T-rex 600 of Logo 10 3D => logo 10 3D + filmpjes + MX24s

Bartvq zei:
Is er toevallig al iemand die de Logo 600 DX gaat aanschaffen/bouwen ?

Reeds een paar maandjes in bestel :wink: .
We wachten met smart en veel geduld!

Greetz van Aldert

Bartvq zei:
Is er toevallig al iemand die de Logo 600 DX gaat aanschaffen/bouwen ?

Ik wil wel de 600 3D gaan testen ;) de DX is ook een leuke optie maar ik ga toch voor de 1450mm rotor diameter.......

10S, oei, dat is onbelast 42V, al behoorlijk gevaarlijk wat betreft de spanning.
Dit is nog net wettelijk toelaatbaar voor zover ik weet, i.v.m. wat als veilige gelijkspanning wordt gezien?

hoezo ?

het kan veel gekker nog ;)

50 volt wissel en 120 is de grens bij gelijk.

more cellen :D

Ik heb "vroeger" :wink: op school moeten leren dat een gelijkspanning boven 42V als gevaarlijk wordt gezien. Iets met NEN1010 ofzo. Als je daarboven komt moeten er een aantal maatregelen worden getroffen, zodat het absoluut onmogelijk is dat onschuldige burgers deze spanning zouden kunnen aanraken.
Dat is tegenwoordig niet meer zo?

ben jij een elecrtman? met die voedingkjes op de foto??

ja, dat snap ik tenminste een beetje ..... daarom heb ik ook nooit met brandstofmotoren gevlogen ....... (alhoewel dat op zich misschien ook wel leuk kan zijn, maar dan wel de benzinemotoren en niet die vieze vettige gloeiplugmotoren ... bah ....)

Wat betreft die 42V grens, die geldt nog steeds vermoed ik, want waarom zou dat veranderd zijn ? Tja, als je een keer een flinke tik hebt gehad van een hoge DC spanning , dan weet je wel dat je er verstandig aan doet, vooral voor je eigen veiligheid, de boel goed te isoleren . Want meer dan deze spanning is een rotgevoel kan ik uit eigen ervaring vertellen, dat is wel even iets anders dan "een 9V batterijtje op je tong" ha ha ha !

de norm is 50 volt, waar 42 volt gangbaar is.
let op, dit is bij ac (wisselspanning)

bij dc (gelijkspanning) ligt de grens op 120 volt.

zoek maar in de nen naar veiligheidstrafos voor oa laagspanningsgereedschap.

uit nen 3140, over werken in metalen schepen,

Voorschriften elektrisch gereedschap

Elektrische gereedschappen moeten voorzien zijn van een CE-markering, vergezeld van een EG-verklaring van overeenstemming. Het arbeidsmiddel moet worden gebruikt overeenkomstig de bijbehorende gebruiksvoorschriften. Elektrisch gereedschap op 220 volt moet dubbel-geïsoleerd zijn uitgevoerd. Dit is zichtbaar aan een symbool van twee in elkaar geplaatste vierkantjes. Naast de normale isolatie is er een extra isolatie aangebracht, waardoor er sprake is van een dubbele beveiliging tegen elektrische stroom. Van een veilige spanning is sprake bij maximaal 50 volt wisselspanning of 120 volt gelijkspanning. Bij een veilige spanning gaat men ervan uit dat er bij een fout in de apparatuur geen schade aan het lichaam ontstaat bij een stroomdoorgang.
In vochtige en in besloten ruimten mogen we uitsluitend gebruik maken van gereedschap dat werkt op een veilige spanning. In een niet-explosieveilige

omgeving mag elektrisch handgereedschap niet worden gebruikt, tenzij dit aan speciale eisen voldoet. Volgens de norm NEN 3140 moet de toestand van elektrisch handgereedschap en bijbehoren na inlevering, voor uitgifte en bij veelvuldig gebruik periodiek worden gecontroleerd.

uit wikipeda
Veiligheidstransformator
Van Wikipedia
Ga naar: navigatie, zoek
Een veiligheidstransformator zet de netspanning om in een voor de mens ongevaarlijke wisselspanning van maximaal 50 V. Een veiligheidstransformator heeft gescheiden primaire en secundaire wikkelingen. De secundaire wikkeling mag nooit geaard worden. Veiligheidstransformatoren kunnen zowel in een vaste opstelling als in een verplaatsbare opstelling worden gebruikt.

[bewerk] Toepassingen
Elektriciteit in besloten ruimten: Voor het gebruik van elektrische apparatuur in besloten ruimten, die geleidende wanden, vloeren of plafonds hebben, is het verplicht om een veilige spanning te gebruiken van maximaal 50 V wisselspanning (AC) of 120 V gelijkspanning (DC). Een veiligheidstransformator is in staat om de voor de mens gevaarlijke spanning van 230 V om te zetten. Meestal in een spanning van 42 of 24 V.

Volgens AI-5 en de NEN 3140 zijn hiervoor verdere criteria genoemd waaraan met moet voldoen om werkzaamheden met elektrische apparatuur veilig te kunnen uitvoeren. Tijdens de revisie van VCA zijn de volgende technieken, in onderstaande prioriteit, toegestaan:

Verplaatsbaar materieel voorzien van een ingebouwde voedingsbron (zoals middels accu's of lucht aangedreven apparatuur) (dit geldt ook voor de verlichting), of als dit niet mogelijk is:
Apparatuur, aangesloten op een veilige spanning (50 V AC of 120 V DC met een rimpel van maximaal 5%) (dit geldt ook voor de verlichting). Als ook dit niet mogelijk is:
Gebruik van laagspanningsapparatuur (230V AC), voorzien van een dubbel geïsoleerde constructie, mits het materieel per toestel is aangesloten op een beschermingstransformator volgens NEN 10742 waarachter geen verdere verdeling meer plaatsvindt.
Verplaatsbare voedingsbronnen (transformatoren, lasgeneratoren en lasomvormers) worden buiten de ruimte opgesteld.

Voor elektrisch lassen wordt gebruikgemaakt van een lasapparaat. Deze moet zijn voorzien van een spanningsverlagend relais dan wel van een uitvoering waarbij de open boogspanning niet hoger is dan 50 V AC of 120 V DC met een rimpel van maximaal 5%. Het spanningsverlagend relais schakelt het lasapparaat op een veilige spanning zolang er niet gelast wordt. Al deze maatregelen zijn voorgeschreven om de simpele reden dat laagspanning ernstig letsel of de dood kunnen veroorzaken, als een mens deel uitmaakt van de stroomkring. Zeker in besloten ruimten met geleidende oppervlakken, is veilige apparatuur van levensbelang.

en ja ik ben installateur ;)

Ja, dit klopt allemaal. Toen ik nog wedstrijden vloog mocht de accu een maximale onbelaste spanning hebben van 42V, ik dacht dat dit met de NEN1010 norm te maken had. Blijkbaar niet :oops:

Die 42V is momenteel nog steeds het maximum wat je bij wedstrijden mag gebruiken, ziehier:
http://www.modelvliegsport.nl/downloads/reglementenboek2005/SECTIE5_5elektro.pdf
De energiebron bestaat uit oplaadbare batterijen naar keuze (secondaire cellen). Het maximale voltage
zonder belasting mag niet hoger dan 42 volt zijn.

Dat houdt dus in dat je op wedstrijden max. 10S Lipo mag gebruiken, lijkt me eigenlijk ook meer dan genoeg :wink:

Doe je niet aan wedstrijden mee, dan lijkt het erop dat je tot max. 72V mag gaan (17S Lipo):
http://www.modelvliegsport.nl/downloads/reglementenboek2005/SECTIE1algemene_voorschriften.pdf
Maximale spanning zonder belasting energiebron elektromodellen 72 Volt.

Om even on-topic te blijven :

Inmiddels ben ik weer wat verder, het gaat sneller dan verwacht, de bouwbeschrijving is ook vrij duidelijk.
De staart + staartrotor zit erop en ben nu bezig met de rotorkop. Ondertussen wel kleine onhebbelijkheden gevonden :

(voor de nummers , zie de manual : http://www.mikado-heli.de/shop/logo103d/logo103d_bauanleitung.pdf )

* de kufenrohre #2775 zouden met met secondenlijm bevestigd moeten worden, maar dan kun je ze nooit meer verwijderen. Hiervoor heb ik zelf een gaatje in de kufenbugel #2495 geboord en met hele kleine zelftappers de kufen vastgeschroefd zodat ze er nog een uit kunnen mocht dat ooit nodig zijn

* het hoofdtandwiel heeft een ietsiepietsie hoogteslag, of dit kwaad kan weet ik niet, dat zal moeten blijken

* de "steuerhulse" #2455 kon ik zo in de steuerbrucke #3030 schuiven zonder daarbij de schroefdraad te gebruiken. De steurehulse heeft te weinig schroefdraad of de steuerbrucke is van binnen te ruim. Mikado is al gemaild maar nog geen antwoord ontvangen

* onduidelijk vind ik de afstelling van de riemspanning, er staat een plaatje bij maar bijvoorbeeld niet hoeveel mm je de riem in mag drukken , tja ook hier zal je het proefondervindelijk moeten proberen

* de heckausleger oftwel de staartversteviging past maar net aan de chassis zijde, mijn ervaring is om de extra ringetjes #2463 weg te laten, want anders komt de "kugelgelenke" tegen de imbusbout van het landingsgestel

* bij de afbeelding van de ruderhorner oftewel servoarmen ontbreken de lengtes voor de roll-servo's , ik neem aan dat ze dezelfde lengte moeten hebben als de nickservo (20mm) ?

* de koperen/messing busjes #3090 die in de mischhebel zitten hebben een te kleine diameter voor het M3 boutje wat erdoorheen moet, deze heb ik zelf voorzichtig op moeten ruimen

* de twee kogellagerringen voor in de bladhouders hebben een diameter die een verschil hebben van slechts 0.1mm , waarvan degene met de kleinste diameter aan de buitenzijde moet komen, iemand die geen schuifmaat heeft zal niet weten welke dit is, dat wordt niet aangegeven

* de buitenzeskant hulsen voor in het chassis had ik gelukkig meebesteld, dit moet echt standaard worden want het plastic is veel te zacht om de M3 boutjes goed in vast te houden

* de aluminium klemmring, die de standaard ring #2386 vervangt is ook geen overbodige luxe , de holle hoofdas zul je er namelijk niet mee beschadigen. Hiervoor geldt hetzelfde , dat zou standaard moeten worden

* verder vind ik de motorafstandsplaat van plastic een beetje goedkoop aandoen, die had wel van alu mogen zijn, met schroefdraad erin ipv het losse moertje wat er nu in ligt

* de koperen/messing ringen #2351 die in de bladhouders komen zijn niet 0.5mm dik maar 1mm dik (en ik maar zoeken maar die ringen !)

* de 515 helitec bladen hebben een bevestigingsgat van 3mm, de bladhouders van de logo zijn 4mm van diameter. Ik ben van plan om de koperen/messing busjes van de helictec bladen heel voorzichtig op te ruimen naar 4mm, er zit genoeg " vlees" om dit te doen. Hier had de leverancier mij wel op mogen attenderen vind ik.

* last but not least heeft de plettenberg orbit motor geen afgeplat stukje op de motor-as om het boutje van het motortandwiel goed vast te kunnen zetten, da's echt slecht, zeker voor dat geld ! (mijn hacker C40-9L van de robbe spirit heeft dat wel) , dus dat heb ik zelf even geslepen (motor goed stofvrij inpakken !)

wordt vervolgd,

Je hebt opzicht wel gelijk bij een hoop punten maar het werkt allemaal toch gewoon perfect hoor.

- Riemspanning: Je moet ze niet tegenelkaar kunnen drukken op 15mm van het tandwiel, beetje op gevoel
- Zeskanten gaan heel goed zolang je maar niet door draait. Vast is vast en zo hard aandraaien is helemaal niet nodig.
- Klemring inderdaad vervangen anders krijg je de hoofdas er niet meer uit, slechtste punt van de heli vindt ik
- Motor afstandsplaat voldoet prima!
- Bladen zijn inderdaad jammer, geen punt van de heli :) Kan je de bussen er niet uitduwen?
- Plat kantje op motor as niet nodig. Inbus met locktite vastzetten (beetje extra op asje) en het zit muurvast. Zelfs bij een crash is je tandwiel aan gort ipv een los zittende motor tandwiel

- Bladen zijn inderdaad jammer, geen punt van de heli Kan je de bussen er niet uitduwen?
- Plat kantje op motor as niet nodig. Inbus met locktite vastzetten (beetje extra op asje) en het zit muurvast. Zelfs bij een crash is je tandwiel aan gort ipv een los zittende motor tandwiel

Als ik de busjes eruit zou duwen, als het al kan, dan is het gat weer te groot, dan schat ik dat het gat op 5 a 6mm komt, het busje is best dik. Ik weet ook niet hoe je dit 'mooi' op kunt lossen ? Ik zal toch niet de enige zijn met dit probleem ! Een of ander opvulbusje voor in de bladhouder ofzo ?
Misschien ben ik wel een zeikerd maar ik overweeg het liever twee keer dan dat ik het in 1 keer naar zijn grootjes help ...

Van dat tandwiel had ik niet verwacht ! De motor-as is toch gehard ?
Wat zijn de tandjes trouwens fijn, van mijn robbe spirit zijn ze grover terwijl dit een kleinere heli is (module 0.7) ? Misschien werd anders het hoofdtandwiel wel te groot van diameter ???

Je eerste opmerking is ook de reden waarom ik voor de logo had gekozen
maar het werkt allemaal toch gewoon perfect hoor

Ik heb ook geen platte kant op de as van de motor gemaakt. Werkt nog steeds perfect met alleen loctite.

Om de riemspanning beter te controleren en veranderen vind ik de carbon staart behuizing wel een aanrader.

fbk zei:
Ja, dit klopt allemaal. Toen ik nog wedstrijden vloog mocht de accu een maximale onbelaste spanning hebben van 42V, ik dacht dat dit met de NEN1010 norm te maken had. Blijkbaar niet :oops:

Die 42V is momenteel nog steeds het maximum wat je bij wedstrijden mag gebruiken, ziehier:
http://www.modelvliegsport.nl/downloads/reglementenboek2005/SECTIE5_5elektro.pdf
De energiebron bestaat uit oplaadbare batterijen naar keuze (secondaire cellen). Het maximale voltage
zonder belasting mag niet hoger dan 42 volt zijn.

Dat houdt dus in dat je op wedstrijden max. 10S Lipo mag gebruiken, lijkt me eigenlijk ook meer dan genoeg :wink:

Doe je niet aan wedstrijden mee, dan lijkt het erop dat je tot max. 72V mag gaan (17S Lipo):
http://www.modelvliegsport.nl/downloads/reglementenboek2005/SECTIE1algemene_voorschriften.pdf
Maximale spanning zonder belasting energiebron elektromodellen 72 Volt.

Even kort nog off-topic... Gelijkspanning/stroom is idd hoger dan 42 Volt (120 Volt), maar wat komt er uit je regelaar? Dat is géén gelijkspanning maar 3 fasen wisselspanning/stroom. M.a.w. je zit toch vast aan de 10S lipo.

Greetz van Aldert

Om de riemspanning beter te controleren en veranderen vind ik de carbon staart behuizing wel een aanrader

Op zich goed idee, maar een duur geintje zeker ?
Grappig trouwens dat de staartbuis niet vastgeschroefd zit in het staarthuis, er zijn enkel 2 nokjes die het verdraaien tegegaan. Uiteraard zorgt de riem ervoor dat de boel niet losgaat.

Bladen zijn inderdaad jammer, geen punt van de heli Kan je de bussen er niet uitduwen?

Het probleem is opgelost, de busjes konden er inderdaad uitgedrukt worden, daarna heb ik ze handmatig opgeruimt naar 4.1mm, en weer teruggedrukt, nu passen de bouten prima ! Ik vermoed dat je de bussen met andere maten los bij kunt bestellen.

Inmiddels weer een stukje verder gebouwd. De rotorkop zit ook in elkaar en alles draait zeeeer soepel en toch spelingsvrij, ondanks dat de meeste delen van plastic zijn, prima dus.
Ik ben bijna zover dat de elektronika erin kan. Helaas zijn de servohevels van de hitec hs85mg te kort (zoals gebruikelijk), volgens de bouwbeschrijving is 20mm vereist. Dus die heb ik gisteren besteld bij conrad, maar gelijk van aluminium, staat wel leuk.
De servohevel voor de staart is 1mm te kort maar dat zal geen probleem zijn.

Ik maak voor de zekerheid toch nog even een kruislandingsgestel van koolstof met tafeltennisballen. Baad het niet dan schaadt het niet
Wie weet weet krijg ik hem voor mijn vakantie nog wel in de lucht !

(Ik heb de robbe spirit mee naar het werk dus dadelijk in de pauze nog even vliegen, het is er prima weer voor !!)

Inmiddels zijn de Lio-ion-Mn packs (ook wel bekend als konion) ontvangen : 5S3P 4200mAh . Ze zijn op maat gemaakt voor de logo 10 3D door de leverancier, ze passen precies tussen het frame zonder speling, wel zo handig ......
Voor de zekerheid toch maar balanceraanslutingen erop laten maken, baat het niet dan schaad het niet.
Het ziet er dan zo uit :

kon1.jpg

kon2.jpg

kon3.jpg

kon4.jpg

kon5.jpg

kon6.jpg

de "steuerhulse" #2455 kon ik zo in de steuerbrucke #3030 schuiven zonder daarbij de schroefdraad te gebruiken. De steurehulse heeft te weinig schroefdraad of de steuerbrucke is van binnen te ruim. Mikado is al gemaild maar nog geen antwoord ontvangen

Dit probleem is gemeld bij de webwinkel en een nieuw setje is onderweg ... vreemd dat Mikado tot nu toe nog niet gereageerd heeft ?

Nog een vraag aan jullie; ik zie vaak van die "rubberen voetjes / hulsjes " op de buizen van het landingsgestel zitten , wat voorkomt dat de heli op een glad oppervlak kan glijden.
Op mijn robbe spirit heb ik dat gedaan mbv 4 stukjes siliconen brandstofslang , maar de buizen van de logo zijn hiervoor veel te dik.
Waar kan ik deze kopen ???

Back