Hallo vrienden, Ik heb een motor zwever swing span. 1769 mm. Er staat voorgeschreven een 600 motor klasse. Kan ik er een Graupner speed 600 18200 toeren in zetten, en hoe zwaar moet ik de accu's gaan gebruiken? En wat voor een klapprop moet ik hiervoor nemen? TITA
Even over de benamingen: Alleen het bestelnummer is bij graupner een betrouwbare aanduiding. Rest zijn marketting aanduidingen. Bruikbare combinaties in directe aandrijving: speed 600 8,4v (nummer 3301) met 7 of 8 cellen en 8 x 4.5 klapprop Vooral met 8 cellen een fraaie combinatie. speed 600 8.4V BB SP (nummer 6313) met 7 cellen en 8 x 4.5 klapprop Heeft op 7 cellen iets meer vermogen dan de 3301, maar door gebrek aan koelmogelijkheden overlijdt deze motor vroegtijdig (en is duurder) Deze motor is ten onrechte populair naar mijn mening. Alle maten SC cellen van sanyo bruikbaar (RC1700, RC2400, RC3000) Wil je wat lichter is RC1600 4/5SC een goede cel.
Mijn zwever met een span van 1,80 vliegt prima op 7 of 8 cellen 1700 Mah. Ook op 2400 Nicads en 3000 NiMh. Maar 1700 Mah is voldoende. Nu zit er een 9x6 klappropje op, eerst een 8x4,5. Het verschil is met windstil weer, met een 8x4,5 moest ik een flink gooien, met de 9x6 vliegt ie bijna uit m'n handen. Ik heb er een graupner 600BB, 12volt voor. Johan
In de Graupner beschrijving van de 600 7,2V (1793) geven ze aan dat hij geschikt is voor zwevers van 1,8 mtr. Of is het toch maar beter de 8,4 te gebruiken naar jullie ervaring.
De 600 7,2V (1793) is een snelloper. met 7 cellen een 7 x 3. met 8 x 4.5 brand het snel door. Wat weegt die swing met 7 cellen en speed 600? 1500g? gooi ik het even door e-calc. Online kan je ook berekenen: http://custompaintjob.com/ezcalc/dma.asp
Berekening. Gut wat komt dit beroerd op het scherm Hoe zet ik een fixed pitch font aan? Aha, met het code knopje. Code: Plane aa swing aa swing aa swing aa swing aa swing Setup 3301-7 3301-8 6313-7 6313-8 3302-8 Prop KRPM 9.84 10.80 9.66 10.57 7.32 Prop Watts 92 122 87 115 68 Motor Watts 155 204 162 212 136 Motor Amps 20.1 23.6 21.1 24.6 14.9 Battery Amps 20.1 23.6 21.1 24.6 14.9 % Motor Eff. 60 60 54 54 50 *Prop Diameter 8.00 8.00 8.00 8.00 9.00 *Prop Pitch 4.50 4.50 4.50 4.50 5.00 *Plane grams 1503 1559 1503 1559 1559 Watts/kg 103 131 108 136 88 Max m/s 2.75 3.60 2.59 3.35 1.96 @ angle 14 17 13 16 11 Max climb m 824 917 738 820 791 Thrust grams 612 750 588 715 519 *Motor S600 8.4V S600 8.4V S600 BB SP S600 BB SP S600 12V Type #3301 #3301 8.4V 8.4V #3302 Cell Type RC-1700 RC-1700 RC-1700 RC-1700 RC-1700 *Cell Count 7 8 7 8 8 Pack Wgt g 387 442 387 442 442 ElectriCalc 09-16-2002 23:17:10 OK, wat zien we hier. Bij "max climb m" zie je de totale hoogte als je in 1 keer de accu leeg zou vliegen. Reken zelf hoeveel stijgvluchtjes van 150m er in zitten. Max m/s geeft aan hoeveel je maximaal kan stijgen (met stijghoek eronder) Alle props = 8 x 4.5. Behalve laatste (Johan voorbeeld) Rendement van alle combinaties niet bijzinder hoog, maar 60% gaat nog. de 6313 "SP" motor heeft lager rendement. Je ziet dat de speed 600 12v (klopt dit type Johan?) best wel stijgt met een grote prop, maar rendement wordt erg laag (<50%) Totale hoogte is dan minder. Kijk eens naar het verschil tussen 7 en 8 cellen. 30% meer stijgsnelheid. #3301 met 8 cellen en 8 x 4.5 gaat het best.
Tip voor tabellen: maak de tabel in een editor met een fixed pitch font (Courier), lijn alles uit met spaties. Copy/paste tabel naar forum, zet Code: en [/code ] om de tabel. Vraag aan Robert: hoe kan ik letterlijk [code] in de tekst opnemen zonder dat er echt code gebruikt wordt, 'escape' dus.
Ik wacht met vreze op een opmerking van Niek @Dirk Geen paniek , ik wil letterlijk de volgende teksten in mijn post kunnen opnemen: " Code: " , "[quote]", "[list]" enzovoort. Handig als je iemand het gebruik van tags uit moet leggen zonder dat deze teksten als tags ge-interpreteerd worden. :offtopic: Wat betreft virusi: ik heb jarenlang zonder virus-scanner gewerkt, nooit een virus gehad. Nou vooruit, wel een of ander zwak onschadelijk geval. Wel voorzichtig met onbekende mailtjes, preview window uitgeschakeld. Famous last words ... :wink: Nu gebruik ik wel een scanner.
Ja, speed 600 12 V klopt. Ben het met je eens 8 cellen en een 8x4,5 (graupner) klapprop is een goede combinatie. Nadat een prop brak, heb ik de 8x4,5 vervangen door een 9x6. (Die hadden ze nog liggen). Het viel me op dat iets meer kracht had. Johan
Heb even onder de motorkap van de zwever gekeken. Het is de GR 3302 Graupner speed 600 BB Turbo 12V Bevalt goed, draait op 7 soms 8 cellen, doet ie op z'n sloffen. Johan
Als deze motor (met laag rendement en vermogen) al bevalt, zal je met de #3301 (sp600 8,4V) nog een stukje beter stijgen.
Ik koos voor de 12 volt versie omdat ik dacht dat 8x1,2v=9,6 Volt de levensduur van een 3301(8,4v) nadelig zou beinvloeden. Maar mischien valt het allemaal wel mee. en zijn de 3301 en 3302 goede keuzes voor een 1,80 zwever. Johan
Hmmm, zit ik dus aan de goede kant. Heeft trouwens wel een prijskaartje, vergelijk de graupner 3301 en 3302 maar eens. Johan
Een motor nemen met een veel hogere spanning is geen garantie dat de motor heel blijft. Door het lagere rendement (in deze toepassing) loop je alsnog de kans dat de motor heet loopt. Motor #3302 zal niet stuk gaan, maar je hebt niet hoogste rendement.
Ik weet niet meer welke motor er orgineel bij de zwever werd geleverd. Protech focus 180. (mabuchi 550????) Die motor werd al heet op 7 cellen en na een paar keer vliegen op 8 cellen begon ie vreemd te ruiken. Op de koperwindingen zit een kunstof laagje dit was gesmolten, dan weet je het wel. Nu heb ik deze motor (3302) al weer meer dan anderhalf jaar. Mocht ie ooit bezwijken zal ik de 3301 overwegen. Vooralsnog voldoet de 3302 nog prima! En blijf ik met deze prop, accu combinatie binnen de specificaties, wat betreft voltage en toerental. Johan
Zo, na al deze wijze woorden en ingewikkelde berekeningen ben ik ook achter gekomen dat ik op het laatste oordeel ben gekomen. Mijn Swing plus gewicht zonder inbouw is 380 gr. Een graupner 3301 met een 8x4,5 klapprop en een 1700Mah batterij pakket . De 3301 is in ieder geval ook niet zo duur. Nu heb ik bij 2 brothers nog gebeld naar 1700 Mah van Sanyo en die wisten mij te vertellen dat deze serie er uit gaat. Beter kan ik de 3000 serie gebruiken, die zijn niet zo er veel zwaarder en kan je lekker lang vliegen.
Goede keus! wel 8 cellen nemen. Als er geen thermiek is kan je meet meer Mah langer vliegen, echter met een licht vliegtuig heb je meer kans op het meeliften op een thermiekbel. Dan is het zaak om een zo licht mogelijk accu pakket te nemen. Als je het geluk hebt om een keer op een "thermiekerige" te kunnen vliegen, kun je lang, heel lang boven blijven. Leuk niet? al die keuzes. Johan