Svenson Blue Pants

Rompverstevigingen en F4
20-jpg.242767
Ik zou achter dat eerste triplex schot ook 3~4 mm (middelhard)balsa met de nerf overdwars onder tegen de bokken aanplakken, zuiver passend tussen de rompzijkanten. Geeft extra torsiestijfheid in de neus.
En geloof me, bij een langzaamlopende diesel wil je daar alles van hebben wat je maar krijgen kunt!
 
Ik zou achter dat eerste triplex schot ook 3~4 mm (middelhard)balsa met de nerf overdwars onder tegen de bokken aanplakken, zuiver passend tussen de rompzijkanten. Geeft extra torsiestijfheid in de neus.
En geloof me, bij een langzaamlopende diesel wil je daar alles van hebben wat je maar krijgen kunt!

:D je bent me te snel af , was dit nog van plan maar ik dacht dit met triplex te doen 1,5 of 2 mm zoiets .

Groeten Jef
 
In dat geval en eigenlijk overal waar triplex schotten ~haaks de rompzij-, onder- en bovenkant raken, deze hoeken opvullen met driehoekslatjes.
Hier is redelijk goed te zien hoe dat gaat:
full


Zowel kort verticaal als lang horizontaal:
full
 
  • Like
Reactions: jef
In dat geval en eigenlijk overal waar triplex schotten ~haaks de rompzij-, onder- en bovenkant raken, deze hoeken opvullen met driehoeken

Ok , goeie tip , dit was ik niet van plan maar ga het nu wel doen :thumbsup:

Staart opgevuld met zacht balsa blok
22.JPG


Hier een beetje te voortvarend geweest met het dichtleggen onderaan , landingsgestel vergeten :oops::confused::hammer:
23.JPG


Pas toen ik van achter kwam is mijn €urocent gevallen :rolleyes: (daar zet ik ook nog driehoekjes tegen Bruno :))
24.JPG


Groeten Jef
 
Eigenlijk een meevaller dat ik het landingsgestel "vergeten" was :p , zat voorlopig toch maar in de weg .
Beetje meer plaats gemaakt voor de ED
25.JPG


Veel beter :)
26.JPG


Neus verder afwerken , ja en motor gaat er zo nog uit :)
27.JPG


Groeten Jef
 
Ik mag toch aannemen dat het onderstel alsnog gemonteerd wordt?:rolleyes:

Want een kunstvluchtmodel zonder onderstel degradeert daardoor toch wel een beetje tot 'vaag soort hupsafladder' zoals we die in de jaren zeventig wel geregeld zagen....:(

Zoiets doe je dit vintage model -met nota bene echt vintage motor- niet aan.....:weetnie:;)
 
Geschikte prop voor de ED. Fijn wat massa en een groot blad. Als ze donker en droog bewaard zijn nog heel goed bruikbaar. Ik zou ze wel even afkoken, balanceren en met een stukje fijn schuurpapier over de randen gaan. Als je hem wilt invliegen breng ik wel een doos met reserveprops in verschillende maten mee. Heeft je ED al een paar minuten aan één stuk gelopen? Soms wil de compressie wel eens verlopen eens hij door en door warm is.

Groeten,

Jo
 
Geschikte prop voor de ED. Fijn wat massa en een groot blad. Als ze donker en droog bewaard zijn nog heel goed bruikbaar. Ik zou ze wel even afkoken, balanceren en met een stukje fijn schuurpapier over de randen gaan. Als je hem wilt invliegen breng ik wel een doos met reserveprops in verschillende maten mee. Heeft je ED al een paar minuten aan één stuk gelopen? Soms wil de compressie wel eens verlopen eens hij door en door warm is.

Groeten,

Jo

Van de prop afkoken heb ik wel eens iets gehoord , maar hoe gaat dit in zijn werk :weetnie:
De ED heeft nog niet minuten aan een stuk gedraaid , 3 x 1 minuut ongeveer ,
voor ik hem terug test ga ik eerst een nieuwe sproeibuis/regelnaald maken , dan kan de "voorlopige" terug op de Taifun :)

Groeten Jef
 
Prop in een pannetje met koud water leggen en laten opwarmen tot het water kookt. Een minuutje of 2 laten koken en het water met de prop er in langzaam laten afkoelen. Dan prop er uit nemen, afdrogen, balanceren, op motor monteren, motor starten, vliegen.... :)
Morgen ga ik in de tuin nog wat "dieselen" en de ED racer gaat zeker nog op het testbankje belanden.

Groeten, Jo
 
  • Like
Reactions: Gea
Ok merci Jo , kan je het toerental met welke prop eens meten ?

Omdat de "spleet" tussen spinner en neus veel te groot was (8 mm) , ik wilde eerst een andere spinner te gebruiken maar dit kwam niet zo goed uit met de prop , vandaar deze keuze en dus nog een extra stukje opgevuld met 5 mm balsa en een ring van 1,5 mm triplex , gedraaid op de draaibank
icon_biggrin.gif
, nachtje laten drogen en morgen schuren .
32.JPG


Groeten Jef
 
  • Like
Reactions: Gea
Back
Top