Enfin, weer even een update :
ik heb gisteren een kans gezien tussen de buien door een kort "proefvluchtje" te doen naast m'n huis met de SLS 6s ZX 30C 4500 lipo's .....
In eerste instantie had ik de governorwaardes in de zender met 20% teruggeschroefd om zo de toerental-toename van 5s naar 6s lipo te compenseren.
Daarna accu erin en de heli optoeren in "idle-1" . Toen merkte ik al direct dat de headspeed hoger was dan in de hoogste idle-stand met 5s lipo ....
Even zweven en naar idle-up2 , wow, wat een headspeed ! En wat een POWER !! De logo herken je niet meer terug, oftewel : Logo op sterioden !!
Nog maar een standje verder, naar "idle-3" , wooooooow !! Hopelijk vliegen de bladen er niet vanaf !!
Even pitchpumpen en oef, dat lijkt wel een 450, zo snel gaat dat nu, ondanks vlieggewicht van 2.6kg en 550mm bladen !
Even rustig terug naar idle-2 en landen maar. Daarna weer terug naar de warme huiskamer en de datalogger gegevens uitgelezen. Tot mijn verbazing meet ik de volgende waardes :
idle-1 / idle-2 / idle-3
2175 / 2275 / 2375 rpm !!
Met de 5s flightpowers haalde ik met 85% governor maar net 1800rpm ..... als ik de governorwaarde niet aanzou passen dan zou ik met 6s lipo op een 20% hogere headspeed komen = 2160rpm
Echter heb ik de governorwaarde WEL met 20% terug genomen, terwijl de headspeed 2275rpm is !! Dat betekent dus dat de SLS ZX lipo's veel meer spanning afgeven dan de flightpowers. Dat had ik ook verwacht, echter niet zo extreem !
Als ik naar de grafiek kijk dan zie ik een spanning van ca. 22V tijdens idle-2 en 3 , oftewel 3.67V per cel ! Dat is natuurlijk heel erg goed !
De gemiddelde stroom / spanning / vermogen bij de verschillende idle standen :
idle-1 / idle-2 / idle-3
2175 / 2275 / 2375 rpm
30 / 34 / 38 A
23 / 23.5 / 22 V
700 / 850 / 950 W
Piekvermogens van bijna 2kW !! En zelfs dan zakt de spanning niet onder de 20.2 Volt !
Op dat korte moment zie je dat de headspeed desondanks toch wel even flink inkakt met 15%. Dus dat heeft te maken met de motor die dus op dat punt te weinig koppel overhoudt.
Toch valt het me niet tegen voor een motor van 230 gram (plettenberg orbit 20-10).
Ik denk dat 1 of 2 tandjes minder op de pinion ook al een verbetering geeft.
De motor, regelaar en accu zijn na deze vlucht nauwelijks warm geworden, maar het was buiten ook maar 8graden, dus de tijd zal het leren hoe dit zich zal gaan gedragen.
wordt vervolgd !
Bas