Ja dat is hem, alleen heeft hij geen breek. Ik heb hem nieuw 100 euro van Jee Pee gekocht. Leek me geen slechte koop.
Nee, lijkt me ook niet. Dit soort zwevers van 1,80 m vliegen mooi en stabiel. Persoonlijk vindt ik een v-tail leuk staan. Al was er tijdens de eerste vlucht van de mijne wat verschil van mening wat de uitslagen zouden moeten zijn. Het is namelijk precies andersom dan met ailerons, en gelijk aan die van het roer. Als je erachter staat naar rechts, linkerhelft omhoog, rechterhelft omlaag. Als je naar links stuurt, linkerhelft omlaag, rechterhelft omhoog. Op het veld werd ik gewaarschuwd! Heee, dat moet andersom!! maar ik had het vliegtuig in de garage al een keer opgehangen aan een touwtje, om de roer uitslagen te controleren. Succes en laat even weten hoe de aandrijflijn werkt, als ie vliegt. Johan
Heren het gaat om oude wedstrijd ontwerp in 7-cellen klasse. Ontworpen door dhr. Kostka in Opava, Tsjechie. Oospronkelijk aangedreven door Mega R3 (3 turns) motor 7x 1700 SCRCs en 13x8 Falco klapprop. Later is motor vervangen door lichtere type Mega Midi met bijnaam" buclik" kortere verzie van lompe R3 (380g). I weet het niet of de nieuwe versie ingekorte romp heeft, maar met oude romp was en probleem met balanceren (neus was te kort). Tegenwoordig worden deze gebruikt ook voor RCE-N wedstrijden meestral uitgerust met Mega 22/20/x of 22/30/s klasse motoren em props romd 13". Accus zijn meestal CP1600 of RC 1700. Het gaat puur om wedstijd vliegen en motor-tijd is heel beperkt. Voor vrije-tijd vliegen is dan 8xRC2000 of 8xRC2400 beter. Vliegd prima, echter geen hotliner.... :wink:
Die Tsjechische 7 cellen wedstrijd was afgeleid van de zweeftaak van F5B. 5 minuten zweven met zo min mogelijk motorloop. Die R3 (heb er nog 1 liggen) trekt dan ook boven de 70A. Hoop bot vermogen, maar niet erg zuinig dus. Wedstrijden zijn dus kennelijk nog steeds populair in Tsjechie. In zwitserland heb je een vergelijkbare 6 cellen versie ("Swiss cup"). Werden vroeger veel automotoren bij gebruikt.
Ja het was heel lang geleden, ik heb ook nog R3 met 80A regelaartje thuis liggen. Helaas heb ik geen model voor, misschien aven anker opnieuw laten wikkelen met 7-9 turns, en direct met 16 cellen in een motorkist.... Het was echt in zo min mogelijk tijd zo veel vermogen mogelijk uit te trekken. 7-cellen worden nog steeds gevlogen. Het is niet al te duur in vergelijking m.b.v. 10-cells of zelfs FAI class. RCE-N zijn ook populair, daar kan je vliegen met ales wat op electronen loopt....
REM? Even een vraag tussen door als het mag aan Johan. Naar mijn mening is het bij mijn Swing ook mogelijk om een rem in te plaatsen?
Motorrem van regelaar zo wie zo nodig om grote klapprop tot stilstand te krijgen. En met dezelfde regelaar is langzaam draaiende prop als remmend vlak voorop prima als termiek en landingsrem te gebruiken, goed idee Arjen! Geen remklappen in vleugels meer nodig. [Proptermiekrem had ik zelf aan moeten kunnen denken toen mijn Tilt! electozwever incl passagiertje wel een erg klein stipje werd in Helmond]
Voor niet ingewijden: Door de motor zeer langzaam te laten draaien klapt de klapprop uit. Door het lage toerental functioneert hij niet als aandrijving maar levert hij slechts extra weerstand op en doet het als zodanig uitstekend als thermiekrem. Vanzelfsprekend zijn grote; vertraagde props hier efficieneter dan kleine direct aangadreven props maar ook daarmee wordt al een duidelijk merkbaar effect bereikt... :twisted: In Noodgevallen; zoals door Niek hierboven beschreven, waarbij het model door zeer sterke thermiek in korte tijd tot buiten het blikveld wordt gevoerd is het in de regel beter om het model met vol "up" en richting/aileron in een vrille/tolvlucht te brengen. Knappe thermiekbel die het model dan nog omhoog krijgt en dat met minimale belasting op het model..
OK, ik heb het het begrepen. Geen rem inbouwen dus, maar met mijn prop spelen. Zal er aan denken als ik onder de wolken terecht kom aan jullie wijze raad. nweer:
Klepjes en flapjes kunnen ook gewoon leuk zijn om te hebben. Bij ons vliegen mensen met een multiplex alpha met rolroeren en flaps, terwijl dat vliegtuig met alleen richting/hoogte eigenlijk al prima vliegt. Mensen vinden het gewoon leuk om met alle mogelijkheden te spelen (en lekker mixen met je zender :lol: )
Klopt. Maar die persoon vind het extra gewicht en kosten (4 micro servo's) waard om z'n vliegtuig zo "echt" mogelijk te hebben. Dat het de prestaties niet helpt (minstens 10% zwaarder) is geen issue 8O . Ieder z'n hobby. Er zijn ook mensen die gaan fietsen of zelfs rennen, terwijl ze een auto hebben :lol:
Heeft fietsen of rennen vs. Auto nog wel wat met het onderwerp te maken??? :rolling: Hier werd gevraagd of het lonend was om kleppen in te bouwen. Niet of het leuk :lol: kon zijn....