Taborca

Gecondoleerd, Bart. Sterkte met het verwerken van dit grote verlies. We hebben in post 1 kunnen lezen hoe je aan de Taborca bent gekomen, en daarom wens ik je, extra, vele prachtige vluchten toe met deze zwever.

Ohjee, wat een vervelende wending merk ik hier op.. Ook alle sterkte van deze mee-lezer gewenst!

----------------------
Sent from iPhone.

Bart,

Gecondoleerd. Zoals je waarschijnlijk vanuit G&E wel weet moest ik dit 2 1/2 jaar geleden ook meemaken. Sterkte in de komende moeilijke tijd van de verwerking. Mij heeft het bouwen en vliegen zeer geholpen als afleiding, alsmede fysiek werk aan huis en tuin.

Juun

Bedankt allemaal... ik ben nog niet helemaal terug in m'n ouwe doen, maar we zijn aardig op weg. Ben inmiddels al even op een korte (zeilvlieg)vakantie geweest. Ik was eigenlijk vergeten de email waarschuwingen opnieuw te aktiveren van dit forum; vandaar dat ik nog niet had gereageerd op alle meelevende berichten hierboven, want die had ik nog helemaal niet gezien... bedankt jongens.

Vandaag ben ik, met de Taborca en de nieuwe MX16 Hott, naar Arjan gereden. Arjan heeft de MX16 voor me getemd (vanaf nu moet ik hem zelf kunnen berijden...) en verder de Taborca instellingen geprogrammeerd. Blij dat ik dat niet zelf heb geprobeerd. Die MX16 is verdraaid complex, en de manual is niet echt handig ingedeeld, maar ik geloof dat ik het langzamerhand wel doorkrijg.
Er bleken trouwens nog twee servo's in de Taborca niet lekker, (dat maakt 3 in totaal); heb net nieuwe besteld bij 2bros dus die moeten nog even gewisseld worden en dan kan dat ding eindelijk de lucht in.
Taborca was een cadeau van mijn vrouw; dus als die vliegt, dan is er een kringetje rond.

Bart,
Ik vond het erg gezellig dat je er was en je Taborca is een bijzonder apparaat. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat vliegen.
Succes!

Vorige week is het er dan eindelijk van gekomen, de maiden van de Taborca. Ik had 'm al bijna een jaar liggen, alle mogelijke technische probleempjes mee gehad... Arjan heeft me tot 2x toe geholpen hem netjes in mijn nieuwe MX-16 Hott zender te programmeren... maar uiteindelijk was er geen excuus meer om het uit te stellen...

Na een ietsje wiebelige start vloog het toestel lekker weg, en voelde meteen prima controleerbaar aan, en zag er gé-wél-díg uit! Ik vloog een paar rondjes om het veld op een meter of 50 hoogte. Tot ik opeens zag dat de rechter winglet naar onder wees, in plaats van naar boven! (Hij was er dus zo ver uitgeschoven dat de korte pen was vrijgekomen en vervolgens hangend aan de dikke pen omlaag gedraaid).

Ik stuurde meteen naar het veld toe, maar onderweg viel de rechter winglet er af. Aanvankelijk bleef het toestel hiermee goed vliegen, maar toen ik 'm in wilde draaien tegen de wind viel opeens de linker vleugel weg (daar zat dus nog steeds een goeie winglet op... misschien vloog ik wel gewoon te langzaam...). De Taborca kleunde in de klei, de linker winglet brak in twee stukken en de romp liep schade op en een van de vleugels moet een stukje nieuwe Oracover hebben.

Ik betwijfel of ik die winglet kan repareren, ik heb maar vast aan de fabrikant gevraagd wat de prijs is van 1 winglet en 1 romp. Of ik die romp dan repareer hangt een beetje van de prijs van een nieuwe af. De verloren winglet is teruggevonden en onbeschadigd.

Het is nooit bij me opgekomen dat het zinnig zou kunnen zijn om die winglets te zekeren, een stuikje tape zou afdoende zijn, zó makkelijk gingen ze er helemaal niet in of uit. In de manual staat er niets over. Maar kennelijk komt er genoeg zijwaartse kracht op om 'm te verliezen.

Ondertussen besloten dat er maar een andere 3+ meter zwever moet komen, ietsje klassieker dan de Taborca, om het komende voorjaar te kunnen thermieken. Zie het draadje over de Epsilon...

Nou...gefeliciteerd met de maiden, hij heeft dan toch wel echt gevlogen!
Jammer van de schade. Doet me denken aan mijn ASW20, daar heb ik ook wat aanloopproblemen mee gehad. Daarna wel al jaren veel plezier van dus dat komt nog Bart!
Het is nooit bij me opgekomen dat het zinnig zou kunnen zijn om die winglets te zekeren, een stuikje tape zou afdoende zijn, zó makkelijk gingen ze er helemaal niet in of uit. In de manual staat er niets over.
Tsja...beetje mosterd na de maaltijd maar ik plak alles altijd vast. Zeker een winglet omdat die schuin aangestroomd kan worden natuurlijk. Misschien staat het niet in de handleiding omdat dit (door de schrijver van de handleiding) vanzelfsprekend wordt geacht en hij er niet bij stil heeft gestaan dat vliegende vleugels met winglets niet voor iedereen dagelijkse kost zijn :-)

Nou ja...je moet alle fouten een keertje maken om ze geen tweede keer te maken. Tenminste, zo werkt dat bij mij (al wil ik nog wel eens in herhaling vallen met mijn foutjes hihi)

Succes met de herstelwerkzaamheden. Heb je geen plaatje van het vliegende model?

Heb je geen plaatje van het vliegende model?

Nee... mijn beide vrienden stonden er met open mond naar te kijken denk ik (ik heb niet op hen gelet...) het zag er dan ook wel majestueus uit, echt waar. 't Is niet voor niks dat ik een voorliefde heb voor vliegende vleugels...
Mijn Geier heb ik trouwens wel eens gestart zonder z'n vinnen, gewoon vergeten... dat gaat goed zo lang je rechtuit vliegt, maar als je stuurt gaat-ie onherroepelijk de grond in. Ik heb één vliegende vleugel zonder vinnen (Parabola), maar die is daar dan ook speciaal op gemaakt...

Hmm balen Bart. Post anders even een foto van de romp en van de kapotte winglet. Ik kan mij niet voorstellen dat het niet te repareren is. Als het GFK is dan is alles te maken. Die romp van de ASW20 van Arjan was goed kapot en die had ik zo weer in orde. Een poosje terug heb ik de romp van de Mamba van Hans N. ook gemaakt en daar zie je ook niks meer van. Succes, Maarten

Je komt niet in het inwendige van die winglet; je zou het dus aan de buitenkant moeten lamineren, ik denk dat dat nooit erg mooi wordt. Ik ben gewoon erg nieuwsgierig wat de nieuwprijs is.
Eeerlijk gezegd heb ik er niet meer naar gekeken na donderdag... dat duurt bij mij altijd een tijdje als ik schade heb gevlogen, kennen jullie dat? :-)

Je komt niet in het inwendige van die winglet; je zou het dus aan de buitenkant moeten lamineren, ik denk dat dat nooit erg mooi wordt.
Vergis je niet in de kunststukjes die sommigen weten uit te halen bij de reapartie van holle vleugels ... Post die foto's, en laat je beraden! :D

Eeerlijk gezegd heb ik er niet meer naar gekeken na donderdag... dat duurt bij mij altijd een tijdje als ik schade heb gevlogen, kennen jullie dat? :-)
Dat herken ik. Toen ik jaaaren terug mijn Möwe gecrashed had, heb ik er 6 weken niet naar om gekeken. Zo'n 'pijn' deed het. Pas toen kreeg ik de moed weer om er eens goed naar te kijken. En ook al zag het er heel erg uit, eigenlijk viel het best mee.

Succes ermee.
Dirk

... dat duurt bij mij altijd een tijdje als ik schade heb gevlogen, kennen jullie dat? :-)
Ja...ik heb mijn ASW20 vrijwel zonder er nog naar te kijken aan Maarten weggegeven, zo ziek was ik er van. En overtuigd dat het nooit meer wat zou worden.....wat was ik blij toen ik hem later weer terug kreeg!!!!

Voor......
110508_ASW2.jpg

...en nádat ze bij Maarten had gelogeerd
120731_ASW013.jpg

Dat geeft de burger moed...
Okee, ik zal morgen foto's maken!

Aardig die crashfoto Arjan... "Why, why, why?"

Back