Svenson Piper cub L4

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Arnold 85, 21 jan 2016.

  1. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Ik heb voor oratex gekozen voor het mooiere schaal uiterlijk.
    Dit weegt niet heel veel meer dan oracover, alleen de verf moet er dan nog wel op natuurlijk.
    Daarom wil ik nu al zoveel mogelijk gewicht besparen, uiteraard moet dit niet ten koste gaan van de kwaliteit!
    Ik heb geen idee eigenlijk hoe je de sterkte van de servo's moet berekenen, misschien hebben jullie daar tips voor?
    Als de aileronservo's het tijdens de vlucht begeven is het ongeveer einde oefening!

    Een beetje te sterk mag best, maar het word geen 3d kist!

    Groeten, Arnold
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2016
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik kan Bruno alleen maar gelijk geven.
    Die Oratex is wel een stukje zwaarder maar zoals jij secuur bouwt zal hij heus wel goed vliegen hoor!

    En dan servo's:
    Eigenlijk zijn beide servo's niet mijn voorkeur. De ene is te licht. Die 2,6 kg zal wel gaan hoor maar een servo van nog geen 15 gram hoort in een kleinere kist.
    Moest je bvb een kistje maken van pakweg 1-1,2m spanwijdte zou het goed volstaan.

    Die digitale is dan weer overkill (al is 38 gram nog altijd niet overdreven hoor).
    Waarom geen gewone klassieke analoge standaard servo? Wegen rond de 40 gram.
    Een futaba S3001 is een oerklassieker. Voordeel van de analoge servo's is dat ze veel minder stroom verbruiken en je dus weer kunt gewicht sparen in je stroomvoorzieningscircuit (als het 4 analoge servo's zouden zijn zou ik het zelfs gewoon op de BEC van m'n regelaar aansluiten, werkt prima en spaar je daar weer gewicht op uit). Een stapje hoger dan de S3001 is dan de S3010, ook analoog maar kan iets meer duwen. Maar m.i. voor deze kist er al over.
    Een servo waar ik ook heel erg over te spreken ben is de HS-430 BH van Hitec. Kun je zelfs op HV (high voltage 7,4V zetten) maar levert op 5V of 6V ook ruim voldoende trekkracht.

    Rolroer servo die het begeeft: als je een beetje geluk hebt hoeft dit niet persé einde oefening te zijn. Het vliegt beroerd, dat wel maar je hebt soms nog een kans.
    Hoogteroer servo die het begeeft: in 99,7% van de gevallen einde oefening.

    Is helaas een onderdeel van de hobby en we maken het allemaal mee. Iedereen heeft al de walk of shame gelopen...
     
  3. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Effe voor de duidelijkheid,

    De setup ziet er als volgt uit:

    Accu: eflite 3200 3s 20c
    Regelaar:Hobbyking 40A sbec bec 5.5V/4A
    Motor : kda 36-08xl 1000KV
    Ontvanger: futaba r2006GS
    Prop: ergens rond de 12×6

    Servo?????

    Geschat gewicht: 2000 gr
    Vleugel oppervlakte :46.8 dm2
    Belasting:43gr/dm2

    Het plan is om de servo's gewoon op de ontvanger aan te sluiten en die weer op de regelaar aan te sluiten.

    Zou deze setup kunnen werken?
    Is het beter om een aparte ontvanger accu te gebruiken?

    Is het stroomverbruik serieus ernstiger met digitale servo's? Ik dacht namelijk dat digitale sterker en beter waren, stroomverbruik heb ik nooit over nagedacht.
    Qua gewicht zitten de servo's van hitech en futaba op 45gr.
    Zou dan net zo goed de grote erin kunnen doen die ik heb, als het stroomverbruik van 2 digitale servo's voor mijn setup niet te ernstig is.
    Opzich ben ik wel geneigd om er servo's in te doen van een bekend merk, maar ik weet niet hoe bekend/goed-slecht rc plus servo's zijn.

    Ik weet dat ik het zelf moet beslissen, maar jullie hulp en meedenken word gewaardeerd om mij te helpen een betere keus te maken!
    Servo land kent voor mij nogal geheimen


    Groeten, Arnold
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2016
  4. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Zojuist 4 stuks hitec HS 430 BH in Duitsland besteld.
    In Nederland zijn ze slecht verkrijgbaar, of ik zoek niet goed

    Bedankt voor de tip, ik moest me er effe overheenzetten dat ik mijn versgekochte servo's niet ging gebruiken.
    Straks een paar foto's.......

    Groeten, Arnold
     
  5. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Hierbij de foto's,

    Vleugel aan de bovenkant ingedekt en de aileronscharnieren geplaatst.
    IMG_3698.JPG IMG_3700.JPG IMG_3702.JPG IMG_3704.JPG IMG_3705.JPG IMG_3706.JPG

    de foto's spreken voor zich.

    Groeten, Arnold
     
    Turbilence=NL= en E.hof vinden dit leuk.
  6. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    De servo's zullen je bevallen!
    Kan je gewoon in de ontvanger steken en dan voeden met de bec van je regelaar.
    Voor zo'n dergelijke kist volstaat dit perfect. Heb een aantal kisten waar dit zo gebeurt en dat gaat prima. Voor kisten die sterkere, snellere en meer servo's vereisen ga ik naar een aparte BEC of andere stroomvoorziening.

    Qua motorisatie stel ik me een beetje vragen... heb je die setup al?
    Vind heel weinig terug over die motor behalve wat gegevens op HK.
    Sowieso is die 12x6 teveel voor hem. Heb even een berekening gemaakt in ECalc en kom uit op 52A dan en de motor mag er maximum maar 45A hebben.
    Heb eens een berekening gemaakt met een 11x7 en dat ziet er veel menselijker uit. Een 11x6 gaat ook maar is iets trager
    Ik zou gaan voor een 11x7 hierop.
    Dan je ESC: te licht. Als je kunt gaan tot 45A moet je regelaar dat wel kunnen leveren. Anders is het rook en zweven. Kijk niet teveel naar die piekstroom die hij aankan, je wilt niet dat je regelaar het loodje legt in vlucht. Ga naar 55A bvb (de Trust 55A is een goeie)
    Die lipo is ok en gaat hij zeker mee vliegen, alleen gaat die vrij snel leeg zijn. Na 5 minuutjes kun je weer landen... Als je bvb naar een 4500 mAh of zo gaat kan je langer vliegen ermee. Die 20C mag gerust blijven.

    Verder is die vleugel een genot om naar te kijken.
    Wel zou ik een stukje balsa aan de binnenkant van de achterlijst bijkleven waar je scharnieren komen, heeft hij dan een beetje meer 'vlees' om in te bijten.
    En niet vergeten je scharniertjes te borgen met een stukje cocktailprikker of zo. Gaatje boren door achterlijst en scharnier heen, stukje cocktailprikker erin lijmen en mooi vlak schuren.
    Wat er veel gedaan wordt is dan eerst enkel de achterlijst in cover zetten, de scharnieren dan inlijmen en borgen, en dan de rest coveren. zo kun je die kleine prikkers dan mooi wegwerken.

    Servo verlengkabel zit verkeerd om in je vleugel.

    De servo's die je eerder gekocht heb komen vast en zeker nog van pas, let op mijn woorden ;-)
     
  7. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Ha ha ha, typisch geval van mannetje vrouwtje, zal em omdraaien voordat de oratex erover gaat!

    Ik denk dat ze zullen bevallen, die servo's, ik heb er alle vertrouwen in dat de hun werk uitstekend gaan doen.

    Die motor em regelaar heb ik van iemand overgenomen, als de kist ongeveer klaar is kan ik daar nog wel wat anders voor regelen, mocht dat nodig zijn, dan weet ik ook iets beter het gewicht.
    Ik had de motor ook door ecalc geprobeerd te halen, daar staat ie niet tussen, is vrij onbekend.
    Als ik ze niet gebruiken kan, komen ze wel een keer van pas, net als de servo's .

    Bedankt voor de tip van de scharnieren.
    Deze heb ik vastgelijmd, de volgende doe ik op de jouw voorgestelde manier, klinkt simpel, dat ik er zelf niet opgekomen ben



    Groeten, Arnold
     
  8. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Scharnieren idd lijmen met epoxy. En daarna nog eens borgen. Het zou niet de eerste kist zijn waar het roer met scharnier en al het toestel verlaat. Je kan nog altijd borgen, zeker doen!
    De motor stond idd niet in ECalc, heb dan maar een "soortgelijke" motor ingegeven. Het is dus een beetje meer giswerk maar m'n ervaring leert dat dit toch ongeveer klopt. Met die 11x7 heeft hij vermogen genoeg.

    En ach, er zijn zoveel simpele trucjes tijdens het bouwen. Heb recent een filmpje gezien waar de witte houtlijm met een penseeltje werd aangebracht ipv rechtstreeks via de teut. Kun je veel nauwkeuriger lijmen en verbruik je ook nog eens minder lijm.
    Hoe dat ik daar nog niet zelf opgekomen was... :oops:
     
    Turbilence=NL= en Arnold 85 vinden dit leuk.
  9. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Wordt een mooie kist en die standaard servo's zijn inderdaad de beste keus.
    Voor een vrij trage kist als een piper is een prop met wat minder spoed vaak de beste keus, kijk maar naar de discussies over de MPX Funcub, MPX adviseerd een 13x4, maar veel vlieger geloven dat niet en monteren een 12x6, terwijl een 13x6 echt veel beter presteert (wel wat minder topsnelheid, maar dit is toch geen racer)

    Ik gebruik zelf ook die kavan scharnieren en monteer ze voor het aanbrengen van de Oratex, de pennetjes haal ik er dan uit en vervang die door een lange RVS pen van 1,2 mm door alle scharnieren heen.
    Dan kun je dus de scharnieren goed inlijmen voor de bekleding aangebracht is en de roeren monteren na de bekleding. (en las het nodig is ook later weer demonteren)

    Verder gebruik ik voor de kist die ik nu aan het bouwen ben Solartex, ziet eruit als Oratex maar net even lichter.
    Al je hem toch gaat verven werkt Solartex ook prima

    Succes!
    Willem

    EDIT keek even op hun site en is dus ook leverbaar in legergroen.
    Bespaar je het gewicht van de verf mee (en dat is heel wat!!!)
    http://www.solarfilm.co.uk/default.aspx
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2016
  10. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Dank Willem,

    De propeller word avonturen, kan er altijd nog wat aan veranderen als het nodig is, ik heb nu een 12×6 een een 11×7, zo duur zijn ze niet

    De oratex heb ik al binnen, moet er nog 1.5 meter ongeveer bij hebben, we gaan kijken wat het gewicht word, dan pas ik de setup nog wat aan als dat nodig is.
    Eerst maar verder bouwen, het gaat niet zo hard op het moment, maar onder het motto geduld is een schone zaak en haastige spoed is zelden goed komen we een heel eind

    Ik zit eraan te denken om op de zender flaperons in te stellen, dan kan ik wat rustiger landen mocht dat nodig zijn.
    Ook dat kunnen we later aan de hand van het gewicht beter bepalen.

    Ik ben nu met de bevestiging van de struts bezig, van verenstaal. De servo's wil ik een ribvakje dichter naar de vleugel toe, anders komen ze met elkaar in de knoop ben ik bang.

    Eind van de week misschien een paar foto's als ik wat verder ben.....

    Groeten, Arnold
     
  11. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Zou je die flaps doen? Kist heeft het niet nodig eigenlijk en je spaart zeker 100 gram gewicht. Die zal op zichzelf al traag binnenkomen hoor. Maar niets die je tegenhoudt eigenlijk.
    Wat bedoel je met ribvakje, in de knoop. Tegenwoordig worden servo's meestal in de vleugel zelf gemonteerd, desnoods met een dekseltje (fotootje nodig?)
    Vroeger was er één centrale servo, kostprijs was daar een factor voor. Er staat daarover een zeer leerrijke discussie hier: http://www.modelbouwforum.nl/threads/welke-kracht-op-stuurvlakken.237420/

    Doe rustig verder Arnold, da's de beste manier!
     
  12. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Op de zender de ailerons samen laten zakken, geen aparte flap. Scheelt 0.0 gewicht!
    Ik weet alleen niet op dat een beetje werkt,flaps horen eigenlijk aardig dicht tegen de romp aan te zitten.

    Op de foto zie je een vurenhouten raampje voor de servo met plankje te monteren, die ligt er weer uit.
    Ik ga nu een vakje dichter naar de vleugelwortel toe, nu word het "kozijntje" van triplex, ik had er al een beetje spijt van dat ik vuren had gebruikt.

    Ik de knoop betekent dat het luikje voor de servo in hetzelfde vakje zou moeten komen als de strutophanging, dat komt volgens mij niet helemaal lekker te zitten.

    Wat de servo plaatsing betreft:
    Ik kijk af en toe bij E. Hof ,(vind je niet erg toch, Eddy?) Erg leerzaam! En het motiveert enorm, om zo'n mooie piper te zien!
    Svenson schrijft pushrods 1.5 mm voor, een "haaks-ommetje" en 1 servo in het midden van de vleugel.....lijkt me ook aardig zwaar al dat ijzer, gaan we niet doen!

    Groeten, Arnold
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2016
  13. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Hoi Arnold, ik kijk ook bij jou:koud:.
    Ik zou in jouw geval ook voor 1 servo per roer gaan: zo direct mogelijk = zo min mogelijk speling.
    Groeten, Eddy
     
  14. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ailerons naar beneden zetten gaan we niet doen omdat je tips dan sneller overtrokken geraken en je dus hard in een stall kan komen.
    Er is een reden dat flaps aan de binnenkant zitten....
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  15. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Aha, daar leren we weer iets!

    Een miniupdate, het servo luikje overnieuw gemaakt, hier past precies een plaatje in van ply, 2.5 mm,met de servo erop
    De strutbevestiging gemaakt.
    Dit zijn verenstaal u-tjes van 3 mm dik.
    In de epoxy en met een plaatje erover van 5 mm dik, lekker stevig aan de ply-rib van 3 mm.

    Hieraan komen oogjes met de struts, op z'n plek gehouden door van die ronde dingetjes met imbusjes, ik weet zo gauw de naam niet
    Effe gauw met mn mobiel geschoten plaatjes, de wazigheid voert weer de boventoon [​IMG][​IMG][​IMG]

    Groeten, Arnold
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  16. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    In het Engels heet dit een clevis :)
    Niets aan toe te voegen. Allemaal zeer netjes!
     
  17. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Wegens weinig tijd weinig opgeschoten,

    Het servo luikje is verder klaargemaakt en de onderkant verder ingedekt
    [​IMG][​IMG]
    Verder een poosje aan het dokteren geweest met de vleugelbevestiging[​IMG][​IMG]
    Die losse rib moet tegen de romp aankomen.
    Het zit nagenoeg spelingsvrij, alleen wil ik die rib opnieuw maken en dan in een andere vorm, dat wordt later wel duidelijk.

    Verder vandaag groene oratex gehaald, leek mij bij nader inzien toch beter, spuiten kan dan altijd nog maar het hoeft niet.

    Volgende week verder met de andere vleugelhelft, daarna is het schuren en schaven geblazen.
    Ik wacht expres met het schaven en schuren van deze vleugelhelft, mn vorige kistje ben ik daar weleens te vlug mee geweest

    Groeten, Arnold
     
    Laatst bewerkt: 14 feb 2016
    E.hof vindt dit leuk.
  18. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Nog bedankt voor je compliment, Dries.

    We zijn inmiddels aan de andere vleugelhelft begonnen, het meeste denkwerk zit in die andere helft, dat scheelt een hoop tijd.
    Als deze klaar is ga ik voor allebei de ailerons maken en schuren.
    De foto's laat ik maar achterwege, het is eigenlijk spiegelbeeld

    Ik denk dat ik die clevis verkeerd begrepen heb, is dit niet hetzelfde als een gaffelkop of een kwiklink?
    Dit zou ook heel goed kunnen werken als strutbevestiging, misschien dat ik daar wat mee ga doen, ze zijn alleen behoorlijk prijzig!

    Misschien dat iemand van jullie een adresje weet of een alternatief!

    Groeten, Arnold
     
  19. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Hoi Arnold, ik hoop dat dit je vraag beantwoord. Ik weet niet hoe het Svenson ontwerp is, maar ik stel me zoiets voor:
    - de clevis kun je van messing strip maken en monteren aan de vleugelstrut met een boutje-moertje + epoxy(zou ik doen).
    - de strut zit aansluitend met een wielstop, cq stelring op de 3 mm U-tjes vast. Het is verstandig om een plat sleufje aan het 3 mm staal te slijpen en het imbusje met loctite of iets dergelijks vast te zetten.
    Arnold 85_1.jpg

    Groeten, Eddy
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2016
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  20. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Bedankt Eddy, hier kunnen we wat mee.
    Dat verenstalen u-tjes zit erin, de rest moet nog komen!
    Ik probeerde een wielstop uit te leggen, dit is mislukt, uiteindelijk is het goed gekomen, ik weet nu wat een clevis is en ook wat een wielstop is

    Groeten, Arnold
     
    E.hof vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina