T-rex 600 of Logo 10 3D => logo 10 3D + filmpjes + MX24s

ff grof samen gevat naar mijn id zit er bijna geen verschil tussen beiden.
om dat de accuspanning zakt en dus niet genoeg bij geregeld kan worden.
of anders gezegd een lichtere motor of een zwaardere accu is er nodig.

of zit ik er nu kompleet naast???
 
Nou, dat is een beetje kort door de bocht.

Het is een samenspel van belasting van de motor (toerental, pitch) , kwaliteit van de accu , instelling op de zender en de governor regeling zelf natuurlijk.

Natuurlijk is de accuspanning van invloed op het gedrag van de governor, hoe beter de accu hoe minder deze bij hoeft te regelen en vice versa.
Maar aangezien een accu geen ideale energiebron is , hij heeft verlies (daarom wordt hij warm) , zal het met geen enkele accu perfect worden, de spanning zakt altijd iets in. Tenslotte was er anders ook geen governor nodig :wink:

Een andere mogelijkheid is om een gewone gascurve te programmeren, die kun je dan zo instellen als nodig is, uiteraard ook beperkt door de belastbaarheid van de accu.
Maar goed, tot nu toe ben ik genoodzaakt om met governor te vliegen, totdat ik (hopelijk eind deze maand) mijn andere zender heb (mx-24s) waarmee ik een 'gewone' gascurve kan programmeren, dan kan ik verder experimenteren, da's leuk en ook leerzaam.

Het voordeel van een gewone gascurve programmeren tov een governor is dat deze bijna DIRECT plaats zal vinden, bij het bewegen van je gasknuppel. Je bent dan niet afhankelijk van een regellus van de governor. Hele snelle variaties in toerental (zoald bij hard 3D vliegen) kan een governor wellicht niet bijregelen, misschien dat daarom veel (de meeste ?) 3D piloten een gewone gascurve gebruiken.

Echter voor de doorsnee "huis- tuin- en keuken helipiloot" zal de governor prima kunnen werken, MITS correct afgesteld .... want soms krijg ik het idee dat sommigen maar wat doen, blind varend op instellingen van een ander .... aan de ander kant wil niet iedereen het naadje van de kous weten maar gewoon lekker vliegen ... en dat lijkt me af en toe ook heerlijk ! Ik wil vaak weten WAAROM iets niet of wel werkt en da's soms lastig ... :|
 
Net even een proefje gedaan met een 21T tandwiel en de zender throttle ingesteld op 1%. Dat komt overeen met ca. 78% voor de regelaar.
Daarmee kom ik op 1600 toeren op de kop en dat voelt goed aan, stabiel en heel veel power ! Bij pitch up schiet hij omhoog ! (En dan te bedenken dat ik nu nog relatief zware li-ion-mn accupacks gebruik. Bij gebruik van een lipo wordt het gewicht lager en is er nog meer power beschikbaar.) :D

Op zich is de rpm lijn netjes recht. Als ik flink met pitch up zit te spelen (+12graden), lopen de stromen flink op en zakt de rpm toch wel wat in elkaar. Het gaat dan om ca. 50 a 60 rpm. Ik heb de grafiek eens ingezoomd en dan lopen er stromen van meer dan 60Ampere en vermogens tot bijna 1000Watt ! 8O
Had niet gedacht dat een heli van 2.5kg zoveel vermogen zou vragen !

Voorlopig ga ik met deze set-up eerst een verder proberen.

Bijgevoegd het document met de grafieken, op pagina 2 staat een deel ingezoomd, kijk en huiver ....

http://airtoimedia.nl/web/upload/666yeti666/logo103Dmeting14092007.doc
 
Zo, vandaag een heel pack leeggevlogen (met verwijderd kruislandingsgestel !), daarmee 10 minuten voorzichtig heen en weer gevlogen en ook weer met een datalogger metingen gedaan.
Het ziet er allemaal prima uit en op het gehoor blijft het toerental heel goed constant tot aan het einde van de vliegsessie en dat wordt bevestigd met de metingen. Alleen als ik een stoot max pitch up geef, dan zakt het wel een beetje in, maar zoals eerder vermeld gaat het dan om zeer grote stromen. Met de nieuwe grafieken toon ik aan dat dat nu komt door het inzakken van de accuspanning en dus dus ligt NIET aan de governor regeling (bij goede dure lipo's treedt dit probleem mischien minder op?).
In het volgende documentje staan de nieuwe grafieken.
http://airtoimedia.nl/web/upload/666yeti666/logo103Dmeting16092007.doc

Sinds kort heb ik de antenne anders gelegd en sindsdien heb ik regelmatig korte storingen op de nickservo en ook op het gaskanaal. Dat laatste uit zich in het feit dat de motor af en toe hapert maar soms ook een hele korte toename van het toerental. Voorheen nooit gehad en verder niets veranderd dus het kan niet anders zijn dan de ligging van de antennekabel.
Die ga ik dus weer zoals voorheen leggen.
Hieronder de oude en de nieuwe antenneligging onder elkaar :

IMG_3402.jpg

IMG_3637.jpg


Vandaag heb ik de "aluminium rotordiskbremse" besteld, het is toch wel handig als je de rotor kunt afremmen na het vliegen. En gelijk maar het aluminium heckrotorhuis besteld. Die is zo gemaakt dat je de riemspanning beter kunt controleren en afstellen doordat het huis open is gewerkt, dat leek me wel handig.
Een heckbuis verlengingsset + 550mm bladen had ik ook bijna meebesteld, maar toch besloten er even mee te wachten.

Alubremse2.jpg


aluheck.jpg



Hier nog de foto's waarin je de datalogger kunt zien die aan de pc hangt . De datalogger is mijn beste tool die ik ooit heb aangeschaft !!

IMG_3558.jpg


IMG_3559.jpg
 
Bas,
als ik de grafieken bekijk, krijg ik het gevoel dat de governor nu inderdaad aan het werk gaat :wink:
Het is vermoedelijk meer een kip en ei situatie, wat ik zie (bij de uitvergroting) is het volgende: eerst begint het toerental af te nemen (vermoedelijk omdat jij pitch geeft), dan loopt de stroom op (de governor gaat aan het werk, alhoewel ook zonder governor zal trouwens dan de stroom oplopen) en tegelijkertijd zakt de spanning iets (normale zaak, de stroom loopt op, dus t.g.v. de inwendige weerstand van de accu zal de spanning helaas :cry: iets zakken).
Daarna is het toerental op de oude waarde en neemt ook de stroom weer af en de spanning loopt weer op.
Kortom, het toerental zal altijd even iets inzakken bij pitch geven, het blijft een regellus.
Zo'n sneldraaiende rotor in toeren bijregelen kost natuurlijk wat tijd, het is tenslotte een soort vliegwiel en dan vermoed ik dat je meer in seconden moet denken dan in milliseconden 8O

Een echt mooie test zou zijn als je de mogelijkheid zou hebben om gedurende langere tijd (10 seconden?) de pitchverhoging zo te laten, dus niet even meer pitch geven, maar duidelijk langere tijd, bv. 10 seconden, dus 10 seconden te blijven doorstijgen, dan zou je goed kunnen zien wat de governor doet, na het bijregelen van het toerental in 1?, 2?, 3?, seconden zal de stroom namelijk hoger moeten blijven (totdat je weer minder pitch geeft om niet meer verder te stijgen. Dan pas kun je goed zien hoe goed de governor een belastingvariatie kan opvangen.
Maar ik kan me voorstellen dat 10 seconden (misschien is 5 ook genoeg?) full power stijgen niet zo simpel is met een heli die je net aan het invliegen bent :wink:
 
Frank,
ja als ik 10 seconden met full pitch zou stijgen dan schat ik in dat de heli in de wolken terecht komt ....

Wat denk jij verder van de voering van de antenne ? Heb jij er een verklaring voor ?
 
666yeti666 zei:
dan schat ik in dat de heli in de wolken terecht komt ....

Ik was er al bang voor :wink:
Misschien is ook een manier om de heli op de grond vast te zetten en dan de pitch veranderen.

Wat de antenne betreft, de methode om deze terug te vouwen is natuurlijk wel wat slechter dan wanneer de draad gestrekt is. De evenwijdige stukken draad werken elkaar tegen, hoe dichter ze bij elkaar zitten, hoe slechter de antenne werkt. Stel dat je de antenne precies op de helft dubbelvouwt en de stukken draad tegen elkaar bevestigt, dan heb je uiteindelijk een antenne die de helft korter is geworden.......................
Probeer beide situaties eens uit over de grond zonder dat de motor loopt, waarschijnlijk zal je wel merken dat je met de gestrekte draad verder komt.
 
Enfin, in de tussentijd de antenne weer op de oude manier gemonteerd; met een wat langere antennebuis aan een zijde van de heli en voila; weg storingen !

Ook is het oefenlandingsgestel er onderuit en kan (durf ...) inmiddels al wat heen en weer te vliegen. Wat vliegt hij toch fijn !
Ik zal dit weekend even het vliegen filmen en dan laten zien hoe dat gaat ....
 
Enfin, inmiddels heeft de logo 10 een klein broertje erbij ; een esky honey bee king 2 en dat vliegt zeer , zeer leuk !! De rotordiameter is maar 60cm maar desondanks vliegt hij uitstekend. Hiermee durfde ik al meer dan met de logo, simpelweg omdat als je crashed de onderdelen erg goedkoop zijn !
Verder is het een hele goede oefening om met een kleine zenuwachtige heli te vliegen, dan kun je goed je reactievermogen oefenen.

Ook heb ik gisteren nog met de logo gevlogen, en het gaat best lekker , ik zal eens een filmpje plaatsen over hoe dat er nu uitziet.

Hier alvast wat foto's van de King naast mijn logo :
IMG_3746.jpg

IMG_3747.jpg

IMG_3748.jpg
 
Even een update :
Nu de logo zo goed vliegt met de helictec gfk/cfk 515mm bladen heb ik, bij wijze van experiment , besloten om eens te proberen hoe het vliegt met langere bladen van SAB : 550mm .
Hier toe heb ik een nieuwe langere heckbuis gekocht van carbon (weegt slechts 33gram !) waarvan de lengte 65cm bedraagt (de huidige alu buis = 56cm). De verlengkit (XL) heeft als standaard maat een heckbuis van 62cm in combinatie met een langere riem (540XL). (Ik heb gelijk maar een alu staarthuis erbij besteld, dat staat wel zo mooi ....)

Nu zou ik 3cm van de carbon buis af kunnen zagen ..... maar dat vind ik zonde. Ik heb eens geinformeerd en het is mogelijk om een riem van de logo 14 te nemen die hiervoor lang genoeg is !
Dan kan ik in de toekomst zelfs nog naar 60cm bladen (wel met een andere motorisering denk ik).
Ik hoop niet dat het gewicht teveel naar achteren verschuift, waardoor de accu veel verder naar voren moet voor een correct zwaartepunt, mocht dat het geval zijn dan bouw ik de staart terug naar naar 62cm.

Zo, nu eerst maar eens een logo 14 riem 564XL bestellen (of heeft iemand toevallig nog een riem liggen ??? bestelnummer #2444)

wordt vervolgd ....
 
Zo, de logo 14 riem is reeds besteld .
En ik heb gisteren even een proef gedaan met de nieuwe carbon buis (die overigens zelfs 70cm lang is! en dus ingekort moet worden tot 65cm). Daarop het alu huis gemonteerd en de heckrotor en de koolstof stuurstang.
(de carbon buis weegt maar 33 gram terwijl de alu buis (van 560mm) 45gram weegt) .
Het zwaartepunt blijkt geen probleem te zijn dus da's mooi en het ziet er wel groots uit met zo'n lange staartbuis !!

De lagers van de heck in het alu huis leverde aan 1 kant speling op van het lager zelf. Dat mag eigenlijk niet. Ik probeer dat ergens mee op te vullen, misschien wel met een strookje papier, want ondanks dat het maar weinig is, kan het leiden tot nog meer speling.
Verder was het aluminium niet mooi afgewerkt, de randen waren nog erg scherp waardoor die prachtige carbon buis beschadigd is bij het monteren van de "staartvin-houder". De hoekjes heb ik dus even met een schuurpapiertje behandeld ... eigenlijk mag dit niet als je 40euro voor een stukje aluminium neerlegt ...

De staartsteunen moeten nog verlengd worden, net als de stuurstang. Voor beide gebruik ik daarvoor een holle koolstof buis van 4mm (binnendiameter 2.5mm) . Daarin lijm ik dan een stukje draadeind van 2.5mm en draai er dan de ball-links op.
De staartvinnen ga ik maar gelijk een andere kleurtje geven.

Hier al wat foto's :

IMG_3915.jpg

IMG_3902.jpg

IMG_3913.jpg

IMG_3914.jpg

IMG_3912.jpg

IMG_3909.jpg

IMG_3906.jpg

IMG_3910.jpg

IMG_3911.jpg

IMG_3907.jpg

IMG_3908.jpg
 
Zo, alle onderdelen van de staart zijn inmiddels gemonteerd.
De staartvin had 2 aluminium afstandsbusjes nodig om goed gemonteerd te kunnen worden op het nieuwe alu huis.

Verder zie je dat de riem van de logo14 een stuk breder is dan de originele logo 10 riem.

En de vinnen zijn geel geworden.

IMG_3920.jpg

IMG_3921.jpg

IMG_3923.jpg

IMG_3924.jpg

IMG_3925.jpg
 
Zo, de staart zit erop, gisteravond een proefvlucht gemaakt en alles werkt gelukkig nog steeds prima .
Ik zal de stroom eens meten, misschien dat de stroom iets is toegenomen door de langere en bredere riem (meer rolweerstand).

En zo is hij geworden, toch wel mooi , dat carbon !

De volgende stap is de SAB gfk 550mm bladen monteren ... wordt vervolgd ...

IMG_3926.jpg

IMG_3927.jpg

IMG_3928.jpg

IMG_3930.jpg

IMG_3932.jpg
 
Even een vraag tussendoor : ik wil mijn cockpit kap naar eigen smaak in andere kleuren gaan spuiten. Weet iemand van wat voor materiaal deze gemaakt is ? Is het lexaan of een andere soort kunststof. Met lexaan heb ik wel ervaring uit mijn tijd van de elektro RC wagens. Daar is speciale verf voor, geen probleem. Maar wie zegt me dat het werkelijk lexaan is ?
Hints/tips welkom !
 
Volgens mij is dit kunststof wel spuitbaar, ik had een tijd terug een prachtig gespoten canopy gezien op een Duits forum. Ik weet alleen niet meer waar.
 
laurens, da's snel antwoord.
Ik vermoed dat er speciale verf voor nodig is, anders zou het wel eens kunnen gaan bladderen omdat de kap heel flexibel is.
 
Ik kreeg net bericht van nennos helishop ( waar m'n heli vandaan komt) dat lexaanverf de geschikte verf is om de cockpitkap mee te spuiten.
 
Enfin, na nogmaals een hoovertest te hebben gedaan blijkt er een storing te zijn die ervoor zorgt dat de heli naar voren "nicked" en dat het motortoerental erg varieert (ondanks governor).
Ik had dit al eens eerder opgemerkt en had er destijds niet al teveel last van. Dat lijkt nu veel erger te zijn geworden ?!
Het enige dat veranderd is, zijn de langere staart van carbon, de langere en bredere riem, de langere stuurstang naar de heck en het alu "heckhuis".
Verder zit alles op dezelfde plaats.

Rara, wat is hier aan de hand ??? Meer statische lading door de andere riem ???

Ik las al iets over iemand die gelijksoortige problemen had waarna die opgelost waren door een andere regelaar te gebruiken (kontronik jazz).
Nu heb ik al een jazz 80-6-18 met ferriet kern in de leiding naar de ontvanger, dus verwacht niet dat dat een oorzaak zou kunnen zijn.
De gebruikte ontvanger + kristal (multiplex ipd7 ppm) kwamen gloednieuw uit de doos dus de kans op een defect lijkt me erg klein.

De ferrietkern zit voorin , dicht bij de regelaar zodat storingen de regelaar niet beinvloeden. Echter zag ik op de site van helifun dat de ringkern juist dichtbij de ontvanger zit , waarschijnlijk om verstoringe op de bec kabel niet de ontvanger binnen te laten komen ... tja ...

mmm .... lastig ...... tips of hints welkom !
 
De beste plaats van een ringkern is vlakbij de ontvanger.
De hoogfrequente storing komt vaak via een regelaar/servosnoertje de ontvanger binnen, verstoort de ontvanger en deze stuurt vervolgens de regelaar of servo aan met de verstoorde pulsen.
Het is dus niet zo dat je met een ringkern dichtbij de servo of regelaar de stuurpulsen uit de ontvanger kan ontstoren, deze pulsen zijn van een zo'n lage frequentie dat de ringkern hier geen invloed op heeft.
De storing kan natuurlijk ook direct door de antenne opgepikt worden, dan helpt zo'n ringkern helaas niet :cry:
 
Back
Top