Svenson Blue Pants

jef

PH-SAM
Op het rondvlucht weekend is er een Blue Pants , ontworpen door de Belg Henri Stouffs waar hij in 1954 wereldkampioen is mee geworden , activiteit voorzien .
Rondvlucht Mach.jpg


Dan maar eentje bouwen :D , begonnen met het uitsnijden van de ribben , nog schuren en gaten inmaken voor de stuurstangen .
01.JPG


Groeten Jef
 
Schitterend!!!! Na 39 jaren gaat mijn Blue Pants in Herentals ook zijn luchtdoop krijgen. Als ik alles bij elkaar optel is Jef zijn Blue Pants in aanbouw nummertje 7 of 8....
 
Ik weet niet uit mijn hoofd hoe de tank zit, maar zorg er voor dat deze uitneembaar en verstelbaar is.
Een motor die goed 2/4 takt loopt en dat kan zo'n Veco, is heel gevoelig op brandstofdruk.
Je tank MOET dus op de goede hoogte zitten.
Zorg dus dat je onder en boven de tank minstens 5 mm ruimte hebt.
Met de juiste shims zet je de tank dan op zijn plaats.
 
  • Like
Reactions: jef
Ik weet niet uit mijn hoofd hoe de tank zit, maar zorg er voor dat deze uitneembaar en verstelbaar is.
Een motor die goed 2/4 takt loopt en dat kan zo'n Veco, is heel gevoelig op brandstofdruk.
Je tank MOET dus op de goede hoogte zitten.
Zorg dus dat je onder en boven de tank minstens 5 mm ruimte hebt.
Met de juiste shims zet je de tank dan op zijn plaats.

Bedankt voor de tip Bruno , zal ik dan best een "uniflow" tank toepassen en als beginpositie de aanzuig van de motor even hoog als de tankuitgang nemen ?

uniflowplan.gif


Onderkant vleugel , nog capstrips op de ribben lijmen :cool:

06.JPG


Groeten Jef
 
Jef, moest je nog nood hebben aan een goede uniflow tank, geef Reggy een seintje. Ik heb hem 2 tankjes opgestuurd maar ik denk niet dat hij die gebruikt heeft in zijn Blue Pants.

Groeten,
Jo
 
  • Like
Reactions: jef
Deze methode om ribben uit te lijnen (met het later te verwijderen aanhangsel) is heel handig! Het tempo van de bouw is echter moordend... :eek:
 
  • Like
Reactions: jef
Bedankt voor de tip Bruno , zal ik dan best een "uniflow" tank toepassen en als beginpositie de aanzuig van de motor even hoog als de tankuitgang nemen ?
Bekijk bijlage 241282
Het handigste is om de aansluitpijpjes kort (15 mm) te houden.
Dan kunnen ze niet trillen en schuim in de brandstof veroorzaken.
De toevoer naar de motor 1 cm voor het einde van de tank -op halve hoogte- er in prikken en solderen..
De uniflow aan de voorkant in het midden (aan de buiten kant).
De overloop in de linker/boven/binnen hoek.
Voor de uniflow komt er een klein , haaks omgebogen pijpje in de rompzijkant - boven het brandstofniveau, anders loopt je tank leeg tijdens het starten- in de rompzijkant.
Voor de overloop een kort stukje in de romp bodem.
Dan alles met brandstofslang aansluiten.

Hier hoe e.e.a. in BB3 zat ingebouwd in het uit balsa geboetseerde CAP neusje:
123181-0b5063fc5ed6c82113afee2f378ba7a7.jpg
123182-1793bbc626334e9f27594c0032e2cdf0.jpg

Bij het gele pijltje de uniflow pijp, zo gebogen dat de opening altijd boven het brandstofniveau staat. De overloop zie je onder het model, nu afgesloten met een stukje brandstofslang en daarin een M3 boutje.
full
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: jef
@Bruno :thumbsup: , en het uniflow pijpje doet waarschijnlijk ook dienst om de tank te vullen o_O

De vleugel ligt even opzij , moet eerst nog een bellcrank frezen en inbouwen voor ik de bovenste beplanking kan lijmen .
Dan al maar wat stukjes snijden voor de romp :)
07.JPG


Groeten Jef
 
@Bruno :thumbsup: , en het uniflow pijpje doet waarschijnlijk ook dienst om de tank te vullen o_O
Goed gezien....;)
Van wat voor hout zijn jouw motorbokken? Lijkt grenen.....
Zou maple of op zijn minst beuken moeten zijn.
De vleugel ligt even opzij , moet eerst nog een bellcrank frezen en inbouwen voor ik de bovenste beplanking kan lijmen .
Dan al maar wat stukjes snijden voor de romp :)
Als ik niet beter wist, dan zou ik zeggen dat de ontwerper achter de vleugel nog een heel stuk romp is vergeten.....:D;)

O ja, nog een handigheidje -voor het eerst gezien bij Erik Janssen-: eerst de gaten in de -hier maple- motorbokken boren (kolomboor/boorklem), voor duurzaamheid zorgen dat er of messing pijpjes met 3 mm binnen diameter ter dikte van de motorbokken in komen, of opgeboord naar 4,5 mm, M5 tappen in het hout (!) en dan voorzien van messing M5 draadeind - afgezaagd boutje- waarin een coaxiaal gat met M3 schroefdraad.
Onder de motor een U uit 2 mm hard aluminium.
Dan alles aan de motor schroeven.
Pas dan de spanten tussen de motorbokken lijmen.
Zo weet je zeker dat het motorcarter niet onder spanning staat.
Voorbeeld met een grote motor (ST 60)
full

full

full
 
Laatst bewerkt:
[QUOTE="Bruno van Hoek, post: 3795420, member: 30" ]Van wat voor hout zijn jouw motorbokken? Lijkt grenen.....Zou maple of op zijn minst beuken moeten zijn. [/QUOTE]

Welk hout het is weet ik niet Bruno , komen nochtans van de modelbouwwinkel en zijn toch redelijk hard .

Weer wat verder geknutseld , gaten geboord voor de motorbevestiging en uitsparingen gefreesd om de hoogte van de tank te kunnen afstellen ( Tip Bruno :koud:)
08.JPG


Messing buisjes worden in de liggers gelijmd en vlak gevijld , beetje overlengte gezaagd
09.JPG


Tuimelaar frezen uit 7075 aluminium , gat van 7 geruimd , misschien een beetje "overkill" maar ik heb het gerief toch liggen , draait rond een messing busje
11.JPG


De onderdelen van vandaag
12.JPG


Groeten Jef
 
Je gaat weer als de spreekwoordelijke TGV!
De hardheid van de bokken heeft als consequentie of ze versplinteren bij een verticale landing under power :eek: of dat ze mooi met motor en al uit de constructie breken.:bye:
In het laatste geval kun je de boel vaak met minimale moeite weer netjes in elkaar plakken.
Maar goed, we gaan dit mooie vintage model toch niet prakken? Dus het is eigenlijk geen punt. ;)
En zoals gezegd, voor geen spanning in de constructie: eerst de motor aan de bokken schroeven en dan de boel pas in elkaar plakken.

Zei je daar 7075?
Kun jij aan 2mm 2024 plaat komen?
Daar maken wij onderstelpoten van.
Maar het is heel lastig te verkrijgen.
 
Laatst bewerkt:
Tuimelaar ingebouwd , de "kromming" van de vleugelbodem opgevuld met balsa gelijk tot aan de bovenkant van de onderste ligger , gat door de balsa geboord van 15 mm waar het draaipunt van de tuimelaar zit , daarop triplex van 3 mm met een gaatje van 4 mm en een busje messing ingelijmd met een gaatje van 3 mm om alles te monteren , links en rechts nog opgevuld met balsa ,
al het messing dat je ziet staat vast met een M3 boutje , de tuimelaar draait rond de messing "lager"
13.JPG


Onderkant , gat 15 mm door het balsa , met M3 borgmoer vastgezet
14.JPG


Nu kan de voorste beplanking erop
15.JPG


De rompflanken heb ik opnieuw gesneden , ik heb er toch meer vertrouwen in dat de motorsteun over de volledige lengte is gelijmd i.p.v minder dan de helft ,
vooraan wordt het nog grotendeels weg geschuurd om van rechthoekig naar rond te gaan , maar toch beter denk ik .
16.JPG


Groeten Jef
 
De rompflanken heb ik opnieuw gesneden , ik heb er toch meer vertrouwen in dat de motorsteun over de volledige lengte is gelijmd i.p.v minder dan de helft ,
vooraan wordt het nog grotendeels weg geschuurd om van rechthoekig naar rond te gaan , maar toch beter denk ik .
Bekijk bijlage 241865
Zolang je maar de bokken, met aangeschroefde motor, eerst samenbouwt met de spanten en evt. verdubblingsplaten. Als alles vastzit, gaat de motor er uit.
En dan die complete 'crutch' tussen de rompzijkanten lijmen.
Overigens zijn we al lang geleden van triplex verdubbeling afgestapt t.g.v. een paar lagen 20 grams glas met epoxy.
Triplex heeft namelijk de nare eigenschap, door capillaire werking, olie tot halverweg het model te transporteren. En zo was een model binnen een paar jaar volkomen versopt en de constructie pulp.
Ja, ook compleet gelakte, dat hielp ook niet. Glas met epoxy doet dat niet, die rompen waren 20 jaar later nog goed.
 
Back
Top