T-rex 600 of Logo 10 3D => logo 10 3D + filmpjes + MX24s

Ok, weer wat geleerd dus ....

Even een korte update; ik ontving mijn graupner mx-24s gisteren terug van graupner na een terugroepactie vanwege een probleem met de verstoring van de geheugens door zijn eigen antenne-signaal ....
Daarover was ik al erg boos, want hij kwam net uit de fabriek rollen en dan al een fout. Terwijl dit een afgeleide zender is van de mx-22 waarin zeer veel hergebruikt is !
Dit is op de kwaliteitsafdeling blijkbaar niet goed getest.

Enfin, ik ontving de zender terug en niks geen begeleidend briefje met een excuus of een uitleg, nada , nakkes !!
Wat een klote service van Graupner , sorry, vergeef me het woordgebruik maar ik kan het even niet anders verwoorden, dit vind ik echt superslecht.
Bovendien moet ik er nu nog zelf achter mijn centen aan voor de kosten die gemaakt zijn voor verzending !

Graupner en de zender zelf heeft bij mij persoonlijk heel wat goed te maken , want anders is het simpel en koop ik gewoon NIKS meer van Graupner.
Zij hebben blijkbaar nog nooit gehoord van 'klantenservice' ......

:-(

Ok dan...
Ik heb er pas een besteld.:)
Als ik hem heb neem ik hem wel eens mee, om te kijken of er ondertussen al wat aan veranderd is door Kontronic.
Anders lijkt het me wijs om ze in ieder geval je bevindingen even te melden.
Iedereen roemt juist de goede betrouwbaarheid van de interne BEC van deze regelaar.

Eric

Tja, dit probleem hangt ook heel erg af van het type ontvanger dat je gebruikt en tot welke spanning die goed blijft werken.
Een jeti rex5mpd die ik op het systeem aan had gesloten gaf geen enkel probleem en blijkbaar vond die het niet erg als hij maar 3 a 4 Volt kreeg ?

Tja en dat ze door anderen geroemd worden is mooi natuurlijk, maar ja, welke idioot , zoals ik gaat dan ook de werkelijke BEC spanning tijdens belasting meten met een scoop .....

Ik moet kontronik in ieder geval wel op de hoogte brengen. Kontronik heeft zichzelf echter wel ingedekt, ergens in de manual adviseren zij altijd het gebruik van een EXTRA externe ontvanger accu ...... dus dat zullen zij gebruiken in hun "verdediging" verwacht ik.
Verder zullen ze aan me vragen wat er voor stroom getrokken wordt uit de BEC, die ik helaas niet zo kan meten.

Gisteravond nog wat meer gemeten : jazz-80-6-18-draad-van-bec-te-dun-let-op

Laatst bewerkt door een moderator:
Enfin, weer wat nieuws. Inmiddels heb ik de mx-24s geprogrammeerd voor de logo 10 3D .
Net in het half donker (wat is die achtergrondverlichting in de zender toch handig!) een testvluchtje gemaakt en voila, perfect, geen enkele trim nodig en zo stabiel als een huis !

Nu kan ik mooi verschillende vluchtfasen instellen. Dat lijkt me wel handig. Ik heb er momenteel 3 :
1- governor 70% , +10 / -3 pitch
2- governor 80%, +12 / -3 pitch
3- governor 90%, +12/-12 pitch

Het bijbehorende toerental moet ik nog opmeten maar op het gehoor klinkt het goed.
Ik merk dat ik nu de hele range van het throttle kanaal kan gebruiken voor de afstelling van de governor, in mijn oude zender (multiplex cockpit mm) had ik maar een beperkt bereik.
Nu lijkt het er ook op dat 80% throttle afstelling in de zender ook 80% toerental is.

De throttle en pitch curves worden ook daadwerkelijk getoond in het grote display, wat de hele afregeling erg inzichtelijk maakt ...

Al met al heeft het instellen veel tijd gekost maar als je er eenmaal 1 in hebt staan is het een kwestie van kopieren en aanpassen.
Het is een geweldige zender.

Ja ik ben erg blij. Nu is het een kwestie van fine-tunen.
Ik moet nu gaan 'oefenen' voor de dutch 3D. Er zit een stall-turn bij die ik nog nooit gedaan heb :-)
Ik denk dat ik voor die dag fase 1 gebruik, met max 10graden pitch, dan is hij minder zenuwachtig en zal het hooveren ook wat vloeiender gaan.

Zo, vorige week nog wat afgesteld en geprobeerd. Eerst met de 515mm bladen. Daarmee was de headspeed ca. 1900rpm (governor setting in zender : 70% ). Daarmee is de heli toch minder stabiel dan ik had gedacht (gehoopt). Ook is de windgevoeligheid tijdens hooveren hiermee niet veel veranderd .
Dus toch weer de 550mm bladen erop gemonteerd. Headspeed 1700rpm. Het voelt toch beter aan, rustiger, meer solide , bovendien heeft hij hiermee erg veel "stijgpower" echt veel meer dan met de 515mm bladen. Er zal op dat moment dan ook wel veel meer stroom lopen.
Anyway, de gemiddelde stroom met de 550bladen is ca. 28 a 30A tijdens hooveren . De vliegtijd met gewoon rondvliegen houd ik op ca. 7 minuten aan, zodat er nog reserve over is.

Gisteren heb ik voor de 2de keer een aantal figuren voor de dutch3d geoefend. De 8 en de stall-turn. De 8 ziet er redelijk uit alhoewel het af en toe meer op een platgeslagen 8 lijkt ..... ik heb wel gemerkt dat ik het ruim moet vliegen dan is het gemakkelijker.
De stall-turn gaat op zich best goed, is in principe ook niet zo heel moeilijk. Ik heb wel een voorkeursrichting om dit figuur van links naar rechts te beginnen . Je moet hem goed omhoog verticaal trekken en pas op het hoogste punt, als hij bijna stilhangt de staart omgooien. In het begin was dat even eng, zo met de neus richting aarde gericht ... maar je kunt hem gemakkelijk weer goed en "level" krijgen door rustig de heli verticaal te laten vallen en langzaam nick en wat pitch te geven.
Er stond een vervelende wind maar ik had er niet heel veel last van, behalve tijdens de 8 , dan heeft hij de neiging om weg te waaien als je niet snel wat roll geeft.
Na 2 accu packs was het alweer bekeken. Ik moet er eigenlijk 1 bij kopen

Ik had ook de mini titan meegenomen, en daar eens dezelfde figuren mee proberen te vliegen. Zeker met die wind was dat een stukje lastiger, dat ding heeft beduidend meer last van de wind. Dus tijdens de 8 moet je meer roll geven . Tijdens de stall-turn merk je dat de heli minder massa heeft en je eigenlijk wat harder aan moet komen vliegen om de heli even hoog verticaal te krijgen.
Je moet verder natuurlijk ook sneller reageren op stuurbevelen. Maar op zich is het een goede training om met een kleine heli figuren te oefenen, dat komt veel nauwkeuriger.

Ook heb ik nog een aantal LOOPINGS met de mini titan geprobeerd en jawel, dat is nog gelukt ook !!! En het ging nog goed ook, waren zelfs aardig mooi rond . Valt reuze mee, het is in feite hetzelfde als met een vliegtuig. De eerste keer was zonder neutraal of negatieve pitch, de daaropvolgende keren met pitch neutraal.

Toch handig, zo'n klein heli'tje erbij, dar kan ik dan mooi nieuwe figuren mee proberen alvorens dat met de logo te doen :-)

vanavond maar weer oefenen ......
wordt vervolgd.

ps. moet ik eigenlijk ergens in de kop van de heli iets smeren/vet houden ? zoja, wat en waarmee ?

Laatst bewerkt:
Ik was vorige week woensdag ook nog op intermodellbau geweest en trof daar in een zielig klein hoekje mikado aan .....
Het was een beetje enm zielige vertoning ...... een mannetje dat op een soort barkruk zat met een laptop op zijn schoot (klinkt logisch) en een telefoon in zijn hand. Hij verkocht ball-linkjes en battery-straps ..... toen heb ik maar een paar strapjes van hem gekocht, was zijn dag ook weer goed , ha ha ha !

De logo 400 ziet er goed , eigenlijk gewoon een grotere logo die op 90graden gewassen is.

1150480e36ecdc2e6.jpg

1150480e36ed2cf53.jpg

1150480e36ee0c179.jpg

1150480e37171c90b.jpg

Beetje respect Bas, dat is Ralf Buxnowitz. Hij heeft je logo ontworpen!!!

Ik weet niet wat er verder in zn kraampje kon, hij zou eigelijk wel wat spullen moeten verkopen.

oei, dan had ik hem dus beter om een handtekening kunnen vragen ;-)

Anyway. In de tussentijd een paar keer de figuren geoefend voor de Dutch3D. Vooral de stall-turn was nieuw voor mij. Die gaat op zich redelijk.

Alles is klaar voor de dutch 3D . Ik heb zelfs een kaarthoudertje gemaakt waar de figuren op geprint staan, die ik met een wasknijper op de zenderantenne kan klippen.
De voorkant is van doorzichtig plastic en zit met 4 magneetjes vast, zodat ik voor de volgende wedstrijd er een ander blaadje tussen kan stoppen.
Op zich heb ik een goed geheugen maar de wedstrijdstress zou het wel eens kunnen verpesten .....

1150480f90f4d6216.jpg

1150480f90f623682.jpg

1150480f90f660705.jpg

nou moe ! krijg nou wat, wel handig.
Er zou wel eens meer informatie op die dutch3d site mogen komen, zeker als ze meer beginners zoals ik willen motiveren om mee te doen !
Het begint dus om 9uur en kan tot ca. 18 uur duren. Er is een middagpauze.

Misschien kun je me ook vertellen of figuur 3 met de neus in vliegrichting gevlogen dient te worden :

Dutch 3D Figures

Hoi Bas,
dat staat er toch?

"zijwaarts links en rechts vliegen met de staart richting de piloot"

;)

John heeft de beschrijving aangepast zie ik, ik had nog een papieren versie van een tijd geleden. Het is nu duidelijk: zijwaarts . Vreemd eigenlijk want de k-factor = 2 , relatief veel voor zoiets simpels ? nou ja het zal wel.

Enfin, gisteren op de dutch3d gevlogen en m'n figuurtjes gedaan. Het was nog best lastig, ook de hoover oefeningen.
Dat kwam voornamelijk door de wind. Je moet weten dat mijn heli ca. 2.5kg weegt, terwijl de meeste deelnemers met brandstofheli's vliegen met een gewicht van 3.5 to 5 kilo.
Daardoor waai ik gewoon weg, terwijl anderen lekker blijven hangen.

We moesten 3 series maken , waarbij de serie met de laagste score kwam te vervallen.

Mijn eerste serie was slecht, voornamelijk mijn gevlogen 8, die was a-symmetrisch en veel te ver naar links. Ook lag het snijpunt niet in het midden.
De opvolgende keren ging het stukken beter.
Ook de stall-turn ging lekker , alhoewel ik hem de laatste keer iets tever doortrok, waardoor ik hem moest corrigeren.

Al met al kwam ik niet hoger dan de een na laatste plaats .... mmmm ......

Het bleek ook dat er met een 'caller' gweerkt werd, die naast je staat en de figuren opleest. Dat moet een beetje lekker lopen, want die roept naar de jury de figuren en wanneer het figuur start en eindigd. Als je dus te vroeg "start " roept en je heli nog niet de ideale positie heeft tijdens het aanvliegen, bv horizontaal aanvliegen voor de stall-turn, dan krijg je strafpunten.
Hier zijn goede afspraken met je caller dus noodzakelijk. Taco (hubris) ging voor mij callen. Ik kende hem pas sinds zondagmorgen ... en hij had nog nooit gecalled. Desondanks ging het echt perfect. Heel duidelijk de figuren opgelezen en op het juiste moment gestart en gestopt. Taco, nogmaals bedankt !

Verder moest je vrij lang wachten tussen de 3 series, maar er was genoeg te zien en het weer was werkelijk perfect.
Ongelooflijk hoe de mensen in de expertklasse vliegen, geweldig !

De sfeer was heel erg gemoedelijk en het wereldje erg klein, de meesten kennen elkaar bij naam. Ook wordt er onderling goed geholpen.

Er was slechts 1 andere elektro heli op het hele evenement aanwezig ! En die man werd nog 1ste in de F3C klasse ook . Het was een JR Vibe met een actro motor en een jeti spin 99 regelaar. Volgens hem de beste combinatie en ik moet zeggen dat het fantastisch liep op 10s 5000mAh (!) lipo. Ongelooflijk stil en zeer , zeer veel vermogen.
De heli woog 5.5kilo . Ca. 300gram lichter dan de brandstofversie met volle 600cc tank.
Hij vloog zeer ruim en zeer krachtig, geweldig !
Verder vertelde hij kij dat hij nooit meer terug wilde naar brandstof motoren, ondanks dat hij een expert bleek te zijn op dat gebied ....

Enfin, ik kan iedereen aanraden een keer te komen kijken. De volgende wedstrijd is trouwens in belgie en duurt 2 dagen. Helaas is dat de reden dat ik niet mee kan doen, dat kan ik met het thuisfront niet rond krijgen.
De keer erop is weer in venlo op 21 juni en ik ga weer meedoen.

Ditmaal probeer ik andere figuren dan de hooverfiguren, dan heb ik hopelijk minder last van de wind.
Ook moet ik er een accu bij kopen zodat ik langer kan trainen.

Hopelijk kan ik nog wat foto's plaatsen

wordt vervolgd...

hier nog wat foto's :
wedstrijdveld met caller (taco alias hubris)
1150481ccff758127.jpg

hoover-oefening
1150481ccff798d21.jpg

de stall-turn
1150481ccff7d3e94.jpg

concentratie tijdens de pilotencirkel !
1150481cd013b4b1f.jpg

Tussendoor even ontspannen met de mini titan ...
1150481cd013ef4e3.jpg

enfin we zijn weer bijna een weekje verder en ik heb de afgelopen dagen bijna iedere avond gevlogen.
Ben nu bezig met de looping en de roll. De looping gaat aardig, de roll lukt ook maar is
nog niet mooi om zijn as.

Verder 2 packs flightpower evo25 5s 5000 besteld. Ben benieuwd of die meer power geven dan mijn konions.
Hopelijk zijn ze snel binnen en blijft het weer goed, zodat ik nog meer kan oefenen.
Ik sta versteld van mezelf wat je in een week gedisciplineerd vliegen en oefenen kunt bereiken. Dan ga je echt met grote passen vooruit vind ik zelf :-)

De vliegtijd heb ik nu inmiddels begrenst op 6 minuten, daarna neemt de power snel af.

Nieuwe figuren oefen ik nu met een thunder tiger mini titan en dat gaat prima, daarmee vlieg ik toch een stukje vrijer, ben minder bang voor een crash ....

Enfin, de pech heeft gisteren toegeslagen.
Ik was gisteren op een heli meeting in dongen, met eigenlijk als doel om even met jurrien saelens te praten over zijn miniature aircraft ion-x2 heli. Dit is een 90size op 12s lipo. Ik ben me namelijk aan het orienteren op een elektro heli van dat formaat.

Ik had nog even tijd om 1 pack te vliegen dus zo gezegd, zo gedaan. Alles ging goed, , wat loopings, rolls, stall turns met flipjes . Tijdens een linker bocht daalde ik , tegen de wind in , niks bijzonders. Ik daalde verder en gaf wat pitch en opeens " prieeeeeeee " was het hoofdtandwiel gestript . Ik zat maar een paar meter hoog en kon hem niet meer netjes aan de grond zetten, mede omdat ik te gefixeerd was op het uitzetten van de motor. De heli viel naar links weg en kwam schuin op het lansingsgestel terecht, PATS !
Tja, de eerste crash was een feit. Schade leek op het eerste gezicht mee te vallen. Na verder bekijken toch meer dan ik had gedacht :

tandwielen van 2 servo's beschadigd, ik hoop dat die nieuw te krijgen zijn ( hitec hs-85mg+ ) ?
hoofdtandwiel gestript
scheurtje in de carbon staartbuis (kan misschien gerepareerd worden van binnenuit mbv een glasmatje of iets in die geest ?)
nokjes aan het linker frame naar het landingsgestel afgebroken, dus nieuw frame nodig, alhoewel er wellicht alu hoekjes aan gezet kunnen worden.
achterste poot landingsgestel gebroken
hoofdrotor-as heel klein beetje krom
heck rotor as krom
1 heckblad verdwenen
heck aansturing gebroken+ lagers beschadigd
bladas heel klein beetje krom
stabi stang vreselijk krom ....
nog wat boutjes en moertjes .....

Ik weet nog niet wat dr oorzaak is van het strippen van het tandwiel. Ik ben altijd heel erg precies in het afstellen van de 'gearmesh' , niet te strak en zeker niet te los. Misschien hebben er te grote krachten op gewerkt , veroorzaakt door de lange 550mm bladen ipv de 515mm bladen ??? Misschien kan de kunststof motorplaat flexen ???
Ik zou een grovere module tandwielen kunnen proberen, tenmisnte als dat kan. Want op het hoofdtandwiel loopt ook een tandwiel voor de heckaandrijving, waar de snaar weer op zit.
een kijken op de mikado site.

Als iemand dit herkent, laat het even weten.

Vervelend Bas!
De langere bladen zullen inderdaad een grotere belasting op de overbrenging geven, vooral op het moment dat je stevig pitch geeft in de figuren.
Alleen zou je dan verwachten dat het dan fout gaat tijdens zo'n figuur, niet erna :confused:

Back