"Swastika" op schaalmodellen

Natuurlijk zijn er altijd "moraalridders" die direct over anderen hun mening (terecht of onterecht) moeten geven. Vaak zijn dit mensen die het zelf niet zo nauw nemen.
Gelukkig leven we (nog) in een vrij land, al moet ik zeggen dat we steeds meer beperkingen door de overheid krijgen opgelegd. Maar dit is mijn persoonlijke opvatting.;)

Of je gebruikt het andere symbool van de luftwaffe zoals op dit toestel..

006.jpg

Dat zou raar zijn want dat kruis wordt namelijk nog steeds gebruikt door de huidige luftwaffe.

Het schildje met kruis doelt op het geschwader.( Groep )
Dit was naargelang elke groep anders.
Dat op de staart is waar het over te doen is in dit draadje.

http://
Nog wat voorbeelden van staffel schilden.

Johan.

En daar ging het ook niet om.
Als je het schaal maakt staan er en een balkenkruis en een swastika op. De eerste kan de laatste niet vervangen.

Ik snap waar het omgaat maar het was maar een suggestie.. De Messerschmitt heeft altijd alleen maar gevlogen met swastika? Hij is namelijk ook al ingezet tijdens de Spaanse burgeroorlog..

weet je wat het is , het is gewoon dom dat er over de swastika wordt gezanikt.
het heeft zelfs voordelen dat dit symbool af en toe op het netvlies komt , dat helpt ons herinneren aan de verschrikkelijke gebeurtenissen die zich hebben afgespeeld in die tijd .
wat dat betreft is het gewoon een medium welke door mensen gebruikt kan worden om ophef te maken , maar diezelfde mensen kunnen hier ook anders mee omgaan en inzien dat een hystorisch schaalmodel gewoon voorzien kan zijn van een swastika, zonder dat de piloot het eens is om mensen in treinen te stoppen en te deporteren naar auswitch .
ik walg bijvoorbeeld van dit symbool als er weer zo`n stelletje hersenloze imbecielen een begraafplaats op gaan en daar de grafzerken van deze symbolen voorzien met een spuitbus oid.
het is een symbool wat is " misbruikt " door de toenmalige gestoorden die meegedaan hebben aan deze gruweldaden .
ik ben zelf gefascineerd geweest van deze gebeurtenissen in de 2de wereldoorlog en heb er veel over gelezen en documentaires over gezien , deze fascinatie kwam niet voort uit het feit dat de daden van de duitsers mij fascineerde , maar dat 1 enkel iemand in de vorm van adolf hitler het voor elkaar kreeg om zoveel mensen te mobiliseren om mee te doen aan een misdaad van deze magnitude.

laten we nou eens eerst bij het zien van dit symbool stilstaan om in te schatten waarom dit symbool is toegepast , alvorens we dit meteen in een hokje plaatsen en in dit geval de schaalvlieger als negatief persoon te bestempelen.
er zijn genoeg mensen die dit symbool uitbeelden op schaalmodellen van schepen/tanks/vliegtuigen/treinen enz die absoluut onder geen beding staan achter de tragedie welke zich voltrokken heeft in de 2de wereld oorlog .

leven en laten leven zou ik zeggen ......

mvg

Even verbetering.
Tijdens de Spaanse burgeroorlog was het gewoon een zwarte X op een witte rechthoek, geen swastika.
Meestal op het richtingsroer zelf aangebracht.

Johan.

@ ultim@te
Ik ben helemaal niet tegen het waarheidsgetrouw maken van een model en als daar een swastika op hoort te zitten dan is dat zo. Maar ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn van een oudere generatie die daar aanstoot aan nemen. Dus ja je mag er een swastika op zetten maar dan moet je ook rekening houden met negatieve reacties. Lijkt me logisch. Ik probeer alleen uit te vogelen of die swastika er altijd al op heeft gezeten. Want als dat in het begin niet zo was dan blijf je waarheidsgetrouw zonder het risico te lopen dat mensen er aanstoot aan nemen..

@chow :

ik begrijp het maar er zijn hele groeperingen die nu stellig verkondigen dat alles in 40/45 nooit is gebeurd en dat alles nooit heeft plaats gevonden .
dat en wat ik eerder omschreef over het bekladden van de grafzerken dat is erg schokkend voor het aantal mensen die de oorlog nog bewust hebben meegemaakt .
waar ik meer op doelde was dat er diverse mensen zijn ( zoals roel v essen ons vertelde ) die dus absoluut de oorlog niet hebben meegemaakt maar zich wel als moraalridder opstellen en anderen verbaal en of erger aanvallen als er een swastika wordt toegepast op een model .
de mensen die er bij waren en nu nog leven zijn inmiddels allemaal achter in de 70 en zullen niet in grote aantallen aanwezig zijn op vliegclubs waar een aantal schaalvliegers aanwezig zijn met een swastika op de staart oid .
dit laatste vooral gezegd om de " schaal " van het door sommige schadelijke genoemde in kaart te brengen .

mvg

Het bekladden van grafzerken is ook voor jongere mensen schokkend. Verder wordt de swastika nog volop gebruikt door neo nazistische groeperingen in heel Europa. Tís dus nog steeds een hedendaags symbool.
Ik snap echter ook wel dat een schaalvlieger helemaal niet de intentie heeft een verwerpelijke ideologie te promoten. Tís dus de keuze aan het individu. Of je zet hem erop en gaat het gesprek aan als dat zou gebeuren of je laat hem weg.

@ chow :

helemaal mee eens , maar de stelling was dat de TS er vervelende reacties op zou kunnen krijgen en daarom breng ik ter sprake dat er eerst even gekeken moet worden in welke context dit gebeurd alvorens iemand in discrediet te brengen omwille van het symbool .

De reacties heb je eerder dan dat je de context kunt uitleggen ;) Vind het probleem verder niet zo ingewikkeld. Of je doet wat je zelf wilt en staat er open voor mensen die erover gaan zaniken uit te leggen wat je hobby is of je laat dat symbool weg. Makkelijker kun je het niet maken.

touchè haha

gelukkig vlieg ik met een yak en een extra 33oL dan heb je deze dilemma`s helemaal niet .

mvg eric

Back