Eindelijk weer een update :
Ik heb gemeten hoeveel rpm op de kop zit als ik de maximale waarde van de gasstand in mijn zender in stappen van 10% terugregel van 100% naar 0%. Dit alles uiteraard in governor mode.
Dat heb ik gemeten mbv een eagle tree datalogger.
De volgende waarden heb ik genoteerd :
gas rpm (rpm verhouding)
100% 1675 (100%)
90% 1650 (98.5%)
80% 1640 (97.9%)
70% 1630 (97.3%)
60% 1560 (93%)
50% 1550 (92.5%)
40% 1500 (89.5%)
30% 1460 (87.2%)
20% 1400 (83.5%)
10% 1360 (81%)
0% 1310 (78%)
Uit de grafiek onderaan is ook heel veel informatie te halen :
Het is prachtig te zien wanneer de governor mode niet meer bij kan regelen, dat is tijdens de eerste 3 a 4 hooverpogingen (vanaf links gezien) ! Want tijdens opstijgen zie je dat de rpm terugloopt !! Het gaat dan weliswaar maar om 50rpm maar toch ... Pas bij de 5de poging zie je een strakke lijn ! Dat is dus bij 60% = 1560rpm !
En dan heb ik nog niet eens full pitch gegeven, want dan moet de regelaar nog verder bijregelen.
Bij 50% zie je een flinke stroompiek bij gelijkblijvende rpm, da's een goed teken, hier heb ik even kort flinke pitch gegeven.
Dit is alemaal gemeten met een 17tands tandwiel. Met dit tandwiel moet de zender dus op 50 a 60 % komen te staan om nog voldoende ruimte te hebben voor een correcte bijregeling van de governor mode. Misschien nog wel lager als je ook correctie wilt hebben voor de dalende accuspanning.
Als ik meer rpm wil hebben dan moet ik gewoon een groter tandwiel monteren, ik heb er nog 2 liggen, een 19 en een 21.
Grappig is ook om te zien dat het opgenomen vermogen niet veel veranderd, en dat is logisch want je hebt een bepaald minimaal vermogen nodig om te kunnen hooveren.
Verder zie je ook dat de heli instabieler bij afnemende rpm, die vertaalt zich direct in stabiliteit , en kun je zien door de grotere verschillen in de stroom , maw ik moest meer corrigeren om hem fatsoenlijk in de lucht te houden.
Conclusie :
1- De eerder ingestelde waarde van 70% is maar net voldoende voor de regelaar om bij te regelen tijdens hooveren, maar waarschijnlijk niet genoeg om ook de terugloop in accuspanning bij te regelen, tegen het einde van de vlucht
2- Het regelbereik van mijn zender in combinatie met de kontronik jazz 80-6-18 is beperkt tot een afname van het toerental van ca. 20% . De regelaar kan dus niet lager ingesteld worden dan ca. 80% van zijn maximum
Goh, wat heb ik weer een hoop geleerd !
Hier is het documentje met de grafiek
http://airtoimedia.nl/web/upload/666yeti666/logo103Dmeting13092007.doc
Op een ander forum (RunRyder) beweren ze dat als je je Curve op 100-100-100-100-100 zet en de governorfunctie aan dat de motor alsnog naar boven wordt bijgeregeld (bij electro natuurlijk).
Met mijn gemeten grafiek heb ik dus aangetoond dat dat
onmogelijk is, de eerste poging is op 100% en je ziet dat zodra ik ga hooveren de rpm daalt. Hier heeft de governor dus geen ruimte meer om bij te regelen !