Taborca

Hi Bart,

Jammer om te lezen, maar zou toch wel te repareren moeten zijn; heb met mijn Taborca ook wel eens een ongelukje gehad na een moeilijke worp bij de start; had ook geinformeerd naar een nieuwe romp maar heb besloten toch zelf te repareren.

De winglets zitten bij mij dusdanig los dat ik altijd plakband heb gebruikt.

Altijd repareren en weer gaan vliegen, het vliegbeeld is uniek en nergens mee te vergelijken!

Marc

Het opgooien is inderdaad lastig, omdat het CG achter de root zit... maar dat was in mijn geval het probleem dus niet!
Nou hier zijn foto's van de schade. Om te beginnen de romp, de bovenkant is wat gekreukeld. Het is lastig om er aan de binnenkant bij te komen maar niet onmogelijk, deze kreukel zit plm. 8 cm vóór het luik. Ik ontdek nu net pas dat de multilock is afgebroken (zichtbaar op het randje van de foto links) maar die is waarschijnlijk vrij gemakkelijk te vervangen.

full

Een geniepig barstje onder en boven de connectors, aan beide kanten ongeveer identiek:

full

Zo zitten er nog een paar soortgelijke barstjes elders in de romp.
En dit is de voorzijde van de skid (ja inderdaad, onderkant, het is een skid, geen kap). Ook aan beide kanten een vrijwel identieke kreukel:

full

De linker winglet is in twee stukken:

full

Deze sluiten vrij goed op elkaar aan...

full

...maar je komt er dus niet in als het op elkaar zit. (De torsiepen die in dat gaatje hoort heb ik nog).

full

Tja vergeleken met Arjans toestel is het waarschijnlijk peanuts maar ik vind het toch heel wat. Is er iemand die me hier uit kan helpen? (...Maarten?...) Het hoeft niet voor niks, een nieuw rompje zou me plm. 188 euro kosten en een winglet 115... :-(

Laatst bewerkt door een moderator:
Bart
Ik weet 100% zeker dat dit voor Maarten een kleinigheid is. (overigens die winglet hoef je helemaal niet van binnen te repareren, F3J rompen breken regelmatig en die worden ook van buiten hersteld, zonder dat je er wat van ziet. De techniek is vrij simpel, mag je zelf naar zoeken :-) )

De romp is ook geen probleem als ik het zo zie.

@Bart: reparatie is idd fluitje van een cent.
Ik ben een paar dagen in Duitsland maar volgende week terug.
Groet, Maartenn

Geweldig... ik wacht even rustig af, je hoort van me volgende week.

Zo Bart je Taborca is weer gefixt :D
Hij ligt klaar voor je.

img20130425081910.jpg

img20130425081924.jpg

img20130425081947.jpg

img20130425082004.jpg

Nou de volgende keer wel de winglets even met tesa vastzetten :mrgreen::mrgreen:

Uiteraard doe ik dit voor niks maar een flesje Chardonnay is natuurlijk welkom ;-)

Groeten, Maarten

Geweldig! ziet er klasse uit...
Nou wil het geval dat ik morgen toevallig net even voor een weekje naar Texel vertrek. Na 1 mei ben ik terug, dan neem ik contact met je op. Wat vind je lekkerder, whisky of wijn?
Ik heb inmiddels een Multilock setje liggen om die afgebroken Multilock te vervangen, en een verse ontvanger (de ontvanger die in de Taborca zat is inmiddels in de Epsilon terecht gekomen). Op naar de 2e maiden van de Taborca!

Nou hij ligt niet in de weg hoor ;-)
En ik ben meer een wijndrinker dan whisky :-)
Hoewel een glaasje Tullamore Dew soms geen kwaad kan ;-)
Veel plezier en laat maar weten wanneer je terug bent
Groeten, Maarten

Tot over een week. A propos, valt me op dat dat metalen torsiepennetje (nog) niet in de winglet zit, het is er toch nog wel he? (dat het niet per ongeluk ergens blijft liggen...)

Tot over een week. A propos, valt me op dat dat metalen torsiepennetje (nog) niet in de winglet zit, het is er toch nog wel he? (dat het niet per ongeluk ergens blijft liggen...)

Geen zorgen dat is hier en zal ik inharsen

Laatst bewerkt door een moderator:
Goed, voor wie dit nog trouw volgt... alles zit dankzij Maarten weer op z'n plaats in de Taborca, en alles werkt. Het wachten is op een beetje geschikt re-maiden-weer. Ik hou jullie op de hoogte... en wie weet vraag ik wel iemand er een fotootje van te maken. (ik ben niet zo van de filmpjes, ik ben al 40 jaar TV cameraman geweest...)
Nog maar een week geleden de maiden gedaan van mijn nieuwe Epsilon. Het zijn enerverende tijden!

Goed, voor wie dit nog trouw volgt... alles zit dankzij Maarten weer op z'n plaats in de Taborca, en alles werkt. Het wachten is op een beetje geschikt re-maiden-weer. Ik hou jullie op de hoogte... en wie weet vraag ik wel iemand er een fotootje van te maken. (ik ben niet zo van de filmpjes, ik ben al 40 jaar TV cameraman geweest...)
Nog maar een week geleden de maiden gedaan van mijn nieuwe Epsilon. Het zijn enerverende tijden!

En nu heel houden :thumbsup:

Goed, voor wie dit nog trouw volgt...
Ik! Veel plezier alvast.
Als het allemaal altijd in één keer goed gaat is het ook niet leuk, iedereen zit nu op het puntje van z'n stoel :-) Ik hoop wel dat je iemand laat filmen want ik wil hem nu wel eens in het echt zien vliegen.

Ik duim voor je, Bart! :thumbsup:

En ook al ben je 40 jaar lang cameraman geweest, wedden dat jij gaat kwijlen bij een filmpje van jouw eigen vliegende Taborca?!!!
Laten filmen. Krijg je geen spijt van! :yes:

Dirk.

Nou, het is gebeurd hoor; de Taborca heeft gevlogen. Ik heb er zelfs een piepklein filmpje van, maar het zal een paar dagen duren voor ik dat kan plaatsen want ik ben even niet op mijn eigen computer...
Het weer was een stuk minder aardig dan voorspeld, maar de wind zakte wat af en toen durfde ik het wel aan. Zoals meestal met grote toestellen bleek de Taborca een rustig en betrouwbaar vlieggedrag te hebben, de enige verrassing was toen ik bij de tweede vlucht op een gegeven moment vergat dat ik de kleppen neer had en probeerde te klimmen; dat schiet natuurlijk niet op, hij overtrok tot tweemaal toe maar ik had hoogte genoeg om me te realiseren wat er aan de hand was.
Beide landingen waren probleemloos, die grote landingskleppen doen het lekker en je kan 'm daarmee flink omlaag sturen zonder dat hij snel wordt. Het ziet er naar uit dat ik, zonder thermiek, 20 à 25 minuten zal kunnen vliegen, daar ben ik heel tevreden mee (de bedoeling is tenslotte om er thermiek mee te vliegen).
Het vliegbeeld is lekker ongewoon en nogal indrukwekkend. De Taborca kan behoorlijk langzaam vliegen (in z'n stijg- en thermiekstand) maar ook snelheid maken. Ik verheug me er natuurlijk op om er thermiek mee te vliegen...
Ik maakte me een beetje ongerust over de zichtbaarheid; tegenwoordig wordt de Taborca geleverd met brede kleurbanen aan de onderkant en op verzoek gekleurde winglets, maar de mijne is vrijwel wit. Maar onder de lichtgrijze hemel was het toestel altijd donker. Natuurlijk helpt het dat het 3,30 m. spanwijdte is...
Er waren diverse aanwezigen die er hun verbazing over uitspraken dat ik dit toestel zonder schade gemaidend had... nou ja bij de eigenlijke maiden had-ie dus wél schade opgelopen. Ik had vandaag wel degelijk de winglets gezekerd met twee plakbandjes...

Er is een boel adrenaline aan te pas gekomen, maar het is gelukt!

Back