Svenson Piper cub L4

Hij vliegt als een zonnetje! Nog net geen half gas draait ie mooi rondjes. Wel zoekt ie wat tijdens de landing.
Wat zoekt 'ie? Om welke as gaat 'ie aan de haal?
Eenmaal los gaat ie rechtdoor. Paar klikjes trim op de aileron, verder perfect!
Vorige keer ben ik echt flink in de was geweest...maar nu ben ik tóch voorzichtig, we zullen aan elkaar meten wennen.
Ik heb er een mooi rustig vliegende kist bij!
Had je de aileron naar rudder mixer er bij geschakeld?

-Nu nog even een manier verzinnen om de kapjes op het landingsgestel te houden.
Leg uit...:rolleyes:

Bruno,

Wat zoekt 'ie?

Met opstijgen maakt ie een zwabberige zwaai naar links, met landen een draai naar rechts, uiteraard vanuit pilots view[emoji3] .

Om welke as gaat 'ie aan de haal?

De langsas dan geloof ik? Hij blijft vrij vlak over de vleugel, het is vooral draaien wat ie doet.

Had je de aileron naar rudder mixer er bij geschakeld?

Nee, ik heb bewust met rudder meegestuurd. Zelfs met een funjet(2 kleppen voor hoogte en rol ben de naam even kwijt) sta ik rudder mee te sturen. Denk dat ik het redelijk aangeleerd heb.

De karakteristieke kapjes op het landingsgestel waren bij de eerste hobbel er al af, daar was ik al bang voor.....staal buigt(verenstaal hè), lijm dáár maar eens wat op!

Zou het ook een idee zijn om de wielen wat naar buiten te buigen?
Toespoor heet dat geloof ik?

Mijn ervaring met staartwielkisten is dat er 2 oorzaken van het lastig sturen op de grond zijn.

-Ten eerste als de staart op de grond is staat de prop dus achterover hellend in de wind, het rechterblad (van achteren gezien) heeft dan meer spoed dan het linker blad
Dit merk je het beste bij WW1 kisten zoals de Sopwich Pup die nog meer met de neus hoog taxieen.
Dus de kist wil extra naar links uitwijken als de staart nog op de grond is (je moet dus extra rechts rudder geven).
Dit komt dus boven op het naar links willen in de start dat alle kisten al hebben door de draaiende luchtstroom van de prop tegen het kielvlak.
Maar zodra de staart loskomt van de grond valt dit effect weg en moet je dus snel minder rechts rudder geven.
Hier moet je gewoon mee leren omgaan, maar het helpt als je begrijpt wat er gebeurd zodat je erop voorbereid bent.

- Ten tweede is je staartwiel gekoppeld aan je richtingsroer.
Maar bij de start (of gewoon rechtuit rijden) wil je dus in feite dat je richtingsroer naar rechts staat maar je staartwiel rechtuit blijft staan, maar helaas ze zijn gekoppeld.
Soms slipt het staartwiel over het gras maar soms krijgt het grip, dit is lastig.
Sommige kisten hebben een vrij draaiend staartwiel, maar dat is weer lastig sturen bij weinig motor toeren.
Het helpt als het staartwiel minder uitslag maakt als het roer, dus bij 30 graden richtingsroer uitslag maakt het staartwiel maar 15 graden uitslag.
Ik heb dit zo aangepast bij meerdere kisten en ik vind dat dit makkelijker taxied en start.

Groeten Willem

Bedankt voor de uitgebreide achtergrondinformatie! Altijd goed om te leren!
Ik zal de uitslag op het staartwiel eens controleren. Het is zo'n standaard wiel met veertjes aan de zijkant.....

Ik heb meerdere piper cubjes gehad en een maat van mij een grotere 2,5 meter. En ze vertonen naast het haakgedrag ook allemaal wat slingergedrag bij stijgen en landen. Dat komt door de relatief korte romp.

Ik heb meerdere piper cubjes gehad en een maat van mij een grotere 2,5 meter. En ze vertonen naast het haakgedrag ook allemaal wat slingergedrag bij stijgen en landen. Dat komt door de relatief korte romp.
Na een paar keer vliegen zal het allemaal wel beter gaan, dit is m'n eerste Piper...

Komt nog bij dat ik ook een beetje een zwanus had, omdat het de vorige keer mis was gegaan..... klotsende oksels ook![emoji3]

Dacht, door die ervaring, dat het een draak om te vliegen was. Dat viel me enorm mee!
Nu nog wel even uitvinding bij welke gasstand ongeveer het stall begint......
Voorlopig even een mooi weer kistje!

Gelukkig kunnen we nog vliegen, max 2 personen, afstand etc.....

Nu nog wel even uitvinding bij welke gasstand ongeveer het stall begint......
Voorlopig even een mooi weer kistje!

Gelukkig kunnen we nog vliegen, max 2 personen, afstand etc.....

Dat kun je niet aan de gasstand meten, wanneer hij in een stall gaat. Neusstand en vliegsnelheid zijn belangrijkere factoren. Probeer lekker de gang erin te houden en trek het gas pas dicht als je bijna geland bent.

Back