T-rex 600 of Logo 10 3D => logo 10 3D + filmpjes + MX24s

Of je haalt voor 5 euro gewoon echte skid stoppers :wink: Gebruik zelf die van Quick UK, gekocht bij Quartel.

666yeti666 zei:
Om de riemspanning beter te controleren en veranderen vind ik de carbon staart behuizing wel een aanrader

Op zich goed idee, maar een duur geintje zeker ?
Grappig trouwens dat de staartbuis niet vastgeschroefd zit in het staarthuis, er zijn enkel 2 nokjes die het verdraaien tegegaan. Uiteraard zorgt de riem ervoor dat de boel niet losgaat.

Eeh die riem houd echt de staart buis niet op zijn plek hoor, dan zou de boel zo kapot zijn ;) De buis wordt in het frame geklemd en achter wordt het staarthuis ook op de buis geklemd.

Zo, mijn vakantie is helaas weer voorbij dus ik kan weer verder met bouwen.
Hier een korte update (foto's volgen in het weekend).

De skidstoppers zitten er inmiddels onder. De servo's zitten erop, inclusief de blauwe alu hevels van Conrad, deze passen perfect en zijn precies lang genoeg.
De motor zit erin en het 19T tandwiel op de as. Voor de regelaar heb ik toch wel een beugel moeten maken , die op de koolstof voorbouw zit geschroefd. Anders zou ik geen goede methode weten om hem te plaatsen.
Op de beugel zit ook nog een klein koellichaam. Nu zit de regelaar, met het platte gedeelte (alu plaatje) op het koellichaam geklemd met 2 elastieken (en dus niet met 2 tie-wraps, dit kan namelijk de printplaatjes van de regelaar verbuigen waardoor de sporen kunnen beschadigen. Tie wraps raadt kontronik ook af !)
Hiermee heb ik een extra warmteafvoer gemaakt voor de regelaar mocht het nodig zijn.

De heckservo ga ik verplaatsen naar de staartbuis, omdat het vrij krap is met de vrij lange LiMn accu.
De gyro ga ik om dezelfde reden naar de staartbuis verplaatsen.
Bovendien is er dan voldoende plaats vrij voor de ontvanger op de achterkant van het chassis.

Hiertoe heb ik vandaag wel 2 extra houders besteld bij : http://www.e-hubis.de/?Tuningteile:Mikado
En gelijk de rotordisk en nog wat spul meebesteld ...

wordt vervolgd ...

Nou moe, krijg ik gisteravond bericht van die duitse "webshop" dat die de spullen niet naar het buitenland stuurt ?!

Dus ik verder zoeken naar wie ze dan wel kan leveren, kom ik ineens terecht op een site die problemen meld met de CFK gyro houder in combinatie met de snaaraandrijving. Daar wordt beweert dat men storingen heeft door statische elektriciteit die opgewekt wordt door de riem en daardoor over kan slaan naar de CFK houder (CFK geleidt!). Deze storingen zouden de werking van de gyro verstoren waardoor er ongecontroleerde staartbewegingen plaatsvinden ..... mmm ....

Tja, ik heb er eens over nagedacht .... en besloten om de gyro dan maar ergens anders te plaatsen en wel op een apart plaatje van epoxy dat gemonteerd zit op de achterste beugel van het landingsgestel. Kost niks en minder kans op storingen ! Zojuist gezaagd en net zwart gespoten.

Over de heckservo moet ik nog nadenken, misschien kunnen daar gelijksoortige (statische elektriciteit) problemen optreden ....

666yeti666 zei:
Dus ik verder zoeken naar wie ze dan wel kan leveren

Ik haal altijd alles van Mikado bij www.eheli.nl . Snel, super service, nette prijzen (en néé, ik heb geen aandelen)!

Je kan de staartboom ook aarden om storing te voorkomen, wil je zeker weten dat je geen last krijgt van statisch electrische storing dan kan je ook nog een antistatische snaar van Mikado monteren.

Greetz van Aldert

Thankx voor de link , ik al eens kijken of ze het op voorraad hebben.

Een "antistatische snaar" klinkt mij een beetje vreemd in de oren .... of zitten er soms kleine geleidende (metaal) deeltjes in verwerkt (want de oorzaak van een statische lading is onderlinge wrijving van twee materialen die niet geleiden) ?

Met "staartboom aarden" bedoel je waarschijnlijk een geleidende draad tussen het chassis en de metalen staartboom leggen zodat beide delen hetzelfde potentiaal hebben zodat er geen stroom kan lopen ... want als je hem werkelijjk gaat aarden dan vliegt dat zo lastig, of je moet wel een heel lange aarddraad gebruiken .... ;-)

Heb jij zelf verbetering ondervonden met deze maatregelen ?

Yeti,

Deze duitse shop http://www.nennos-helishop.de/ verstuurd wel naar NL. Heeft veel op voorraad, wordt ook goed bijgehouden op het web. Betaling kan via PayPal, alhoewel ik dit nog niet rechtstreeks vanuit de webshop voor elkaar heb gekregen. Maar doe het dan 5 minuten later als je de order-bevestiging via de mail ontvangt. Meestal worden onderdelen dan de volgende dag verstuurd.

@Aldert, elke keer als ik onderdelen nodig heb dan heeft eheli.nl daarvan minimaal 1 deeltje niet van op stock. Is zijn website niet up to date?

Rick

Rick NT zei:
@Aldert, elke keer als ik onderdelen nodig heb dan heeft eheli.nl daarvan minimaal 1 deeltje niet van op stock. Is zijn website niet up to date?

Kans is aanwezig, er ligt meestal meer dan de website aangeeft. Eheli is voor mij de LHS, lekker makkelijk. Als ik soms speciaal ergens voor heen wil rijden dan eerst even telefoontje.

Greetz van Aldert

666yeti666 zei:
Een "antistatische snaar" klinkt mij een beetje vreemd in de oren .... of zitten er soms kleine geleidende (metaal) deeltjes in verwerkt (want de oorzaak van een statische lading is onderlinge wrijving van twee materialen die niet geleiden) ?

Zo snel niet meer te vinden, maar er bestaat beslist zoiets en dan volgens mij met enkele koolstofvezels in de riem. Als je dit wel zou monteren, monteer dan ook direct de antistatische poulie's achter in je staart en aan je tussentandwiel. Artikelnummers van Mikado zijn de 3047 en de 3045.

Greetz van Aldert.

Komen sommige gyro's nu ook niet met antistatisch huis? Of heb ik dit mis op?

@rick:
die shop ken ik, daar komt mijn totale logo pakket vandaan. Helaas heeft hij nou net die onderdelen niet in zijn assortiment.

@aldert: bedankt voor de tips, die zal ik onthouden. Het is trouwens nr. 3046 voor de poulie in de staart

eheli heeft de heckservohouder niet in het assortiment en de gyrohouder niet in voorraad ...

Ik probeer voorlopig eerst maar eens de gyro op het epoxy plaatje te plaatsen (is trouwens ook de voorgestelde plaats volgens de manual las ik zojuist).
De heckservo laat ik ook even voor wat het is, misschien kan de accu nog iets naar voren en komt hij niet tegen de heckservo aan, maar dat kan ik pas bepalen als alles erop zit, incl. cockpitkap.

Trouwens, het is de bedoeling om de logo op 26 augustus op onze jaarlijkse elektro fly-inn te gaan vliegen ( http://home.hetnet.nl/~ronvans/inhoud/nederlands.html )

Yeti,

Let wel op, de battery tray in het frame staat niet haaks op de rotor-as. Als je de gyro hier direct op monteert zal deze dus niet in lijn staan met de rotor-as. Wat tot licht afwijkingen kan leiden in de correctie van de gyro, bij rollen.

Rick

Rick NT zei:
Yeti,

Let wel op, de battery tray in het frame staat niet haaks op de rotor-as. Als je de gyro hier direct op monteert zal deze dus niet in lijn staan met de rotor-as. Wat tot licht afwijkingen kan leiden in de correctie van de gyro, bij rollen.

Rick
Wel verdikkeme ik kom net van zolder en had alles gemonteerd zitten ..... je hebt gelijk, ik heb even gekeken, het is maar een kleine hoek maar het is inderdaad niet meer precies haaks. Wat stom dat Mikado dat dan in de manual zet.
Epoxy is niet te verbuigen, nou ja, dan wordt het een aluminium plaatje. Heb ik nog wel liggen. Bedankt voor de tip. (nu nog leren rollen , ha ha ha !!)

Hier weer een update :

Alle electronika zit erin en ik ben alles aan het afregelen. De regelaar is ingesteld (zeer handig mbv de progcard) . De rotorkop is gebeurd, pitch moet nog wel ingesteld worden, maar dat kan/moet allemaal op de zender.

En nu het volgende : het is mij volledig onduidelijk welke kant de stang naar de heckrotor moet bewegen als ik yaw geef op mijn zender. Bijvoorbeeld : cockpit naar links en stang naar heckservo naar voor / achter .
Dat staat dus niet in de manual, ik heb het 3 maal doorgelezen en het staat er echt niet in !
Er staat alleen "Achten sie auf die korrekte drehrichtung des heckrotor-servos. Wenn notig andern sie die drehrichtung des heckrotor-servos im sender"
Ja, dat snapt m''n grootmoeder ook wel !!!

Enfin ik heb mijn andere heli eens bekeken en daarvan afgeleidt dat de stang naar achteren moet bewegen als de staart naar rechts draait en dus de cockpit naar links (van bovenaf gezien).

Dus bij deze een oproep aan logo 10 bezitters ! Klopt dit ?

Zoek eens op 'afstellen 401' oid. Welke kant die stang op beweegt is eigenlijk niet interresant het gaat natuurlijk om de heckrotor-blaadjes.

Rick

Rick NT zei:
Zoek eens op 'afstellen 401' oid. Welke kant die stang op beweegt is eigenlijk niet interresant het gaat natuurlijk om de heckrotor-blaadjes.

Rick
Het is juist wel interessant want dit bepaald welke kant de heckrotorblaadjes op draaien en is bovendien veel gemakkelijker uit te leggen.
Afstellen van een 401 zegt op zichzelf helemaal niks, want dat verklaart niet hoe de draairichting van de heckrotor-blaadjes moet zijn van een specifieke heli , dat kan per heli best verschillend zijn lijkt mij ...

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het controlleren van de stuurrichting van de heckrotor al etterlijke malen is uitgelegd op het forum, voornamelijk toen er veel beginners waren en die bijna allemaal een 401 gebruikte. Daarom het voorstel op het zoeken naar 'afstellen 401'

De spoedverstelling van de heckrotor-bladen wordt natuurlijk wel veroorzaakt door de stuurstang maar als iemand de heckrotorbladhouders 180 gedraaid heeft (bijv. ballink aan de achterzijde van de bladhouden ipv de voorzijde) dan 'pool' je de spoedverstelling al weer om.
Hetzelfde als het bijv. mogelijk is om de aanstuur hevel op een andere manier te monteren.

Als iemand de heckrotoras de andere kant op laat draaien dan moet je ook weer de functie 'ompoolen'.

Rick

Back