T-rex 600 of Logo 10 3D => logo 10 3D + filmpjes + MX24s

ja frank, 100% zeker, dat heb ik zo geprogrammeed in de regelaar.
Bovendien regelt hij anders niet zo mooi op nadat ik de schakelaar heb omgezet ...

Nou, de grafiek laat mij alleen zien dat er een motor netjes langzaam op toeren komt, dat kan ook prima met een regelaar zonder governor toch?
Ik vraag me af hoe je werkelijk zou kunnen zien dat de governor mode echt aan het bijregelen is :roll:
Bv, je zou de heli eens kunnen belasten door vanuit hoveren een paar seconden stevig te stijgen, dan zou je, denk ik moeten zien dat het toerental eerst dreigt in te zakken en daarna weer opregelt, terwijl de stroom behoorlijk toeneemt?

Nou, de grafiek laat mij alleen zien dat er een motor netjes langzaam op toeren komt, dat kan ook prima met een regelaar zonder governor toch

In normal mode kan dat inderdaad als je de stick langzaam naar voren beweegt , maar dat deed, ik niet, ik deed het volgende :wink:

nadat ik de schakelaar heb omgezet ....

Regelaar is nu ingesteld in governor via een schakelaar en staat op 70%. De aanlooptijd is voorlopig 12seconden

Als de regelaar NIET in governor zou staan maar in normal mode, wat jij denkt, dan had ik alweer een nieuw hoofdtandwiel nodig gehad, na het omzetten van de schakelaar loopt de motor, in een seconde ofzo, naar zijn ingestelde maximale toerental !

Ik zal eens uitzoeken wat de relatie is tussen de governor mode en de accuspanning.

Als iemand het weet : graag antwoorden !

... een paar seconden stevig te stijgen, dan zou je, denk ik moeten zien dat het toerental eerst dreigt in te zakken en daarna weer opregelt .....

Nou, dat ligt eraan, zo zou het wel moeten zijn, maar waarom denk je dat die hard 3D vliegers geen gebruik maken van governor ..... die regeling is namelijk niet snel genoeg om die snelle variatie bij te regelen .....

Aan de andere kant is de terugloop in spanning, in mijn geval, een heeeeeel langzame variatie, misschien is die weer te langzaam voor de governor regeling ....

Ik begrijp dan nog steeds niet wat het nut is van de governor mode 8O
Altijd gedacht dat deze ervoor zorgt dat het motortoerental ten allen tijde gelijk blijft.
Als het alleen ervoor dient dat de motor langzaam op toeren komt, dan vind ik dat een beetje overdreven. Dat kan ook bv. ook in de zender ingesteld worden (althans mijn zender heeft daar een instelling voor in het menu).

Bij mij heeft een governorfunctie meestal wel goed gewerkt, ik dacht dat alleen alignregelaars hier moeite mee hadden.

Bas,

ik zie in het begin van dit draadje dat je een Kontronic Jazz 80-6-18 gebruikt?
Dan haal ik dit uit de handleiding:

In Heli-Mode the Jazz operates with active RPM control. This means, that the motor
RPM will be kept constant and changes of the load and the falling battery voltage
will be compensated, as long as the motor and battery capacity allows this.

Hij zou dus wel degelijk moeten reageren op een langzaam dalende accuspanning...............

laurens zei:
Bij mij heeft een governorfunctie meestal wel goed gewerkt, ik dacht dat alleen alignregelaars hier moeite mee hadden.

Klopt helemaal..........Align governors werken niet (goed). Ik heb een Jazz op de 450 en die governor werkt perfect maar op de Align ESC moet je echt de governor vergeten en gewoon met gascurves werken. Dit is trouwens voor een electro heli geen enkel probleem, ik vind het zelfs beter werken zonder governor.

Als je trouwens voor de Jazz de governor wel gebruikt: Houd in ieder geval minstens 10% overhead ruimte voor de pieken in je vermogen. Gebruik dus liever een 80-80-80-80-80 gascurve dan een 100% omdat de regelaar reserve moet houden om de pieken in je vermogen op te vangen.

Hey,

ik heb overigens een viertal align gehad, waarvan nog ééntje in bezit en in gebruik, en allen hadden ze een prima werkende governor.

Greetz van Aldert

wat ik me af vraag wat is de winst van de governors ten opzichten van 100%.
en dan bedoel ik met vol 3d dan draait het geheel toch ook rond de 100 %

en waar ik meer naar op zoek ben wat het voor deel en de nadelen zijn van beide gas setting

voor een brandstof kist snap ik het eerder.
op pakken en gelijk aan vermogen blijven maar voor een lektro kist kan ik het nog niet vinden kwa id en dan bedoel ik het zeer snel oppaKKEN VAN draaistroom motoren wat een nitro mist.

Voor beide, zowel nitro als electro, is het antwoord eigenlijk constante headspeed en geen overspeed.

Afhankelijk van de motor (electro dus) die je hebt icm welke pinion, kun je in 100% "te snel" draaien. De governor lost dit mooi voor je op. Daarnaast draai je met een constante headspeed wat de vliegeigenschappen voorspelbaar maken. Als de rotor steeds harder en dan weer trager gaat dan heeft dit uiteraard gevolgen voor de pitch.

Helaas zijn er maar weinig goede governors voor electro.

Dat gezegd hebbende van die governors voor electro en dat er maar weinig goed zijn... Vliegers met wat grotere heli's, Trex600 etc..., kijk eens naar de eMultigov http://aerospire.com/emultigov.html

Ik heb de Multigov op mijn Trex600N. Niet overdreven duur en makkelijk te programmeren. Schermpje blijft niet in de heli zitten en spaart dus gewicht.

Ik heb eens gekeken en oei, daar trof ik een filmpje aan van ene lukas riva ... ongelooflijk wat hij allemaal met een trex 600 kan .... kijken huiver :
http://www.tuks.ch/video/eMultiGov_Lukas_Riva.wmv

Maar goed, allemaal leuk en aardig, nu weet ik nog niet de relatie tussen de accuspanning en het toerental van een regelaar in governoro mode !

Trouwens; de reden dat ik governor gebruik is dat dit met mijn zeer eenvoudige zender niet anders kan, de gascurve die in de zender zit is niet goed genoeg in te stellen .
De mx-24s staat in bestelling ..... maar wordt door graupner pas eind september geleverd, weer uitgelopen dus ....

Ongelooflijk! Ik heb inderdaad gehuiverd. Hoe kan iemand zo zijn heli beheersen 8O
Gelukkig het filmpje met het originele geluid, zodoende kan je horen dat ook hier het toerental nog wel wat varieert, helemaal constant houden lijkt me haast onmogelijk met deze enorme belastingvariaties.

Nou, voor mij is het nu wel duidelijk Bas, de regelaar probeert gewoon iedere variatie in toerental op te vangen, weet hij veel wat de oorzaak is van die variatie? Vermoedelijk wordt net na het optoeren (12sec bij jou) het toerental bepaald, dit kan vrij eenvoudig gemeten worden in de regelaar, ziet hij daarna een verandering in toerental welke niet van de zender komt, dan wordt gewoon wat meer of wat minder gas gegeven, totdat het toerental weer gelijk is, eigenlijk heel simpel...........

"the Jazz operates with active RPM control. This means, that the motor
RPM will be kept constant and changes of the load and the falling battery voltage
will be compensated"

Ja frank, maar waarom wordt het toerental dan toch niet bijgeregeld als de accuspanning daalt ???
zou dit dan toch buiten het bereik van de regelaar vallen of is de variatie te langzaam???

Ik begin een vermoeden te krijgen ......

Ik heb de maximale waarde van de throttle op de zender nu ingesteld op 70%.
Maar is dit ook werkelijk 70% van het TOTALE BEREIK VAN DE THROTTLE WEG ???
Met andere woorden, draait de motor werkelijk op 70% van de ingestelde waarde ?

Als dit niet zo is dan is de ruimte die de regelaar heeft om bij te regelen (in zijn governor mode) geen 30% maar minder !!
En dit is dan waarschijnlijk onvoldoende om het toerental op niveau te houden tegen de tijd dat de accu leeg raakt en de accuspanning begint te dalen !

Ik denk dat daar de schoen wringt !

Eens kijken hoe ik daar achter kan komen .... mmm ....misschien gewoon een servo aansluiten op het kanaal van de regelaar ?

wordt vervolgd ...

Hij moet een langzame variatie ook bijregelen, hij kijkt gewoon naar het absolute toerental, anders moeten ze dat niet in de handleiding zetten......................

Wat je zegt zou een goede verklaring kunnen zijn: de regelaar staat al op maximum, dus bijregelen kan niet meer................
Maar dan zou de governor mode dus helemaal niet werken bij jou, heb je al kunnen constateren dat ie uberhaupt belastingvariaties bijregelt?

Met een servo moet je inderdaad kunnen zien of hij (bijna) op maximum staat.

Ik ben ook een beetje aan het klooien met mijn instellingen.
Nu is het wel een governor in een lichtere ESC van mijn MiniTitan, maar goed...
Op een ander forum (RunRyder) beweren ze dat als je je Curve op 100-100-100-100-100 zet en de governorfunctie aan dat de motor alsnog naar boven wordt bijgeregeld (bij electro natuurlijk).
Ze zeggen min of meer dus dat de governor de omwentelingssnelheid van de motor constant houd en dat je met je vlakke curvewaarde aleen de headspeed regelt...
Wat is nu waar???

Eric

Eindelijk weer een update :

Ik heb gemeten hoeveel rpm op de kop zit als ik de maximale waarde van de gasstand in mijn zender in stappen van 10% terugregel van 100% naar 0%. Dit alles uiteraard in governor mode.
Dat heb ik gemeten mbv een eagle tree datalogger.

De volgende waarden heb ik genoteerd :

gas rpm (rpm verhouding)

100% 1675 (100%)
90% 1650 (98.5%)
80% 1640 (97.9%)
70% 1630 (97.3%)
60% 1560 (93%)
50% 1550 (92.5%)
40% 1500 (89.5%)
30% 1460 (87.2%)
20% 1400 (83.5%)
10% 1360 (81%)
0% 1310 (78%)

Uit de grafiek onderaan is ook heel veel informatie te halen :

Het is prachtig te zien wanneer de governor mode niet meer bij kan regelen, dat is tijdens de eerste 3 a 4 hooverpogingen (vanaf links gezien) ! Want tijdens opstijgen zie je dat de rpm terugloopt !! Het gaat dan weliswaar maar om 50rpm maar toch ... Pas bij de 5de poging zie je een strakke lijn ! Dat is dus bij 60% = 1560rpm !
En dan heb ik nog niet eens full pitch gegeven, want dan moet de regelaar nog verder bijregelen.

Bij 50% zie je een flinke stroompiek bij gelijkblijvende rpm, da's een goed teken, hier heb ik even kort flinke pitch gegeven.

Dit is alemaal gemeten met een 17tands tandwiel. Met dit tandwiel moet de zender dus op 50 a 60 % komen te staan om nog voldoende ruimte te hebben voor een correcte bijregeling van de governor mode. Misschien nog wel lager als je ook correctie wilt hebben voor de dalende accuspanning.
Als ik meer rpm wil hebben dan moet ik gewoon een groter tandwiel monteren, ik heb er nog 2 liggen, een 19 en een 21.

Grappig is ook om te zien dat het opgenomen vermogen niet veel veranderd, en dat is logisch want je hebt een bepaald minimaal vermogen nodig om te kunnen hooveren.
Verder zie je ook dat de heli instabieler bij afnemende rpm, die vertaalt zich direct in stabiliteit , en kun je zien door de grotere verschillen in de stroom , maw ik moest meer corrigeren om hem fatsoenlijk in de lucht te houden.

Conclusie :

1- De eerder ingestelde waarde van 70% is maar net voldoende voor de regelaar om bij te regelen tijdens hooveren, maar waarschijnlijk niet genoeg om ook de terugloop in accuspanning bij te regelen, tegen het einde van de vlucht

2- Het regelbereik van mijn zender in combinatie met de kontronik jazz 80-6-18 is beperkt tot een afname van het toerental van ca. 20% . De regelaar kan dus niet lager ingesteld worden dan ca. 80% van zijn maximum

Goh, wat heb ik weer een hoop geleerd !

Hier is het documentje met de grafiek

http://airtoimedia.nl/web/upload/666yeti666/logo103Dmeting13092007.doc

Op een ander forum (RunRyder) beweren ze dat als je je Curve op 100-100-100-100-100 zet en de governorfunctie aan dat de motor alsnog naar boven wordt bijgeregeld (bij electro natuurlijk).

Met mijn gemeten grafiek heb ik dus aangetoond dat dat onmogelijk is, de eerste poging is op 100% en je ziet dat zodra ik ga hooveren de rpm daalt. Hier heeft de governor dus geen ruimte meer om bij te regelen !

Back