Jan,
Ik had deze vraag ook al van Henk. Het ODS bestand is in te lezen met Open Office. De grote tegenhanger van MS Office.
Zoals Leon al aangeeft is dit voor ieder platform te gebruiken. Open Office kan je gratis downloaden op
OpenOffice.org downloaden in het Nederlands Slechts 140Mb voor het totale pakket!
Home » LibreOffice is de opvolger van Open office
Waarom de bestanden in Open Office
Het programma welke voor de loting, scorebriefjes en scoreverwerking gemaakt is is een excelbestand. Ik vul deze altijd voor de wedstrijd en stuur hem dan naar de organisatie. En dan begint het gedonder. Iedereen heeft excel maar altijd net een andere versie. Macro's werken dan ineens niet meer en andere onverklaarbare dingen gebeuren die je niet zou verwachten.
Met de nieuwste versie van MS Office heb ik persoonlijk nog steeds problemen. Ziet er heel anders uit en ik kan er maar niet aan wennen.
Open Office Calc (is gewoon excel) ziet er uit als excel en werkt heerlijk. Doordat het gratis te downloaden is kan iedere organisator probleemloos de software draaien. Macro's zijn ook veel eenvoudiger op te nemen in het menu. Een hele verbetering voor het programma.
Bestanden op de site
Deze kunnen niet in PDF format. Het leuke is juist door de taken ( verschillende werkbladen) heen te bladeren en hier iets in te veranderen. Je ziet dan direkt wat voor gevolg dat heeft op de stand. Wat nu als ik die 120 in de oplopende taak wel had gehaald bijvoorbeeld.
De bestanden in ODF format zijn ook nog eens veel kleiner dan de XLS bestanden. Dat scheelt echt een heel stuk!! Zo houden we de hoeveelheid data beperkt.
Het is niet mijn bedoeling mensen aan te zetten tot open office. Voor diegene die stug vasthouden aan excel kan ik het in Open office opslaan in excel format. Open Office kan gewoon XLS importeren en exporteren

Stuur mij een mail dat je ze graag in dat format wil hebben dan stuur ik het via mail.