

Ik ben ook begonnen met het idee om een heel simpele basis vario zelf te bouwen. Maar dat is gauw ontaard in plannen om de ultieme vario/vlieginstrument te bouwen die verder gaat dan de anderen. Het is voor mij een leuke bouw/onderzoeksproject die onverwacht veel voldoening geeft.

Hopelijk levert het t.z.t. een uniek apparaatje op. En dan blijft natuurlijk de vraag of het genoeg meerwaarde oplevert t.o.v. de verkrijgbare alternatieven. Daar kan ik pas achter komen als het gebouwd en getuned is.

Dat is nou juist de hobby :rolleyes: om het zelf te doen....

Mooi project trouwens :thumbsup:
Bedankt!
Btw., o.a. jouw intrekbare motor project heeft me getriggerd om ook maar eens te gaan experimenteren met microprocessoren. Hoe gaat het met dat project?

Back