Swalmen 24 september

de enige turbulentie die ik ben tegengekomen werd veroorzaakt door m'n tip turbulatoren.

Gisteren ondervonden dat een wedstrijd ook leuk kan zijn als het resultaat een keer wat minder is.
Felicitaties aan Jan met het behalen van een 1000-der op z'n eerste F3K wedstrijd!!!

Bas

Dank voor de felicitatie Bas!
Mijn doelstellingen waren: 1) Brevet vliegen 2) Wedstrijd uitvliegen zonder brokken.
Is allebei gelukt.Van een 1000- der durfde ik niet eens te dromen......
Het was natuurlijk ook een geweldige vliegdag.
Ik heb erg genoten en heel wat bijgeleerd.
Nu de hele herfst/winter stug dooroefenen, want er moet nog heel wat verbeterd worden!

Theo,
2 vraagjes:
1) op de F3K site staan de uitslagen van Swalmen als .ods files; daar kan ik niets mee.
Zou je er ook de .xls files op kunnen zetten? (Zoals ze er ook voor Dokkum op staan)? Dank je
2) Op welke zender en wanneer worden de TV-opnamen uitgezonden?

.ods is Open Document Standard. Te lezen door gebruikers die niet verplicht de Microsoft spullen gebruiken. Een hele grote groep dus. Nu kunnen Linux en Mac gebruikers de bestanden ook lezen. PDF was ook een mooi formaat geweest.

Excel en Word kunnen bij mijn weten .ods bestanden inlezen. Probeer het eens met Word.

.ods is Open Document Standard. Te lezen door gebruikers die niet verplicht de Microsoft spullen gebruiken. Een hele grote groep dus. Nu kunnen Linux en Mac gebruikers de bestanden ook lezen. PDF was ook een mooi formaat geweest.

Excel en Word kunnen bij mijn weten .ods bestanden inlezen. Probeer het eens met Word.
Dank je Wubbe,
Ik heb alleen maar Mac's. daarop ook Office, maar noch Word ("het bestand bevat fouten") noch Excel ("onleesbaar bestand") kunnen het .ods bestand openen.
Een .xls bestand zoals bijv. de uitslag van Dokkum werkt perfect. Dan kun je ook de daadwerkelijk gevlogen tijden zien.

Een Mac met Office? Waarom geld uitgeven aan minder functionaliteit.
Installeer NeoOffice. Kan alle bestanden lezen en schrijven. Gratis.

Linux gebruikers kunnen niets met xls, wel met ods.

Theo houdt zich aan open standaarden en zo hoort het ook.
Xls en doc zijn geen open standaarden...

Laatst bewerkt:

Wat heb je aan open standaarden wanneer 80% van de gebruikers ze niet kan lezen.
Er zullen weinig linux gebruikers die geen Open Office Calc hebben en er dus niet bij kunnen.
Ik denk dat 99% van de computer gebruikers XLS kan lezen.

Dat je niet van Word of Windows houdt kan ik me voorstellen, maar Excel is helemaal OK.

Rick

Jan,

Ik had deze vraag ook al van Henk. Het ODS bestand is in te lezen met Open Office. De grote tegenhanger van MS Office.
Zoals Leon al aangeeft is dit voor ieder platform te gebruiken. Open Office kan je gratis downloaden op OpenOffice.org downloaden in het Nederlands Slechts 140Mb voor het totale pakket!
http://www.libreoffice.org/ is de opvolger van Open office

Waarom de bestanden in Open Office
Het programma welke voor de loting, scorebriefjes en scoreverwerking gemaakt is is een excelbestand. Ik vul deze altijd voor de wedstrijd en stuur hem dan naar de organisatie. En dan begint het gedonder. Iedereen heeft excel maar altijd net een andere versie. Macro's werken dan ineens niet meer en andere onverklaarbare dingen gebeuren die je niet zou verwachten.
Met de nieuwste versie van MS Office heb ik persoonlijk nog steeds problemen. Ziet er heel anders uit en ik kan er maar niet aan wennen.

Open Office Calc (is gewoon excel) ziet er uit als excel en werkt heerlijk. Doordat het gratis te downloaden is kan iedere organisator probleemloos de software draaien. Macro's zijn ook veel eenvoudiger op te nemen in het menu. Een hele verbetering voor het programma.

Bestanden op de site
Deze kunnen niet in PDF format. Het leuke is juist door de taken ( verschillende werkbladen) heen te bladeren en hier iets in te veranderen. Je ziet dan direkt wat voor gevolg dat heeft op de stand. Wat nu als ik die 120 in de oplopende taak wel had gehaald bijvoorbeeld.
De bestanden in ODF format zijn ook nog eens veel kleiner dan de XLS bestanden. Dat scheelt echt een heel stuk!! Zo houden we de hoeveelheid data beperkt.

Het is niet mijn bedoeling mensen aan te zetten tot open office. Voor diegene die stug vasthouden aan excel kan ik het in Open office opslaan in excel format. Open Office kan gewoon XLS importeren en exporteren :)
Stuur mij een mail dat je ze graag in dat format wil hebben dan stuur ik het via mail.

Laatst bewerkt:

Dag Wubbe,
Wel off-topic, maar toch.
Ik heb in een professionele omgeving met Mac's gewerkt en dan is het wel handig als de Word documenten en Excelsheets die je maakt/verstuurd ook de rest van de, nog steeds nagenoeg volledig op windows werkende, wereld gelezen kunnen worden. Dus Office op de Mac.
Prive, nu ik gepensioneerd ben, natuurlijk ook de Mac's blijven gebruiken

Jan,

Ik had deze vraag ook al van Henk. Het ODS bestand is in te lezen met Open Office. De grote tegenhanger van MS Office.
Zoals Leon al aangeeft is dit voor ieder platform te gebruiken. Open Office kan je gratis downloaden op OpenOffice.org downloaden in het Nederlands Slechts 140Mb voor het totale pakket!
Home » LibreOffice is de opvolger van Open office

Waarom de bestanden in Open Office
Het programma welke voor de loting, scorebriefjes en scoreverwerking gemaakt is is een excelbestand. Ik vul deze altijd voor de wedstrijd en stuur hem dan naar de organisatie. En dan begint het gedonder. Iedereen heeft excel maar altijd net een andere versie. Macro's werken dan ineens niet meer en andere onverklaarbare dingen gebeuren die je niet zou verwachten.
Met de nieuwste versie van MS Office heb ik persoonlijk nog steeds problemen. Ziet er heel anders uit en ik kan er maar niet aan wennen.

Open Office Calc (is gewoon excel) ziet er uit als excel en werkt heerlijk. Doordat het gratis te downloaden is kan iedere organisator probleemloos de software draaien. Macro's zijn ook veel eenvoudiger op te nemen in het menu. Een hele verbetering voor het programma.

Bestanden op de site
Deze kunnen niet in PDF format. Het leuke is juist door de taken ( verschillende werkbladen) heen te bladeren en hier iets in te veranderen. Je ziet dan direkt wat voor gevolg dat heeft op de stand. Wat nu als ik die 120 in de oplopende taak wel had gehaald bijvoorbeeld.
De bestanden in ODF format zijn ook nog eens veel kleiner dan de XLS bestanden. Dat scheelt echt een heel stuk!! Zo houden we de hoeveelheid data beperkt.

Het is niet mijn bedoeling mensen aan te zetten tot open office. Voor diegene die stug vasthouden aan excel kan ik het in Open office opslaan in excel format. Open Office kan gewoon XLS importeren en exporteren :)
Stuur mij een mail dat je ze graag in dat format wil hebben dan stuur ik het via mail.
Duidelijk Theo,
Open Office is mij bekend, het past er vast nog wel bij op mijn Mac.
Groeten,
Jan

Dag Wubbe,
Wel off-topic, maar toch.
Ik heb in een professionele omgeving met Mac's gewerkt en dan is het wel handig als de Word documenten en Excelsheets die je maakt/verstuurd ook de rest van de, nog steeds nagenoeg volledig op windows werkende, wereld gelezen kunnen worden. Dus Office op de Mac.
Prive, nu ik gepensioneerd ben, natuurlijk ook de Mac's blijven gebruiken
Dag Jan,

Ik gebruik mijn Mac ook professioneel (ZZP-er). Wat ik al zei: Ik kan met NeoOffice MS-Word en MS-Excel bestanden lezen en schrijven. Geen enkel probleem.

Jouw 'regel': Dus Office op de Mac is een iets te snelle conclusie. Of, laat ik het anders zeggen: Het is één oplossing voor het probleem, maar er zijn meer oplossingen ;)

Het leuke is juist door de taken ( verschillende werkbladen) heen te bladeren en hier iets in te veranderen. Je ziet dan direkt wat voor gevolg dat heeft op de stand. Wat nu als ik die 120 in de oplopende taak wel had gehaald bijvoorbeeld.
Dat kan niet met .txt

Hoi,

Je kan steeds het ods bestand uploaden in Google spreadsheets. Dit werkt vlot voor mij en laat je ook toe om het te delen met andere gebruikers die niet beschikken over MS Office, LibreOffice of een ander pakket...

Cheers,
Johan

Wat heb je aan open standaarden wanneer 80% van de gebruikers ze niet kan lezen.
Er zullen weinig linux gebruikers die geen Open Office Calc hebben en er dus niet bij kunnen.
Ik denk dat 99% van de computer gebruikers XLS kan lezen.

Dat je niet van Word of Windows houdt kan ik me voorstellen, maar Excel is helemaal OK.

Rick
Helemaal eens!

"Er zullen weinig linux gebruikers zijn die geen Open Office Calc hebben"
Ik lees hier: Bijna alle Linux gebruikers hebben Open Office Calc.

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt? Kan Open Office Calc nu XLS lezen of niet? Volgens mij niet en wel .odf (daarom heet het Open Office Calc).

Wat is nu je punt? (en wat is er OK aan Excel)?

Beste mensen, laten we het een modelbouwforum houden.

Vanaf volgend jaar doen we het volgende.
Ik plaats beide bestanden op de site. Zowel ODS als XLS. Na een paar weken verwijder ik het XLS bestand. Iedereen heeft dan tijd genoeg gehad zijn bestand naar keuze te downloaden. Gezien de bestandsgrote valt de keuze dus op het ODS bestand om te laten staan. 200KB ipv 1,2 MB

iedereen weer blij? :wink:

Beste mensen, laten we het een modelbouwforum houden.

Vanaf volgend jaar doen we het volgende.
Ik plaats beide bestanden op de site. Zowel ODS als XLS. Na een paar weken verwijder ik het XLS bestand. Iedereen heeft dan tijd genoeg gehad zijn bestand naar keuze te downloaden. Gezien de bestandsgrote valt de keuze dus op het ODS bestand om te laten staan. 200KB ipv 1,2 MB

iedereen weer blij? :wink:
Prima!!!

Back