T-rex 600 of Logo 10 3D => logo 10 3D + filmpjes + MX24s

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door 666yeti666, 28 mei 2007.

  1. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    MA en Hitec

    Ey Bas,

    Volgens mij weegt mijn gespoten canopy tegen de 300 gram, maar dan is ie ook erg stevig. Wat ook een factor is dat ie erg groot is, volgens mij zelfs wat groter dan jouw IonX2 canopy. Het is een beetje een afweging van stevig vs licht.

    Over de Hitec 5245, die heb ik op mn Trex 500 en ik ben er niet zo tevreden over. De middenas van de tandwielen zit niet echt stevig in de behuizing, en ik heb zelfs gehad dat het schroefje afbrak bij het losdraaien.

    Ik zou voor een JR of Futaba servo gaan.
     
  2. Mopilot

    Mopilot

    Lid geworden:
    31 jul 2006
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Vlijmen
    Hoi Bas,

    Wat Laurens al zegt betreffende de servo's, ik zou ook voor JR of Futaba gaan. Zoals ik al wel vaker heb geschreven zijn niet alleen de kracht en snelhid van belang maar ook de precieze iets wat je duidelijk merkt in het vlieggedrag van je heli.

    Succes er mee,

    Michiel.
     
  3. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    En als je toch eigenwijs bent kan je een bod op mijn Hitec's doen zodat ik zelf goede servo's kan kopen;-)
     
  4. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    ha ha ha da's een leuke !

    Jammer dat de hitecs niet zo goed zijn, ze zijn namelijk leuk geprijsd.
    En welk schroefje brak trouwens af, die om de servobehuizing te openen ?

    Bas
     
  5. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Nee die van de uitgaande as. Die heb ik keurig met loctite gelijmd maar bij het losmaken brak het kopje zo af.
     
  6. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Enfin, weer even een update;

    Gisteren weer gevlogen en het ging prima, eigenlijk gaat het steeds beter. Afgelopen week regelmatig met de SIM geoefend (reflex xtr) met een logo, zoveel mogelijk aangepast aan die van mezelf.
    Dit keer flipjes geprobeerd, voorover en achterover. Dat ging na oefenen op de sim foutloos en dus gisteren in de praktijk gebracht.
    Dat heb ik dan eerst met de mini titan gedurende 4 accupacks gedaan en ging foutloos, ik bedoel dus zonder te crashen, want om een flip op exact 1 plaats te doen is mega moeilijk !
    En je merkt gelijk dat een kleine heli sneller en heftiger reageert dan met de logo op de sim. Tevens zie ik dat de staart een klein beetje hen en weer gaat tijdens een flip.
    Tijdens een flip haperde de motor even en schoot de regelaar naar maximale toeren ! Het is de standaard regelaar en waarom hij dat deed is mij een raadsel. Daarna gebeurde het nog een keer. Heli op de grond geset en motor uit, daarna weer optoeren en probleem was weg.
    Ik gebruik governor mode en waarschijnlijk zit daar iets niet helemaal lekker.

    Op de sim blijft de staart hij uiteraard kaarsrecht staan.
    Maar goed, na de mini titan over op de logo 3D en dat ging ook prima ! In het begin wel even iets meer hoogte gehouden en daarna wat lager gedaan.
    Staart blijft beter staan dan mt de mini titan.
    En wat klapperen die SAB bladen dan lekker zeg, wow ! En met een grotere heli ziet zo'n flip er veel "spektaculairder" uit !

    Wat ben ik trots dat ik weer een stapje verder ben !!! En zonder kleerscheuren. Oefenen op de SIM helpt dus echt .....


    Verder kwam ik nog deze Hyperion DS-16 servo's tegen voor op de logo, om de hitec hs-85mg te vervangen, ik heb er liever iets sterkere servo's erop zitten, namelijk.
    Dit zijn ze : HYPERION ATLAS DIGITAL, PROGRAMMABLE SERVOS

    Hier vind je de specs : http://media.hyperion.hk/dn/at-ser/ATLAS-MAN-EN-PG1-DS16-DS20all.pdf

    Ze zouden zo in het frame moeten passen, iemand ervaring met hyperion servo's ???


    Bas
     
  7. koert

    koert

    Lid geworden:
    29 sep 2007
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Drachten
    Governer-functie

    Hoi Cees,

    Mag ik je de volgende vraag stellen:
    Ook ik heb een Graupner Genius 70 amp regelaar, ik kan alleen nergens vinden waar ik de
    Governer-functie kan instellen of gebruiken. Wanneer ik pitch up geen gaat mijn stroom verbruik zakken. Dit wil ik natuurlijk niet, deze moet gewoon op toeren blijven.
    Weet jij nog hoe je die instelling kan doen, wordt nergens in de gebruiksaanwijzing over gesproken.

    Groet,
    Koert
     
  8. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    ????

    bas
     
  9. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Enfin, na lange tijd weer even een update;

    Ik heb 3 nieuwe servo's gekocht voor de swash en wel de Graupner DES 658BB, zijn net op de markt en vrij voordelig in aanschaf, desondanks digitaal, dubbele ball bearing en sterk, zo'n 6kgcm bij 4.8Volt.
    Ze passen ook zo in het frame, waarschijnlijk wel met een afstandsplaatje, ze zjn een tikkeltje dieper dan de hs-85mg en kunnen dan tegen de hoofd-as aankomen.

    Eens kijken of dat beter bevalt dan de huidige Hitecs HS-85MG

    wordt vervolgd ....

    Bas
     
  10. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Enfin, gisteravond de servo's ingebouwd, was toch wel even wat werk. De servo's blijken iets hoger te zijn waardoor de uitsparingen in het frame iets moeten worden vergroot om ze passend te krijgen.
    Verder waren er inderdaad afstandsplaatjes nodig om ze niet tegen de hoofd-as te laten komen. Ik had nog wat carbon liggen dus dat heb ik daarvan dan maar gemaakt.

    Ik hoop dat de bec van de jazz 80-6-18 geen probleem vormt voor de nieuwe servo's , want die trekken meer stroom verwacht ik ...

    De heli doet dienst als reserve heli voor de dutch3d b-klasse. Ik denk er wel over om dit beestje nog wat meer power te geven door van 5s naar 6s lipo te gaan en er een andere motor in te doen, waarschijnlijk dan een Scorpion alleen moet ik de diameter controleren omdat hij tussen het frame moet passen.
    Daarmee moet de power met de huidige 550mm bladen meer dan voldoende zijn.

    Als ik dat doe dan monteer ik de grovere module 0.7 tandwielen van de logo 14 (is nu module 0.5) om eventueel strippen te voorkomen.
    Helaas passen de visgraat tandwielen van de logo 500 niet in de logo 10 3D.
    Gelukkig is het "tandriem-tandwiel" ook in module 0.7 verkrijgbaar, anders was het zowiezo niet mogelijk, omdat dat tandwiel op het hoofdtandwiel loopt.

    wordt vervolgd ...
     
  11. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Hey Bas,

    Ik heb van de week het tijdschrift rc-heli-action ontvangen en er staat eeen uitermate lovend verslag in over de 7 grootste DES servo's.
    Hoofdconclusie was wel dat de spec's gewoon kloppen en dat er mooi materiaal gebruikt is en dat alles netjes en degelijk in elkaar zit. Ook de deadband is minimaal.
    Ze gaan ook als warme broodjes...


    Steven.
     
  12. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Hoi Steven,
    oh, da's toevallig, als de wat kleinere ook zo goed blijken te zijn heb ik een goede koop gedaan dus !
    Aanvankelijk keek ik nog naar Hyperion Atlas DS-16 die zien er ook veelbelovend uit, op papier tenminste. Echter op de beurs in dortmund blonken ze uit door afwezigheid en daarom de Graupners gekocht die overigens ook op mijn lijstje stonden

    Bas
    ps. wil jij niet elektro gaan vliegen ? Ben je van alle motorafstelproblemen bij verschillende weersomstandigheden af
     
  13. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Nou, weer even tijd voor een korte update :

    Inmiddels zitten de module 0.7 tandwielen erop en die produceren, zoals verwacht een stuk meer lawaai zeg !
    Het hoofdtandwiel is een stuk hoger dan de originele 0.5module, daardoor buigt het tandwiel bijna niet meer wat wel een voordeel is als er grotere krachten op gaan werken met 6s lipo.
    Verder is er natuurlijk geen verschil te merken tijdens eht vliegen.

    Inmiddels heb ik met de nieuwe servo's al een keer of 10 gevlogen en ik moet zeggen dat het echt merkbaar verbeterd is. Het sturen gaat veel nauwkeuriger, dat had ik niet verwacht ….

    Ook is de nieuwe Scorpion motor ontvangen HK4020-910 die op 6s lipo moet gaan draaien. die is niet veel zwaarder dan de huidige plettenberg orbit 20-10 maar echter wel groter van diameter, hierdoor moet ik het frame wat aanpassen.
    Dat moet zowieso om de 6s lipo kwijt te kunnen, deze moet dan namelijk iets naar achteren (vanwege zwaartepunt) waardoor het chassis iets te laag is, waardoor hij tegen het motortandwiel aankomt. Daarvoor ga ik een stukje epoxy plaat maken die 1 cm lager komt te rusten op de beugels van het landingsgestel.
    Dat zou relatief gemakkelijk te doen moeten zijn.

    Buiten dat ik met 6s lipo meer vermogen kan maken is het ook voordelig dat de heli een stukje zwaarder wordt, ja dat klinkt vreemd, maar met de huidige 2.5kg trekt de heli tijdens verticale passages niet zo goed door. Een rolling stall turn is dan toch niet zo mooi uit te voeren als met een zwaardere heli.

    Verder heb ik gisteren Jeti Duplex 2.4GHz ontvanger op de logo gemonteerd. Deze dient als " test-vehicle" voor het 2.4G systeem, voordat ik dit ook op de ION-X2 ga gebruiken.
    Ik heb er alleen nog even mee gehooverd met onspektakulaire resultaten. Hopelijk kan ik komend weekend reikwijdte testen doen en er mee gaan vliegen. Gaat dat goed, dan ook 2.4G in de ION-X2.

    wordt vervolgd …
    ps. bevindingen van het jeti2.4 op zich zal ik hier posten : jeti-duplex-2-4ghz

    hier ook nog wat foto's die zeggen altijd zoveel meer …..

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  14. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Enfin, het is alweer een hele tijd geleden dus tijd voor een update ;

    Inmiddels zit de 200ste vlucht erop zonder problemen, dus qua betrouwbaarheid zit het wel goed met Mikado ! (wanneer komt die 700E nou eens ....)

    Het Jeti systeem werkt feilloos en heb nog geen enkel probleem ondervonden, ook niet met de andere heli's. Perfect dus. Ook de jetibox met de realtime data weet ik steeds meer te waarderen, je weet precies wanneer je moet stoppen met vliegen, erg handig.

    Verder is het chassis van de Logo nu aangepast om de dikkere 6s lipo goed in het frame te kunnen plaatsen. Daartoe moest ik de originele accudragers wegfrezen en ook de voorste dwarsverbinding, net boven de skidbeugel. Daarna de carbon voorbouw aan de onderkant van het chassis bevestigen.
    De nieuwe carbonplaat (1mm) afgetekend en passend gemaakt zodat hij gemonteerd kon worden tussen het chassis en de beide skidbeugels. Verder nog een aluminium steuntje aan de voorkant van het chassis gemaakt.
    Daarna (rubber) afstandshouders tussen het chassis en de carbon plaat geplaatst en de boel weer in elkaar geschroeft.
    Nu is er voldoende ruimte tussen accu en tandwielen, zodat de zwaardere en dikkere lipo verder in het chassis naar achteren geschoven kan worden voor een correct zwaartepunt.
    Als laatste moest de canopy aan de achterkant nog wat geknipt worden om het te laten passen.

    Vliegklaar gewicht met een 6S SLS ZX 4500mAh lipo is nu 2650gram ! Dat is een laag gewicht voor een heli met 550mm bladen en een stuk lager dan ik had verwacht ! Hopelijk trekt de plettenberg orbit 20-10 het vermogen nog goed zonder al te heet te worden. Mocht dat niet gaan dan komt de Scorpion erop.
    De jazz 80-6-18 moet nu nog naar 6s geprogrammeerd worden en dan kan de eerste testvlucht beginnen !!

    wordt vervolgd .....


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  15. Vinnie-Pinnie

    Vinnie-Pinnie

    Lid geworden:
    11 feb 2008
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Brabant
    Hoi,
    Heb jij de jeti duplex in een MX22? Blijven de ontvangerkanalen idem aan die van Graupner?
     
  16. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Nee, in een mx-24s en kanalen blijven gewoon hetzelfde. Er is ook een jeti module voor de mx-22 , sterker nog, die was eerder beschikbaar dan voor de mx-24s ...

    Bs
     
  17. Vinnie-Pinnie

    Vinnie-Pinnie

    Lid geworden:
    11 feb 2008
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Brabant
    Bedankt voor je info, de jeti krijgt goede recensies en ben aan het twijfelen jeti of fatuba fasst. Heb een MX22 en vindt deze prettig te programmeren maar wil naar 2,4ghz.
    Jou ervaring met jeti is gewoon goed?
     
  18. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Jazeker, mijn ervaringen met jeti zijn uitmuntend te noemen !

    Bas
     
  19. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Enfin, weer even een update :
    ik heb gisteren een kans gezien tussen de buien door een kort "proefvluchtje" te doen naast m'n huis met de SLS 6s ZX 30C 4500 lipo's .....

    In eerste instantie had ik de governorwaardes in de zender met 20% teruggeschroefd om zo de toerental-toename van 5s naar 6s lipo te compenseren.
    Daarna accu erin en de heli optoeren in "idle-1" . Toen merkte ik al direct dat de headspeed hoger was dan in de hoogste idle-stand met 5s lipo ....

    Even zweven en naar idle-up2 , wow, wat een headspeed ! En wat een POWER !! De logo herken je niet meer terug, oftewel : Logo op sterioden !!
    Nog maar een standje verder, naar "idle-3" , wooooooow !! Hopelijk vliegen de bladen er niet vanaf !!
    Even pitchpumpen en oef, dat lijkt wel een 450, zo snel gaat dat nu, ondanks vlieggewicht van 2.6kg en 550mm bladen !

    Even rustig terug naar idle-2 en landen maar. Daarna weer terug naar de warme huiskamer en de datalogger gegevens uitgelezen. Tot mijn verbazing meet ik de volgende waardes :

    idle-1 / idle-2 / idle-3
    2175 / 2275 / 2375 rpm !!

    Met de 5s flightpowers haalde ik met 85% governor maar net 1800rpm ..... als ik de governorwaarde niet aanzou passen dan zou ik met 6s lipo op een 20% hogere headspeed komen = 2160rpm
    Echter heb ik de governorwaarde WEL met 20% terug genomen, terwijl de headspeed 2275rpm is !! Dat betekent dus dat de SLS ZX lipo's veel meer spanning afgeven dan de flightpowers. Dat had ik ook verwacht, echter niet zo extreem !
    Als ik naar de grafiek kijk dan zie ik een spanning van ca. 22V tijdens idle-2 en 3 , oftewel 3.67V per cel ! Dat is natuurlijk heel erg goed !

    De gemiddelde stroom / spanning / vermogen bij de verschillende idle standen :
    idle-1 / idle-2 / idle-3
    2175 / 2275 / 2375 rpm
    30 / 34 / 38 A
    23 / 23.5 / 22 V
    700 / 850 / 950 W

    Piekvermogens van bijna 2kW !! En zelfs dan zakt de spanning niet onder de 20.2 Volt !
    Op dat korte moment zie je dat de headspeed desondanks toch wel even flink inkakt met 15%. Dus dat heeft te maken met de motor die dus op dat punt te weinig koppel overhoudt.
    Toch valt het me niet tegen voor een motor van 230 gram (plettenberg orbit 20-10).
    Ik denk dat 1 of 2 tandjes minder op de pinion ook al een verbetering geeft.

    De motor, regelaar en accu zijn na deze vlucht nauwelijks warm geworden, maar het was buiten ook maar 8graden, dus de tijd zal het leren hoe dit zich zal gaan gedragen.
    wordt vervolgd !

    Bas

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  20. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Zo, we zijn inmiddels ruim een half jaar verder en de logo doet het nog steeds ...

    Nadat ik Bas de Groot had zien vliegen met zijn logo 400 v-stabi heb ik ook besloten om de logo 10 3D xl om te bouwen naar een 400 v-stabi.
    Dit om de volgende redenen:
    * mooie maat heli; niet te groot en niet te klein
    * lipo's relatief goedkoop
    * betrouwbaarheid van mikado
    * nu kan de 450 eruit
    * met v-stabi vliegt deze 500 maat als een veel grotere
    * mooie test heli om v-stabi uit te proberen

    Mechanisch gezien is het chassis al terug gebouwd naar een 400 size. De flybar blijft hetzelfde en dat ziet er heel gek uit met die korte 430mm bladen, maar die gaat er natuurlijk toch af.
    Aanvankelijk wilde ik de plastic kop met was aanpassingen erop laten zitten, maar besloot toch maar om de alu kop te bestellen omdat deze veel stijver is dan de plastic versie.

    Qua v-stabi komt er een "normale" v4.0 op te zitten maar dat wordt in de loop der tijd wel een mini v5 versie.
    Ontvanger wordt een jeti kopter satteliet, deze heeft kortere antenne's dan de 'normale' satteliet en wordt via de "aux" ingang aan de v-stabi gekoppeld (levert standaard ppm signalen).
    V-stabi is helemaal nieuw voor me, dus ik ben benieuwd hoe alles gaat verlopen.

    Ik heb al een steje 430mm bladen maar dat is merkloos en wordt nog iets beters , tips welkom natuurlijk
    wordt vervolgd...

    Bas
     

Deel Deze Pagina