T-rex 500

Ik zit alleen nog te twijfelen tussen een 5S of 6S. Als ik met 6S 6 minuten flighttime kan behalen met genoeg power ben ik tevreden. Vlieg ik minder dan 5 minuten dan zal ik toch maar 5S moeten kiezen.

Heb je de video's op 4s gezien? Zelfs dan al genoeg vermogen wat mij betreft, dus met 5s moet het helemaal lukken. Kijk, wil je flink hard knallen maar ben je erg slecht in cyclic management dan is het natuurlijk nuttig om alles eruit te halen wat erin zit. Ik weet van mezelf dat ik dat niet nodig heb omdat ik ook kan knallen met iets minder vermogen (vermogen gelijk aan de 600 vind ik genoeg!).
De hype om de 6s is sowieso onzin omdat 80% van de mensen die PERSE superveel vermogen moeten hebben dat toch niet aan kunnen spreken.

Met mijn 600 vlieg ik ook gewoon op een 6s 5000 pakket met verder standaard motor + regelaar en heb pieken van ongeveer 2500 watt en meer vermogen dan ik ooit gehad heb in een 50 size helicopter. Deze voeren ze ook vaak op naar 8s of 10s, maar het extra gewicht zou ik niet willen hebben.

Cheers,

Richard

Laatst bewerkt:
Nou het gaat al lekker met alle berichten naar aanleiding van mijn vraag. Wat ik graag zou willen weten of de 500 ook op 4s goed te vliegen is. Is dit het geval met welk motortandwiel zou je dan het beste kunnen vliegen? Ik heb op youtube wel de testvlucht op 4s gezien maar daar wordt vermeld dat het een 1900 kv motor is en bij de kit wordt een 1600 kv motor geleverd. Dus richard als je de t-rex 500 hebt zou jij daar dan misschien een antwoord op kunnen geven.

Groeten,

Wilco

Heb je de video's op 4s gezien? Zelfs dan al genoeg vermogen wat mij betreft, dus met 5s moet het helemaal lukken. Kijk, wil je flink hard knallen maar ben je erg slecht in cyclic management dan is het natuurlijk nuttig om alles eruit te halen wat erin zit. Ik weet van mezelf dat ik dat niet nodig heb omdat ik ook kan knallen met iets minder vermogen (vermogen gelijk aan de 600 vind ik genoeg!).
De hype om de 6s is sowieso onzin omdat 80% van de mensen die PERSE superveel vermogen moeten hebben dat toch niet aan kunnen spreken.

Met mijn 600 vlieg ik ook gewoon op een 6s 5000 pakket met verder standaard motor + regelaar en heb pieken van ongeveer 2500 watt en meer vermogen dan ik ooit gehad heb in een 50 size helicopter. Deze voeren ze ook vaak op naar 8s of 10s, maar het extra gewicht zou ik niet willen hebben.

Cheers,

Richard

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. De T-Rex 500 is een hele andere heli in verhouding tot de T-Rex 600, vergis je daar niet in. Ik volg de gang van de T-Rex 500 al vanaf het moment dat ze ermee bezig waren, want ik hem er met smart op zitten wachten. Het barst van de info. Wat me is opgevallen is dat je minimaal een 5S1P moet vliegen. De ontwerper (Jason Krause) vliegt ook met een 5S1P met een 15T pinion. Maar veel mensen vergissen zich erin, Jason is een ontzettend ervaren piloot met een hele goede collective management. Veel mensen die denken rustig te vliegen komen er achter dat ze niet altijd genoeg vermogen hebben. Staat even los van 3D.

Nu zeg ik niet dat je geen 5S1P moet vliegen, daar twijfel ik niet over. Maar ik zeg wel dat je beter geen 4S kunt vliegen, daar ben ik inmiddels wel over uit.

Een 5S1P kun je vliegen met een 14T of 15T
Een 6S1P kun je vliegen met een 12T of 13T (zit standaard bij de kit)

Maar uiteraard, alles moet je eerst proberen. Ik hou wel van 3D vliegen, maar vlieg het liefst rustig en sierlijk, ik hou ook niet van stick banging. Toch heb ik de power wel eens nodig.

Boudewijn

Laatst bewerkt:
De T-Rex 500 is een hele andere heli in verhouding tot de T-Rex 600, vergis je daar niet in.

Inderdaad, hij is VEEEL echt VEEEEEEEEEL kleiner!

Ik ben het met je eens dat 4s niet aan te raden is, maar als je kijkt naar hoe er met 4s gevlogen KAN worden dan valt dat nog niet eens tegen! En ik denk wel dat de 500 op 5s vergeleken kan worden met de 600 op 6s. Als je kijkt naar het vermogen per gram dan heb je met die 500 op 5s zelfs nog meer power... Op 6s heb je echt heeeeel veel power. Ik ben redelijk goed in collective management dus ik heb dat niet nodig, denk ik.

Cheers,

Richard

je hebt natuurlijk ook veel mensen die hem op 6s vliegen gewoon omdat ze verschillende bruikbare 3s packs liggen hebben van de T-rex 450 of andere vliegende tuigen die ze dan gewoon in serie kunnen plaatsen, zodoende moeten ze dan toch niet nog eens een andere soort lipo's gaan aanschaffen.
Zo vlieg ik ook mijn 500 met 2 lipo packs 3s 2500Mah in serie die ik ook nog in verschillende vliegtuigen gebruik.
En schijnbaar komt het vliegklaar gewicht van de 6s setup lichter uit dan van sommige 5s setups, je zit natuurlijk met een verschil in Mah's en hierdoor ook een kortere vliegtijd op de 6s, dus voor het gewicht moet je het ook al niet laten.
Mijn 500 vliegt zeer goed op de 6s, ik kan niet zeggen dat hij overpowered aanvoelt ofzo, volgens mij ligt het hem natuurlijk allemaal aan de afstelling.
Als je hem natuurlijk met een platte throttlecurve van 100% laat draaien en hem over de 14 graden pitch geeft schiet hij natuurlijk als een raket in de lucht, dat vind ik dan weer overdreven, maar als je sommige filmpjes op helifreak e.d. bekijkt is dat de trend en het enige wat telt om cool te zijn.
Hoogstwaarschijnlijk wordt hij ook alleen voor de video zo afgesteld en daarna gauw teruggeschroefd, kan mij niet inbeelden dat dit vliegbaar is, laat staan dat het voor iets nodig is.
Ik bedoel maar als je hem normaal afsteld met +11 en -11 en een aanvaardbaar toerental dat hij heel leuk vliegt en niet buitensporig aanvoelt!
Verder vliegt hij heel precies en strak, beter dan de 600N die ik gevlogen heb en helemaal niet te vergelijken met een 450!

Dit is enkel hoe ik erover denk he.

Groeten Gio.

Overigens zit er heeeel veeeel verschil in lipo's. Zeker de samengestelde packs (2x 3s) zullen nooit zo goed presteren als een gematched 6s1p pack. Ook het verschil tussen merken en de hoeveelheid C kan al veel schelen, en niet te vergeten de leeftijd van de packs.
Mijn 600 voelt op de 5000 6s1p EVO25 behoorlijk wat krachtiger dan op de 4900 6s1p EVO22, wel dat het eigenlijk niet zoveel zou moeten schelen. Ook merkte ik verschil tussen "nieuwe" packs op mijn 450SE en "oude", de echte "oempf" ben je dan kwijt maar ze geven nog genoeg vermogen om alles te doen.

Kortom, een goede 5s setup zal meer power hebben dan een "slechte" (samengestelde) 6s setup en natuurlijk is het ook van belang wat je verwacht, hoe je throttle curve staat en hoe je vliegt.
Als je 3s packs hebt liggen en je wil gewoon rondvliegen/lichte 3D dan is dat natuurlijk de ideaalste setup. Moet je nog accu's gaan kopen dan is de keus veel lastiger, maar met 5s kun je langer vliegen...

Cheers,

Richard

Ja die passen gewoon, op helifreak zijn veel mensen die die servos gebruiken. Voordeel schijnt te zijn dat ze minder snel kapot gaan in een crash (de tandwielen). Persoonlijk crash ik niet zoveel, dus boeit me dat niet echt.

Cheers,

Richard

Zo... ik heb eindelijk mijn T-Rex 500 binnen. :)

Ik ben al bezig met een setup & review voor op onze website. Ik zit alleen op een tweetal softboxen te wachten om foto's tijdens de setup te maken.

Gr. Boudewijn

zouden HS5245MG servo's ook passen? deze zijn iets groter een zwaarder maar hebben wel metaale tandwielen.

gr tom

Jazeker, die passen ook. Sterker nog, in de handleiding staan de volgende servo's aangegeven.

Futaba S9650 / S9257
Hitec HS-82MG / HS-5245MG
JR DS3405

Er zitten ook een aantal servo spacers en nuts in de kit. Omdat de HS-5245 te diep zijn kun je er servo spacerts tussen stoppen. De HS-82MG's zijn eigenlijk te klein, maar er zitten speciale spacers bij die het perfect passend maken. Er zitten ook nog eens Hitec servo arms in de kit. Er staat uiteraard geen voorkeur tussen Align of Futaba in, dat is aan jou.

Gr. Boudewijn

Laatst bewerkt:
Heey allemaal,

Gedurende deze dag zou ik het filmpje van mijn trex 500 online willen krijgen.
Ik kan jullie wel zeggen dat ding heeft power!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik vlieg hem met de 6s lipo's van flightpower en de 13T pinion en zo als je later deze dag kan zien heeft het ding fameus wat power.

groetjes jonas

heey allemaal,

Zo als belooft mijn filmpje staat online.
Het is wel men eerste vlugt met die heli en het weer was ook niet zo denderend.
Dus verwacht niet alteveel soeps.

Ik heb het filmpje op mijn website gezet.

Jonas Schelpe - 3D Pilot

Als er vragen zijn altijd welkom in men gastenboek.

Groetjes Jonas

Ik wil er ook een hebben alleen zit nog in dubio over de setup:

-Dat er een Futaba GY401 opkomt + een S9257 ben ik wel uit
-Op cyclic neig ik ook naar de Futaba S9257, passen deze er zo in?
-De lipo worden een FlightPower EVO25 2500mAh maar neem ik dan een 5S of 6S kan er overigens niet meer in dan 2500mAh?

Jonas, ziet er goed uit ! Wat was de headspeed op je filmpje ?

Het juiste toerental weet ik niet maar ik schat dat het rond de 2600 licht.
Ik vloog op het filmpje met de 12T pinion.
Dit weekend ga ik de heli proberen op de 13T en hoop dan rond de 2800 te zitten.
Dan zal ik ineens eens zien wat er uit de heli uit tehalen valt.

Groetjes Jonas

Zit al behoorlijk wat vermogen in zelfs met die te kleine pinion! Leuk om te zien, kan zelf ook niet wachten om ermee te spelen hehe..

Cheers,

Richard

oei , 2600 is niet mis zeg, voor mijn beginners-begrippen dan , he he
Is het echt merkbaar als je het zou veranderen naar, pak hem beet, 2300rpm ??? Dat kan dan best wel schelen in stroomverbruik waardoor je langer kunt vliegen of wil je dat juist niet met 3D ? Kort en heftig ..... mmm ...

Ik heb het al eens eerder genoemd, maar het lijkt een trend te worden om een zo hoog mogelijk toerental te kiezen ..... maar nogmaals , ik ben een beginner die net wat rond kan vliegen ..... misschien begrijp ik het over een paar jaar wel ... maar voor nu , vertel het me voor eens en altijd en ik zal er nooit meer naar vragen ... ahum .....

Hoe meer toeren hoe stabieler hij vliegt, ook in de wind. Hoe meer toeren, hoe agressiever hij reageert. Hoe meer toeren hoe meer hij in mag kakken voor het echt vervelend word.
Meer toeren vliegt fijner, is hij te aggressief dan kun je hem altijd temmen met zwaardere paddles bijvoorbeeld.

Dit zijn de redenen waarom er steeds meer met hoge toerentallen gevlogen word, ook door beginners. Nadeel is wel, ALS je crasht dat je dan meestal veel meer schade hebt... doordat er meer kinetische energie opgeslagen is in de rotorkop.

Voor 3D is meer toeren ook fijner, door alle bovengenoemde voordelen.

Het verschil op een 50 size tussen 1800 en 2000 is al erg goed merkbaar, dus op deze heli 2300 - 2600 toeren zeker. Een 450SE bijvoorbeeld vliegt heel lekker op 2500 toeren, maar word al een stuk wiebeliger op 2300 toeren. Tenminste in mijn beleving!

Als ik kijk naar hoe jij vliegt met jou heli, dan kan jij zelfs al flink nut hebben van meer toeren. Nu is jou heli een beetje wiebelig, met meer toeren zal hij snel een stuk stabieler worden... maar natuurlijk wel ten koste van de vliegtijd :wink: Probeer maar eens!!

Cheers,

Richard

Back