Suppi

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door robbedoes, 15 nov 2005.

  1. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Herbert, je hebt gelijk.

    Maar toen ik mijn polyvleugeltje op de bouwplank had, zag ik maar weinig verschil met een NACA0018. Er is wel wat licht onder het profiel, maar veel minder dan uit de tekening blijkt.
    Ik moest twee keer kijken omdat ik dacht dat ik aan het schuren was aan mijn andere Mickey vleugel, tapse achterlijst.
     
  2. robbedoes

    robbedoes Guest

    Herbert schreef:

    Herbert hij is in ruwbouw klaar maar zit momenteel een beetje in een winterdipje. Ik ben gewoon met teveel dingen bezig. Ik heb momenteel ook nog een Piper Pa-18 van Hegi op de bouwtafel staan en ben ook heel voorzichtig begonnen met de bouw van een turbinekist..................................... En dan heb ik het nog niet eens over de allerdaagse beslommeringen die een huishouden met zich mee brengt lol. Eigenlijk heb ik geen tijd om daarnaast ook nog eens 40 uur te gaan werken maar ja.

    Groetjes Robert
     
  3. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Ben ook maar begonnen met een sup,na dat ik klaar was met de Eucalypta ,dat echt een mooi model is geworden ,had ik nog wat rest materiaal over,en ben nu de super suppi aan het bouwen
    Heb alleen de vleugel in ruwbouw klaar ,morgen avond ga ik verder met de romp
    mischien dat ik Robert nog inhaal met bouwen van een sup
    denk dat ik hem uitrust met een Enya SS30,lekker licht motortje met denk ik genoeg vermogen voor de super sup
    moet wel zeggen dat alles robuust is ontworpen
     
  4. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Uniflowpijp mag best buiten de tank langslopen. Het belangrijke punt is waar de opening van die pijp IN de tank is. Dat moet dus aan de buitenkant van de tank (de kant van het dakje) zijn, en die opening moet zo lang mogelijk onder het brandstofniveau in de tank blijven, vandaar dat ze het meestal vlak bij de opening van de aanzuigbuis doen, eventjes ervóór, zodat je vlak voordat de motor zonder brandstof komt te zitten even een waarschuwing krijgt doordat de motor even sneller gaat lopen als de opening van de uniflow buis al wel, maar de aanzuigbuis nog niet boven het brandstofniveau is gekomen.

    Voor de optimale tuning van een stuntmotor is het van belang om met venturidiameters te experimenteren. Dat is echter pas van belang als je op internationaal wedstrijdniveau zit (niveau Henk en Bruno), en nu zou ik me daar nog geen zorgen om maken. Over het algemeen is een venturi voor een stuntmotor niet zo snel te klein. Een kleinere venturi zorgt voor minder power, maar een zuiniger motor en een constantere loop, omdat hij beter brandstof aanzuigt. Een RC drossel heeft meestal een kleiner venturi oppervlak dan wanneer de zelfde motor met een standaard venturi is uitgerust.

    Als je dus geen optimale power nodig hebt, bijvoorbeeld omdat je motor toch al aan de grote kant is, zou ik eerst proberen met de drossel op de motor te vliegen. Ik heb een OS LA 40 RC op een Banshee, die ontworpen is voor een Fox 35, en dat gaat prima. Als het net wat te hard gaat kan ik de drossel iets verder dicht draaien, ook gemakkelijk. Wil je op een gegeven moment méér, dan kun je kijken op het Stuka Stunt Forum in de VS, daar zijn dagelijks mensen die vragen welke venturi ze voor een bepaalde motor moeten hebben. Hou er wel rekening mee dat de weersomstandigheden (temperatuur en vochtigheid) ook invloed hebben en dat die in de VS op de meeste plaatsen anders zijn dan in Nederland, en ook dat ze daar meestal meer nitro gebruiken dan wij, wat ook van invloed is!
     
  5. marco_leeflang

    marco_leeflang

    Lid geworden:
    28 nov 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Vollenhove
    waar zijn eventueel mickey en suppi tekeningen te bestellen?
     
  6. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    normaal kun je die bestellen uit het KNVvL tekenarchief,maar ik wil je ze ook wel copieeren voor je
     
  7. marco_leeflang

    marco_leeflang

    Lid geworden:
    28 nov 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Vollenhove
    waar kan ik dit tekening archief vinden?
    kopieren mag uiteraard ook
     
  8. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    normaal was het zo dat je de bestellijst bij de KNVvl kon aanvragen,daaruit kon je zien wat ze in hun bestand hebben en bestellen.
    maar ik wil je er ook de copien wel van verzorgen,zeg maar wat je wil Marco
     
  9. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    De KNVvL heeft op hun kantoor in den Haag (Jozef Israelsplein 8, 2596 AS Den Haag tel 070-3143600) nog een beperkt aantal kopieen liggen van hun tekeningenbestand. Als je mazzel hebt krijg je nog voor een luttel bedrag een deels vergeelde kopie die al vanaf de jaren zeventig op de plank ligt! Over nostalgisch gesproken!
     
  10. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Wat ik te horen kreeg , was dat ze per bestelling nieuwe copien willen maken. Zelf heb ik heel goede spierwitte copien van Mickey en Suppi gehad van ze. Van Mini Suppi heb ik een copie volgens het recept "zwarte kat in het kolenhok bij nieuwe maan". Alleen met veel fantasie is die leesbaar.

    Overigens, de Shark tekening heb ik gecopieerd. Zelfs de Tupker schetsen zijn goed doorgekomen.
     
  11. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    eigenlijk moet Paul Tupker het ding een keer opnieuw tekenen,want de tekening die ik hier heb is het zelfde dat wat Gerben beschrijft :?
     
  12. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Als de KNVvL geen goed origineel meer heeft van de Mini Suppi, daar heb ik wel een goede kopie van (indertijd van de KNVvL betrokken), dus daar kunnen wel weer goede kopieen van gemaakt worden.
     
  13. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    heb net de Super Suppi bekleed met zijde,en de romp met dun spanpapier beplakt
    kom nu met alles er en eraan aan 723 gram ,is dit aan de hoge kant of zit ik redelijk goed met het gewicht? :|
    PP het is mischien een goed idee om daar en nieuwe kopie te maken van de mini sup
     
  14. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Als je de Super Sup (Supsup?) op 750 gram kunt houden inclusief alles heb je een zeer lichte Sup die zeer goed zou moeten vliegen. Ik heb zelf nooit een Supsup gehad, maar mij lijkt dat hij nog steeds 'licht' te noemen is zo lang hij onder de kilo blijft, maar 800-900 gram lijkt mij voor een supsup een mooi streefgewicht. Toen ik als 16-jarige een Twister bouwdoos van SIG had bemachtigd (groter vleugeloppervlak, maar wel veel minder 'constructie' (bijvoorbeeld geen neusindekking op de vleugel) en daarom in verhouding lichter, werd mij door Erik Jansen geadviseerd hem onder de kilo te houden door niet te veel verf te gebruiken. Ik had de romp van één kleurtje voorzien (één laagje), en de met tissue beklede romp blank gespanlakt en daarna een laag brandstofbestendindige blanke lak. Verder geen rare zware dingen, lichte motor (F0x35) zelfs zonder uitlaat, en toch was hij nog 1050 gram (waarme hij overigens goed vloog), waarschijnlijk veroorzaakt door het harde balsa van de 1 inch plankromp.
     
  15. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    PP, bedankt voor de brug naar de Twister. Het geval wil dat ik ook zo'n ding heb liggen. Het hout is monsterachtige zwaar. Ik heb het ding nog niet op de weegschaal gehad(niet gedurd), maar bedankt voor de richtlijn! Heb jij de romp (0,5 inch dik), nog verjongd naar achteren?
    Is de Banshee werkelijk kleiner ? Ik had geen idee.
     
  16. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    De romp van de Twister kan naar de staart toe wat worden 'afgetapst', maar vooral niet te veel, anders verzwak je de romp vóór de staart (toch al een zwak deel) te erg. De meeste huidige motoren zijn zwaarder dan een Fox 35 waar de Twister voor ontworpen is, dus het is niet erg dat de romp achter een paar gram zwaarder is, dus ik zou alleen cosmetisch aftapsen, niet om gewicht te besparen. Ik heb voor de restauratie van mijn Twister licht 12mm gebruikt (100 gram voor het hele plankje), en daar een vuren 12x3 latje in verwerkt voor de stevig- en stijfheid.

    Voor de vleugel kun je de materialen uit de doos gebruiken, de liggers als ze recht zijn, of je vervangt de hoofdliggers door vuren voor meer crashresistance. Met namaken van ribben in lichter balsa win je niet genoeg om dit zinvol te maken

    Door gebruik te maken van de ribben in de doos kun je zo'n toestel heel snel bouwen. Vervangen van het hout voor de romp is dus wel verstandig als het te zwaar lijkt, maar als je meer vervangt verlies je het voordeel van de bouwdoos. De Twister en Banshee zijn overigens prima van tekening te bouwen!

    De Banshee heeft voor zover ik weet dezelfde vleugel, maar uitgebreid met ronde tippen, dus een groter vleugeloppervalk dan de Twister, maar de romp heeft minder zijoppervlak, dus het toestel lijkt kleiner, maar heeft, zeker in verhouding, een groter vleugeloppervlak dan de Twister.
     
  17. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    dat zal nog wel iets meer worden,want het moet nog gespoten worden en nog behandeld worden met feulproofer dus daar zal nog wel een 125 gram bij komen denk ik
    heb wel zoveel mogelijk geprobeerd dingen uit te hollen zoals het boven dek van de romp
    de sup heb ik uitgerust met een Enya SS30 ,dit lijkt mij een goed alternatief voor de Fox 35 ,is ook licht maar er zit een reus van een demper op dus meer gewicht bij de Enya is het de helft kleiner
    en een Fox is een goede motor ,maar je moet altijd weer
    aparte brandstof maken met 28% olie
     
  18. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Suppi is klaar,met een gewicht van 837 gram,mag ik geloof ik niet klagen
    zijn er nog meer mensen een suppi of een super suppi aan het bouwen? :p
     
  19. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    [​IMG]

    Hier een plaatje van de Super Suppi ,zijn er meer mensen nog een suppi of super suppi aan het bouwen?
     
  20. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Kon je geen dikker staaldraad vinden voor die leadout oogjes?
     

Deel Deze Pagina