Taborca

Herstel: ik denk dat de plus-draad nodig is als het een Opto regelaar is.
Gewoon proberen: ontvanger en lipo aansluiten en kijken of de servo’s werken. Indien niet, niks veranderen.

Als het een opto regelaar is zit er zelden een BEC in, dan heeft de optische scheiding geen zin.
De motor was een Torcman, maar is bekend welke regelaar het is?

Rick

In een opto-regelaar zit per definitie geen BEC. En Bart kan niet zien wat voor regelaar het is omdat hij volledig onbereikbaar en onzichtbaar is.

Ik heb toen zelf nog een aantal weken lopen aarzelen... en ben toen "gezwicht".

Wat een klein duwtje al niet kan doen :-)
Leuk dat je hem opgehaald hebt Bart, en verstandig ook. Nu ik hem dan zie denk ik niet dat hij lang was blijven liggen. Erg mooi!

Even een zijstapje voor het geval je een HoTT-zender aanschaft; standaard krijg je de spanning te zien waarmee de ontvanger wordt gevoed. Als je een losse ontvangeraccu gebruikt is dat bruikbaar, als je een BEC hebt zie je dus gewoon de uitgangsspanning van de BEC (5V meestal). Je hebt dan dus geen indicatie van de spanning van je aandrijfaccu.
Als je die wel wilt hebben moet je een Electric Air Module hebben. Het mooie is dat daar dus standaard ook al een vario in zit :-)

Aufwind 5/2003

Ik heb de link gevonden met het verslag in Fly, maar dat is de zweef versie, en in Aufwind van mei 2003.
Daar is sprake van de Torcman TM280-20-16 motor, deze is 130 gram en aangegeven voor 250 - 400 Watt.
Verder als regelaar de Hacker Master 40-3P 6-16 NC Opto.
Hiervan zijn de gegevens ook makkelijk vindbaar. Dit is een regelaar zonder BEC en met optische scheiding tussen motor accu en ontvanger accu.
Hierbij moet je alle 3 draden van ontvanger naar regelaar aangesloten houden.
Je kan een aparte ontvanger accu gebruiken of een SBEC. Die sluit je gewoon aan op de ontvanger.

Je moet toch wel even nagaan of het deze of een andere regelaar is.
Als het een met BEC is (die te klein is) moet je van de regelaar de rode draad onderbreken en een aparte SBEC of ontvangeraccu aansluiten.
Je kunt nagaan of de regelaar een BEC heeft door hem aan te sluiten op de ontvanger en als deze werkt zonder aparte voeding heeft de regelaar een BEC.

Rick

De motor was een Torcman, maar is bekend welke regelaar het is?
Nee nog niet. Ik heb wel het serienummer naar Let Model gestuurd, maar zij hebben ergens rond 2005 een computerstoring gehad (dit toestel is waarschijnlijk van 2004) waardoor veel van die oude gegevens verloren zijn. Nu heb ik op hun verzoek een deel van de bijbehorende papieren gescand en opgestuurd, misschien dat ze het op basis daarvan alsnog kunnen zeggen.

De motor zou ik er ongetwijfeld uit kunnen halen, maar ik vermoed dat het een heel moeiljke klus wordt om 'm dan weer terug in te bouwen (de rompneus is van het luik tot de firewall 21 cm lang...) De ESC kan ik zien zitten, boven in de neus, maar ik weet niet hoe hij vast zit, en om er zo maar aan te gaan trekken.... dus als het even kan zou ik dat allemaal liever laten zitten.

Ik heb ook een aflevering van het blad Aufwind van 2003 waarin de Taborca beschreven wordt door zijn ontwerper Jochen Haas. In dat artikel noemt hij een "voorbeeld setup" en het zou zomaar kunnen dat die ook op mijn toestel zit:
Torcman TM 280-20-16
Hacker Master 40-3P 6-16 NC opto (NC?!)
10 4/5C cellen
12x6 prop (maar op mijn toestel zit een 11x10 prop).

Een 2s lipootje met een losse UBEC (7,4 > 5 volt) heb ik nog liggen en is misschien een goeie ontvanger accu.

(Rick, ik had jouw post nog niet gelezen toen ik bovenstaande schreef. Ik heb dat Aufwind nummer dus.)

In een opto-regelaar zit per definitie geen BEC.

Definities hebben hun uitzonderingen.
Ik heb een Lehner regelaar met opto én BEC.
Dit is gedaan om het productieproces te vereenvoudigen.
Deze werd standaard geproduceerd met opto, zonder BEC, maar als je een BEC wilde werd deze er gewoon bijgezet en was de optische scheiding niet meer effectief, maar schaadde ook niet.

En Bart kan niet zien wat voor regelaar het is omdat hij volledig onbereikbaar en onzichtbaar is.

Sorry, dat zag ik daarnet ook.

Rick

Ik weet wat een Opto ESC is, maar wat betekenen die letters Opto eigenlijk?
(ik ben altijd van de taal...)

Ik ben kennelijk nogal een trouw type... toen ik in de jaren 70 heel kortstondig weer aan modelbouw snuffelde, aarzelde ik tussen een Robbe Geier en een Robbe Nova. Inmiddels heb ik zowel een Geier als een Nova in mijn collectie. Ik schreef al dat ik zes jaar geleden de Taborca tegenkwam op Internet... en die is er nu dus ook.
De naam Taborca vond ik destijds ook al spannend & mysterieus. Pas onlangs ben ik er achter gekomen wat het betekent... Acrobat, maar dan achterstevoren! :-)
Ik heb een vrij goed gevoel voor taal, gek dat ik het nooit zelf heb gezien.

Laatst bewerkt:
Bericht van LetModel. Mogelijke uitrusting van mijn model:
een Torcman 280-20 motor; die zou 7000 rpm leveren (bij de 10x1,2 NiCad acuu is dat een Kv van 686);
Een Hacker 40A regelaar.
Hierbij prefereerde Jochen Haas een 11x10 prop (die er bij mij inderdaad op zit) voor een klim die niet heel steil is maar wel snel en economisch.

Ik ga voor een ontvanger accu.
Met de 3600 mah lipo die ik er in stop zal ik ongetwijfeld een sterkere prop kunnen gebruiken (hoeft niet zo economisch, mag lekker steil omhoog, maar is gebonden aan max. 12 inch diameter ivm lengte rompneus). Suggesties? (want op dit terrein ben ik volslagen onkundig!)

Grappig is dat bij dit model de maat van de motor niet bepaald is door de ruimte binnen de rompneus... maar door de breedte van het luik dat bovenop zit: 35 mm!
Bij de staartpunt zit een rond kraaltje. Trek je daar aan, dan trek je een dunne staaldraad antenne naar buiten... dat was nog in de 35Mhz tijd. Die sloop ik er dus af (en ook de plastic buis binnenin waar die antenne in schuift als je 'm naar binnen duwt).
Nog nooit gehad maar natuurlijk bekend: de connectors waarmee alle servo aansluitingen meteen tot stand komen als je de vleugels erop schuift, en de knelfittings waarmee de vleugels bij de romp gehouden worden.

Laatst bewerkt:
Even een zijstapje voor het geval je een HoTT-zender aanschaft; standaard krijg je de spanning te zien waarmee de ontvanger wordt gevoed. Als je een losse ontvangeraccu gebruikt is dat bruikbaar, als je een BEC hebt zie je dus gewoon de uitgangsspanning van de BEC (5V meestal). Je hebt dan dus geen indicatie van de spanning van je aandrijfaccu.
Als je die wel wilt hebben moet je een Electric Air Module hebben. Het mooie is dat daar dus standaard ook al een vario in zit :-)
Arjan, stelt zo'n HoTT telemetrie ontvanger nog speciale eisen aan de spanningsbron? Ik overweeg een 2c lipootje met ubec, maar misschien een viercellen nmh pack. Komt het er nog erg op aan hoeveel Ah?
Ik denk dat ik die Air Module er maar bij neem (ben nou toch geld aan het uitgeven). En een simpeler variomdule voor de Elipsoïd.

Arjan, stelt zo'n HoTT telemetrie ontvanger nog speciale eisen aan de spanningsbron? Ik overweeg een 2c lipootje met ubec, maar misschien een viercellen nmh pack. Komt het er nog erg op aan hoeveel Ah?

Waarom niet gewoon die BEC direct aan de aandrijfaccu?

:mrgreen::mrgreen:

;)

Een gewone losse UBEC lijkt mij ook het handigst. Als je met een 2s lipo wilt werken is rond de 1700 mAh voldoende. Bij NiMh iets van 2000mAh.
Maar om je echte vraag te beantwoorden; HoTT ontvangers kunnen rechtstreeks op 1 of 2 cellen lipo. Ze werken volgens Graupner gegarandeerd van 2,5V tot 8,4V. Dus wat je ook neemt, je ontvanger blijft wel werken :-) Ook als je een 4,8V NiMh accu gebruikt die wat inkakt onder belasting. Al zal dat wel meevallen.

Ik lees dat:
- je een 2S Lipo wilt gebruiken,
- maar ook niet meer dan 40 Amp. mag trekken,
- 400 W levert een 'redelijk' stijgvermogen
- 35 mm is de maximale motor diameter.

400 W voor een 4 kg kist is wel de ondergrens.

Die Torcman motor motor levert met een 3S lipo 265 Watt. Dat ga je niet redden. :(
Met een 4S lipo, 12x7" Aero-naut klapprop kom je op 467 W input (voldoende) maar een trieste 67% rendement (meer lucht verwarmen dan stijgvlucht).

Buitenlopers die wel boven de 70-75% uitkomen zijn allemaal te dik, en hebben allemaal een grotere prop (dan 12") nodig om het vermogen kwijt te kunnen.

Je bent welhaast gedwongen naar een vertraagde motor te gaan kijken. Maar ja die hebben weer een fors prijskaartje ...

Een zeer fraaie aandrijving:
Kontronik 400-39 (3900 kv)
5,2:1 vertraging
12x6" Aero-naut klapprop
4S Lipo 3600mAh
539 Watt
36,5 A
83,1% rendement.
Prijs bij Höllein € 194,90 (en niet op voorraad)

Poly-tec motoren met vertraging zijn 3-4 tientjes goedkoper maar hebben props vanaf 16" nodig ... en zijn dan net 1 mm te dik (36 mm diam).

Het zal lastig worden :confused:

Dirk.

Dirk zit je wel in het goede draadje :confused:
Er zit al een motor in,hij heeft gevlogen met 10 cellen NiXX en hij weegt denk ik geen 4kg....
Die 2 cellen was voor de boordspanning, niet de aandrijving.

Dirk zit je wel in het goede draadje :confused:
Er zit al een motor in,hij heeft gevlogen met 10 cellen NiXX en hij weegt denk ik geen 4kg....
Die 2 cellen was voor de boordspanning, niet de aandrijving.

Jazeker wel in het goede draadje.
Maar inderdaad, het was wel wat verdekt weergegeven dat die 2S voor de ontvanger was bedoeld en niet voor die motorisatie die er pal boven stond (post #25). Die had ik verkeerd geïnterpreteerd.

De kist weegt volgens de documentatie in de e-versie 3,8 kg. Ik ga er vanuit dat deze waarden (zoals altijd) redelijk optimistisch zijn, dus afgerond op 4 kg (ook al omdat Bart het over een 3600 mAh accu had. Ook niet de kleinste.

Ik weet ook dat er een motor inzit, maar Bart gaf aan dat er misschien wel een andere in moest. In post #32 vraagt hij expliciet om suggesties ....
Tja, mijn berichtje was een suggestie!

Zo gek vind ik mijn reactie niet. Toch?! :confused:

Dirk.

ah zo. Ik ga er van uit dat hij wat lichter zal worden (lipo's ipv NiXX voor aandrijving en ontvanger)
De vraag in post #32 had ik gelezen als een propadvies, waarbij het stukje over de motor achtergrondinformatie was. Gewoon als weetje :-)

Bart...kom d'r eens in.

Back