Svenson Blue Pants

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door jef, 10 apr 2017.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.375
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Toen ik nog e.e.a. (mede) organiseerde kregen deelnemers naam-sticker/kaartje voor op hun kleding/pet. Erg handig.
     
  2. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Het LB wereldje is misschien niet zo heel klein maar 95% van mensen kennen elkaar toch wel. Af en toe duikt er een nieuw gezicht op en dan wordt deze persoon snel in de gemeenschap opgenomen, en nooit meer losgelaten... :D
     
  3. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.415
    Locatie:
    Gestopt met het forum
    Complimenten Jef! Weer een leuk verslag met een prachtig resultaat.
     
    jef vindt dit leuk.
  4. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    591
    Voor de liefhebbers , de "flappy" heb ik op "outerzone" geplaatst , met dank aan Jef Lemmens.:friends:
    De tekeningen van de "suppi" komen er ook aan. Op die manier gaat het allemaal niet verloren voor het nageslacht.;)
    Dirk
     
    MicropropSport en jef vinden dit leuk.
  5. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.630
    Locatie:
    Hulshout België
    En met dank Jan Odeyn , waar ik de tekening van heb gekregen :koud:

    Groeten Jef
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    591
  7. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.060
    Locatie:
    Amersfoort
  8. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ik lees hier en daar dat deze blue pants ook wel een goed beginnersmodel is qua lijnbesturing. Klopt dit? wij zitten wel wat met beperkingen qua geluid enzo, en dacht eraan om eventueel voor elektro te gaan, is dit mogelijk? zoja welke setup is haalbaar?
    Get toestelletje licht bouwen zal wel lukken vermoed ik.

    Groeten
     
  9. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.060
    Locatie:
    Amersfoort
    De Bluepants is een stuntmodel, wat betekent dat hij als eerste trainer niet zo geschikt is. Voor je het weet zit je in een vertikale negen.... Bij een elektro aandrijving van een LB model moet je ervoor zorgen dat de motor stopt bij een crash eh, harde landing, anders brandt de boel door. Dus een of andere schakeling dat de stroom onderbreekt bij een bepaalde piekspanning; de piekspanning die je krijgt als de motor probeert te blijven draaien als de prop in de grond zit.
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    9.007
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Nee, het is een uiterst wendbaar, voor moderne begrippen daardoor onbruikbaar voor kunstvlucht, watervlug model.
    Komt ook nog eens de kwetsbaarheid bij.
    Een trainer gaat ALTIJD enkele malen de grond onderzoeken, electromotoren en LiPo's kunnen daar vrijwel niet tegen.
    Anders dan misschien op een kist met staartbomen en een duwprop zie ik daar geen toepassing voor op een trainer.

    Aha, ik zie dat we het eens zijn.

    P.S., gewoon eens langskomen op de Nederlandse LB dag en met een van onze vliegen. Het verruimt je blikveld op wat handig is en wat niet....
     
  11. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    706
    Valt alemaal wel mee.

    Een goede trainer om de eerste beginselen te leren is de VT Air Racer, een kitje is te vinden op, http://foamtoair.f3ascore.com/ kijk onder Control Line. Hiermee kun je leren vliegen en ja, als je de boel te hard op zijn neus zet kan het asje van het motortje krom gaan. Accu met een elastiekje vastzetten.

    Omdat motortje en accu klein zijn vallen de krachten bij een harde landing mee en blijft het lang heel. Gaat het toch fout dan zijn de kosten van vervanging beperkt.

    Op mij vakantiezwever zit de motor in een doos rompje en heb ik de meenemer verder van de motor zitten dan de spleet tussen spinner en romp, bij een harde landing schuift de spinner dan tegen de neusring aan en neemt die alle krachten op. Zo heb ik een 6x3 klapschroef kunnen breken terwijl het 3mm asje van de motor heel bleef.
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    9.007
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Ja, op dat formaat wel.
    Maar ik zag al een geëlektrificeerde Blue Pants voor me, en daar gaat 'ie volgens mij weinig plezier aan beleven.
    Zodra iemand de LB basisvaardigheden beheerst (vlakke vlucht, loopings voor- en achterover en rugvlucht) dan wordt het een ander verhaal...
     
  13. Harry van Melick

    Harry van Melick

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    937
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Kwam dit tegen in een Belgisch tijdschrift. IMG_20210430_094525~2.jpg IMG_20210430_094534~2.jpg
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    9.007
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
  15. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.060
    Locatie:
    Amersfoort
    Natuurlijk, van Jan Odeyn, de Belgische Carrier kampioen en voorloper op het gebied van drosselbare elektro aandrijving!
     
  16. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.630
    Locatie:
    Hulshout België
    Jan samen met Dirk (Gea op het forum)
     
  17. Harry van Melick

    Harry van Melick

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    937
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Lijkt mij wel een van de eenvoudigste toestellen voor een electro conversie.
     
  18. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    591
    Een "blue pants" op elektro vliegt perfect. En eigenlijk veel gemakkelijker dan met glow of diesel motor.
    Motor sturing doe ik met een pistool zender. Ook als beginners model een aanrader .
    Een groot voordeel is dat je kan stoppen wanneer je wil , als beginneling kan je starten met een halve cirkel te vliegen en dat tegen een niet te hoge snelheid.
    Daarna steeds meer en meer , moest je toch dreigen duizelig te worden kan je direct stoppen.

    Dirk
     
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    9.007
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Dat ging bij mij in 1966 volautomatisch....:rolleyes:

    Een Webra Record heeft een aluminium cilindermantel, die trilde in het begin steeds los.
    De eerste vlucht duurde daardoor maar een halve ronde, de tweede wel 4 (!).
    Na 5 vluchten ging de tank in het vervolg helemaal leeg:
    [​IMG]
     
  20. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.211
    Locatie:
    Dordrecht
    Dank je Harry voor het zoeken en plaatsen, moet LB toch echt een keer weer eens proberen.
    En met electro is dat prima op ons veld te doen.
     

Deel Deze Pagina