T-rex 600 of Logo 10 3D => logo 10 3D + filmpjes + MX24s

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door 666yeti666, 28 mei 2007.

  1. heli-jean24

    heli-jean24 Guest

    Ik ben nou geen expert maar wil graag meegeven wat ik daar pas toevallig over hoorde!
    Minder toeren op de kop zorgt voor minder uitslag en zo doen de meeste hun hoover punt ga je weer naar 3D schakelaartje om hup 1900 rpm op de kop en gaan met die banaan!
    Is het wat?
     
  2. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Dat is zeker gebruikelijk, daar heb je de verschillende idle-up standen voor op je zender.
    ieder met zijn eigen throttle en pitch curve.
    Verder kan je op mijn zender ook nog expo per modus instellen.
    verder heb je ook nog de dualrate schakelaars op alle stuurservo's waarmee je de servo uitslagen procentueel kan begrenzen.
    mogelijkheden zat om de heli aan te passen tijdens een vlucht.
     
  3. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    'normaal' gesproken , als je voor jezelf rond vliegt dan is dat niet echt nodig. Daarom had ik er niet eerder mee geexperimenteerd.
    De standen had ik al wel in m'n zender geprogrammeerd , waarbij alleen het pitchbereik varieerde maar niet de rpm. Nu heb ik dus ook de rpm aangepast in de verschillende standen. Gewoon even op gevoel (en da's niks voor mij, want mijn motto is altijd "meten is weten ..." ) vanwege tijd

    Theoretisch kan ik de negatieve pitch ook nog wat begrenzen, die is nu namelijk -3 graden.
    Aan de andere kant moet je wel actief kunnen dalen als er wind staat, waardoor je bladen meer lift krijgen bij dezelfde pitch stand.
    De heli hoovert bij 4 a 5 graden (windstil). Max pitch = +6 , delta = 1 a 2
    Voor een symmetrisch bereik zou ik dan voor de laagste pitchwaarde 3 a 4 graden kunnen kiezen. Maar ik weet niet of dat voldoende is met (veel) wind om dan snel te kunnen dalen. Voor mijn gevoel niet, ik zou dan eerder 0graden kiezen.
    Ik kan dat helaas niet even testen, het moet dan wel waaien buiten .....

    Iemand ervaring met minimaal pitch om actief te kunnen dalen tijdens wind ?
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik zou hem lekker op -3 laten staan, met veel wind moet je ook snel kunnen anticiperen op het stijg/daal gedrag van je heli, als hij dan zo zompig op de pitch reageert, heb je kans dat je gaat lopen jo-jo,en.

    Op wedstrijden moet je ook overtuigend de heli in een vloeiende lijn neerzetten, het laatste stukje moet je hem dus even doordrukken omlaag, anders blijft hij op het bodem-effect drijven.

    0 graden is dan net te weinig lijkt mij.
     
  5. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Enfin, we zijn een maand verder en het "dutch3d jaar" is mooi afgesloten. Ook de laatste wedstrijd ging aardig alhoewel ik de figuren niet mooi vloog. Tja, het kan altijd beter, trainen, trainen, trainen is de enige manier om verder te komen.
    Wel lijkt het wederom of dat figuren met een hogere k-factor toch sneller meer punten opleveren, ondanks niet 100% perfect gevlogen. Dat merkte ik bij de overige deelnemers tijdens de vorige wedstrijd ook al.
    Dus ja, dan moet ik volgend jaar toch maar eens wat moeilijkere figuren gaan proberen om hoger te eindigen. Overall toch 4de geworden, nog voor steven, maar dat kan wel kloppen hij heeft 2 van de 4 wedstrijden gewoon gemist, terwijl ik er maar 1 had gemist, die in belgie.
    Desondanks was het erg leuk om mee te doen en erg leerzaam ook. De sfeer is erg relaxed en ook de betere piloten hebben tijd en aandacht als je ergens mee zit, dus dat is ook erg leuk.

    Ik kijk dus al uit naar de wedstrijden van volgend jaar !

    De laatste weken toch nog een aantal keren kunnen vliegen, tegen mijn verwachting in eigenlijk, maar we hebben een aantal erg mooie weekenden gehad.
    De logo is nog steeds heel, na de laatste crash na de zomervakantie. Desondanks heb ik wel gemerkt dat het hoofdtandwiel door nog onverklaarbare reden, aan de onderkant schuin afslijt. Dat is vreemd want de pinion staat netjes evenwijdig aan het hoofdtandwiel.
    Nu zit ik aan iets anders te denken, want ik heb op de heli namelijk 550mm bladen zitten ipv de standaard 500mm. Hierdoor zullen de krachten die op de heli werken groter zijn. wellicht kan hierdoor de hoofd-as tijdens een looping of een korte bocht, aan de bovenkant naar achteren buigen , waardoor het hoofdtandwiel ook schuin tegen de pinion aan buigt en daardoor aan de onderkant afslijt.

    Kan het zijn dat tijdens de bovenste hoofd-as houder verschuift door de grote krachten ? De laatste tijd stuur ik wel wat feller. Heeft iemand hier ervaring mee ?


    Wat ik bedoel is getekend in onderstaande schetsen :


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Bas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  6. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Hoi Bas,
    Van wat ik kan zien, is het eigenlijk onmogelijk dat de stalen as dermate vervormd tijdens hogere belastingen.
    Deze is goed opgehangen in twee robuuste lagers en een behoorlijk stijve kunststof kooi, ik ken de Logo frames en de materialen, die zijn goed stijf.

    Wat ik me wel voor kan stellen...
    Op het moment dat de rotor zwaar werk moet leveren, bij bijv. grotere bladen dan spec. en hoge belastingen,
    Dan gaat de opgebouwde spanning (veroorzaakt door moment, Moment = kracht x arm) weglopen op de makkelijkste plek.
    In jouw geval is dat het raakvlak tussen pinion en hoofdtandwiel.

    Het is een soort stamboom van de zwakste schakel.
    Je rotorbladen incl. kop gooien al hun reactie energie terug naarbeneden in de hoofdas en aan de andere zijde van de stamboom staat jouw motor energie te pompen.

    De enige losse verbinding in het geheel is dus het raakvlak tussen pinion en hoofdtandwiel.
    De pinion gaat nergens heen, deze is direct geplaatst op de motoras.
    Het enige wat dan nog kan wijken is het hoofdtandwiel.

    Omdat je een vlakke krachts overbrenging hebt, dus twee tandwielen die redelijk parallel lopen t.o.v. elkaar wil dat nog niet zeggen dat het hoofdtandwiel stijf genoeg, of volledig in balans is qua materiaal samenstelling.
    Dus zal deze zwakste schakel een weg zoeken om uit te wijken.

    In jouw geval gaat het tandwiel te plaatse van je pinion omhoog bij hoge belastingen, hij buigt als het ware plaatselijk.
    Waardoor er een schuin kantje ontstaat aan de onderzijde van het tandwiel.

    Grt.
    Eric
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2008
  7. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik snap wat je bedoelt, het zou dus alleen komen door de grote krachten die werken tussen pinion en hoofdtandwiel.
    Ik moet ook zeggen dat het hoofdtandwiel tegenwoordig zwart is, en dat is na de laatste crash vervangen.
    Hiervoor zat er nog een wit hoofdtandwiel op. Zou mikado het hoofdtandwiel van ander , zachter materiaal gemaakt hebben .... ?

    Bas
     
  8. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Dat zou heel goed kunnen.
    Ik weet niet of er stijvere versies op de markt verkrijgbaar zijn, misschien CNC van hoogwaardigere kunststof?.
    Je kan het gewoon voelen en krastesten evt., in jouw geval, hoe stijver het tandwiel hoe beter, maar je wil ook dat het slijtvast is.
    Het heeft eigenlijk niets met kleur te maken,
    deze tandwielen worden gespuitgiet, en kan je bijna iedere kleur geven die je wenst, zegt dus weinig over de materiaal eigenschappen.

    Eric
     
  9. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Gebruik jij .5 of .7 mod tandwielen?
    De .7 schijnen een stuk robuuster te zijn.
    De .5 200T wordt nu dus ook gebruikt op de logo400 (zwart dus...) maar hier komen aanzienlijk lagere krachten op te staan dan op jouw Logo10.
     
  10. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Eric,
    voor zover ik weet brengt alleen mikado die tandwielen op de markt.
    De tanden zijn trouwens vrij fijn dus dat zal wel 0.5 zijn dan . Ik weet dat bij de logo500 beide versies meegeleverd worden, da's wel mooi natuurlijk.
    Echter kan dit op de logo 10 niet en dus ook niet op de logo 400, want dat is hetzelfde frame.
    En dat kan niet omdat de staart via een tandwiel, dat op het hoofdtandwiel loopt, wordt aangedreven. En die zijn niet leverbaar in 0.7 dus dan houdt het op.

    Ik zal toch eens kijken of de bovenste steun van de hoofd-as is verschoven door de laatste crash. Het zou kunnen, want hij ging inverted tegen de grond.
    De onderste steun kan ik me niet voorstellen want dat is een hele plaat uit aluminium.

    Mocht ik het neit vinden dan moet ik overwegen om toch maar weer de kortere bladen te monteren, zou wel heel jammer zijn, want met deze bladen heeft hij een flinke brok vermogen !

    wordt vervolgd .....

    Bas
     
  11. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Hoi Bas,
    Ik denk toch echt dat de maingear zelf wijkt onder belastingen...
    Ik dacht er toch ergens wat over gelezen te hebben ooit (de mod .7 tandwielen)...
    En heb het teruggevonden :):
    Anyone Use Logo 14 or Swift Main Gear In Logo 10? - RC Groups
    Gaat inderdaad dan om de gearing van een logo 14 of Swift in te bouwen in een logo 10 i.c.m. 550 bladen.
    Misschien vind je het niks, en past het niet in de huidige setup...maar het is wel een optie/mogelijkheid.
     
  12. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Hoi Eric,
    nou moe ! Ik lees dit :

    "I use the 138t main gear and mod .7 pinions on my logo 10. Works great.
    My set up is a tango 45-07 with a 17t pinion, 138t main gear on 10s of a123's , power is incredible. You also need to change the tail drive gear to the mod .7 gear but that's all you need. "

    Ik ga dat eens uitzoeken en wat de kosten zijn, Eric bedankt !


    Bas
     
  13. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Iets gevonden :

    tandwiel voor de staart :
    28tanden module 0.7 mikado #3001 8.60euro (module 0.5 normaal 40T)

    hoofdtandwiel :
    module 0.7 138T #3000 15euro (module 0.5 normaal 200T)

    Pinion moet wel iets aangepast worden dus
    Ik heb er nu een 21T module 0.5 op zitten. Dan wordt de nieuwe pinion :
    200/21 = 138/x
    x= 21x138 /200 = 14.49 = 14T of 15T (12euro) #3014 of #3015


    Even kijken of de verhouding van de staart wel hetzelfde blijft :

    138/28 = 4.93
    200/40 = 5

    Ja dus

    Kost bij elkaar ca. 35euro en verzendkosten

    Bas
     
  14. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Valt reuze mee toch :), misschien het proberen waard.
    Het zal waarschijnlijk wel iets meer geluid produceren.
    Maar lijkt me wel een stuk robuuster i.c.m. die 550 bladen.
     
  15. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb er eens over gedacht; het tandwiel met 0.7 dp ziet er exact hetzelfde uit , alleen de tanden zijn grover. Voorkomt dit dan het verbuigen van het tandwiel onder belasting ... ik denk het niet ....

    200T 0.5 dp :

    [​IMG]


    138T 0.7 dp :

    [​IMG]


    Op deze foto uit de manual van de logo14 lijkt het 0.7 tandwiel weer wel iets robuuster te zijn, rand dikker :

    [​IMG]
    Bas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  16. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Enfin, grondige inspectie leerde dat er iets heeeeel anders aan de hand was waardoor het hoofdtandwiel aan de onderkant versleten was .... ik durf het bijna niet te vertellen maar het tandwel schuurde tegen de canopy aan ........

    Als de heli niet vliegt is er overigens niks aan de hand, vliegt hij echter dan wordt de kap tegen het tandwiel aangedrukt ..... !

    De oplossing was natuurlijk zo voor elkaar, gewoon een beetje aangepast. En eigenlijk oogt de vorm nu ook nog beter, alleen jammer dat het fluo oranje niet meer zo duidelijk aanwezig is. De zichtbaarheid zal ook iets minder zijn. Nou ja, het heeft me weer 35euro bespaard !

    En nu op naar de volgende 100 vluchten !!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  17. Aaalie

    Aaalie Guest

    Idd. mooier! Een beetje naked bike achtig ;) .

    ps. Zie ik op de laatste foto een gerepareerde skidbeugel?


    Greetz, Aldert
     
  18. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Inderdaad een gerepareerde skidbeugel, gebeurd tijdens de laatste crash na mijn vakantie in augustus. Gerepareerd door garen flink om de breuk heen te wikkelen en dan te doordrengen met secondenlijm. Zo sterk als een huis !

    Bas
     
  19. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    :) Echt mooi kapje zo Bas, beter zelfs.
    Goed dat je het gevonden hebt.
    Het schuin afslijten gebeurd trouwens wel in sommige gevallen, ik heb daar vaker wat over gelezen, vandaar mijn eerdere uitleg.
    Maar mooi dat het alleen het kapje is wat aanliep.
     
  20. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Enfin, omdat ik toch steeds iets wilder ga vliegen ga ik me afvragen of de huidige servo's wel sterk genoeg blijven.
    Ook ben ik op de sim flipjes en tic-tocs aan het oefenen en durf dit in werkelijkheid nog niet te doen omdat ik bang ben dat de servo's het "begeven" .
    Een setje nieuwe servo's is dan goedkoper dan een crash zeg ik maar ....

    De huidige servo's zijn analoge Hitec HS-85MG met de volgende spec's :
    3 kg.cm / 0.16 sec.
    22gram

    Omdat de inbouwopening en diepte beperkt is , is het aantal geschikte servo's ook beperkt .
    Zo passen de volgende servo's wel standaard in het frame:

    Savox SH-1350 digitaal, plastic gears, double ball bearing
    3.7kg.cm / 0.13sec.
    26gram

    Hitec HS-5245MG , digitaal, metal gears, double ball bearing
    4.4kg.cm / 0.15sec.
    32gram

    Vooral de laatste spreken me aan ook omdat ze zo sterk zijn en relatief voordelig in aanschaf.

    Jullie nog tips ?

    Bas
     

Deel Deze Pagina