Svenson Piper cub L4

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Arnold 85, 21 jan 2016.

  1. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Lunteren
    Hallo,

    Ik wil hier een bouwverslag posten over mn piper cub L4 grasshopper.
    Het is mijn 2e model wat ik inmiddels al druk aan het bouwen ben.

    Mn eerste kist is een zwevertje die zn maiden nog moet krijgen maar die de toets der kritiek van een ruim ervaren bouwer op onze vliegclub ruim heeft doorstaan.
    Als het straks voorjaar wordt moet het ervan gaan komen.

    Mn vliegervaring is nog redelijk beperkt.
    Ik ben sinds afgelopen zomer aan het vliegen geraakt; het heeft mij niet meer losgelaten .
    Het alle hulp van onze clubleden moet dat ook gaan lukken!

    Voor de kerst heb ik een tekening van Svenson op outerzone.uk opgezocht met de spanwijdte van 1800 mm.
    Hout gehaald, het mes erin!

    Eerst maar een paar avonden goed gestudeerd, advies ingewonnen en begonnen.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Eerst begonnen met de romp zijkanten, dit gaat redelijk vlot van balsa 6×6mm.[​IMG]

    Vervolgens de spanten uitgezaagt en het lijkt al heel wat

    Ik ben inmiddels al een stuk verder, niet getreurd, typen gaat sneller dan bouwen, dit halen we wel weer in.

    Groeten, Arnold
     
    VINTAGE FLYER en E.hof vinden dit leuk.
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.612
    Locatie:
    Oordegem
    Hey, die tekening ken ik. Ik heb hem laten inscannen en doorgestuurd :D

    Succes met je bouw!
     
  3. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Lunteren
    Toch nog maar effe een stukje doen:

    De kleine spantjes op de staart gesneden volgens tekening.
    [​IMG]

    Vervolgens het schuine spant, latjes, latjes en nog eens latjes
    [​IMG]

    We racen een beetje hard door, excuus daarvoor.
    Ik moet zeggen dat ik twijfelde of ik het wel hier zou posten, maar het is nooit verkeerd om van elkaar te leren en tips en trucs te krijgen, vooral straks als het op de afwerking aankomt.

    Het is mijn bedoeling om het model in ww2 uitvoering te maken, wat jullie misschien al wel verwacht hadden van een L4.
    Dit betekent dat mijn leercurve behoorlijk steil gaat worden de komende tijd, dit was afgelopen half jaar ook al zo, dus dat komt wel goed

    De romp is nu zover bij nu op de foto's staat
    [​IMG][​IMG][​IMG]

    Eerst wil ik, om de indeling te bepalen, de vleugels gemaakt hebben.
    Het is namelijk de bedoeling om de cockpit behoorlijk in te richten, maar de accu moet ook ergens blijven en ik zou het jammer vinden om bijvoorbeeld een stoel te moeten slopen omdat het CG niet klopt.

    Op dit moment ben ik met de rechter vleugelhelft bezig.
    Om overtrek iets beter te ondervangen heb ik er 7 mm tipverdraaïng in gebouwd.[​IMG][​IMG]
    De vleugeltippen zijn uitdagend om te maken.
    De tekening is bedoeld voor bij een kit, sommige onderdelen moet ik toch echt zelf uitzoeken!
    Officieel staat het stukje balsa in het verlengde van de aanvalslijst niet op tekening, het leek mij steviger om er een iets massiever geheel van te maken op zo'n gevoelig punt.
    En meteen wat extra vlees om in te dekken.
    [​IMG]

    De volgende update zal wel effe duren, eerst maar weer verder bouwen.

    Excuus voor de soms wat wazige foto's mn camera van mn telefoon is een beetje kapot.

    Groeten Arnold
     
    E.hof vindt dit leuk.
  4. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Lunteren
    Ha Dries,

    Dank je wel, ik zal het nodig hebben!

    Groeten Arnold
     
  5. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.482
    Locatie:
    Hulshout België
    Een echte klassieker , tof dat je de versie van Svenson bouwt , spijtig genoeg ter ziele gegaan Belgische fabrikant van mooie bouwdozen , ik heb hier nog een intacte bouwdoos liggen .
    Moest je graag de bouwbeschrijving hebben scan ik ze voor je in , maar echt nodig zal je ze niet hebben denk ik als ik je mooie werk bekijk :thumbsup:

    004.JPG

    Groeten Jef
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  6. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.612
    Locatie:
    Oordegem
  7. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Lunteren
    Bedankt Jef en Dries!

    Gele pipers zijn er al wel wat, het leek mij mooi om een ww2 versie te maken.
    Als kind verslond ik al tal van boeken over de ww2, blijft toch een stuk geschiedenis wat toch voor enorme technische vooruitgang heeft gezorgd.

    Bedankt voor de Nederlandse versie, op outerzone ontbreekt een gedeelte en engels is niet mn sterkste kant.
    Ik gebruikte vooral de materiaalstaat, zal em nu verder eens nauwkeurig uitpluizen!

    Groeten, Arnold
     
  8. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.498
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ah! project naar m'n hart! Svenson!
    Mooie doosjes Jef!
    Gr Bas
     
    freekt vindt dit leuk.
  9. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Lunteren
    Ik hoop ook dat het een bouw naar mijn hart wordt

    Het is de bedoeling om er zoveel mogelijk details op en in aan te brengen.
    Misschien is het een beetje too much voor mn 2e kist maar dat zal de tijd leren.

    Dit betekent dat ik het volgende van plan ben:

    De motorkap ga ik een mal voor maken en word door iemand van acryl (dacht ik) vacuüm getrokken.

    De cockpit word zoveel mogelijk ingericht, hierbij zit ik nog wel met de accu, daarom wil ik eerst de ruwbouw zover klaar hebben zodat ik zo goed mogelijk de plek ervoor kan bepalen.
    Het zou jammer zijn als ik de boel weer moet slopen omdat de accu niet goed op zn plek kan voor het CG.
    Ik zou met de servo's in de staart nog wat kunnen doen, lood meenemen is wat mij betreft het allerlaatste redmiddel en dan alleen om fijn af te stellen.

    Aan de vleugels maak ik de struts zoals ze horen te zitten. De bevestiging wordt improviseren, dat gaan we avonturen.

    Het landingsgestel komt met vering en van die zwarte "sokjes".
    De veren zou ik zelf moeten kunnen maken.
    Ik ben iets van plan met verenstaal en een messing buisje wat er precies omheen past.
    De wielen zijn onderweg, het staart wiel is er een met van die veren opzij, ik heb het idee dat dit beter is voor de servo en het zit bij de orginele ook zo.

    Het kleurenschema wordt op z'n Amerikaans.
    Blauwe ster enzovoort.
    Ik heb oratex en spuitlak gehaald, Dus een hele uitdaging voor de boeg

    Zoals jullie zien leg ik de lat behoorlijk hoog, dat komt ervan als je hier veel mooie dingen ziet

    Ik heb al wel over de meeste dingen een idee hoe ik het maken wil, maar omdat ik nog niet zoveel bouwervaring heb, zijn alle suggesties en tips welkom.






    Groeten, Arnold
     
    Viper 01, roberthabraken en E.hof vinden dit leuk.
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.612
    Locatie:
    Oordegem
    Ben je zeker dat je een beginnende bouwer bent? Want je bouwt namelijk erg mooi. Talent!
    Ik ga je wel een goedbedoelde commentaar geven: je schreef dat je nog niet veel vliegervaring hebt, ga dan eerst enkele maanden vliegen met een houten hoogdekker. Genre calmato of zoiets. En dan pas de piper. Loop je veel minder risico op hartpijn...
     
  11. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Lunteren
    Bedankt voor je advies, bespaart weer balsa in de kliko

    Ik ben vanaf de zomervakantie aan het vliegen. Heb nu een eflite apprentice s15e, zit erover te denken om de gyro ontvanger te vervangen door een normale.
    Als het langer licht word wil ik elke week gaan vliegen.
    Voorlopig ga ik de piper nog niet zelf vliegen, z'n maiden word waarschijnlijk door een clublid naar keuze gedaan.

    Mn eerste kist is de zwever, op mijn naam moet ie te vinden zijn.

    Overdag werk ik in de bouw als timmerman.
    Het liefs heb ik lekkere prutsklusjes met hout! Puur genieten!
    Misschien is dat een voordeel, wie weet.
    Het is wel mijn streven om zo secuur mogelijk te werken, dan vliegt het beter en het bouwt net zo fijn.

    Voorlopig blijf ik met beide beentjes aan de grond, de eerste maiden van zelfgebouwde kisten moet nog komen dusss

    Misschien dat ik eind deze week nog wat tijd over heb, dan gaan we weer los!






    Groeten, Arnold
     
    Viper 01 en dries_neyrinck vinden dit leuk.
  12. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.498
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Arnold... je begint nu met de romp. Maarrrrr....
    Vaak begint men eerst met de vleugel te bouwen... als je vervolgens met de romp aan het bouwen slaat, kan je in een vroeg stadium de vleugel monteren, en al beginnen met een CG wegen/inschatten, om te kijken hoe je min of 't meer uit gaat komen? :)
    Dus ook met de inbouw van de accu, motor. Het onderstel maakt ook nog een hoop goed in massa. Ook daar vroegtijdig mee aan de slag... Accuplank zo maken dat je nog iets kunt schuiven. Piper is een piper. Je kan naar andere e-pipers zoeken op het net waar de accu's geplaatst zijn. Je kan een redelijk vergelijk maken.

    Qua e-setup... Dries heeft daar altijd wel een goed gevoel voor.
    Heb de Burda Piper (de Hegi/Hannesie-bouw) Span 180 cm. Totaalgewicht meen iets van 2200 of 2300 gram. Vliegt reeds op 3S, kan ook op 4S. Meen 13 x 8 met een verouderde kv 670 tor er op. Met kv 650 zit je ook al goed.
    Aldus... hier te bezien...
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/hegi-piper-cub.30510/page-6#post-1234149

    En al die schaal details? Gewoon doen, 'on the fly' en met heeft veel plaatjes erbij! Lukt dat vast verbluffend!
    Gr Bas
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  13. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.612
    Locatie:
    Oordegem
    Wordt hij electro? Maak dan zeker dat je (zoals Bas al vermelde) vlot je accu kunt leggen en verschuiven. Immers de belangrijkste factor voor de CG bepaling.
    Als de tijd zover is wil ik je gerust helpen met het bepalen van een e-setupje. (Dank voor de mooie woorden Bas, bloos :) )

    Ik meen het wel wat ik zeg over die houten hoogdekker genre calmato. Koop je tweedehands voor 100-150 euro. Is een stapje hoger dan de apprentice en geschikt als "volgend toestel" (de apprentice is een prima ding om de eerste ervaringen mee op te doen hoor). Misschien al direct een taildragger om te oefenen? Heb je een fatale crash is het geen drama ermee, overleeft hij wel dan kun je hem eigenlijk voor bijna hetzelfde bedrag weer doorverkopen moest je dat willen.

    Als je die Calmato onder de knietjes hebt is de piper eigenlijk een logisch vervolg. Weer iets groter, schaalkistje, stressfactor iets groter in het begin (want je hebt er zelf immers veel tijd ingestoken)
    Kennen we allemaal en is perfect normaal.

    Je volgt de juiste weg in de hobby: stap voor stap. Elke week gaan vliegen levert enorm voordeel op: het is maar door regelmatig te oefenen dat je er geraakt. Regelmaat is belangrijk. En ook het besef dat het af en toe eens mis kan gaan. Iedereen in de hobby heeft zo wel zijn slechte dagen of weken.
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  14. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Lunteren
    Al doende leert men, Bas, daarom ben ik nu met de vleugels begonnen en laat de romp effe voor wat die is.
    De romp leek mij ingewikkelder dan de vleugels, vandaar dat ik daar wel mee begonnen was.

    Van een clublid het ik een gebruikte kda 36-08 xl motor, 1000 kv, zou voldoende moeten zijn dacht ik, vooral omdat ik eigenlijk onder de 2000 gram wil blijven.

    Verder besef ik dat mn bouwervaring mn vliegervaring voorbijgaat, zoals je het zegt, Dries, klinkt het ook logisch, ik ga dat eens rustig overwegen!
    Ik ga ook vooral niet met de piper vliegen als ik denk dat ik hem niet handelen kan, en daar komt de vliegclub ook weer bij kijken, als zij denken dat ik zover ben ga ik het misschien proberen.
    Wie weet kan ik ergens een gebruikte taildragger krijgen!

    Voorlopig is de maiden nog niet in zicht, we kunnen nog alle kanten op!

    Bedankt voor jullie raad, dit is ook de reden dat ik hier post

    Groeten, Arnold
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  15. brand_vlieg

    brand_vlieg verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 mei 2005
    Berichten:
    421
    Locatie:
    Barneveld
    Goed verhaal om te volgen, resultaat bekijken is nog mooier.
     
  16. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Lunteren
    Aaaaa! Een collegaclubvlieger gesignaleerd!

    Hopelijk krijg je de kans om em live te bewonderen, Teus!

    Groeten, Arnold
     
  17. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Lunteren
    Even een vraagje,

    Doordat ik niet helemaal oplette bij het kopen van de servo's heb ik nu de volgende vraag:

    Ik heb mini servo's (analoog) van 2.6 kg bij 6 volt.

    En ik heb digitale van 7 kg bij 6 volt.

    kunnen die kleine servo's in de vleugels voor de ailerons (2x) of kan ik beter de grotere pakken?

    Of nieuwe kopen

    Het zijn allebei rc plus servo's, de rc-81 mini en de rcd-625b std.

    Groeten, Arnold
    [​IMG]
     
  18. roberthabraken

    roberthabraken

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Tilburg, Nederland
    Ik zou geen mini servos nemen bij een kist van 1,8m span. Die digitale zijn dan qua power weer overkill (en dus ook zwaarder dan nodig). Een gewone standaard servo volstaat volgens mij.
     
  19. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Lunteren
    Dank je,

    Die grote wegen 37 gram, maal 2, tikt lekker door! Misschien dat die voor de staart kunnen, maar dat is misschien ook weer teveel van het goede.

    Denk dat ik toch maar 4 nieuwe koop, digitale en een grammetje of 25 p/st.



    Groeten, Arnold
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.702
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    De L4 en de PA-18 zijn mijn favoriete Pipers! Dus ik volg dit.

    Wat me wel opvalt, is dat je hier 24 gram bespaart op servo's ( op zich natuurlijk uitstekend), maar dat je de hele kist wel in de oratex zet. Dat is pas echt zwaar. Daar vallen die servo's bij in het niet.
    Licht is alleen Oracover (of O-light) of tissue, zijde en spanlak.
    Maar dat laatste is niks voor een beginnend bouwer. Of juist wel, maar dan wer niet op dit soort model.
    En ik zit ook niet zo ruim in mijn tijd dat ik langs kan komen om het 'even' voor te doen....

    Is zo'n kist met Oratex nog licht genoeg, dan hoef je je over die servo's echt geen zorgen te maken.
    In ieder geval food for thought....
     

Deel Deze Pagina