Suppi

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door robbedoes, 15 nov 2005.

  1. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    [​IMG]


    hoera , het is gelukt, zo gaat ie worden . dank zij robert jan
     
  2. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Mannen niet schrikken!
    De foto is een voorbeeld dat ik van internet heb geplukt. Mijn eigen Shark is nog in de revisie, maar ik zal hem wel beter schilderen dat hij nu is.
    Maar het doel was: foto uploaden, en dat is al gelukt!
     
  3. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    kom op Robert ,geef hem dat laatste zetje
    Gerben neemt hem mee naar de LB dag volgende week
    dus afmaken dat ding en komen :p
     
  4. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Even voor de afronding.

    Ja, ik leeg mijn compressor.
    Ja, ik kan de max. druk instellen.
    Ik gebruik een extra reservoir aan lange leidingen, daar haal ik mijn lucht van ca. 2 bar vandaan.
    Het frusterende is, dat er telkens maar enkele vlekken opkomen.

    Voor de rest , gewoon kwasten is niet verkeerd.

    Het zoeken naar goede thinner loont de moeite. Waar moet je het zoeken?
     
  5. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Van ochtend bij "Karwei" de ideale thinner voor (nitro) cellulose lak gevonden. Deze thinner heeft xyleen en butanol.

    Meteen thuis de laatste laag gespoten. Ik had nog een set acrylharsautolak (2K klarschicht). Die staat nu in de zon te bakken. De doorhardtijd is 12 uur.
     
  6. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Gerben ,voor goede thinner moet je naar een schildersbedrijf of verf groothandel
    meestal heb je dan een betere kwaliteit te pakken
    of gewoon bij de autospuiter,je kunt ook gewoon vragen bij de spuiter naar spoelthinner dat voldoet ook goed
    kijk ook goed naar de naald en nozzel van de spuit of die goed is afgesteld,als je een verfspuit hebt van het goedkope soort zoals een setje wat je bij een Kinzo compressor kado krijgt ,vraag je al om ellende
    die dingen moet je met een rottrap over de schuur kicken :p
     
  7. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Herbert, je hebt gelijk. Ik heb al een autospuiter gevangen.Ik heb toegang tot alle mogelijke lakken. Ook verdunners. Maar ik was in de Karwei en ik zag toen hun verdunner, speciaal voor cellulose lakken, dat valt op!

    Inmiddels is duidelijk dat het spuiten van 2K Klarschicht een hachelijke onderneming is. Ik zal nog veel moeten oefenen. Mijn Verfspuiten zijn dik in orde hoor. Ik ben het niveau van de Miller en de membraan compressors , plus hun spuitjes, gelukkig ontstegen. Maar het blijft een moeilijke sport!
     
  8. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Suppi staat vliegklaar minus brandstof. Gewicht is nu 700 gram.

    Dat houdt in: vleugelbelasting 38,8 gr/dm2.

    Vraag: is dat veel of weinig?

    Transparant spuiten is mislukt, niet regelmatig genoeg, maar zal wel brandstofbestendig zijn. Voorlopig maar geen siertroep erop. Eerst vliegen!
    Welke lijnlengte voor het begin? Ik sta op punt, 16 meter te maken. Misschien te lang?
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat is veel. Een vliegklare Sup zou om en nabij het pond moeten zitten. En een Super-Sup rond de 900 gram.
    Heb je de romp boven- en onderkanten wel uitgehold?
    Maar hij zal het wel doen, hoor.
    16 m is OK.
     
  10. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Bruno bedankt.
    Wist ik eigenlijk al, hij is te zwaar.
    Maar ik zit klem in de zwaartepuntperikelen.
    Zou ik achter de vleugel gewicht hebben verminderd, dan lag het zwaartepunt op de voorlijst. Nu ligt het tussen voorste stuurlijn en hoofdligger. Afwachten maar en eerst vliegen!
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Wat voor motor zit er op? Het klinkt meer alsof dat de schuldige is....
    Sowieso is het verlengen van de romp tussen vleugel en stabilo bij een Suppi niet verkeerd voor de vliegeigenschappen.
     
  12. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Ja Bruno, daar begint de ellende. Ik heb er een HB.20 voor. Dat is een Veco licentie van de .19. Mijn oude Veco .19 is door Robbie afgekeurd. Die heb ik waarschijnlijk in RC vorm versleten( ja heus!).

    Ik zal zeker de motor apart wegen en vergelijken met mijn ook al oude Webra 3,5 Bully. Voorts moet ik bekennen dat ik een beetje gezondigd heb bij de vleugel constructie. Ik moest zonodig rond de slanke neus van het vleugelprofiel een indekking uit 1 stuk maken (wet moulding). Dat is gelukt, maar er kwamen nog cap-strips bij , dat bouwt makkelijker.
    Enfin je zal het wel zien op 30 september.
    Het kleine Akrobaatje weegt 324 gram vliegklaar, door Hans op NK gewogen.

    Conclusie: voor straf ga ik nu voor een ultra lichte suppi, waarschijnlijk een van de winterprojecten, samen met "Scimitar", die ik ook nog een keer wil hebben. Ik had er vroeger een voor een 3.5 PAW diesel.
     
  13. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Mijn 'Soepie' (met vleugel ui 1981) zonder onderstel, verder standaardconstructie (rompboven- en onderkant niet uitgehold maar wel van licht balsa) bekleed met Oracover en een Chines Jin-Shi 2,5cc diesel op de neus zonder spinner: 435 gram.

    De Suppi die ik met PAW Eifflander Special van Jan Bakker heb gekregen en bekleed is met Solartex (de vleugel althans), wel een onderstel heeft en die ik vrij zwaar vind is 600 gram. Romp en staartvlakken daarvan zijn niet met tissue bekleed, maar wel geverfd met lak.

    Ik heb nog een tweede Suppi gehad waarvan de vleugel met nylon bekleed is maar waarvan enkele delen vervangen moeten worden. Daar zit nog geen motor op (verder wel af) en die woog geloof ik ongeveer 400 gram.

    Ik moet wel zeggen dat ik een gewone Suppi meer iets vindt voor een 2,5cc motor. Met een goede 3,5cc motor wordt het een speed of combatkist. Met mijn bescheiden Chinese CS op de Soepie (kostte $ 22,- in 1999, de voorganger van de Jin Shi, kwam aan zijn eind door gebroken krukas) 'on full song' ging dat ding al ontzetten hard aan 16 meter lijnen.

    Met 3,5cc is het volgens mij geen stunttrainer meer, tenzij je een ontzettend uitgewoonde glow gebruikt, maar dan zit je inderdaad met veel te veel gewicht in de neus, zeker als je een demper gebruikt, wat bij een 3,5cc echt wel moet. Een bescheiden 2,5cc glow zoals een Enya of OS zou je nog niet zonder demper moeten kunnen vliegen zonder iedereen tegen je in het harnas te jagen.
     
  14. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Robert hoe ver is je Suppi nu??
    of is de bouw gestaakt?
     
  15. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Heb jij al een Suppi op stapel, Herbert?
     
  16. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    ja ja Gerben ,ik moet nog beginnen met bouwen ,te druk met mijn werk
    maar wil eerst een Stunt bouwen :p
     
  17. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Behalve mijn loodzware Sup, heb ik nu van weeromstuit twee Mickeys in de pijplijn. Moeten in ieder geval op de eerstvolgens LB dag vliegen.
     
  18. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik heb vrijdag een malletje gemaakt (het originele polywog profiel) en ribjes gesneden. Ik ga er voor de stevigheid vuren liggers in doen (zeer kleine gewichtstoename, zeer grote sterkte toename, al lang geleden van Henk de Jong en Erik Jansen, had ik ook bij de mini-suppi moeten doen, dan had die nog geleefd). Ik ga voor het eerst zelf latjes zagen met een Proxxon mini tafelcirkelzaagje (kost tegen de 100 euro bij Hornbach), moet dus wel om de kosten van het zaagje er uit te halen. Daarvoor een vuren strip gekocht van 6mm dik bij Praxis. Moet ik nog even tijd voor vinden. Zondag geen tijd gehad, want naar 'Hobby', een vrijetijdsbeurs in het FEC in Leeuwarden. Ontelbare vluchtjes gemaakt met Ikara VV rubbermodellen, maar dat is een verhaal voor het VV forum.
     
  19. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Sorry PP, gaat dit over een Suppi of over een Mickey.
    Wat is Pollywog? Is dat het Mickey profiel?
     
  20. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Gerben ,ik denk dat dit over de Mickey gaat,want zo ver ik weet heeft een Mickey een polywog profiel
    een soort lepeltjes vorm.
     

Deel Deze Pagina