t-rex benodigdheden

• Topicstarter Topicstarter tomtom
  • Startdatum Startdatum
T

tomtom

Guest
hallo,

in september/oktober ben ik begonnen met het kopen van mijn trex 450 xl cde. ik heb toen de heli met moter en regelaar, de servo's (hitec 56'ers) en de zenderset (mx-12) en lader voor de zenderset gekocht. Een lipo lader heb ik nog, een van MHD die tot 2A gaat (geel). ik heb toen vanwege twee redenen niet alles gekocht: 1. te weinig geld 2. te koud om te vliegen.
de eerste reden is nu opgelost en de tweede nog niet, maar het gaat wel de goede kant op :?
ik ben dus van plan om in de periode tussen de nu en de carnavalsvakantie de resterende onderdelen te kopen en de heli in de vakantie af te maken. MAAR, ik wil ook echt alle benodigdheden hebben voor de vakantie en ik weet niet of mijn lijstje compleet is. Ook weet ik niet welke ik het beste kan kopen:

-pitchmeter (welke past op de trex?)
-lipo (welke kan ik het best nemen? waarschijnlijk is het antwoord thunderpower, maar eigenlijk vind ik het een beetje te veel gedoe om die in de vs te bestellen)
-lipo balancer (hangt af van de lipo die ik ga kopen, maar anders de graupner plus of die van robbe)
-zo'n tang die finnless in zijn video gebruikt om de flybar vast te houden (waar kan ik die krijgen?)
-gyro: GY401 (welke kan ik het best nemen, die van robbe-futaba of die van futaba?)
-liposaver (hoe moet ik die precies aansluiten?)

heb ik verder nog iets nodig??

alvast bedankt

Tom

Heey,

Ik heb zelf ook een Trex gaat als het goed is volgende week vliegen :D

Als pitch meter kun je vrijwel elke gebruiken. Ze zijn meestal voor bladen van 35 tot 85mm. (past vrijwel alles tussen)

Lipo elke 3cells lipo vanaf 1700mah 20c is bruikbaar. Je kunt wel kleiner maar dan belast je hem waarschijnlijk te veel en vlieg je maar erg kort.

Wat de tang betreft: :oops:

:wink:

De gyro is een hele goede (heb er zelf geen wet van ik heb een ander) robbe-futaba en futaba is een en hetzelfde! :D maakt dus niets uit.

Liposaver soldeer je tussen je stekker en regelaar gewoon de plus aan de plus van de regelaar, eveneens voor de min(let wel op dat je hem aan de kant van de accu doet, niet bij de motor uitgang)

Verder kan ik niet echt heel veel vertellen, ik moet er zelf nog mee gaan vliegen. Oefen op een sim. want iki vind hem best lastigop de sim) hij is erg onrustig door het hoge toerental! Als die van mij vliegt vertel ik het! :D

succes!

gr,

niels

Ik zal je vragen proberen te beantwoorden.

-pitchmeter (welke past op de trex?)

Ik heb de pitchmeter van Align, meeste grotere pitchmeters werken niet fijn op deze kleine helicopters (ik heb ook een grote pitchmeter).

Ik heb dus deze: http://www.4rc.nl/N_art_687.html

-lipo (welke kan ik het best nemen? waarschijnlijk is het antwoord thunderpower, maar eigenlijk vind ik het een beetje te veel gedoe om die in de vs te bestellen)

De "beste" is imho de thunderpower, bestellen uit de VS hoeft helemaal geen gedoe te zijn. Wil je dit niet dan zijn dit misschien ook aardige alternatieven:

Een aardige himodel: http://www.4rc.nl/N_art_839.html
Een goede Polyquest, nog wat beter dan de Himodel: http://www.4rc.nl/N_art_701.html

-lipo balancer (hangt af van de lipo die ik ga kopen, maar anders de graupner plus of die van robbe)

Nogmaals is imho is de ThunderPower de beste, zeker met de thunderpower accu's maar dat is je teveel gedoe.

Deze heb ik pas gezien en hiervan zijn allerlei omvormkabeltjes bij te koop, dus dat is ideaal: http://www.4rc.nl/N_art_851.html

-zo'n tang die finnless in zijn video gebruikt om de flybar vast te houden (waar kan ik die krijgen?)

Ik heb geen idee wat je bedoeld, bedoel je soms een ballink tang? Zoals deze: http://www.4rc.nl/N_art_132.html

-gyro: GY401 (welke kan ik het best nemen, die van robbe-futaba of die van futaba?)

GY401 is een erg leuke goede gyro, maar misschien wil je een weekje wachten. Ik ga volgende week de nieuwe Logictech 2100 testen, deze is iets goedkoper en zou beter moeten zijn. Verslag volgt hier op het forum.

-liposaver (hoe moet ik die precies aansluiten?)

Een liposaver is imho alleen nuttig als je hovert, je moet hem dan aan de stekkers van de regelaar solderen (die aan de accu gaan).

Als je nog vragen hebt mag je me ook altijd even PBen.

Cheers,

Richard

DISCLAIMER: Alle linkjes linken naar 4rc.nl producten omdat ik daar weet waar alles staat en ik geen zin heb om bij diverse shops de items te zoeken.

Passen de volgende servo's en ontvanger in een T-Rex 450 se
Graupner servo's C577 - ontvanger Graupner R700 :?:

servo's ken ik niet, ontvanger heb ik zelf ook in mijn t-rex. past netjes en met goede bedrading ook geen glitches.

Aiki zei:

Neen, die C 577 zijn normale standaardservo's en dus veel te groot voor de T-rex.
Je hebt microservo's nodig zoals: Hitec HS 55-56 , Robbe FS 60, enz......
Ontvanger is inderdaad prima. Ik gebruik de Graupner SMC-14, dat is de PCM-broer van de R-700 en die heeft dezelfde afmetingen...

slomo zei:
Aiki zei:

Neen, die C 577 zijn normale standaardservo's en dus veel te groot voor de T-rex.
Je hebt microservo's nodig zoals: Hitec HS 55-56 , Robbe FS 60, enz......
Ontvanger is inderdaad prima. Ik gebruik de Graupner SMC-14, dat is de PCM-broer van de R-700 en die heeft dezelfde afmetingen...

Oké bedankt Slomo.

Ik zit misschien toch te denken om de thunderpower pro-lite 3s 2100mah te kopen bij b-p-p.com en dan in combinatie met Hyperion LBA10 balancer en TP adapter samen voor $114.85, maar weet iemand hoe hoog de verzendkosten zijn en op welke manieren je kunt betalen? Ook wil ik graag weten of ik de hyperion met mijn lipo lader kan gebruiken, namelijk:
MHD
Chargeur Li-Po 12V
Accu Li-Po et Li-Ion de 1 à 3 cellules
250, 500, 1000, 1500, 2000mA
DSCN0510.JPG

Op de TP lipo zal wel geen stekker zitten en ze raden aan een deans ultra stekker te gebruiken. Kan ik die ook het beste gebruiken of zijn er betere alternatieven? Is het moeilijk om die stekker erop te solderen? Ik heb wel een beetje ervaring met solderen maar niet echt met het solderen van stekkers.
en als laatste, is het lijstje in de startpost compleet?

alvast bedankt

Tom

Raptor Rulezzz zei:
DISCLAIMER: Alle linkjes linken naar 4rc.nl producten omdat ik daar weet waar alles staat en ik geen zin heb om bij diverse shops de items te zoeken.
Ja, het werd alweer verdacht :wink: :lol:

tomtom zei:
Ik zit misschien toch te denken om de thunderpower pro-lite 3s 2100mah te kopen bij b-p-p.com en dan in combinatie met Hyperion LBA10 balancer en TP adapter samen voor $114.85, maar weet iemand hoe hoog de verzendkosten zijn en op welke manieren je kunt betalen? Ook wil ik graag weten of ik de hyperion met mijn lipo lader kan gebruiken, namelijk:
MHD
Chargeur Li-Po 12V
DSCN0510.JPG

Op de TP lipo zal wel geen stekker zitten en ze raden aan een deans ultra stekker te gebruiken. Kan ik die ook het beste gebruiken of zijn er betere alternatieven? Is het moeilijk om die stekker erop te solderen? Ik heb wel een beetje ervaring met solderen maar niet echt met het solderen van stekkers.
en als laatste, is het lijstje in de startpost compleet?

alvast bedankt

Tom
schopje..

+

ik heb ook nog een ander vraagje: de kabeltjes die van de regelaar (align 35g) naar de motor gaan (align 430L) zijn er drie. Er zitter bij de motor en regelaar al goudstekkertjes, maar wel zonder plastic omhulsel/schoentje. Als je die niet eromheen doet, is de kans op kortsluiting dan niet groot? Krijg je de stekkertjes wel goed los zonder de tinverbinding te beschadigen? En haal je ze uberhaupt ook wel eens los?

alvast bedankt

Ik ben geen helipiloot, maar vanuit electro-vliegtuigen-ervaring: die stekkers maak je nooit los, tenzij je schade hebt of de motor/regelaar in een andere kist gaat bouwen. De soldeerverbinding zal wel blijven zitten, die trek je niet zo snel kapot.

Toch maar wel even je stekkertjes isoleren, anders gaat het geheid kortsluiting maken. Dat isoleren kun je bij gebrek aan beter ook met een stukje brandstofslang doen, maar de mooiste oplossing is krimpkous. Deze koop je bij de modelbouwwinkel of de electronica-boer. Let op dat je een maat koopt die ruim om je stekkers past. Dan op maat knippen (klein stukje laten oversteken) en voorzichtig verwarmen met een fohn of aansteker. De kous krimpt dan mooi om de stekkertjes heen.

ik heb een mailtje naar b-p-p.com gestuurd met een aantal vragen en ga daar nu de thunderpower pro-lite 3s 2100mah en de Hyperion LBA10 Li-poly cell balancer met de Adapter voor TP 3s. de enige bevestiging die ik nog nodig heb is of de balancer goed is en werkt met mijn lipo lader:
MHD
Chargeur Li-Po 12V

DSCN0510.JPG

dus, als iemand dit weet laat het dan even weten

Tom

edit:
ojaa, bijna vergeten, ook wil ik graag nog even weten welke connectors ik beter tussen de lipo en ESC kan doen, deans ultra of goudcontact stekkers?

De LBA10 balancer werkt in principe met alle lipoly laders dus moet geen probleem zijn.

Het enigste wat wel jammer is aan jou lader is dat je niet kan zien hoeveel je geladen hebt.

Groetjes,

Richard

Raptor Rulezzz zei:
Het enigste wat wel jammer is aan jou lader is dat je niet kan zien hoeveel je geladen hebt.

Groetjes,

Richard
ja, als ik weer eens geld heb koop ik denk ik een betere, bv een ultramat 14, zodat ik ook andere accu's er mee kan laden, maar ja, je krijgt niet veel voor 0 euro :wink:

Zelf heb ik ook Multiplex LN-5014, 70 euri en laad tot 5A !!

Ze kan vanalles instellen.. zoek maar een handleiding op het internet!

Ik heb ook zo'n MPX lader gehad, erg mooi ding en werkt perfect. Het grote voordeel van de Ultramat is wel dat je hem direct aan 220v en de 12v kan hangen, lijkt mij dus een betere keus.

Zolang je nu gewoon zorgt (doormiddel van een lipo safe o.i.d.) dat je niet te lang doorvliegt is er niks aan de hand, gewoon een ruime marge aanhouden!! Liever iets te vol laten dan net te leeg maken. Als je 10 minuten per rustig hoveren vluchtje aanhoud zit je aardig goed, kan waarschijnlijk wel langer.

Cheers,

Richard

Nu ben ik een weekje verder en vroeg ik me af hoe lang het verzenden van b-p-p.com naar Nederland normaal duurt? Ik heb namelijk vorige week woensdag een verzend bevestiging gekregen en nog niks ontvangen... :| OF is dit gewoon normaal?

Back