t-rex benodigdheden

• Topicstarter Topicstarter tomtom
  • Startdatum Startdatum
Ik heb wel nog een andere vraag, ik heb de 35G regelaar van align, en vraag me af of ik wel of niet de governor wil gebruiken.. Wat is aan te raden voor je eerste vlucht met een trex? En nog een vraagje: mijn gain die ik op de mx-12 heb ingesteld voor de GY-401 is op dit moment 60. Mijn rudder servo is een hs-56 van hitec. Komt deze gain ongeveer overeen of kan ik deze voor de eerste vlucht beter een andere waarde geven?

Geen governor gebruiken, gewoon een vrij platte gascurve (stijl oplopend tot vlak voor het punt waar hij gaat vliegen, daarna vlak!) iets als: 0 50 80 80 80

De gain van de gyro is voor elke setup anders, maar je uitgangspunt is goed. Gewoon naar beneden draaien als hij gaat hunten (merk je erg snel). De gain van mijn GY401/Airtronics 94761 was 27%.

Ik zou de uitslag (ATV) beperken tot 80% van het rudderkanaal om een te snelle pirorate te vermijden, de T-rex kan ERG hard piroetten...

Cheers,

Richard

Bedoel je met de uitslag van het rudderkanaal de limit die je op de gyro kan veranderen of in de zender?

Met de 401 gyro heeft de ATV invloed op de pirouette snelheid. De uiteindelijke limieten van de uitslag worden beperkt door de potmeter op de gyro zelf.

kraaijer zei:
Met de 401 gyro heeft de ATV invloed op de pirouette snelheid. De uiteindelijke limieten van de uitslag worden beperkt door de potmeter op de gyro zelf.
aha, dus als je als limit 90 hebt ingesteld dan beweegt de servo maar voor 90% maximaal en een stickpositie hoger dan +90 of lager dan -90 heeft geen effect meer en als je op de zender +80 en -80 voor het rudderkanaal instelt dan wordt de schaalverdeling dus anders, zodat bij een stick van -90 of +90 eigenlijk de servo maar voor 80% beweegt. Klopt dat zo?

Bij mijn kit (450 xl cde met 430L motor) zitten twee motorpinions, een 11 en een 13. Welke kan ik het best gebruiken bij mijn eerste vluchten?

tomtom zei:
Bij mijn kit (450 xl cde met 430L motor) zitten twee motorpinions, een 11 en een 13. Welke kan ik het best gebruiken bij mijn eerste vluchten?

Ik heb de 11T gebruikt, anders wel erg veel toeren op de kop voor in het begin......

mvg, Z

Z900 heeft gelijk.

aha, dus als je als limit 90 hebt ingesteld dan beweegt de servo maar voor 90% maximaal en een stickpositie hoger dan +90 of lager dan -90 heeft geen effect meer en als je op de zender +80 en -80 voor het rudderkanaal instelt dan wordt de schaalverdeling dus anders, zodat bij een stick van -90 of +90 eigenlijk de servo maar voor 80% beweegt. Klopt dat zo?

ATV's (of limiet) in je zender bepaalt de piroette rate, uitslag (LIMIT) potmeter op je gyro bepaalt de maximale sturing van de zender. Ze staan compleet los van elkaar!

Je moet het zo zien:

De gyro + servo is een systeem, in dit systeem stel je de maximale uitslag van de servo in zodat deze niet aanloopt en uitbrand. De zender bestuurd dit "systeem" en de "uitslag" die van de zender naar dit "systeem" gestuurd wordt bepaald hoe deze reageert, of deze een beetje stuurt en dus ook hoe hard deze gaat piroetten. Met 100% uitslag in je zender heb je misschien 720 graden per seconde pirorate en met 50% heb je bijvoorbeeld 360 graden per seconde.
Uitslag die de servo maakt staat compleet helemaal 100% los van de uitslag in de zender, de servo word bestuurd door de gyro, niet door de zender!!

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is, ik begrijp dat het een lastig verhaal is.

Cheers,

Richard

Ja, het is duidelijker, dus de maximale uitslag van de servo's is bij mij 90% (ingesteld op de potmeter op de gyro) en Deze 90% kan ook gehaald worden met een limiet van 80% op de zender, maar dan moet de wind wel een beetje tegen werken. Zonder wind of andere factoren is de maximale uitslag van de servo dan 80%, of klopt dat niet?

Ja, het is duidelijker, dus de maximale uitslag van de servo's is bij mij 90% (ingesteld op de potmeter op de gyro) en Deze 90% kan ook gehaald worden met een limiet van 80% op de zender, maar dan moet de wind wel een beetje tegen werken. Zonder wind of andere factoren is de maximale uitslag van de servo dan 80%, of klopt dat niet?

Precies, kijk maar als je op de grond staat en stuur maar eens een heeeeeel klein beetje in Heading Hold. Je zal dan zien dat de servo naar zijn eindpunt toeloopt omdat hij de staart niet van zijn plaats krijgt...

Dat 2e wat je zegt klopt alleen niet, de ATV in de zender bepaalt enkel de maximale piroette rate... niks te maken met de uitslag van de servo :wink:

Cheers,

Richard

Raptor Rulezzz zei:
Dat 2e wat je zegt klopt alleen niet, de ATV in de zender bepaalt enkel de maximale piroette rate... niks te maken met de uitslag van de servo :wink:

Als met de maximale pirouette rate het maximale aantal rondjes in een bepaalde tijdsduur is (klopt dit?) dan heeft het toch wel met de uitslag van de servo te maken, want hoe groter de pitch van de bladen, hoe hoger de snelheid (nietwaar?) dus hoe hoger de pirouette rate.... OF wordt er iets anders bedoeld met de pirouette rate?

Nog een tweede vraagje:

Ik het de gyro onder de staart hangen met zo'n plakkertje en nog met een klitteband. Deze klitteband overlapt bijna de hele gyro zoals in de foto te zien is. Heeft dit invvloed op de werking van de gyro (misschien invloed op de snelheids of versnellingsmeter??)
P1040632Medium.jpg

Als met de maximale pirouette rate het maximale aantal rondjes in een bepaalde tijdsduur is (klopt dit?) dan heeft het toch wel met de uitslag van de servo te maken, want hoe groter de pitch van de bladen, hoe hoger de snelheid (nietwaar?) dus hoe hoger de pirouette rate.... OF wordt er iets anders bedoeld met de pirouette rate?

Ja en NEE. De zender stuurt de gyro aan, deze bepaalt op zijn beurt wat de servo moet doen. Kortom, wat de servo stuurt word bepaald door de GYRO en niet door de zender. Uiteraard zal de GYRO de servo meer uitslag geven als de zender bepaalt dat deze sneller moet piroetten in dezelfde omstandigheden.

De koppeling is dus zender -> gyro en gyro -> servo niet zender -> servo, uiteraard beinvloed de zenderuitslag de servo wel, maar indirect :wink:

Cheers,

Richard

Raptor Rulezzz zei:
De koppeling is dus zender -> gyro en gyro -> servo niet zender -> servo, uiteraard beinvloed de zenderuitslag de servo wel, maar indirect
Ok, het is nu helemaal duidelijk.... bedankt!

kraaijer zei:
Tomtom, ik zou wel ander bladen gebruiken als ik jou was en niet met die gele plastic gevallen.
Valt er wel mee te vliegen voor de eerste paar vluchten, want anders moet ik nog langer wachten..... :wink: Ik hoop namelijk morgen de lucht in te gaan... :roll:

De eerste vluchten zal ik gewoon in normal mode vliegen met de volgende gascurve: 0 50 80 80 80 (op advies van raptor rulezzz :idea: ) en pitchcurve 40 45 55 75 100 met 11t pinion en 430L motor en 35G regelaar van Align. Pitch op max +11 en -11 afgesteld. Dit moet werken toch?

De eerste vluchten zal ik gewoon in normal mode vliegen met de volgende gascurve: 0 50 80 80 80 (op advies van raptor rulezzz ) en pitchcurve 40 45 55 75 100 met 11t pinion en 430L motor en 35G regelaar van Align. Pitch op max +11 en -11 afgesteld. Dit moet werken toch?

Gascurve is goed zo, ik snap alleen niet waarom je een pitchcurve gebruikt? Deze hoort mechanisch zo afgesteld te zijn dat hij met een rechte lijn 0 25 50 75 100 gewoon +/- 11 heeft ofzo. Als je zo'n rare curve moet maken zit het mechanisch nog niet goed.

Het moet wel werken zo inderdaad, maar zal niet fijn vliegen.

Cheers,

Richard

Raptor Rulezzz zei:
De eerste vluchten zal ik gewoon in normal mode vliegen met de volgende gascurve: 0 50 80 80 80 (op advies van raptor rulezzz ) en pitchcurve 40 45 55 75 100 met 11t pinion en 430L motor en 35G regelaar van Align. Pitch op max +11 en -11 afgesteld. Dit moet werken toch?

Gascurve is goed zo, ik snap alleen niet waarom je een pitchcurve gebruikt? Deze hoort mechanisch zo afgesteld te zijn dat hij met een rechte lijn 0 25 50 75 100 gewoon +/- 11 heeft ofzo. Als je zo'n rare curve moet maken zit het mechanisch nog niet goed.

Het moet wel werken zo inderdaad, maar zal niet fijn vliegen.

Cheers,

Richard

bij mijn pitchcurve moet 55 50 zijn, foutje.. Maar ik heb de heli zo afgesteld dat deze maximaal -11 tot +11 gaat. Aangezien ik geen/ een beetje negatieve pitch nodig heb begint de curve op 40 als mijn stick op -100% staat. Deze curve heb ik overgenomen uit de mx-12 walkthrough op het forum.

bij mijn pitchcurve moet 55 50 zijn, foutje.. Maar ik heb de heli zo afgesteld dat deze maximaal -11 tot +11 gaat. Aangezien ik geen/ een beetje negatieve pitch nodig heb begint de curve op 40 als mijn stick op -100% staat. Deze curve heb ik overgenomen uit de mx-12 walkthrough op het forum.

Dus als ik je goed begrijp heb je met een rechte lijn (0 25 50 75 100) gewoon +/-11 graden pitch en heb je deze beperkt met de pitchcurve??

Cheers,

Richard

ja, deze heb ik dus alleen aan de negatieve kant beperkt, omdat ik dat nog niet nodig heb. Trouwens, kan je een lipo save gewoon samen met de kabels van de regelaar in goudpluggen solderen, zodat deze parallel staat?
edit: nog een vraagje: de softstart functie van de 35G regelaar, is deze goed te gebruiken bij deze curve of krijg je dan telkens een softstart als je per ongeluk de stick helemaal omlaag doet? Je kan namelijk uit aircraft helicopter 1=softstart en helicopter 2= softstart + governor kiezen.

Trouwens, kan je een lipo save gewoon samen met de kabels van de regelaar in goudpluggen solderen, zodat deze parallel staat?
edit: nog een vraagje: de softstart functie van de 35G regelaar, is deze goed te gebruiken bij deze curve of krijg je dan telkens een softstart als je per ongeluk de stick helemaal omlaag doet? Je kan namelijk uit aircraft helicopter 1=softstart en helicopter 2= softstart + governor kiezen.

Ja dat kan en JA altijd soft start gebruiken!!

Soft start werkt pas als het gas enkele seconden dicht heeft gestaan.

Cheers,

Richard

Back